Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
långt utanför mina kunskaper så dum fråga: men du säljer alltså din el till nån annan billigt som fan så att de kan sälja den dyrare till oss? Änte könstit hä?
Jag vet inte om jag säljer den billigt men elbolaget betalar timpris enl. Nordpols prislista så om priset är -10 öre så får man det men oftast är det mer och sedan räknar de ut ett snitt pris så t.ex aug 2022 fick man 3,61 + 5 öre för nätnyttan. det man inte får något för är elcertifikat och ursprung det funkar tydligen den vägen däremot så tar elbolagen ut detta av sina kunder.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min nästa tvättmaskin blir av det här fabrikatet.

[media]
Det var det roligaste jag sett på länge.
 
  • Haha
NOP
  • Laddar…
Hittade en bra mojäng på kjell/clasohlson.

https://www.kjell.com/se/produkter/...kdEpcksSdOqVpIc3hOEaAnQGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

den styr elelement via wifi. Funkar klockrent. Sänker tempen på natten och när jag inte är ute i friggeboden som bara har elelement. Sparar ca 3-5kwh i dygnet på att låta denna justera temperaturen istället för att låta de stå och sen justera manuellt när vädret slår om.
 
henke-henke henke-henke skrev:
Vi jobbar på det…
fortsätter att jobba på det…
 
  • Stapeldiagram som visar numeriska jämförelser mellan 2021 (blå) och 2022 (röd) för fem olika kategorier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Kommit på att jag kan duscha smartare genom att hålla koll på FLVP.
Litet hus på 76 kvm, så kompressorn orkar med värmen ner till -10 utan tillskott.
Endast om jag duschar när pannan är nära start temperaturen 48 grader går tillskottet igång. Så jag håller koll på den och duschar när den är uppe nära stopp temperaturen som är 56-62 grader beroende på utetemp, då klarar jag duschen utan tillskott :)
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Isakare Isakare skrev:
Kommit på att jag kan duscha smartare genom att hålla koll på FLVP.
Litet hus på 76 kvm, så kompressorn orkar med värmen ner till -10 utan tillskott.
Endast om jag duschar när pannan är nära start temperaturen 48 grader går tillskottet igång. Så jag håller koll på den och duschar när den är uppe nära stopp temperaturen som är 56-62 grader beroende på utetemp, då klarar jag duschen utan tillskott :)
Har du inte möjlighet att sätta vattnet på ekonomi istället så du kan duscha när du vill?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du inte möjlighet att sätta vattnet på ekonomi istället så du kan duscha när du vill?
Jo, men bäst ekonomi är att hålla vattentempen i pannan inom ett så smalt område som möjligt.
 
Attitudeswe
Isakare Isakare skrev:
Jo, men bäst ekonomi är att hålla vattentempen i pannan inom ett så smalt område som möjligt.
I en flvp skulle jag tro att ekonomi betyder värm varmvattnet när inte huset behöver värmen. Även om varmvattnet blir kallt undvik elpatron om det inte är superkallt.

I en luftvatten/bergvärme så betyder ekonomi ;tillåt större tempfall så att man kan få lång gångtid på kompressorn.
 
henke-henke henke-henke skrev:
fortsätter att jobba på det…
jäklar! Grattis. Hur bar du dig åt?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I en flvp skulle jag tro att ekonomi betyder värm varmvattnet när inte huset behöver värmen. Även om varmvattnet blir kallt undvik elpatron om det inte är superkallt.

I en luftvatten/bergvärme så betyder ekonomi ;tillåt större tempfall så att man kan få lång gångtid på kompressorn.
Tror inte FLVP har valet att välja värma det ena eller det andra som man har via växelventil en i en BVP el LVVP.
Radiator och varmvatten värms tillsammans.
 
Attitudeswe
Isakare Isakare skrev:
Tror inte FLVP har valet att välja värma det ena eller det andra som man har via växelventil en i en BVP el LVVP.
Radiator och varmvatten värms tillsammans.
Den flvp jag hade i förra huset hade iaf växelventil. Saknas denna så kan ju cirkulationspumpen ändå kontrollera prioriteten.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den flvp jag hade i förra huset hade iaf växelventil. Saknas denna så kan ju cirkulationspumpen ändå kontrollera prioriteten.
Min gamla Nibe 310 funkar inte så. Det är bara radiatorvattnet som värms av kompressorn eller elpatronen, varmvattentanken av koppar är omsluten av radiatorvattnet och värms indirekt.
 
Det går ändå att styra huruvida huset ska värmas eller inte med hjälp av cirkulationspumpen eller shunten.
 
I min IVT490 så värms mantelvattnet av kompressorn. Detta värmer sedan tappvarmvatten som ligger inne i en tank i överkant av manteltanken, tillkommande kallvatten går genom manteln och förvärms därmed också. Mantelvattnet används också för att värma elementen och temperaturen styrs via en shunt.

Eftersom tappvarmvattnet ligger "på" mantelvattnet så värms det relativt effektivt åt det hållet, medan avkylningen är mycket mindre när tappvarmvattnet är varmare än det i manteln.

Jag kör kompressorn på nätterna, eller när någon i familjen har tryckt på "dusch-knappen" på dagtid (vill man duscha annat än på morgonen så måste man trycka på denna några timmar innan man skall duscha - om man vill ha varmt vatten vill säga).

Om utetemperaturen är under 10 grader så värmer kompressorn elementen när inte tappvarmvatten behövs (vi har bara tre element som används i huset, resten av rummen värms av vår LLVP).

För det mesta så fungerar detta alldeles utmärkt.
 
Får nog dra ned på elförvärmning av toapappret.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.