Johnsson 56 skrev:
Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men ca hälften. Det här låter som det typiska problemet numera.Lekmän som tror sig veta allt om hur man bygger. Det är den värsta sorten att bygga åt och jag tror att om hade företaget vetat om att det var den sortens kunder, så hade de inte tagit jobbet. Det är inget fel alls som jag ser det. Hoppas ni får ha det halvfärdigt tills ni fattar det.
Hej Johnsson, jag kanske uppfattas som lekmän i mina inlägg (#40) men det jag påpekade var nåt som jag hade erfarenhet av, alltså att såga och sätta reglar av trä, fast inte på golv. Jag har inte förstått hur 3cm offset är möjligt. Projektledaren sa att det fanns en motiv för det men som han inte visste om och skulle starta en undersökning tsm med rörmokaren. Som kund tycket jag att vi har rätt att förstå varför nåt avvek så mycket. Jag tycker inte att en kund ska bara fatta det utan att få felet förklarat för sig.

Sen lär jag vara en jobbig kund som vill förstå varför ett fel gjordes.
 
Håller med TS att 3 cm är mycket och detta borde diskuterats om något förhindrade detta innan man går vidare för det är inte snyggt när allt linjerar och golvbrunnen är fel.

Och den som tror att det är fackmannamässigt att duschdörren slår emot badkaret borde skämmas. Ingen med yrkesstolthet hade gjort så. Särskilt med tanke på hur mycket utrymme som finns mellan dusch/handfat och handfat/dusch finns det ingen anledning att sätta duschen så nära när man gör allt från början, det är ju som att be om problem. Vad hände med dom 7 cm?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Nedan finns en 3D bild av planeringen. Tvättstället i bilden är 140cm men vi valde senare att byta den till 120cm. Så det finns 20cm mer rum mellan tvättstället och duschen egentligen. Toaletten i bilden ligger en halv meter ifrån den senare önskade position.
Sedan kommer en förre och efter bild för installationen av badkar och toalett.
Vy05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-10-22 21.30.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns massor av rötägg i den här branschen. De som gjorde det här jobbet tillhör inte dem. Däremot finns det numera otroligt många lekmän som tror sig kunna allt. Jag är övertygad om att det aldrig skulle hända i någon annan bransch. Jag hoppas som sagt, att företaget inte är så dumma att de går er till mötes, utan kräver er på den ersättning de har rätt till. Gå gärna vidare till domstol, så kanske vi kan få prejudikat som stoppar kunder som er.
 
  • Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Det du ska kolla är att dom är godkända för BKR, Säkert Vatten och elektrikern har behörighet.
jag är inte helt säker på att alla på bygget måste ha behörighet. Hur skulle då lärlingar och hantlangare någonsin kunna hjälpa till? För elektriker gäller att någon på firman ska ha behörighet, inte nödvändigtvis den som gör grovjobbet utan oftast en arbetsledare eller liknande. Skulle inte förvåna mig om samma gällde för Säker Vatten eller BKR.
 
På dom senaste bilderna så förstår man bättre och då tror jag att det handlar om golvbjälke eller underramen på takstol som ställer till det. Beroende på hur ert kontrakt/offert ser ut så kan det helt enkelt bero på ovan nämnda anledning till att golvbrunnen ligger "3 cm fel" och att kostnaden för avväxling skulle bli större en vad nyttan av det kan bli. Angående wc stolens avstånd från väggen ,kolla om det finns i någon norm för höjden innan ni bråkar för det kan vara rätt, men att någon på projektstadiet missat med avståndet till väggen eftersom den skulle kunna flyttats in i rummet men då även minskat storleken/rymden i rummet. När det gäller besiktning så vad skulle den tillföra man ser det man ser och det är du inte nöjd med så diskutera kompensation men något fall för rätten har du inte, men kanske företaget snart har ett fall för KFM.
 
Redigerat:
Svårt att se några fel här förutom karet. Ett kar som är lite smidigare så är allt löst och var glad för att de flyttade ut toastolen.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Stämmer måtten från ritningen mot verkligheten?
Om det är så att de stött på problem med golvbrunnen och de flyttat det hela för att det skulle funka?

Jag tycker ert badrum ser jättefint ut, bättre än vad mitt nybyggda badrum gör.

Toastolen faller ju sig rätt naturligt om det nu inte är så att ni är dvärgar eller nått sånt som får plats där under.
Jag vill iaf inte vila pannan i takpanelen så fort man ska in och pissa..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AnneFi
Fast jag kan förstå att det känns riktigt pissigt att ha toaletten så långt från väggen i ett helt nytt badrum där man dessutom kunnat påverka placeringen av väggen bakom om någon bara sagt något tidigare.
Jag tycker också att själva badrummet är jättesnyggt dock tycker jag tyvärr att placeringen av toaletten skitful.

Jag hade börjat gråta. Varför betala så mycket pengar och sen få något som man absolut inte har önskat sig?
Man har ju antagligen tagit in en firma från början till Slut för att inte behöva bekymra sig om sånt här.
 
Fred vom Jupiter skrev:
jag är inte helt säker på att alla på bygget måste ha behörighet. Hur skulle då lärlingar och hantlangare någonsin kunna hjälpa till? För elektriker gäller att någon på firman ska ha behörighet, inte nödvändigtvis den som gör grovjobbet utan oftast en arbetsledare eller liknande. Skulle inte förvåna mig om samma gällde för Säker Vatten eller BKR.
Jag pratar om företagen som jobbat där inte personerna.
 
Johnsson 56 skrev:
Det finns massor av rötägg i den här branschen. De som gjorde det här jobbet tillhör inte dem. Däremot finns det numera otroligt många lekmän som tror sig kunna allt. Jag är övertygad om att det aldrig skulle hända i någon annan bransch. Jag hoppas som sagt, att företaget inte är så dumma att de går er till mötes, utan kräver er på den ersättning de har rätt till. Gå gärna vidare till domstol, så kanske vi kan få prejudikat som stoppar kunder som er.
Så du tycker det är rimligt när man bygger om ett badrum från början att duschdörren slår emot badkar när man är färdig trots att det finns 30-40 cm till godo som man kan använda?
 
Det är inte fel på toalettplaceringen, utan väggen siter fel, eller snarare taket.
Jag har full förståelse för att TS tycker vissa saker skulle ändras, men muggstolens avstånd utifrån väggen är inget av dessa.
Toalettens placering i sidled kanske är värre.

Badkaret eller duschplaceringen är helt fel, och detta ska X bara fixa, som det ser ut nu är det inte seriöst.

Den oberoende besiktningsmannens (hur oberoende nu hen är) åsikter borde väga tungt här.

För övrigt tycker jag vissa åsikter i denna tråd är bedrövliga, ingen ha skulle acceptera liknade felaktigheter på en ny bil!!!!!!

Stå på dig och var beredd på hårt arbete.
 
AnneFi
Workingclasshero skrev:
Det är inte fel på toalettplaceringen, utan väggen siter fel, eller snarare taket.
Jag har full förståelse för att TS tycker vissa saker skulle ändras, men muggstolens avstånd utifrån väggen är inget av dessa.
Toalettens placering i sidled kanske är värre.
men borde inte TS ha blivit informerad om detta innan så väggen hade kunnat flyttas på? Det ser ju för jäkligt ut.
tror ingen avsiktligt väljer att placera toaletten ute i rummet när man gör nytt och snyggt.
 
Det är mycket att någon annan en TS som borde säga till, det kanske borde vara på sin plats att man kollar ritning med verkligheten innan man skriver under beställningen. Men nu vet vi inte vad det står där, utan vi vet bara vad TS tycker om slutresultatet, jag har full förståelse för missnöjet för det är inte det förväntade. Jag utgår från att man fått en ritning med mått och specar. på vad som ingår och det skall man kolla så det stämmer innan man skriver. Stämmer då inte slutresultatet med ritningen och måttsättningen, så är det företaget man avtalat med som skall rätta felen. Där faller nog klagan på brunnens placering ,troligtvis även wc-stolens placering men definitivt inte badkaret vs duschen. Väggen bakom är nog problemet för man har gjort det enkelt för sig och helt enkelt byggt väggen på stödbenen på takstolarna och därmed hamnade väggen för långt in. Risken nu är att man gör en nödlösning för man kommer inte att riva ett helt badrum för detta, för man kommer i rättslig instans att använda branschpraxis som jag inte minns ordalydelsen, men andemeningen är att om kostnaderna är större en nyttan så blir det fråga om ekonomisk ersättning. Badkaret kommer att bytas till en modell som passar och prisdifferensen kommer att regleras, så slutresultatet lär nog inte skilja sig från dagens särskilt mycket men att TS fått lite pengar tillbaka, som plåster på såret.
Detta är vad jag tror, är så det slutar tyvärr.
 
Redigerat:
peternicklas
Toaletten är väl OK med tanke på snedtaket.
Brunnen spelar ingen större roll så länge funktionen inte har försämrats.
Badkaret, går säker att hitta ett som är någon cm. smalare med samma funktioner. Detta får de stå för.
Acceptera de 2 första och gå vidare och njut av ert nya badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.