171 022 läst · 414 svar
171k läst
414 svar
Större tillbyggnad i egen regi
Skönt att det börjar närma dig klart, Och väl värd semester!
Nåt som slog mig; har för mig att jag sett att ni hållt på med grundarbete för badrum, men har inte sett bilder på färdigt resultat. Har jag missat det, eller är det nåt för framtiden?
Nåt som slog mig; har för mig att jag sett att ni hållt på med grundarbete för badrum, men har inte sett bilder på färdigt resultat. Har jag missat det, eller är det nåt för framtiden?
Det stämmer. Vi tvingades skjuta på badrummen och fokusera på att få resten färdigt. Det får bli ett senare projekt.R Roosen skrev:
Var ett tag sen senaste uppdateringen. Vi satte upp lister i de sista rummen (hall och vardagsrum) för några veckor sen så vi kunde möblera lite mer.
Sen har det varit mycket jobb med att plocka plocka fram saker från containrarna och stuva om saker som vi fortfarande inte har plats för. Så nu är vi nere på en container med möbler. Den andra används bara för byggmaterial + verktyg. Planering och inköp av material har också tagit en del tid. Mycket som ska köpas in, t.ex. golvvärme, värmepump och vattenfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen har det varit mycket jobb med att plocka plocka fram saker från containrarna och stuva om saker som vi fortfarande inte har plats för. Så nu är vi nere på en container med möbler. Den andra används bara för byggmaterial + verktyg. Planering och inköp av material har också tagit en del tid. Mycket som ska köpas in, t.ex. golvvärme, värmepump och vattenfilter.
Plintarna i krypgrunden är klara nu också, inget roligt jobb. Om man tycker det är jobbigt att gräva och gjuta i vanliga fall så är det 100 ggr jobbigare att göra det när man inte kan stå upprätt . Sen att allt material ska fraktas in och ut genom en liten gör inte saken bättre. Konstruktören har ritat in rejäla plintar också, 18 säckar beting gick åt till 2 plintar. På plintarna kommer sen limträstolpar och en HEA-balk för att bära upp taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blir väldigt fint! Bra jobbat!villeg skrev:Var ett tag sen senaste uppdateringen. Vi satte upp lister i de sista rummen (hall och vardagsrum) för några veckor sen så vi kunde möblera lite mer. [bild] [bild] [bild] [bild]
Nu jobbar vi på flera fronter. Men det stora projektet är takbytet på den gamla delen som blir av nästa vecka. Har tagit in hjälp av en byggfirma som skickar 3-4 snickare så jobbet går fort.
Ställning på plats och plåt riven. Vissa saker såg inte så fina ut under plåten. Råsponten rutten på flera ställen. Avloppsluftningen har man inte ens försökt täta mot pappen. Och ventilationen till badrummet var helt igentäppt med gamla fågelbon. Alltså hög tid för nytt tag.
Börjat riva framsidan av väggen. Hörnet ska byggas in med fönsterpartier och väggen ska stärkas upp med extra reglar som klarar konstruktörens krav för sedumtak. Eftersom källarväggen inte ligger under ytterväggen så krävs det extra ståbalk och limträ för att stärka upp bjälklaget.
Skivor i badrummet har också börjat komma upp.
Tvättstugan har fått nytt bjälklag och trossbotten. Här går också två limträstolpar upp till kommande HEA-balk i taket. Har även dragit upp matning av tappvatten från hydrofor i källaren och la även ner PEX för varmatten till källaren ifall vi i framtiden sätter dit ett handfat.
Ställning på plats och plåt riven. Vissa saker såg inte så fina ut under plåten. Råsponten rutten på flera ställen. Avloppsluftningen har man inte ens försökt täta mot pappen. Och ventilationen till badrummet var helt igentäppt med gamla fågelbon. Alltså hög tid för nytt tag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat riva framsidan av väggen. Hörnet ska byggas in med fönsterpartier och väggen ska stärkas upp med extra reglar som klarar konstruktörens krav för sedumtak. Eftersom källarväggen inte ligger under ytterväggen så krävs det extra ståbalk och limträ för att stärka upp bjälklaget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skivor i badrummet har också börjat komma upp.
Logga in
Skapa konto
Tvättstugan har fått nytt bjälklag och trossbotten. Här går också två limträstolpar upp till kommande HEA-balk i taket. Har även dragit upp matning av tappvatten från hydrofor i källaren och la även ner PEX för varmatten till källaren ifall vi i framtiden sätter dit ett handfat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska bli väldigt kul att se de gamla delen fixas till och byggas ihop med den nya! Men ni skulle inte göra det än på ett tag va? Förutom taket som ni nu håller på med.
Funkar det föresten att lägga sedumtak vid den här tiden på året? Det är inte känsligt för hösten och vintern som är på ingång?
Funkar det föresten att lägga sedumtak vid den här tiden på året? Det är inte känsligt för hösten och vintern som är på ingång?
Stämmer. Men vi kommer byta panel på de väggar där de nya fönsterna monteras. Sen kanske vi gör något mer invändigt under en längre ledighet i jul/nyår.C crazytok skrev:
Sedum kan läggas fram så länge det inte är frost på nätterna. Men hinner vi inte innan dess så stannar vi vid ytpappen och lägger ut sedum i vår.
@villeg ser mycket bra ut! Det är fruktansvärt drygt när man river i gammalt skit på det viset och skall lappa ihop med nytt. Det kommer överraskningar i ett oändligt flöde , ingen dag är den andra lik och huvudvärken blir bara kraftigare och kraftigare.
Men sedan så när man har betat av några tunga moment, så lättar huvudvärken igen och man fortsätter kämpa på med gasen i botten.
Skall nog bli bra det där! Kör så det ryker!
Men sedan så när man har betat av några tunga moment, så lättar huvudvärken igen och man fortsätter kämpa på med gasen i botten.
Hade det inte gått att suga ut sanden?
Jo, märker nu att det är stor skillnad på att renovera och bygga nytt.Martin_B skrev:@villeg ser mycket bra ut! Det är fruktansvärt drygt när man river i gammalt skit på det viset och skall lappa ihop med nytt. Det kommer överraskningar i ett oändligt flöde , ingen dag är den andra lik och huvudvärken blir bara kraftigare och kraftigare.
Veckan som gick var hektiskt. Men den slutade med ett nytt tak. Allt flöt på och planen med leveranser, kranbil och väder höll (nästan). Hade mellan 2-4 snickare som hjälpte till under veckan. Väderprognosen visade 0 mm regn hela veckan. Men natten till tisdagen så kom det ändå några skurar. Sov inte så gott den natten Var nära på att ge mig ut mitt i natten och försöka täcka, men insåg att det var lönlöst. Med hela taket borta så regnade det in en del, tur att det inte kom mer regn.
Måndag: vi rev bort papp, isolering, råspont + de gamla takstolarna. Satte stämp för att hålla uppe innertaket.
Tisdag: Fixering och avvägning av limträstolpar som bär upp ny HEA-balk. leverans av material med kranbil. En gammal stålbalk lyftes ner och fraktades bort, en ny HEA-balk lyftes på plats. Kerto-balkar och råspontluckor lyftes upp på ställning.
Det var bara första natten efter rivningen som
Ons: Kerto.balkar monterade.
Tors: Råspont+papp. Tätt på torsdag förmiddag.
Rivning
En av de gamla takstolarna var helt genomrutten. Fick dammsuga upp det mesta av den.
Ny balk
Kerto-balkar monterade
Masonit och luftspalt.
Takpapp
Bygger igen sidorna på taket.
En sak som jag inte hade tänkt på innan takbytet var att det blir väldigt stora mängder material som ska fraktas bort. Nästa gång jag gör något liknande så ska jag beställa ett par containrar att slänga i direkt. Nu slängde vi bara allt på marken. Har ett par vändor till tippen framför mig nu. Främst med den gamla isoleringen.
Måndag: vi rev bort papp, isolering, råspont + de gamla takstolarna. Satte stämp för att hålla uppe innertaket.
Tisdag: Fixering och avvägning av limträstolpar som bär upp ny HEA-balk. leverans av material med kranbil. En gammal stålbalk lyftes ner och fraktades bort, en ny HEA-balk lyftes på plats. Kerto-balkar och råspontluckor lyftes upp på ställning.
Det var bara första natten efter rivningen som
Ons: Kerto.balkar monterade.
Tors: Råspont+papp. Tätt på torsdag förmiddag.
Rivning
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En av de gamla takstolarna var helt genomrutten. Fick dammsuga upp det mesta av den.
Logga in
Skapa konto
Ny balk
Logga in
Skapa konto
Kerto-balkar monterade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Masonit och luftspalt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Takpapp
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bygger igen sidorna på taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En sak som jag inte hade tänkt på innan takbytet var att det blir väldigt stora mängder material som ska fraktas bort. Nästa gång jag gör något liknande så ska jag beställa ett par containrar att slänga i direkt. Nu slängde vi bara allt på marken. Har ett par vändor till tippen framför mig nu. Främst med den gamla isoleringen.
Plåtslagaren kom förbi en sväng och fixade de lite klurigare plåtdetaljerna.
Annars så går det sakta framåt. Tar tid att bygga upp de gamla väggarna mot taket. På baksidan och ena långsidan är det iaf tätt nu. Stack in lite vindpapp under masoniten som bildar luftspalten. Så eventuellt vatten rinner ner i väggens luftspalt.
Slutfört väggen upp mot taket vid balkongen också, inklusive insektsnät, takfotsplåt och hängrännekrokar. Syns tydlig nyansskillnad på färsk panel och den som suttit uppe i snart ett år (allt behandlat med järnvitriol). Den ljusa delen är ändå betydligt mörkare än obehandlat virke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Annars så går det sakta framåt. Tar tid att bygga upp de gamla väggarna mot taket. På baksidan och ena långsidan är det iaf tätt nu. Stack in lite vindpapp under masoniten som bildar luftspalten. Så eventuellt vatten rinner ner i väggens luftspalt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutfört väggen upp mot taket vid balkongen också, inklusive insektsnät, takfotsplåt och hängrännekrokar. Syns tydlig nyansskillnad på färsk panel och den som suttit uppe i snart ett år (allt behandlat med järnvitriol). Den ljusa delen är ändå betydligt mörkare än obehandlat virke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto