170 896 läst · 414 svar
171k läst
414 svar
Större tillbyggnad i egen regi
Sista förberedelserna inför gjutning. Täckt fördelarskåpet. Mätt en extra gång att alla rör och avlopp sitter där de ska Känns lite spännande, imorgon kl 7.30 kommer betongen!
Byggde färdigt skyddet bredvid containern igår också. En presenning får duga som tak.
Får se om vi får några kattspår i betongen... Har hört att det är ganska vanligt och våra katter älskar dessutom att inspektera nya saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde färdigt skyddet bredvid containern igår också. En presenning får duga som tak.
Logga in
Skapa konto
Får se om vi får några kattspår i betongen... Har hört att det är ganska vanligt och våra katter älskar dessutom att inspektera nya saker.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är plattan gjuten! Allt gick enligt plan. Två bilar med betong, den första med 7 kubik och den andra med 6 kubik. Vägen höll och allt gick att nå med rännan. Var fyra man på plats under gjutningen (förutom jag, min fru och min bror) så allt gick väldigt kontrollerat och lugnt till. Det enda jag gjorde var att hämta en kratta och en hink med vatten, förutom att stå och glo . Väldigt tillfredsställande att se alla rör och armering täckas och bli en fin slät yta. Barnen var besvikna över att åka till skolan och missa allt.
Nu ska vi bara vattna i idag och imorgon.
Det blev ungefär 1 kubik över, så min beräkning visade sig stämma ganska bra Det dumpades enkelt på våra förberedda platser (utfyllnad och platta för soptunnor). Skönt med en hjälpsam betongbilsförare som inte protesterade mot att köra runt och putta ut lite betong på olika platser.
När det ändå var så lite att göra för oss så började jag och min bror att riva ur blivande tvättstugan. Där ska jag förstärka bjälklaget med lite extra plintar och reglar medans vi väntar på att stommen kan börja resas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev ungefär 1 kubik över, så min beräkning visade sig stämma ganska bra Det dumpades enkelt på våra förberedda platser (utfyllnad och platta för soptunnor). Skönt med en hjälpsam betongbilsförare som inte protesterade mot att köra runt och putta ut lite betong på olika platser.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När det ändå var så lite att göra för oss så började jag och min bror att riva ur blivande tvättstugan. Där ska jag förstärka bjälklaget med lite extra plintar och reglar medans vi väntar på att stommen kan börja resas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Härligt att få det gjutet, ser fint ut!villeg skrev:Nu är plattan gjuten! Allt gick enligt plan. Två bilar med betong, den första med 7 kubik och den andra med 6 kubik. Vägen höll och allt gick att nå med rännan. Var fyra man på plats under gjutningen (förutom jag, min fru och min bror) så allt gick väldigt kontrollerat och lugnt till. Det enda jag gjorde var att hämta en kratta och en hink med vatten, förutom att stå och glo . Väldigt tillfredsställande att se alla rör och armering täckas och bli en fin slät yta. Barnen var besvikna över att åka till skolan och missa allt.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Ett tips till tvättstugan är att regla och/eller kottla upp till c/c 300. Vi gjorde det på inrådan av vår besiktningsman och det blev väldigt stumt och trevligt.
Inne på det spåret, cc 300 blir det. Ska även förstärka bärlinor (eller lägga in nya), är lite klena idag. Enbart för tvättstugan alltså. Idag är det cc 600 med 45x170 reglar, spännvidd 2,5m. Har läst lite om vad som rekommenderas om man ska lägga klinker, men hittar bara tabeller för dimensionering med 195 och 220 reglar.PellePeps skrev:
Om jag fattat rätt så är det nedböjning som man vill minimera (så att inte plattorna riskerar att lossna). I material från Säker Vatten (Bjälklagets uppbyggnad i våtrumskonstruktioner, April 2014) hittade jag att gräns för nedböjning är L/300. Med hjälp av dimensioneringsverktyget för bjälklag från Svenskt Trä så får jag fram att 45x170 C24 cc300 ger en deformation/nedböjning på L/747 och cc600 ger L/373. Enligt detta resonemang så skulle det vara ok med nuvarande bjälklag, men eftersom tvättmaskinen som står i ett annat rum får hela huset att vibrera så tar jag det som ett tecken på att cc300 behövs.
Gjorde iaf en extra kontroll åt andra hållet. Säker Vatten ger exempel på att 45x195 C24 cc300 har maximal spännvidd på 3,8 meter. Matar jag in det i dimensioneringsverktyget hos Svenskt Trä så blir deformationen L/330. Så det känns som resonemanget håller. Notera att jag inte är fackman och har alltså egentligen ingen aning om man kan resonera så här. Men för mig känns det vettigt. Vad tror ni, tänker jag rätt? Finns det bättre info om bjälklag i badrum/tvättstuga någonstans?
Hur som helst så är planen 45x170 cc300 i tvättstugan. Sen tänker jag förmodligen lägga en ny bärlina på plintarna i bortre änden i bilden nedan. Tror 220 går in. Sen fästa 45x170 reglarna i den med balkskor.
Logga in
Skapa konto
På andra sidan (närmast kameran) har jag inte helt bestämt mig för hur det blir. Till saken hör att jag ska gjuta två plintar här (en i varje hörn, + en på ett annat ställe). På dessa plintar ska limträstolpar gå upp genom taket och bära upp en HEA-balk. Detta krävs när vi ska göra om taket. Så tanken är att använda dessa plintar även för att stärka upp bjälklaget här. Taket i sig har vi beslutat oss för att vänta med tills nya delen är färdig.
Rören man ser kommer från den nyligen gjutna plattan.
Grundtanken med plintar och limträstolpar.
Logga in
Skapa konto
Tycker du tänker rätt. Överväg annars att använda EPS-cement för att få ett stabilt golv. Jag övervägde det själv när jag gjorde ett badrum på träbjälklag i mitt gamla hus, men pga av olika anledningar så blev det inte så.villeg skrev:Inne på det spåret, cc 300 blir det. Ska även förstärka bärlinor (eller lägga in nya), är lite klena idag. Enbart för tvättstugan alltså. Idag är det cc 600 med 45x170 reglar, spännvidd 2,5m. Har läst lite om vad som rekommenderas om man ska lägga klinker, men hittar bara tabeller för dimensionering med 195 och 220 reglar.
Om jag fattat rätt så är det nedböjning som man vill minimera (så att inte plattorna riskerar att lossna). I material från Säker Vatten (Bjälklagets uppbyggnad i våtrumskonstruktioner, April 2014) hittade jag att gräns för nedböjning är L/300. Med hjälp av dimensioneringsverktyget för bjälklag från Svenskt Trä så får jag fram att 45x170 C24 cc300 ger en deformation/nedböjning på L/747 och cc600 ger L/373. Enligt detta resonemang så skulle det vara ok med nuvarande bjälklag, men eftersom tvättmaskinen som står i ett annat rum får hela huset att vibrera så tar jag det som ett tecken på att cc300 behövs.
Gjorde iaf en extra kontroll åt andra hållet. Säker Vatten ger exempel på att 45x195 C24 cc300 har maximal spännvidd på 3,8 meter. Matar jag in det i dimensioneringsverktyget hos Svenskt Trä så blir deformationen L/330. Så det känns som resonemanget håller. Notera att jag inte är fackman och har alltså egentligen ingen aning om man kan resonera så här. Men för mig känns det vettigt. Vad tror ni, tänker jag rätt? Finns det bättre info om bjälklag i badrum/tvättstuga någonstans?
Hur som helst så är planen 45x170 cc300 i tvättstugan. Sen tänker jag förmodligen lägga en ny bärlina på plintarna i bortre änden i bilden nedan. Tror 220 går in. Sen fästa 45x170 reglarna i den med balkskor.
[bild]
På andra sidan (närmast kameran) har jag inte helt bestämt mig för hur det blir. Till saken hör att jag ska gjuta två plintar här (en i varje hörn, + en på ett annat ställe). På dessa plintar ska limträstolpar gå upp genom taket och bära upp en HEA-balk. Detta krävs när vi ska göra om taket. Så tanken är att använda dessa plintar även för att stärka upp bjälklaget här. Taket i sig har vi beslutat oss för att vänta med tills nya delen är färdig.
Rören man ser kommer från den nyligen gjutna plattan.
Grundtanken med plintar och limträstolpar.
[bild]
Igår kom första leveransen med material. Nästa vecka börjar vi resa stommen.
Fortsätter lite med tvättstugan, en provisorisk dörr och trappa.
Vi tog även bort innerdörren och byggde igen.
Logga in
Skapa konto
Fortsätter lite med tvättstugan, en provisorisk dörr och trappa.
Logga in
Skapa konto
Vi tog även bort innerdörren och byggde igen.
Logga in
Skapa konto
Nu har vi äntligen kommit gång med den roliga delen! Börja bygga på den nya delen. I princip var det bara igår som vi byggde, resten av veckan gick åt till att förbereda befintlig del.
En tillfällig taklösning för att inte vatten från befintligt tak ska rinna ner i nya huset. (Gamla taket och takstolar ska bytas nästa vår/sommar så att taket lutar från huset)
Rev det sista på befintliga huset. Vi behövde även hyvla av/såga bort en del av den befintliga stommen eftersom huset inte var helt rakt. Tråkigt jobb, särskilt när det regnade. Dörren flyttades även 10 cm åt vänster för att stommen skulle få plats. Lite plast och vindpapp får duger som skydd av befintligt hus så länge.
Efter lite tur med en periods uppehåll och mycket skrapning av vatten så lyckades vi märka ut väggar på plattan. Rekommenderar inte att göra det dagar när det regnar.
Första väggarna resta
115x115 limträstolpe i hörnen där hörnfönster ska in.
En tillfällig taklösning för att inte vatten från befintligt tak ska rinna ner i nya huset. (Gamla taket och takstolar ska bytas nästa vår/sommar så att taket lutar från huset)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rev det sista på befintliga huset. Vi behövde även hyvla av/såga bort en del av den befintliga stommen eftersom huset inte var helt rakt. Tråkigt jobb, särskilt när det regnade. Dörren flyttades även 10 cm åt vänster för att stommen skulle få plats. Lite plast och vindpapp får duger som skydd av befintligt hus så länge.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter lite tur med en periods uppehåll och mycket skrapning av vatten så lyckades vi märka ut väggar på plattan. Rekommenderar inte att göra det dagar när det regnar.
Första väggarna resta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
115x115 limträstolpe i hörnen där hörnfönster ska in.
Logga in
Skapa konto
Hehe, jo så fort alla maskiner tystnar så är katterna där. En ny regel måste provgås, en bit takpapp som ligger slängd i ett hörn behöver provliggas och alla hantverkares bilar inspekteras invändigt.Anna_H skrev:
Även grävmaskiner är intressanta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men ibland är det skönt att bara slappa i sängen framför tvn
Logga in
Skapa konto
Nu börjar det hända saker. Soligt hela dagen och nästan alla ytterväggar för bottenvåningen uppe. På torsdag kommer nästa lass med material, HEA-balk, råspont och lite kerto-balkar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu går det fort framåt. Brorsan och jag bygger alla dagar, start kl 07.00. Ovant för mig att starta så tidigt, men man kanske vänjer sig. Börjar kännas lite i kroppen nu när vi varit igång en vecka på allvar. Mest handleder.
Fick veta idag att vi inte får upp någon byggställning nästa väcka som planerat, så får se hur långt vi kommer utan... börjar bli höga höjder att jobba på nu.
Alla ytterväggar klara på första våningen.
Limträ över fönsterparti.
En del av bjälklaget.
Man börjar ana hur stort det blir jämfört med det gamla huset.
Fick veta idag att vi inte får upp någon byggställning nästa väcka som planerat, så får se hur långt vi kommer utan... börjar bli höga höjder att jobba på nu.
Alla ytterväggar klara på första våningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Limträ över fönsterparti.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En del av bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man börjar ana hur stort det blir jämfört med det gamla huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har inte blivit något gjort senaste två dagarna pga vädret. Men i torsdags fick vi en HEA-balken levererad och upplyft. Tyvärr var den inte målad som den skulle, så vi ska måla den på plats med lite rostskydd. Och lite annat blev gjort också.
Hål för ett av hörnfönsterna.
Badrumsvägg
Limträbalk
Passade på att få ett paket med plywood upplyft på övervåningen också. Temporärt golv under bygget.
Logga in
Skapa konto
Hål för ett av hörnfönsterna.
Logga in
Skapa konto
Badrumsvägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Limträbalk
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Passade på att få ett paket med plywood upplyft på övervåningen också. Temporärt golv under bygget.
Logga in
Skapa konto