Theclan skrev:
Större firmor brukar ha egna "besiktningsmän" om man nu kan kalla dom det. Har du inga kort under byggnadstiden?
Vi har lite bilder från byggnadstiden, men de togs av minnes syfte. Jag ska se ifall jag hittar nåt i dem senare idag.
 
Hej alla, tack för alla svar hittills.

Jag har en ny fråga:

Under byggnadstiden så har det varit flera arbetare som inte kunde svenska, några kunde varken svenska eller engelska. Iförgår bad jag ställföreträdare i X att tillhandahålla oss arbetarnas behörigheter. Han skulle återkomma.

Jag undrar ifall det skulle hjälpa oss att få X att åtgärda felen ifall det visar sig att deras arbetare saknar behörigheter? Hur skyldiga är X att skaffa fram behörigheter om arbetarna kom från deras underleverantörer? Kan jag på nåt sätt få fram deras behörigheter utan Xs inblandning? Svårt att lita på att de visar oss riktiga behörigheter.

Jag är på i att simma i sand för att få rätt i att X ska åtgärda felen.

Vi var alltid trevliga med dem och försökte kommunicera på bästa sätt och bjöd även dem att äta med oss. Tyvärr är pålitelsen på arbetarnas kompetens sprucket nu efter alla dessa fel.
 
Det du ska kolla är att dom är godkända för BKR, Säkert Vatten och elektrikern har behörighet.

Skyldiga att lämna beskrivning under golvet? Du menar med bilder eller ord? Tro inte dom måste kunna bevisa det men fördelaktigt så kan man kanske kolla med regelsökare. Varför tror du att inte reglar finns?
 
huggan skrev:
Det du ska kolla är att dom är godkända för BKR, Säkert Vatten och elektrikern har behörighet.

Skyldiga att lämna beskrivning under golvet? Du menar med bilder eller ord? Tro inte dom måste kunna bevisa det men fördelaktigt så kan man kanske kolla med regelsökare. Varför tror du att inte reglar finns?
Tack för info om behörigheter. Vad skulle hända ifall det visar sig att någon av de saknar behörighet? Får behöriga rörmokare installera badkar med påfrestningar?

Jag menar med ord.
Vi själva (mha kunniga vänner) har byggt resten av övervåningen, förutom el självklart. Dessutom har vi fått se när det hade öppnat upp den intakta golvet. Det är ca 60cm mellan reglarna och de synkar med snetakens vertikala reglar (eller kallas de kolumner?). Brunnens mittpunkt är placerad 35-40cm från ena regeln.
 
300cc är ju verkligen och rekommendera när man flytspacklar och lägger klinkers och har ett tungt badkar. Gör själv inga rörjobb om underlaget inte är gjort ordentligt. Låter som om du skall kräva intyg och specs på vad som gjorts och vilket material som används.
 
Betoz skrev:
Tack för info om behörigheter. Vad skulle hända ifall det visar sig att någon av de saknar behörighet? Får behöriga rörmokare installera badkar med påfrestningar?

Jag menar med ord.
Vi själva (mha kunniga vänner) har byggt resten av övervåningen, förutom el självklart. Dessutom har vi fått se när det hade öppnat upp den intakta golvet. Det är ca 60cm mellan reglarna och de synkar med snetakens vertikala reglar (eller kallas de kolumner?). Brunnens mittpunkt är placerad 35-40cm från ena regeln.
Den som gör elen måste ha behörighet eller jobba under en som behörighet annars bryter man mot lagen.

Dom andra branschreglerna är inte tvunget men ska din försäkring gälla måste dom ha dessa. Annars kan man inte kalla sig behörig.

CC 600 mm är godkänt men som sagt rekommenderas cc 300. Att golvbrunnen inte placeras vid golvregel är inga problem men man ska kortla en ram runt golvbrunnen där man sedan skruvar en monteringsplatta, som är fyrkantig. Har du sett denna platta?
 
Theclan skrev:
300cc är ju verkligen och rekommendera när man flytspacklar och lägger klinkers och har ett tungt badkar. Gör själv inga rörjobb om underlaget inte är gjort ordentligt. Låter som om du skall kräva intyg och specs på vad som gjorts och vilket material som används.
Tack för infon. Jag ska göra det.
 
huggan skrev:
Dom andra branschreglerna är inte tvunget men ska din försäkring gälla måste dom ha dessa.
Är du säker på detta?
Om man gör allt jobb själv, och (som det flesta) saknar utbildning och godkännande från BKR, så är det ju inget problem att få hemförsäkringen att täcka ev skador. Såklart under förutsättning att materialet är godkänt och jobbert är utfört enligt tillverkarens anvisningar.
 
Gabbe1 skrev:
Är du säker på detta?
Om man gör allt jobb själv, och (som det flesta) saknar utbildning och godkännande från BKR, så är det ju inget problem att få hemförsäkringen att täcka ev skador. Såklart under förutsättning att materialet är godkänt och jobbert är utfört enligt tillverkarens anvisningar.
Olika för olika försäkringsbolag. Men har bolaget ingen certifiering och inga bilder finns under arbetets gång kan man hamna i tvist vilket inte är kul.
 
huggan skrev:
Den som gör elen måste ha behörighet eller jobba under en som behörighet annars bryter man mot lagen.

Dom andra branschreglerna är inte tvunget men ska din försäkring gälla måste dom ha dessa. Annars kan man inte kalla sig behörig.

CC 600 mm är godkänt men som sagt rekommenderas cc 300. Att golvbrunnen inte placeras vid golvregel är inga problem men man ska kortla en ram runt golvbrunnen där man sedan skruvar en monteringsplatta, som är fyrkantig. Har du sett denna platta?
Ok.

Jag visste inte att de kunnat ändra till 300cc, vilket låter rimligt enligt det som Theclan nämner på inlägg #35, så det kanske de lagt en regel nära brunnen. Jag hade bara sett precis efter att de hade öppnat upp golvet. Även så måste det gå att göra en bättre lösning för brunnen då de haft fullt kontrol över denna nya regel och monteringsplatta du nämner. 3cm offset är bara för mycket. Det måste finnas ett starkt motiv och detta har X inte informerat till oss än.

Vi vet själva svårighetsgraden för arbete med trä då vi lagt reglar för väggar och tak (mellan övervåning och vind). Och 3cm offset är bara för mycket.

Jag antar att kundsmoral-regler inom badrumsbygge inte spelar någon roll? Som t.ex att prata med kunden om ändringar. "Sålänge det är funktionellt så kan vi experimentera utan att säga något till kunden".
 
Kunden skall alltid informeras vid ändringar!!
 
Fytta badkaret åt höger? Finns ju massor av plats där?
 
Betoz #20 förstår. Såg inte att det var snedtak. Bara att kolla med byggnormen. Där står hur högt det skall vara i framkant, tror det var 2, 0 m, Jag har inte kollat.
 
Jag orkar inte läsa igenom alla kommentarer, men ca hälften. Det här låter som det typiska problemet numera.Lekmän som tror sig veta allt om hur man bygger. Det är den värsta sorten att bygga åt och jag tror att om hade företaget vetat om att det var den sortens kunder, så hade de inte tagit jobbet. Det är inget fel alls som jag ser det. Hoppas ni får ha det halvfärdigt tills ni fattar det.
 
  • Gilla
LAnsgar och 2 till
  • Laddar…
Nedan är en bild som jag skickade till Xs ställföreträdare för att beskriva avvikelserna.
badrum ritning edit.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det i svarta linjer visar det som var planerat. Det i rött visar avvikelserna, och det i blå visar vår förslag till åtgärd.

ThomasLindgren skrev:
Fytta badkaret åt höger? Finns ju massor av plats där?
Toalettbilden var lite missledande när det gällde badkarets position. Ursäkta för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.