12 623 läst · 153 svar
13k läst
153 svar
Stötta Byggahus!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tycker du sätter fingret på ett intressant problem. Även om jag inte håller med om att ett företag generellt ska klara sig 6-12 månader utan intäkt så är det aktieägare som ska skjuta till kapital om de vill när bolaget riskerar att inte klara dig. Nu handlar ju dock detta om en åtgärd innan det steget, alltså att försöka generera intäkter innan bolaget hamnar i den sitsen.R Rkarlsson skrev:Man har ju lite funderingar. Men det kanske man inte får svar på.
- Var är vinsten?
- Var är bufferten?
- Varför hota om att siten läggs ner om ni inte får bidrag?
- Redovisar ni kostnader och vinster i med att ni vill ha bidrag?
Det är visst en trevlig sida.
MEN. Ett företag som går plus hela tiden skall inte behöva tigga pengar av privatpersoner. Ett bra företag klarar sig utan inkomst i 6-12 månader.
-Varför söker ni inte de billiga statliga lånen? Permittering?
- Vad kostar det att ha en sådan här sida uppe? Bara ren drift, alltså inte era höga löner för en tesla är inte gratis att hyra.
Det som kommunikativt blir lite knasigt i det här fallet är att det framstår som om de ber om ett bidrag till en non-profit. Hade varit klädsammare att skriva som det är (givet att så många här har god insyn i många aspekter av byggahus och företagande.)
Typ: Hej, nu sjunker våra annonsintäkter och vi behöver hitta fler intäktskällor. Därför kommer vi nu försöka med en modell för intäkter direkt från användarna genom att sälja mertjänster.
Jag tror att diversifierade intäkter är bra och inget att skämmas för. En tidning har ju både prenumereration och annonser, och inget vi lyfter på ögonbrynen för. Att själva innehållet är användargenererat innebär ju bara att BH har andra kostnader än journalister.
Just frågan om att redovisa kostnaderna är intressant, kommer det svar på den?
Hade denna site drivits vid sidan av ett riktigt jobb hade jag mer än gärna skänkt en slant, men att nu komma och tigga anser jag vara ett riktigt smaklöst bottennapp.
Hade denna site drivits vid sidan av ett riktigt jobb hade jag mer än gärna skänkt en slant, men att nu komma och tigga anser jag vara ett riktigt smaklöst bottennapp.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 530 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 530 inlägg
@reez "Smaklöst bottennapp"?
Tycker du likadant när tidningar har olika prenumerationsavgifter förutom sina annonsintäkter är det ok, så kan man tycka.
Annars är det stötande dubbelmoral.
Byggahus förklarar läget i en trevlig ton och ber de som vill att, i praktiken, prenumerera. Många andra sidor och forum går i samma tankar eftersom reguljära annonsintäkter har varit i sjunkande under flera år. En del tar steget, andra inte. Jag tycker det är rätt väg att gå och det har jag även sagt till andra sidor/forum med samma problem.
Att närma sig konkurs innan man ser över intäkterna skulle vara oansvarigt. Därför har jag väldigt svårt att förstå de som kritiserar att företaget gått med vinst och kanske går med vinst fortfarande.
Vad har det för betydelse om sidan drivs på heltid eller vid sidan om? De tillhandahåller ju precis samma service till kunderna, dvs läsarna i båda fallen. Tycker man det är värt att betala för gör man det, annars inte. Ingen tvingar dig och inget blir sämre på sidan av att inte betala.
Tycker du likadant när tidningar har olika prenumerationsavgifter förutom sina annonsintäkter är det ok, så kan man tycka.
Annars är det stötande dubbelmoral.
Byggahus förklarar läget i en trevlig ton och ber de som vill att, i praktiken, prenumerera. Många andra sidor och forum går i samma tankar eftersom reguljära annonsintäkter har varit i sjunkande under flera år. En del tar steget, andra inte. Jag tycker det är rätt väg att gå och det har jag även sagt till andra sidor/forum med samma problem.
Att närma sig konkurs innan man ser över intäkterna skulle vara oansvarigt. Därför har jag väldigt svårt att förstå de som kritiserar att företaget gått med vinst och kanske går med vinst fortfarande.
Vad har det för betydelse om sidan drivs på heltid eller vid sidan om? De tillhandahåller ju precis samma service till kunderna, dvs läsarna i båda fallen. Tycker man det är värt att betala för gör man det, annars inte. Ingen tvingar dig och inget blir sämre på sidan av att inte betala.
Det är ju vi som förser sidan med innehåll. De skulle inte kunna sälja några annonser om vi inte tillför innehåll gratis.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 530 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 530 inlägg
Det låter ju snarast som att du vill ha betalt istället? Så kan man tycka. Då kan man ju starta en sida med den intentionen, det kanske blir en succé.D Daniel 109 skrev:
Marlén och Per säger att intäkterna minskat pga SARS-CoV-2 och jag väljer att lita på dem. Som jag sagt tidigare tycker jag sidan är välskött och värd att betala för. Dessutom är inte sidan bara ett forum, långtifrån, även om det är en viktig del.
Din jämförelse haltar, och är lika pinsam den. Forumet förses av allt relevant innehåll från användarna GRATIS, inte från ABt bakom. Utan användarna finns inget. Det värdefulla är plattformen som jag tror många med mig är tveksamma till kostnaderna för att driva är stora om man upphandlat vettigt. Det menlösa redaktionella innehållet kan knappast kosta mkt heller, jag anser fortfarande att tigga pengar i detta samanhabg är riktigt pinsamt och smaklöst. Speciellt när transparensen är obefintlig.MultiMan skrev:Det låter ju snarast som att du vill ha betalt istället? Så kan man tycka. Då kan man ju starta en sida med den intentionen, det kanske blir en succé.
Marlén och Per säger att intäkterna minskat pga SARS-CoV-2 och jag väljer att lita på dem. Som jag sagt tidigare tycker jag sidan är välskött och värd att betala för. Dessutom är inte sidan bara ett forum, långtifrån, även om det är en viktig del.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 530 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 530 inlägg
Du har inte rätt till någon insyn öht. De har förklarat läget. Gillar man sidan kan man bidra om man vill, annars låter man bli. Kan inte bli enklare. Det är deras sida och du kan skriva det du gör pga deras hårda arbete.
Det verkar ha blivit många fler snöflingor i Sverige trots den globala uppvärmningen, eller kanske tack vare?
Det verkar ha blivit många fler snöflingor i Sverige trots den globala uppvärmningen, eller kanske tack vare?
Mitt bidrag, är min tid.
Jag lägger en ansenlig mängd timmar om DAGEN här. Fler än vad jag vill erkänna för mig själv, och mycket fler, än jag vill erkänna för andra. Än mer än så, är jag inte beredd att ge, i detta ömsesidiga beroende.
Angående forumsinnehållet, är det bara för de som förfasas över "Coronadesinformation", "högervridning, "inlägg av lågutblildade Stockholmare och annat pack (likt mig själv)" att inte läsa dessa. Problemet löst.
Modereringen: Om den kan man säga mycket. Men det måste vara en hårfin balans mellan att inte stöta sig för mycket med oss gratisarbetande innehållsskapare, och moderatorns egen känsla för "god ton". Ofta går det bra, men ibland blir raderandet helt obegripligt och inkonsekvent. Det ser jag som olycksfall i arbetet. Något man får ta med jämnmod, för det finns trots allt viktigare saker i livet än inlägg i Byggahus ?
Själv skulle jag hellre sett ett forum med en mer tillåtande moderering, eftersom det blir mer underhållande läsning ifall det inte bara diskuteras sakfrågor i facklitteraturform, utan även ämnen som kan dra iväg lite grann, och då gärna kryddat med ett fryntligare språkbruk.
Staffan
P.s.
Tackar för komplimangen MultiMan.
Jag lägger en ansenlig mängd timmar om DAGEN här. Fler än vad jag vill erkänna för mig själv, och mycket fler, än jag vill erkänna för andra. Än mer än så, är jag inte beredd att ge, i detta ömsesidiga beroende.
Angående forumsinnehållet, är det bara för de som förfasas över "Coronadesinformation", "högervridning, "inlägg av lågutblildade Stockholmare och annat pack (likt mig själv)" att inte läsa dessa. Problemet löst.
Modereringen: Om den kan man säga mycket. Men det måste vara en hårfin balans mellan att inte stöta sig för mycket med oss gratisarbetande innehållsskapare, och moderatorns egen känsla för "god ton". Ofta går det bra, men ibland blir raderandet helt obegripligt och inkonsekvent. Det ser jag som olycksfall i arbetet. Något man får ta med jämnmod, för det finns trots allt viktigare saker i livet än inlägg i Byggahus ?
Själv skulle jag hellre sett ett forum med en mer tillåtande moderering, eftersom det blir mer underhållande läsning ifall det inte bara diskuteras sakfrågor i facklitteraturform, utan även ämnen som kan dra iväg lite grann, och då gärna kryddat med ett fryntligare språkbruk.
Staffan
P.s.
Tackar för komplimangen MultiMan.
Väldigt bra summerat! Sen gränsar det till oärligt att skriva att forumet är hotat; moderkoncernen har 5 Mkr i eget kapital och har delat ut 1 miljon/år senaste 7 åren till sina ägare (förutom löner). Det finns helt klart nog med pengar att driva ett forum genom en 1-1 1/2 år lång svacka, även om man får anpassa sin livsstil något.Okarlsson skrev:Tycker du sätter fingret på ett intressant problem. Även om jag inte håller med om att ett företag generellt ska klara sig 6-12 månader utan intäkt så är det aktieägare som ska skjuta till kapital om de vill när bolaget riskerar att inte klara dig. Nu handlar ju dock detta om en åtgärd innan det steget, alltså att försöka generera intäkter innan bolaget hamnar i den sitsen.
Det som kommunikativt blir lite knasigt i det här fallet är att det framstår som om de ber om ett bidrag till en non-profit. Hade varit klädsammare att skriva som det är (givet att så många här har god insyn i många aspekter av byggahus och företagande.)
Typ: Hej, nu sjunker våra annonsintäkter och vi behöver hitta fler intäktskällor. Därför kommer vi nu försöka med en modell för intäkter direkt från användarna genom att sälja mertjänster.
Jag tror att diversifierade intäkter är bra och inget att skämmas för. En tidning har ju både prenumereration och annonser, och inget vi lyfter på ögonbrynen för. Att själva innehållet är användargenererat innebär ju bara att BH har andra kostnader än journalister.
Köper inte kritiken från de företagare i tråden som stämplar BH som företagarfientligt. Tror utan att veta att BH är en viktig plattform för olika företag inom bygg för att marknadsföra sig själva. Vore väl synd även för företagare om siten var borta när det "släpper".
Tänker självklart bidra med en slant!
Cruzze: Det är bara de företagare som får sina bedrägerier avslöjade som är kritiska. De seriösa är nog glada att det avslöjas.
Det är höjden av hyckleri när ett forum , som genererar 9 miljoner och 20 % i vinst efter att Teslan är betald , går ut på att tycka att småfirmor som omsätter 4-5 miljoner ( och det mesta är dyrt material) är ockrare när dessa gör en vinst på 1-5 %. Det är där små firmor oftast hamnar .
Detta är de rika som går ut och tigger av de fattiga, lite som en omvänd Robin Hood
Detta är de rika som går ut och tigger av de fattiga, lite som en omvänd Robin Hood
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Jo, men varför skulle de? Jag har svårt att tro att BH är en stor del av intäktsströmmarna i bolaget, så hur mycket av bolagets pengar kan vara skäligt att lägga på sajten? Vi lär inte få några direkta svar på sådana frågor, så det är väl inte värt att älta dem heller.H Hochiha skrev:
Naturligtvis kan man bidra till viktigare saker här i världen, men för vissa av oss med ett intresse att sajten finns kvar känns det ok att bidra lite till att så blir fallet.
Om man blir uthängd som den VVS firman blev för några dagar sedan. Kan jag då stämma byggahus? Det är ju ett företag som genererar vinst genom att innehållet i det företaget pratar ( i vissa fall, vi låtsas att jag har rätt denna gång för diskussionen skull) skit om ett annat företag, helt felaktigt.Cruzze skrev:Köper inte kritiken från de företagare i tråden som stämplar BH som företagarfientligt. Tror utan att veta att BH är en viktig plattform för olika företag inom bygg för att marknadsföra sig själva. Vore väl synd även för företagare om siten var borta när det "släpper".