170 894 läst · 414 svar
171k läst
414 svar
Större tillbyggnad i egen regi
C crazytok skrev:
Tackar!R RoffeN skrev:
Idag målade jag min första HEA-balk Tog längre tid än jag trodde och färgen räckte precis. Åkte först till Jula och köpte en slags stålborste till vinkelslipen och tog bort det värsta av rosten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen åkte jag och hämtade ett nytt släp också!
Gaupen E2635N, totalvikt 2600 kg och 3,55 meter långt flak. Går enkelt att fälla alla lämmar och lasta på med gaffeltruck från sidan.
Planen är att vi ska kunna köra hem material själva till viss del. Så jag tog BE-kort i somras.
Gaupen E2635N, totalvikt 2600 kg och 3,55 meter långt flak. Går enkelt att fälla alla lämmar och lasta på med gaffeltruck från sidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planen är att vi ska kunna köra hem material själva till viss del. Så jag tog BE-kort i somras.
Idag fixade vi lite i det som ska bli tvättstuga. Isolerade mot den delen vi bor i och la dit lite golv.
Började kapa upp reglar till bjälklaget under badrummet, vi sågar också bort 25 mm av reglarna i badrummet eftersom vi räknar med att badrumsgolvet bygger betydligt mer.
Lite golv på övervåningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Började kapa upp reglar till bjälklaget under badrummet, vi sågar också bort 25 mm av reglarna i badrummet eftersom vi räknar med att badrumsgolvet bygger betydligt mer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite golv på övervåningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket blåst idag också. Men gjorde en del utomhusjobb iaf. Bjälklaget med sänkt golv i badrummet uppe.
Idag kom också första leveransen av ventilationspaketet. Behövs inte än på lång tid, men beställde för ett tag sen när planen var att börja med det befintliga taket. Nu tar det bara värdefull plats i källaren
Lite hyllor och verktyg inflyttade i den temporära tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag kom också första leveransen av ventilationspaketet. Behövs inte än på lång tid, men beställde för ett tag sen när planen var att börja med det befintliga taket. Nu tar det bara värdefull plats i källaren
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite hyllor och verktyg inflyttade i den temporära tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Äntligen lite bra väder. Sågade till alla kerto-balkar som ska bli den bärande konstruktionen under balkongen.
Paus och beskådar utsikten från andra våningen . Alla hjälpte till att bära flytta och organisera material. Här ligger även väggstämp som jag hyrde för att lättare stabilisera väggar på andra våningen (råd från min bror).
Elva stycken kerto-balkar klara. Lagrar dem på plats i taket. Ska såklart separeras till cc 600 senare. Men först måste vi fixa lite med gamla taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Paus och beskådar utsikten från andra våningen . Alla hjälpte till att bära flytta och organisera material. Här ligger även väggstämp som jag hyrde för att lättare stabilisera väggar på andra våningen (råd från min bror).
Logga in
Skapa konto
Elva stycken kerto-balkar klara. Lagrar dem på plats i taket. Ska såklart separeras till cc 600 senare. Men först måste vi fixa lite med gamla taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt bygge! Kul att följa alla inlägg.
Har ni köpt hela stommen färdigkapad? Vart kan man göra det i så fall? Håller själv på att kolla vad det skulle kosta för det känns som man kan spara bra mycket tid på det...
Har ni köpt hela stommen färdigkapad? Vart kan man göra det i så fall? Håller själv på att kolla vad det skulle kosta för det känns som man kan spara bra mycket tid på det...
Tackar! Alltid roligt att få positiv responsA artesuave skrev:
Vi funderade på att köpa färdigkapat, men av olika skäl så valde vi att köra på lösvirke och såga själva. Bland annat så kändes det som mycket att granska/kontrollera för att få allt att passa med befintligt hus, fönster och dörrar m.m.
Perssons Träteknik i Alingsås hade vi kontakt med angående färdigkapad stomme. Sen vet jag att man kan gå via byggvaruhus som Beijer också, de har partners som levererar färdigkapat.
Börjar bli riktigt trött på det dåliga vädret . Tycker det regnar hela tiden. Extremt dåligt för moralen att se allt bli blött hela tiden.
Borrade hål i stålbalken för att fästa kerto-balkarna. Inte det roligaste jobbet. Behövdes kanske inte, men det kändes bra att dra fast allt.
Balkar på plats
Board och råspont.
och takpapp. Vi lägger bara underlagspapp. Det får klara sig över vintern och sen när vi lägger om det befintliga taket så byter vi ut pappen.
Äntligen lite yta där det inte regnar
Borrade hål i stålbalken för att fästa kerto-balkarna. Inte det roligaste jobbet. Behövdes kanske inte, men det kändes bra att dra fast allt.
Logga in
Skapa konto
Balkar på plats
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Board och råspont.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
och takpapp. Vi lägger bara underlagspapp. Det får klara sig över vintern och sen när vi lägger om det befintliga taket så byter vi ut pappen.
Logga in
Skapa konto
Äntligen lite yta där det inte regnar
Logga in
Skapa konto
Igår kom alla fönster. Vi fick flytta runt en hel del material för att göra plats. Korta reglar fick flytta in på plattan.
Var lite väl trångt för lastbilen som kom från Danmark med fönster. Trodde först att skulle behöva lasta av långt ifrån huset och bära upp fönsterna ett i taget. Men då plockade föraren ut en liten truck ifrån ett fack undertill.
Så nu står hälften av fönsterna inne (de som ska till undervåningen). Resten ställde vi bredvid plattan i väntan på att bli upplyfta till andra våningen.
Åkte och köpte två stora presenningar på Jula också. 2500 kr/st . Jäklar vad tungt det var att täcka fönsterna med dem. Tungt att bära en när den är hopvikt. Ännu tyngre att flytta den utvecklad. Men vi tänker att det är bra att ha stora för att täcka lite andra saker senare.
Logga in
Skapa konto
Var lite väl trångt för lastbilen som kom från Danmark med fönster. Trodde först att skulle behöva lasta av långt ifrån huset och bära upp fönsterna ett i taget. Men då plockade föraren ut en liten truck ifrån ett fack undertill.
Logga in
Skapa konto
Så nu står hälften av fönsterna inne (de som ska till undervåningen). Resten ställde vi bredvid plattan i väntan på att bli upplyfta till andra våningen.
Logga in
Skapa konto
Åkte och köpte två stora presenningar på Jula också. 2500 kr/st . Jäklar vad tungt det var att täcka fönsterna med dem. Tungt att bära en när den är hopvikt. Ännu tyngre att flytta den utvecklad. Men vi tänker att det är bra att ha stora för att täcka lite andra saker senare.
Logga in
Skapa konto
Det sista av bjälklaget blev klart i slutet av veckan. Idag har jag roat mig med att lägga ut plywood.
Mycket batterier och laddare blir det . Jag kör Makita och brorsan kör med Milwaukee.
Vi fick också hem två nya dörrar i veckan. En ny entrédörr och en ytterdörr till tvättstuga/groventré. Den i entrén satte vi in direkt . Färgen är noga utvald av min fru för att matcha färgen på fasaden och färgen inomhus. Vi investerade även i ett kodlås från Id Lock. Tar både kod och RF-bricka. Än så länge fungerar det mycket bra! Skönt att kunna ge sig iväg utan att ta med nyckel. Vi köpte även en Z-wave modul så vi kan integrera låset i systemet för hemautomation i framtiden.
Nästa vecka kommer en firma och bygger ställning och så blir det stomresning av andra våningens väggar. Äntligen ser det ut att bli lite bättre väder också
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mycket batterier och laddare blir det . Jag kör Makita och brorsan kör med Milwaukee.
Logga in
Skapa konto
Vi fick också hem två nya dörrar i veckan. En ny entrédörr och en ytterdörr till tvättstuga/groventré. Den i entrén satte vi in direkt . Färgen är noga utvald av min fru för att matcha färgen på fasaden och färgen inomhus. Vi investerade även i ett kodlås från Id Lock. Tar både kod och RF-bricka. Än så länge fungerar det mycket bra! Skönt att kunna ge sig iväg utan att ta med nyckel. Vi köpte även en Z-wave modul så vi kan integrera låset i systemet för hemautomation i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka kommer en firma och bygger ställning och så blir det stomresning av andra våningens väggar. Äntligen ser det ut att bli lite bättre väder också