36 518 läst · 223 svar
37k läst
223 svar
Stor byggvarukedja vägrar åtgärda badrumsfel
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Jag hade faktiskt glömt att det bara är för hemmafixare, så om jag slipper vidare påhopp så ska jag inte skriva något mer. Men jag tycker inte den här tråden handlar om hemmafixeri, så det är kanske förklaringen till varför jag glömde det.elpaco skrev:Din kompetens är ointressant. Du är i dina poster ovan nedlåtande och visar på en översittarattityd där du i ett svep dumförklarar TS och alla andra som försöker hjälpa till. Detta är ett forum för HEMMAFIXARE om det har undgått dig! Fackmäns åsikter tas mot med öppna armar, men det förutsätter en annan attityd än den du uppvisar. Gånoch gnäll över oss på ett branschforum istället.
Men du raljera ju i tidiga inlägg att TS är en gnällig amatör. Alltså hemmafixare!!! Men sorry My bad vi skulle ju inte kommentera mera!Johnsson 56 skrev:
claesborjesson skrev:Det verkar som ni aldrig har byggt själva.... ni är gnälliga....
Att placera en golvbrunn exakt på 3 centimeter när är bra gjort.
Betänk att det är olika arbetsgrupper som gör olika jobb.
Rörmokaren lägger avloppsrören först,långt innan väggar och
golv är klara.
Sedan kommer snickaren och lägger golvet.
Sedan kakelsättaren och gör tätning och lägger kakel.
Så, rörmokaren kan ha lagt allt rätt (vi säger 5 mm avvikelse vid centrering, mycket att begära?). Snickaren kommer och råkar flytta på brunnen ännu mer åt samma avvikelseriktning. Snickaren gör bara sitt jobb o kollar inte ifall han påverkat nån annans jobb negativt (något eget kritik?). Eller så kanske var det kakelsättaren som i detalj lagt kakel men inte lagt märke ifall han flyttat på brunnen?.Johnsson 56 skrev:
Vad jag kan se, och som du kan se i första bilden, är att kakelsättaren gjorde sitt bästa för att korrigera (täcka) någon annans misstag.
Jag har 2 teorier, att rörmokaren haft en riktig bra anledning att flytta brunnen hela 3cm och hållit tyst om detta, eller att snickaren (eller vem nu gör arbetet efter), råkar flytta på brunnen (det skulle krävas en riktig bra spark för att flytta på något mer än 2cm) och inte granskat ifall han påverkat eller skadat någon annans jobb. Eller så visste snickaren att har flyttat på den, och hållit tyst om detta.
Skulle ni hålla tyst om detta? Känner ni att kunden inte behöver veta detta? 3cm? vart går gränsen?
Edit:
3cm är bra gjort ifall kunden varit informerat och godkänt om att sån avvikelse skulle finnas. 3cm är INTE bra gjort ifall man hoppats på att kunden ska gilla det.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 583 inlägg
Nej jag är absolut inget proffs på entrepenadjuridik, och det tror inte jag att du är heller .Johnsson 56 skrev:När jag skrev att det inte var fel, så menade jag att det inte var ett sådant fel, där man kan kräva att hela rummet ska byggas om. Visst jag var otydlig där, lite trött i går kväll, men jag tror de flesta har fattat vad jag menar. Ang. amatör så är du ju helt klart inte proffs på entreprenadjuridik.
Golvbrunn ok utfört men absolut inte bra , hur svårt är det att använda en tumstock/ centimeterstock. Det verkar vara väldigt många i byggbranschen som inte vet att dom minsta strecken på en tumstock är millimeter.claesborjesson skrev:Det verkar som ni aldrig har byggt själva.... ni är gnälliga....
Att placera en golvbrunn exakt på 3 centimeter när är bra gjort.
Betänk att det är olika arbetsgrupper som gör olika jobb.
Rörmokaren lägger avloppsrören först,långt innan väggar och
golv är klara.
Sedan kommer snickaren och lägger golvet.
Sedan kakelsättaren och gör tätning och lägger kakel.
Skall ni ha så detaljstyrt måste ni vara med hela tiden, och då menar jag hela tiden.
Troligtvis kommer hantverkarna att tröttna på er och avbryta jobbet ....
Att badkarets högtalare tar i duschdörren är en "vanlig" komplikation, alla projekt har
sina problem. Vad jag kan se finns det flera sätt att åtgärda detta. T.ex. flytta duschdörren
några cm, flytta badkaret ....
På de bilder som jag sett ser det ganska bra ut.
Det viktiga i ett våtrum är tätskiktet, be om ett våtrumsintyg att det är rätt utfört (för att kunna ha till försäkringsbolag vid eventuell framtida skada)
Låt hantverkarna göra färdigt, ta dit en besiktningsman som avgör om det
hela är yrkesmässigt utfört, du får själv betala besiktningen 2-5000:-
.
Läs inlägg #44 & 49. Andemeningen i dessa är nog snarare steget värre.Johnsson 56 skrev:
Men det är ingen här som vill att fackmän inte skall posta. Det finns gott om både snickare, elektriker med flera som hänger här. Och om en erfaren byggnadsingenjör vill delta på forumet och skjuta till kunskap så vore det ett välkommet tillägg. Men kunskapen skall inte vara "du är dum och har fel, det vet jag för jag har jobbat i branschen i 40 år". Du får utgå ifrån att det inte är dina kollegor du diskutera med, utan just lekmän. Förklara varför någon har fel, och på ett trevligt sätt. Då kommer du vara välkommen. Kolla tex in poster från Bo Siltberg för gott exempel.
Någon som vet vem som fastskruvar brunnen? rörmokaren, snickaren? jag söker numera att förstå lite mer medan jag väntar svar från X.huggan skrev:
Jag kommer uppdatera tråden med kommande dialog mellan vi och X för de intresserade.
Vad jag förstår så kör företaget X sitt egna race! Visar tjusiga bilder som kunderna får ta del av och därmed ger dem drömmar om hur deras nya badrum kommer att se ut. När sedan verkligheten inte motsvarar det som skissas upp, så ger man en liten kompensation till dem som framförsitt missnöje. Troligen fungerar detta mycket bra och kanske 80% nöjer sig med de fel Betoz funnit i sitt badrum, utan att företaget X behöver kompensera något.
Jag tycker Betoz gör helt rätt, som säger att han är missnöjd och vill ha det åtgärdat. Kan inte företaget utföra det arbete som de själva visar på skisser och vackra 3Dbilder, så kan de åtminstone föra en diskussion, där kunden får avgöra om det är en lösning som kan accepteras.
Jag tycker Betoz gör helt rätt, som säger att han är missnöjd och vill ha det åtgärdat. Kan inte företaget utföra det arbete som de själva visar på skisser och vackra 3Dbilder, så kan de åtminstone föra en diskussion, där kunden får avgöra om det är en lösning som kan accepteras.
Men tydligen så kan vi inte jämföra våra krav vi har på hantverkare med våra krav vi har på en ny bil....
Tja... det är inte riktigt samma sak men inte helt fel ändå....
Det är tråkigt när vissa uttrycker sig för att vara hantverkare men det ända man gör är gnäller på att kunderna börjar ställa för stora krav....
Stackars dessa hantverkare som måste göra ett bra resultat för att kunden äntligen börjar kräva det....
Tja... det är inte riktigt samma sak men inte helt fel ändå....
Det är tråkigt när vissa uttrycker sig för att vara hantverkare men det ända man gör är gnäller på att kunderna börjar ställa för stora krav....
Stackars dessa hantverkare som måste göra ett bra resultat för att kunden äntligen börjar kräva det....
Medlem
· Stockholm
· 387 inlägg
Fråga till Betoz:
Talade du om för rörmokaren att golvbrunnen skulle placeras EXAKT mitt emellan KV och VV anslutningarna ?
I den ritning som du gjort finns inga mått angivna, heller inga toleranser angivna.
Det ligger hos byggledaren/konstruktören att ange vilka krav som skall gälla.
Vid byggen används olika standarder (BYGGAMA), har du angett vilken standard som skall följas eller skrivit ett
papper på de avvikelser från gällande "vanliga yrkesmässiga krav" som skall följas ?
Talade du om för rörmokaren att golvbrunnen skulle placeras EXAKT mitt emellan KV och VV anslutningarna ?
I den ritning som du gjort finns inga mått angivna, heller inga toleranser angivna.
Det ligger hos byggledaren/konstruktören att ange vilka krav som skall gälla.
Vid byggen används olika standarder (BYGGAMA), har du angett vilken standard som skall följas eller skrivit ett
papper på de avvikelser från gällande "vanliga yrkesmässiga krav" som skall följas ?
Hej claesborjesson, tack för dina frågor.claesborjesson skrev:Fråga till Betoz:
Talade du om för rörmokaren att golvbrunnen skulle placeras EXAKT mitt emellan KV och VV anslutningarna ?
I den ritning som du gjort finns inga mått angivna, heller inga toleranser angivna.
Det ligger hos byggledaren/konstruktören att ange vilka krav som skall gälla.
Vid byggen används olika standarder (BYGGAMA), har du angett vilken standard som skall följas eller skrivit ett
papper på de avvikelser från gällande "vanliga yrkesmässiga krav" som skall följas ?
Nej, vi pratade aldrig med rörmokaren om hur exakt golvbrunnen skulle vara placerad. Antar att det ger de rätten att avvika 3cm utan att diskutera det med kunden. Sedan verkar det som att vi, som aldrig beställt ett badrum förr och som inte vet hur deras arbete utförs, ska just påpeka detta i detalj. Vi delegerar ju arbete till de som vet genom att köpa tjänsten. Fråga: vart går gränsen av avvikelse för brunn utan kundens samtycke? 5cm? 10cm? jag är ingen expert men vi, och ni, kan lägga märke till denna stora avvikelse. Igen, vi har inte fått höra motivet till detta ännu.
Vi försökte få tag på rörmokaren gällande en annan del. Att både väggavlopp och anslutningsventil, för framtida tvättmaskin, ska sitta upphöjt på hörnan längs ner till vänster (bild i inlägg #45) och inte nedsänkt, som vi hade hittat att de gjort först. (inga väggar fanns då). Vi pratade med snickare (försökte i 2-3 dagar), som sedan sa att det är rörmokaren vi ska prata med, så vi kontaktade projektledaren istället. Det blev en diskussion om detta på plats. Det flyttade upp endast anslutningsventil men inte väggavloppet. Ställföreträdare i X säger att detta var ett missförstånd mellan två människor och tyvärr inget som går att korrigera i efterhand (copy-paste).
Diskussion om wc-stolens placering i sidled tog också på plats. Ingen effekt.
Ritningen i inlägg #45 är baserat på ritningen nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D bilden i inlägg #48 är baserat på ritningen ovan. Takstolarnas placering är fel på ritningen men rätt på 3D bilden (ses inte så bra).
Jag har inte tagit med delar av ritningen där namn angivits eftersom jag inte vill hänga ut X. Av samma anledning har jag lagt svarta boxar ovanpå sifferkod, som jag tror är produktskod som skulle kunna avslöja vilka X är.
Notera att ritningen ovan är lite ouppdaterat. Ritningen som jag tagit fram i inlägg #45 är korrigerad med senare ändringar (det i svart). Min ritning togs fram för att beskriva för Ställföreträdare om det som vi ville ha åtgärdad. (Om någon är intresserad av att läsa denna, lite mer detaljrika, dokument, så kan jag ta fram en där namn tagits bort)
Enligt det du skrivit så antar jag att kunden måste gå igenom alla standard som finns (och antagligen också läsa om hur arbetet utförs). Det hade inte vi inte någon aning om, men det är nog något alla kunder ska bara veta att det finns? Finns det kanske nån kundsmoral-kods dokument som vi missat att skriva på med?
Redigerat: