15 603 läst · 77 svar
16k läst
77 svar
Stor ilska mot Ernst kvarnrenovering
Kulturvärden är viktiga, men om ingen underhåller så försvinner de garanterat. Så även om man kanske inte använder tidsriktigt material så kan man om de byggnaderna berätta historien vad de tidigare varit, om de får försvinna så får man istället berätta om att här stod tidigare och ev. kunna peka på en stensockel i bästa fall för även skogen återtar marken när ingen bor och nyttjar området. Jag själv slyröjer för att skogen inte ska växa in och bryta sönder resterna av gammal verksamhet som idag bara finns kvar med stensättningar där tidigare järnbruk funnits.FreQa skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 359 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 359 inlägg
Det heter väl ändå Ernsts kvarnrenovering? Lite tungvrickning är väl inte orsak nog att genitiv-s ska falla bort? Jag kan inte hänvisa till någon regel i svenskan, den som kan får gärna göra det, eller rätta mig om jag har fel.
Skulle i så fall vara att det är "en ernst kvarnrenovering" (inte för att jag vet vad adjektivet ernst skulle betyda om det existerade)B Blazermannen skrev:
Jag såg kvarnen innan den gjordes om det var ett skal med hål i fasaden. Inga vingar inget vattenhjul utan ruttet timmer och massa skräp i kvarnen. Skräp som murkna murstockar, gamla färgburkar, gamla kaffekoppar, plasttunnor, och annat bröte. Nu har dom rensat ut allt och reparerat och fixat så den står några år till.
SEN att det är ungefär 8 personer som är skeptiska och som söker uppmärksamhet i tidningar och som dessutom bor allt från 5 till 10 km från kvarnen är ännu mer anmärkningsvärt att dom orkar bry sig men tydligen så är dom bittra på kommunen, för att deras föräldrar på åttiotalet inte fick 4500:- i bidrag för att köpa in en sak till kvarnen. De ältar detta fortfarande.
Vad jag vet så är grannarna och byfolket positiva att det händer något.
Ja dom har inte bytt ut några fönster heller!! =)
SEN att det är ungefär 8 personer som är skeptiska och som söker uppmärksamhet i tidningar och som dessutom bor allt från 5 till 10 km från kvarnen är ännu mer anmärkningsvärt att dom orkar bry sig men tydligen så är dom bittra på kommunen, för att deras föräldrar på åttiotalet inte fick 4500:- i bidrag för att köpa in en sak till kvarnen. De ältar detta fortfarande.
Vad jag vet så är grannarna och byfolket positiva att det händer något.
Ja dom har inte bytt ut några fönster heller!! =)
Ja varför skall man bry sig om något kulturvärde? Det är ju viktigare att folk får göra som de vill med det de äger! Man kan väl nöja sig med att fota gamla byggnader, och så kan kulturnördarna krama dem istället? Allemansrätten är också skit.R RapidSledge skrev:
Som vanligt då så är ordet "lagom" eller i alla fall dess innebörd rätt bra.elpaco skrev:
Om inget gammalt bleve rivet/renoverat skulle vi fortfarande leva rätt primitivt, om allt gammalt bleve rivet/topprenoverat så hade vi inte mycket historia kvar. Då är en kompromiss där är rätt bra...
Har nu sett hela serien och tycker att det var en bra renovering. Kvarnen verkar intakt och man har använt sig av bra material i det nybyggda. Typiskt kvällspress som Aftonbladet och Expressen att hitta på elände och göra en höna av en fjäder för att få sälja mer tidningar. Konstigt att folk läser kvällspressen men de kanske lider av nyhetssjuka.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 380 inlägg
Har sett hela serien, också, och jag håller med .. Jag kan ju inte se att man kunde gjort det bättre, utan att göra kvarnen till ett museum som ingen skulle besöka..a.o.f skrev:Har nu sett hela serien och tycker att det var en bra renovering. Kvarnen verkar intakt och man har använt sig av bra material i det nybyggda. Typiskt kvällspress som Aftonbladet och Expressen att hitta på elände och göra en höna av en fjäder för att få sälja mer tidningar. Konstigt att folk läser kvällspressen men de kanske lider av nyhetssjuka.
Står man ut med Ernsts babblande så är det ju ett ok program...
I Finland håller kulturnördarna redan på och skyddar 60-talslådor med platt tak och sönderrostad armering. Däremot bryr de sig inte ett skit när folk sågar ved av välbyggda timmerhus från 1600-1700-talet. De bara betraktas som bondska och värdelösa och opassande i kulturnördarnas moderna urbana värld.R RapidSledge skrev:
Knäppt.
Å där fick bittra grannarna "rätt" och bygglovet rivs upp.
Jösses...
https://www.aftonbladet.se/a/Qlz528
Jösses...
https://www.aftonbladet.se/a/Qlz528