Odjuret skrev:
Jag vet många trådar där TS inte har rätt... Det är ganska vanligt....
Jag tycker TS har fått råd och tips där det tydligt framgår att han inte har helt rätt och hur han ska fortsätta...
Dock är frågan om dina svar alltid hjälper? Du gömmer dig nämligen hela tiden bakom regelboken... om du kikar fram därifrån så kommer du få se en helt hy värld... med nöjda kunder! Det borde vara en av sakerna som driver en?

Men en del av charmen på ett forum är väl att man brukar få en del konstiga och kanske rent av felaktiga svar...
Utav bergsäkra icke hantverkare men som kan allt både juridiskt och hantverksmässigt... trots att de aldrig sett en skruvmejsel annat än på bild... och den närmaste juridiken var när de läste på baksidan av mjölkpaketet...
Där är det väldigt bra att det kommer in proffs som du... som ändå både har hållit en skruvmejsel och kanske även har en i bakfickan :)
Jag gömmer mig inte bakom regelboken, jag har aldrig haft några kunder som inte varit nöjda. (vet att det alltid ses som skryt) Jag var arbetsledare och platschef i 10 år fram till slutet på 80-talet och vet därigenom vad missnöjda kunder innebär. Jag har som sagt gått med på minst 1000 besiktningar och fått tagit emot mycket skit för vad andra har ställt till. Det var en av anledningarna till att jag ville starta eget för 27 år sedan. Jag har inte blivit rik på det, men jag mår mycket bättre. Jag har nästan aldrig gjort ett jobb på löpande räkning t.ex. dels för att kunden ska veta vad det kostar och dels för att ingen ska kunna ifrågasätta tiden det tar. (inom parentes kan jag för säkerhets skull tala om att man då alltid gör allt för att få jobbet klart till allas belåtenhet, för annars kan man ju inte ta betalt, vilket alltså de som jobbar på löpande räkning inte alltid är så intresserade av, de tar även betalt löpande).
 
T
Tänker inte läsa 211 tjatinlägg som denna tråd har men vill bara säga att gnälla på slukristen är bara sjukt, inte en käft eller rättare sagt normal person kommer lägga märke till att den inte är exakt centrerad under duscblandaren samt i klinkern.:x

Jo, förresten forummedlemmen AndersMalmgren hade kanske begått självmord över en sådan sak men så har han iofs misslyckats med att centrera hålet för ventilationen så att hålet träffar mitt i ett fogkryss, se bild, för jäkligt imho:

DSC_0091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D:p
 
  • Gilla
injonil och 1 till
  • Laddar…
Nu är det så att frånluften suttit där sedan 1920 och den flyttar man bara inte på, eftersom den ligger på nästan 3 meters höjd kändes det inte viktigt att anpassa kaklet efter denna parameter, dock olyckligt att den hamna som om det ser ut som man försökt få den att linjera.

Tank, efter snart 4000 inlägg kanske det är dags att faktiskt visa lite bilder på vad du gjort?
 
T
AndersMalmgren skrev:
Nu är det så att frånluften suttit där sedan 1920 och den flyttar man bara inte på, eftersom den ligger på nästan 3 meters höjd kändes det inte viktigt att anpassa kaklet efter denna parameter, dock olyckligt att den hamna som om det ser ut som man försökt få den att linjera.

Tank, efter snart 4000 inlägg kanske det är dags att faktiskt visa lite bilder på vad du gjort?
Nu var det iofs ett ironiskt inlägg, missade du dessa filurer:D:p

Nej du, "mobben" på byggahus hittar ju fel som bara kan upptäckas i mikroskop men oftast bara då folk tar helt sjuka makrobilder och gnäller på. När det tas normala bilder såsom du brukar lägga in så tar det sig smått omöjligt att hitta eventuella fogsprång eller "tandningar". Fast i ditt badrum hade du säkert ta makrobilder då det verkar som din far är riktigt duktig men sedan så tar det sin lilla tid också;)

Men okej då, här kommer några bilder från ett badrum, inget speciellt och så fast likadana som du har på din vägg typ.....

badrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, toaletten är centrerad på en platta ser jag :D

Självklart finns det fogar som diffar i mitt badrum, ska det inte diffa får man köra med vattenskuret kakel men personligen tycker jag det blir lite opersonligt.

Jag lackade till lite för att den där är typ den enda pryl i hela badrummet som vi INTE räknat med när vi valde konfiguration på kaklet :p
 
Du kan ju knacka bort plattorna, hugga upp väggen och flytta hålet och putsa till det
Så slipper du störa dig på det resten av livet ;)
 
Jag hade garanterat gjort det om den satt i blickfånget :p

edit: Angående macrobilder så maxar jag iaf vad byggahus tillåter i storlek på bilder, så bättre kan du tank ;)

edit2: Hålet var en bra bit större än det runda hål som vi gjorde genom att putsa in en bit lättbetong så det hade ju säket gått att få att linjera men det var inte en parameter som vi brydde oss om som sagt.

http://www.byggahus.se/forum/social...20-talslagenhet-9.html?perpage=15#post1989314

Då är det ju viktigare att saker i blickfånget linjerar, jag hade aldrig accepterat TS golvbrunn, dock har ni valt 3 stycken plattor på väggen det går ju aldrig jämnt upp med brunnen, jag hade använt 2 eller fyra plattor och sedan linjerat brunnen med denna
 
Redigerat:
Tur att vi alla är olika :)
 
Nu är vi inne i december, hur har det gått?
 
Jag säger då det. Vilken tur att man inte är inblandad i den här renoveringen med denna beställare. Det är nog bara TS som ser dessa "fel" som, jag antar, huvudsakligen beror på dålig kommunikation.
 
Jag håller med TS, jag tycker det är riktigt viktigt att saker och ting linjerar, dock hade jag cadad allt i förväg inklusive kakel och klinker konfiguration så att hantverkaren inte kan komma efteråt och påstå att det är gjort enligt krav
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Jag säger då det. Vilken tur att man inte är inblandad i den här renoveringen med denna beställare. Det är nog bara TS som ser dessa "fel" som, jag antar, huvudsakligen beror på dålig kommunikation.
Varför är du inne på att försvara ren tafflighet, det förvånar mig mycket att i alla liknande trådar ska det pustas lite från företrädare likt "bröder till hjälp". Jag kan mycket väl tänka mig att det många gånger är besvärligt med till dels okunniga beställare men där måste ju de med bättre kunskap och erfarenhet hjälpa och inte stjälpa. Med upplägget TS beskrivit och full frihet att sätta ut och välja ingående delar kommer det lik väl på slutet inte att passa varken badkar eller enkel modulo(m,n).

Just badkaret och den grova placeringen utmed väggen där det inte råder platsbrist är ju toppexempel där det inte skulle behöva uppstå problem eller där det lätt kunde upptäckas många gånger under resans gäng. Brunnen är ju inte mycket att säga om i efterhand och inget man behöver störas av så mycket, men ändå ett tecken på att det bara slafsas in av de olika utförarna utan en liten gnutta tanke i förväg. Lika med WC, bara det finns ett embryo till måttregel i någon form så ska det töjas in absurdum i försvar för enfalden. Bör ju vara enkelt att ställa en fråga till TS att detta blir inte helt bra hur kan vi lösa det bäst enligt din syn och utgående från vår fackmässiga lösning.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kan fortsätta på GK100:s resonemang och säga : Det kunde ju faktiskt vara så att TS totalt ville ändra inredning t.ex. byta plats på tvättställ och toalett, om det var så att det inte gick att sätta toaletten på avsedd plats p.g.a takhöjden. Kommunikation i ett tidigt skede kanske t.o.m hade medgivit detta.

Om man sen ska vara petig, så var det ingen renovering det var nybygge.
TS skrev:
" De fick bygga badrummet från noll (isolering och reglar) i vår övervåning. Alltså fick de göra allt från grunden, dvs vattenledningar, el, avlopp, golv, väggar, allt."
 
Redigerat:
Jag försvara inte tafflighet och slarv men det finns väl en kontrollansvarig (installationen är ändrad såvitt jag förstår), egenkontroll, samråd, kommunikation som hade löst detta innan byggarbetet är klart. Dåligt skött entreprenad där konsumenten ej upplysts och informerats.
Konumenttjänstlagen styr mycket och konsumenten har rätt tills annat bevisats. Jag har inte läst alla inlägg men tycker fortfarande att hela diskussionen har spårat ur. Jobbet är gjort. Vissa saker kan naturligtvis ändras och vissa saker kompenseras men allt beror ju på hur avtal och uppgörelse ser ut. Det är faktiskt inte en möbel utan en entreprenad som man löser med samråd och jämkning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.