36 668 läst · 223 svar
37k läst
223 svar
Stor byggvarukedja vägrar åtgärda badrumsfel
Medlem
· Stockholm
· 3 995 inlägg
Nej du borde inte varit tyst, jag tycker du tillför debatten en härlig krydda från motståndarlaget!Johnsson 56 skrev:Jag visste väl att jag borde varit tyst. Att golvbrunnen finns inritad är ju självklart. Däremot är det inte självklart att den behöver hamna exakt som kunden trodde. Den är ju inte måttsatt, vilket den borde varit i så fall. Det med badkaret har jag aldrig sagt att det är ok, utan precis som du säger, en sak som borde åtgärdas, men inte genom att hela rummet byggs om. Den första delen om bilen är ju bara löjlig. att man kan förvänta sig att en bil som serietillverkats ska se ut som man trodde var väl det jag sa??
Vi kanske inte är överens, tex tycker jag att man kan jämföra med en bil, eller något annat nytt och dyrt man köper.
Det jag kan önska är en aningen ödmjukare framtoning, precis en sådan som en kund vill ha.
En seriös byggare har hela tiden en dialog med kunden. Naturligtvis måste hantverkaren ibland kunna ändra i kundens ritning. Dock efter samtal med kunden... Tänk att det ska vara så svårt att prata med kunden....
Ibland måste man dock fatta beslut direkt utan att man hinner kontakta kunden, men det borde handla om små detaljer som inte behöver ha så stor betydelse...
Trot eller ej, men ibland kan jag hålla med Johnsson 56 Har kunden ritat in brunnen för nära väggen så måste man påtala detta.... Tyvärr misstänker jag att det finns många som sysslar med att rita upp badrum men som inte har full pejl på alla regler...
Ibland måste man dock fatta beslut direkt utan att man hinner kontakta kunden, men det borde handla om små detaljer som inte behöver ha så stor betydelse...
Trot eller ej, men ibland kan jag hålla med Johnsson 56 Har kunden ritat in brunnen för nära väggen så måste man påtala detta.... Tyvärr misstänker jag att det finns många som sysslar med att rita upp badrum men som inte har full pejl på alla regler...
Jag tror att vår kära Johnsson 56 Har väldigt stora kunskaper i bygget, det jag reagerat på är hans framställande att han var perfekt.... som gjorde att jag blev irriterad... Men nu när det är måndag så inser jag att tyvärr var jag lite väl tuff... Det är inte så enkelt alltid... Jag uppfattade det som att han satt på lite för höga hästar... Så jag ber om ursäkt för det.
Vi behöver de proffsen som finns här på forumet... Det är det som ger det här forumet sån tyngd!
så stanna kvar... ge goda råd och tips...
När det gäller TS så är nog problemet att byggaren har rätt att bara göra en ekonomisk ersättning i vissa fall... När det gäller TS så känns det som detta är ett sådant fall...
Det är nog tuffare idag i byggbranschen då kunderna är mycket mer pålästa...
Vi behöver de proffsen som finns här på forumet... Det är det som ger det här forumet sån tyngd!
så stanna kvar... ge goda råd och tips...
När det gäller TS så är nog problemet att byggaren har rätt att bara göra en ekonomisk ersättning i vissa fall... När det gäller TS så känns det som detta är ett sådant fall...
Det är nog tuffare idag i byggbranschen då kunderna är mycket mer pålästa...
Medlem
· Östergötland
· 586 inlägg
Jag vill bara klargöra vissa saker. Det är klart att man kan tyckas sitta på höga hästar....
Jag skiter i det här nu, det tar aldrig slut
"Du Johnsson med din förespeglade stora kompetens och långa erfarenhet borde hålla dig för god att försvara detta. Kanske är det så att fyrtio år i den branschen födunklar vissa vitala förmågor, som för många andra yrken har reviderats många gånger under den tidsrymden."
Fan vilket svammel
Jag skiter i det här nu, det tar aldrig slut
"Du Johnsson med din förespeglade stora kompetens och långa erfarenhet borde hålla dig för god att försvara detta. Kanske är det så att fyrtio år i den branschen födunklar vissa vitala förmågor, som för många andra yrken har reviderats många gånger under den tidsrymden."
Fan vilket svammel
Redigerat:
Klart TS ska känna sig besviken, har man lagt ut jobbet på en hand och med förutsatt "tabula rasa" dessutom fått sig presenterat diverse underlag och resultatet trots allt blir taffligt. Finns inte mycket att säga om det men det ständigt upprepade försvaret både av slutresultatet, vägen dit och sättet att sen försöka tiga sig ur det är förbluffande men symtomatiskt för många trådar här. Varför välja material osv med en tydlig estetisk aspekt och sen behöva stå ut med alla försök att bortförklara ren inkompetens, brist på respekt mot den som betalar och med stor sannolikhet inget lärt till nästa gång.
Du Johnsson med din förespeglade stora kompetens och långa erfarenhet borde hålla dig för god att försvara detta. Kanske är det så att fyrtio år i den branschen födunklar vissa vitala förmågor, som för många andra yrken har reviderats många gånger under den tidsrymden.
Du Johnsson med din förespeglade stora kompetens och långa erfarenhet borde hålla dig för god att försvara detta. Kanske är det så att fyrtio år i den branschen födunklar vissa vitala förmågor, som för många andra yrken har reviderats många gånger under den tidsrymden.
Du säger att du i efterhand konstaterade att din golvbrunn avvek med ca 5cm. Enligt det som jag lärt mig hittills i denna tråd så sätts brunnen fastskruvad med en monteringssats.Forbo skrev:Dina harmsna 3 centimetrars "off-set" får mig och många andra att skratta högt och tänka att ingen någonsin kommer se detta, då ditt ögonmått inte är vare sig vattenpass eller måttstock. Jag gick in i mitt eget badrum där jag av tidsbrist tog in en plattsättare, efter att jag gjort allt grundarbete själv, och konstaterade att min golvbrunn nog är nästan 5 centimeter i sidled i förhållande till duscharmaturen...men som upplevs centrerad och inom toleranserna.
Jag vet inte hur det hela gick till i ditt eller mitt badrum men, om vi antar att du tog din tid att centrera brunnen bra med ca 5mm avvikelse (med monteringssats). Sedan kommer plattsättare och du hittar att avvikelsen är nu 5cm. Finner du inte då misstankar om skador? Den satt med skruvar ju?
Eller du kanske inte hade lagt mkt tid på centreringen och skippade att kontrollera måtten så att det redan var 5cm avvikelse innan plattsättaren tog över?
Eller så använde du inte någon monteringssats?
Eller du kanske inte siktade på att ha den centrerad, utan du bara ville ha den på rätt område, så du inte behövde göra någon noggrann kontroll?
Vad tror du gjorde att du fick de 5cm avvikelse?
Ta inte frågorna som något påhopp, jag har bara en lite för stor hunger på att förstå saker och folk tycker ibland att jag frågar för mkt. En del blir irriterade. Uppskattar själv när folk ställer mig många frågor.
Skulle det vara möjligt med en billigare lösning? (för X alltså) som t.ex istället för att öppna golvet (som jag nu läst blir väldigt dyrt för X), att öppna duschväggen, flytta duschen så att den centreras efter golvbrunn, samt att de gör om kaklet runt brunnen. Då får jag också ta en mindre badkar samt att de gör om kaklet under badkaret (du kan se på bilden i inlägg #48 att mönstret var anpassat enligt den förra önskade badkaret).Forbo skrev:För att avsluta ett långt inlägg, mitt råd är att avsluta konflikten och ta de strider som betyder något istället för att få någon att "ta sitt ansvar", "erkänna att de gjort fel" etc... ni har ju som sagt var inte avtalat om toleranser eller detaljplacering...3 cm är inte mycket. Be om en prisreducering och att de utan kostnad byter till ett mindre badkar som får plats. Att flytta väggar och armaturer riskerar skada mer än det gör nytta...
Skulle detta vara tänkbar? vi kan inte tänka oss en ekonomisk plåster på såret. Inte när detta kunde ha undvikits.
Tack för din snabba kontroll på ritningen där. Detta är något vi inte kontrollerade i efterhand då Hantverkskoordinator hade sagt till oss följande: "allt ligger på rätt plats, vi har mätt och allt stämmer, det är bara att badkaret var större än vad vi trodde."Johnsson 56 skrev:
Jag har nu kommit hem och kontrollmätt. Måtten utfördes försiktig (2 pers) och förvånande var att vi fick det till jämna centimeter, men man får ta dem med -+5mm. Detta är vad vi fått fram:
- Avstånd mellan duschens centrum och höger vägg är 2070mm.
- Avstånd mellan duschbrunnens centrum och höger vägg är 2040mm. (detta mättes inte direkt, utan den härleddes från det ovan och de 30mm relativa offset)
- Avstånd mellan duschens centrum och duschväggarna är 530mm och 520mm för vänster och höger vägg respektive.
- Avstånd mellan badkarets kant (som trycker mot duschvägg) och höger vägg är 1530mm.
Med handmått på papper har jag börjar spekulera lite om hur det kan ha gått till (självklart är detta ett antagande i sökandet efter förståelse):HasseTeknik skrev:
- Golvbrunn skruvas fast först.
- De mäter 60mm avvikelse från planering och märker att det skulle leda till att de framtida duschväggarna skulle komma för nära badkaret.
- Hålla tyst om detta.
- De installerar duschens vattenrör med 30mm mindre avvikelse. Alltså nu 40mm avvikelse för duschen och duschväggarna. Detta leder då till de 30mm offset för golvbrunnens centrering.
- Hålla tyst om detta.
- Installera duschväggar.
- Försöka bära upp badkar. Gick inte så bra första dag.
- Kund hittar badkar i hallen, mäter den och märker att den inte kommer få plats. Kund upprörd.
- Nästa dag hittas badkaret halvinstallerat samt wc-stolen installerad. Kund mer upprörd.
- Prat mellan kund och projektledare. Kund gillar inte (upprörd).
- Projektledare envis. Badkar installeras klart nästa dag ändå.
- Kund mycket mer upprörd.
- Det blev inte som de hoppats på, badkaret mätte 1530mm. Duschväggens vertikala kant är en cylinderformad stolpe med 20mm radie. Där försvann alla planerade 70mm, plus att duschväggens kant tryckts 10mm inåt.
- Försöka övertala kund.
Kanske, kanske inte, men enligt mina spekulationer ovan så har de nog varit medvetna om vad som pågått. Men det kommer vi nog aldrig få veta.seniorkonsult skrev:
Tack för förståndet.Odjuret skrev:En seriös byggare har hela tiden en dialog med kunden. Naturligtvis måste hantverkaren ibland kunna ändra i kundens ritning. Dock efter samtal med kunden... Tänk att det ska vara så svårt att prata med kunden....
Jag vill inte skapa en orolig värld, men jag hoppas att alla som läst i denna tråd blir mer försiktiga och kontrollerar mått under bygget. Markera med projektledare att ni vill bli informerade om alla tänkbara ändringar. Vi var nog för godtrogna att förvänta oss en kontrollerad uppföljning av arbetet.
Tyvärr var ni nog för godtrogna, men samtidigt så borde man kunna vara det. Man ska kunna lita på sina hantverkare...
Jag tror att om hantverkarna hade kommunicerat mer så hade många problem varit lösta...
Jag tror att om hantverkarna hade kommunicerat mer så hade många problem varit lösta...
Som lärdom för alla andra är då som jag skrev i #116 ;
"Det kanske vore bra att ha med en klausul i kontraktet ( lika som vid bilreparationer), att inget får göras som avviker från ritning eller överenskommen kostnad, utan att beställaren underrättas och godkänner"!
För TS del vet jag inte vad jag ska säga mer än att jag hoppas det till slut blir en bra kompensation.
"Det kanske vore bra att ha med en klausul i kontraktet ( lika som vid bilreparationer), att inget får göras som avviker från ritning eller överenskommen kostnad, utan att beställaren underrättas och godkänner"!
För TS del vet jag inte vad jag ska säga mer än att jag hoppas det till slut blir en bra kompensation.
Betoz:
Ingen fara, tar det inte som påhopp
Svar på fråga 1 är att jag la oerhört mycket möda på att göra allt idiotsäkert enligt reglerna som gällde då, bkr 2010:1, och monteringsplatta med stöd osv osv användes. centrering med armaturen fanns som en tanke, men inte med millimetermått utan mer så att det passade mellan reglar etc. Plattsättaren gjorde ett ok jobb... men inte lika bra som om jag hade gjort det själv...men jag var medveten om att i byggbranschen mäts inte mycket i mm, knappt ens centimeter, oftast i decimeter...eller tum
fråga två:
att riva upp kakel eller göra åverkan som påverkar tätskiktet skall INTE göras om ni inte är beredda att ta en vattenskada och stämning från grannen under, utan täckning från försäkringsbolaget...det kosmetiska får inte överta funktionen i ett badrum... och jag lovar dig, du kommer inte se "off-seten" om ett par dagar, och absolut ingen annan än du själv kommer någonsin tänka på det. Tro mig..hela mitt hus är fullt med små detaljer som jag inte blev 100 nöjd med precis när jag gjorde det...men ingen. annan än jag har någonsin noterat de detaljerna.
Ingen fara, tar det inte som påhopp
Svar på fråga 1 är att jag la oerhört mycket möda på att göra allt idiotsäkert enligt reglerna som gällde då, bkr 2010:1, och monteringsplatta med stöd osv osv användes. centrering med armaturen fanns som en tanke, men inte med millimetermått utan mer så att det passade mellan reglar etc. Plattsättaren gjorde ett ok jobb... men inte lika bra som om jag hade gjort det själv...men jag var medveten om att i byggbranschen mäts inte mycket i mm, knappt ens centimeter, oftast i decimeter...eller tum
fråga två:
att riva upp kakel eller göra åverkan som påverkar tätskiktet skall INTE göras om ni inte är beredda att ta en vattenskada och stämning från grannen under, utan täckning från försäkringsbolaget...det kosmetiska får inte överta funktionen i ett badrum... och jag lovar dig, du kommer inte se "off-seten" om ett par dagar, och absolut ingen annan än du själv kommer någonsin tänka på det. Tro mig..hela mitt hus är fullt med små detaljer som jag inte blev 100 nöjd med precis när jag gjorde det...men ingen. annan än jag har någonsin noterat de detaljerna.
Jag tror det är bättre att lägga in en klausul om att vissa moment skall besiktigas innan arbetet fortskrider. För grundproblemet med denna typ av fel är att det blir oproportionerligt dyrt/svårt att rätta felet när det väl upptäcks. Jag tror ärligt talat inte man har en chans i h-e att få entreprenören att riva hela badrummet pga att golvbrunnen sitter 3 cm fel. Inte ens om man driver det genom domstol. Och ett prisavdrag är ju en klen tröst om man ändå inte kan få det som man ville ha det.HasseTeknik skrev:
Tror inte att många tycker att det är rimligt att riva hela badrummet på grund av felen men ett ordentligt prisavdrag och byte av badkar borde ju vara på sin plats.
Avlopp el och vatten dras väl allra först. Redan då visste man ju att toalettstolen skulle hamna fel med goda chanser att rätta till genom att flytta vägg men kunden får inte veta förrän badrummet är klart.
Avlopp el och vatten dras väl allra först. Redan då visste man ju att toalettstolen skulle hamna fel med goda chanser att rätta till genom att flytta vägg men kunden får inte veta förrän badrummet är klart.
Vad hade du väntat dig när du hoppar in på ett konsumentforum och med, i mitt tycke, hårda ord börjar klaga på den besvikna beställaren som startat tråden?Johnsson 56 skrev:
Att ha en nyanserad debatt tror jag nog att vi alla vill ha, och det är inget fel att framföra saker från företagets synvinkel, men kastar du sten i glashus så bör du inte bli stött när du får mothugg.
Medlem
· Östergötland
· 586 inlägg
Jag "bör" inte kasta sten, men det är inte tvingande? Det tycker jag påminner om golvbrunnens placering och det är därför TS aldrig kommer att få rätt på den punkten. Sen tycker inte jag att man "bör" plocka ut vissa delar ur en kommentar för att försöka få det att låta som att jag vänder mig till alla. Nu var visserligen min kommentar mycket längre från början, men efter den kommentaren som du valde att inte ta med, valde jag att redigera bort allt, för jag kan bara konstatera att jag "talar för döva öron"Gabbe1 skrev:Vad hade du väntat dig när du hoppar in på ett konsumentforum och med, i mitt tycke, hårda ord börjar klaga på den besvikna beställaren som startat tråden?
Att ha en nyanserad debatt tror jag nog att vi alla vill ha, och det är inget fel att framföra saker från företagets synvinkel, men kastar du sten i glashus så bör du inte bli stött när du får mothugg.
Problemet är ju att folk som gör om badrummet, gör ju ofta om ett redan fungerade badrum. Och vill nu ha ett estetisk tilltalande badrum.
Att brunnen fungerar men ser förjävligt ut, har man som utförare totalt missat poängen.
Ang. Liknelsen mot bilar, bilar byggas av ingenjörer, monteras av montörer enligt murphys.
Skulle toa stolen bara passa på ett ställe skulle nog en hantverkare få den på rätt plats också. (Får ta hans tigersåg om inte annat)
Att brunnen fungerar men ser förjävligt ut, har man som utförare totalt missat poängen.
Ang. Liknelsen mot bilar, bilar byggas av ingenjörer, monteras av montörer enligt murphys.
Skulle toa stolen bara passa på ett ställe skulle nog en hantverkare få den på rätt plats också. (Får ta hans tigersåg om inte annat)