• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Ough finns det verkligen idag som bygger egen pool???
Du verkar ha missat pool-boomen vi är i kölvattnet på nu. Antalet privatpooler har formligen exploderat de senaste åren.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du verkar ha missat pool-boomen vi är i kölvattnet på nu. Antalet privatpooler har formligen exploderat de senaste åren.
Snarare var det de flesta som inte uppfattade ironin i mitt inlägg. Poolbygge hör definitivt till klassen överkonsumtion. Sett så många trötta oanvända pooler som bara ger ägaren arbete och liten glädje.
Men visst vill ni bygga pool så gör det, var och en sin egen lyckas smed!
Själv ska jag kasta ut bubbelbadet ett stort shabrak som tar upp halva badrummet och som aldrig används.
Det är inte miljöskäl jag är ingen miljöterrorist bara praktiskt lagd:)

H HansOT skrev:
Snarare var det de flesta som inte uppfattade ironin i mitt inlägg. Poolbygge hör definitivt till klassen överkonsumtion. Sett så många trötta oanvända pooler som bara ger ägaren arbete och liten glädje.
Men visst vill ni bygga pool så gör det, var och en sin egen lyckas smed!
Själv ska jag kasta ut bubbelbadet ett stort shabrak som tar upp halva badrummet och som aldrig används.
Det är inte miljöskäl jag är ingen miljöterrorist bara praktiskt lagd:)
Det mesta vi håller på med är överkonsumtion, vad har det med saken att göra?

Jag ser många pooler som används flitigt under långa säsonger. Du kanske behöver se dig om lite mer?

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det mesta vi håller på med är överkonsumtion, vad har det med saken att göra?

Jag ser många pooler som används flitigt under långa säsonger. Du kanske behöver se dig om lite mer?
Vad vill du jag ska se? Flera pooler?
Jag har ju sagt att gör som ni vill, men min åsikt kan ni inte beröva mig!

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Vad vill du jag ska se? Flera pooler?
Jag har ju sagt att gör som ni vill, men min åsikt kan ni inte beröva mig!
Vi kan inte beröva dig din åsikt, det är helt rätt. Men är det ok om vi ber dig att inte vara dryg med din åsikt i en tråd som handlar om att bygga pool?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vi kan inte beröva dig din åsikt, det är helt rätt. Men är det ok om vi ber dig att inte vara dryg med din åsikt i en tråd som handlar om att bygga pool?
Helt ok!
Lämnar härmed tråden för att vara "dryg" någon annanstans.
Lycka till med pölen!

• Haha
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det med en pool som är gjuten med vattentät betong, samt plattor, det är inte på varmare breddgrader vi bor utan snö och is. Hålls inte poolem på en frostfri temp eller töms på en del vatten för vintern, så kan det bli problem. Bakom plattorna så kommer det att finnas vatten, fogarna är inte täta, blir det frysgrader så kommer dom att poppa ut som popkorn av att isen spränger bakom. Därav att det inte finns så många pooler i landet utomhus med plattor monterade.
Lika är det med badhusens djupa bassänger, töms dom för snabbt, så ökar trycket bkom och plattorna hoppar loss, det finns inget mottryck som utjämnar.

• Gilla
Stug4n
  • Laddar…
Rejält med cellplast (XPS/EPS) för isolering och förberett för ett lock ovanpå under vintern..
Spara många sköna kronor från elbolagets infångande.

• Gilla
Shakalaka och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
målas med epoxifärg.
FYI..

Epoxy:
"The most common epoxy resins are based on reacting epichlorohydrin (ECH) with bisphenol A,"
Bisphenol A:
Health effects of Bisphenol A:
"BPA are known to exert weak estrogenic activities, thus it is also considered an endocrine disrupter (ED) and estrogenic chemical." (doi: 10.5603/FM.2014.0061)

spikplanka spikplanka skrev:
FYI..

Epoxy:
"The most common epoxy resins are based on reacting epichlorohydrin (ECH) with bisphenol A,"
Bisphenol A:
Health effects of Bisphenol A:
"BPA are known to exert weak estrogenic activities, thus it is also considered an endocrine disrupter (ED) and estrogenic chemical." (doi: 10.5603/FM.2014.0061)
Har ingen aning om vad jag ska göra med informationen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Har ingen aning om vad jag ska göra med informationen
Se om du kan hitta en annan färg som inte är baserad på Epoxy.

Shakalaka Shakalaka skrev:
Halloj,

Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
Samma tjat var det hos oss, om pool.

Såg någon annan . Flera 100 tkr för att bygga. Än
Lite använd efter några år, dyrt underhåll och massa med jobb hela tiden.
då för korta för att kunna simma bra i. Minst 15-17 meter säger jag.

En i släkten grävde själva och armerade för betong och höll på i flera år.

Så jag köpte för 10 år sedan en rätt stor pool på ställning inkl allt med solvärmare 7000 kr cirka. Perfekt för barnen och även vuxna. Sålde den för något år sedan och fick några tusen för den.

Pengarna vi sparade! tex semesterresor istället

spikplanka spikplanka skrev:
Se om du kan hitta en annan färg som inte är baserad på Epoxy.
Fattar fortfarande inte poängen

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.