170 896 läst · 414 svar
171k läst
414 svar
Större tillbyggnad i egen regi
Nu har vi tillslut påbörjat en blogg. Gick även igenom gamla bilder sen vi köpte huset, 3 år tillbaka. Har hänt ganska mycket sen dess.
vibygger.blog
Jag kommer fortfarande hålla den här tråden uppdaterad. Blir mer detaljer och byggtekniska saker här. Bloggen blir mer riktat mot familj, kollegor och vänner som suktar efter att se hur det går.
vibygger.blog
Jag kommer fortfarande hålla den här tråden uppdaterad. Blir mer detaljer och byggtekniska saker här. Bloggen blir mer riktat mot familj, kollegor och vänner som suktar efter att se hur det går.
Nu jobbet med plattan äntligen. Såklart kommer regnet precis när bygget ska börja. Antar att allt regn som inte kommit i sommar kommer nu Hade såklart varit bättre att inte börja nu, utan startat tjänstledigheten på våren istället. Men av olika skäl så passade inte det. Nu blir det lite stressigt att få tätt hus innan vädret blir allt för dåligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avloppet på plats och indraget i befintlig krypgrund. Plast för radomskydd lagt mellan första och andra lagret frigolit.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frigolit klar och armering påbörjad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det mesta av jobbet har vi köpt in hjälp med. Men vi försöker avlasta genom att göra vissa saker själva, t ex materialinköp, städa, köra grus m.m.
Jag la ner lite kabelrör igår kväll också. Från krypgrunden till den tilltänkta platsen för elcentralen. Främst för att dra in el där från befintligt hus. Men om elektrikern föredrar att dra i väggarna så tänkte jag ha rören för nätverk och lite annat.
Jag la ner lite kabelrör igår kväll också. Från krypgrunden till den tilltänkta platsen för elcentralen. Främst för att dra in el där från befintligt hus. Men om elektrikern föredrar att dra i väggarna så tänkte jag ha rören för nätverk och lite annat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag kom det mesta av alla rör på plats. Vi hade hjälp från en VVS-firma men jag var med och jobbade efter instruktioner. Nu vet jag att jag kan göra jobbet själv nästa gång .
Kallvattenrören fräste vi ner ett lager i frigoliten, kanske skulle de legat djupare för att inte värmas av golvvärmerören. Men av praktiska skäl fick det blir så.
Rören till höger är matning till golvvärmen. Bakom väggen där rören är uppspända ska den nya tvättstugan ligga.
Alla slingor lagda. Totalt 5 stycken.
Försökte att undvika att dra rören under innerväggarna, särskilt de bärande. Vet inte än om vi behöver borra för att fästa dessa.
Vi har även fått ritningar på hur golvvärme för övervåning och befintligt hus. Väntar på vad det kostar... Får se om det ryms i budgeten. Vi tog iaf en stor rulle på 650 m, så vi kommer nog lägga den någonstans.
Kallvattenrören fräste vi ner ett lager i frigoliten, kanske skulle de legat djupare för att inte värmas av golvvärmerören. Men av praktiska skäl fick det blir så.
Rören till höger är matning till golvvärmen. Bakom väggen där rören är uppspända ska den nya tvättstugan ligga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alla slingor lagda. Totalt 5 stycken.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Försökte att undvika att dra rören under innerväggarna, särskilt de bärande. Vet inte än om vi behöver borra för att fästa dessa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har även fått ritningar på hur golvvärme för övervåning och befintligt hus. Väntar på vad det kostar... Får se om det ryms i budgeten. Vi tog iaf en stor rulle på 650 m, så vi kommer nog lägga den någonstans.
Tackar! Jo det känns skönt att det händer något. Imorgon ska armeringsnäten läggas ut, tappvarmvatten dras och golvbrunnar fixeras. Sen kommer kontrollansvarig på besök också.C crazytok skrev:
Målet är att gjuta på fredag. Men jag tror det kan bli svårt att boka betong med så kort varsel. Så tror det blir början på nästa vecka.
Nu håller vi på att ta in offerter på material för stommen. Nån som har tips på bra bygghandel i närheten av Göteborg/Lerum/Flod? (Beijer, XL-bygg och Derome har vi börjat med).
En vecka efter gjutning tänker vi börja resa stommen, om material har hunnit hem tills dess. Tyvärr har min bror bokat en resa till Italien precis veckan då jag planerat att börja med stommen Så får nog börja på egen hand.
Ja. De ville inte sälja till oss eftersom vi ska ha Velfac-fönster. Men vi fick kontakt med Perssons träteknik genom dem. Diskuterade en färdigkapad stomme med dem ett tag. Men nu är det nog endast rent lösvirke som gäller om vi ska komma igång snabbt.C crazytok skrev:
Nu är all armering klar.
Hörnen med hörnfönster ser ut att bli väldigt stabila
Tyvärr var VVS-killen sjuk idag. Så golvbrunnar och tappvarmvatten saknas fortfarande. Planen är att få det gjort imorgon. Sen blir det gjutning nästa vecka. Skickade precis iväg siffran 11,9 kubik betong till de som ska gjuta. Beställningen blir alltså på detta och nån kubik extra i marginal. I helgen ska vi förbereda lite andra saker som kan fyllas med betong ifall det blir över.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hörnen med hörnfönster ser ut att bli väldigt stabila
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tyvärr var VVS-killen sjuk idag. Så golvbrunnar och tappvarmvatten saknas fortfarande. Planen är att få det gjort imorgon. Sen blir det gjutning nästa vecka. Skickade precis iväg siffran 11,9 kubik betong till de som ska gjuta. Beställningen blir alltså på detta och nån kubik extra i marginal. I helgen ska vi förbereda lite andra saker som kan fyllas med betong ifall det blir över.
I måndags provtryckte vi golvvärme och tappvattenrör.
Tyvärr så lyckades vi inte boka betong i veckan, utan gjutning blir måndag nästa vecka. Ser ut att bli bra väder iaf.
Har förberett lite platser att dumpa överbliven betong. En lite platta för soptunnor och en utfyllnad, mest för att slippa betala extra för överbliven betong.
Börjat snickra ihop ett tak också. Så blir det lite enklare att jobba när det regnar.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr så lyckades vi inte boka betong i veckan, utan gjutning blir måndag nästa vecka. Ser ut att bli bra väder iaf.
Har förberett lite platser att dumpa överbliven betong. En lite platta för soptunnor och en utfyllnad, mest för att slippa betala extra för överbliven betong.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat snickra ihop ett tak också. Så blir det lite enklare att jobba när det regnar.
Logga in
Skapa konto