Nu har jag skissat mer. Jag vet inte om planlösningen blir så mycket mer klassisk eller nödvändigtvis bättre, men annorlunda blir det iaf. Vi blir av med glasverandan som kök/matplats men får ett tydligare kök, utgång till baksidan, bättre siktlinjer... Vad säger forumet?

Skiss av en planlösning för en bostad med angivna mått, inklusive kök, trapphus och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
OTGI och 1 till
  • Laddar…
Den största bristen jag ser är vardagsrummet i glasverandan. Det känns inte 100 att komma rakt in i vardagsrummet och pga de många dörrarna känns rummet också svårhanterlig att utnyttja - tänker att det blir mkt döyta. Trappans placering ger också troligen sämre övervåning samt källare, bara funderat kort på de planen… nedgången till källaren mitt i vardagsrummet känns också ganska kass :)

Jag tycker det ser bättre ut! Tänk på att badrum och toaletter alltid har dörrar som öppnas utåt.

Jag har gått runt och funderat mycket på ditt hus, tyckte själv att det var svårt att få till något vettigt, men har gjort ett par skisser, gjorda nästan helt utan hänsyn till skala och vad som faktiskt får plats.

Jag har egentligen inte tid att utveckla dem så himla mycket men kan kommentera dem snabbt.
Handritad grovskiss av bottenvåningen i ett hus med kök, WC och andra rum, markerade utan skala.
Skapa konto

I den första ligger köket tillsammans med verandan. Men köket blev kanske väl uppbrutet eftersom de många kommunikationerna. Tanken är att det inte är helt öppet mellan kök/veranda utan mellan dem är det ett par glaspartier i gammal stil. Som det där radhuset i Husdrömmar senaste säsongen. Kontoret/gäst rummet är ett genomgångsrum. Men det behöver det inte vara, utan det är en smitväg om man vill till vardagsrummet utan att passera köket.

Ritad skiss av en grov husplanlösning med markerade rum såsom kök, badrum och vardagsrum.
Skapa konto

Den andra är en reaktion mot att det var så långt mellan kök och entré i din senaste skiss. Gästrum/kontor får bli minimalt men det behöver inte vara så stort. Ditt badrum är jättestort, kravet är ”bara” 1,7x2,35 vid rak uppställning eller som här 1,7x1,9 meter. Blir kanske svårt att ha dörren till gästrummet vid trappan pga tillgänglighetsreglerna så jag streckade in en dörr från vardagsrummet. Hade iofs varit fint med båda och ha en smitväg till, men gästrummet blir lite mer svårmöblerat.

Ni kanske tycker de suger, men de kanske kan ge något nytt uppslag även fast de är hafsiga.

• Gilla
OTGI
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tycker det ser bättre ut! Tänk på att badrum och toaletter alltid har dörrar som öppnas utåt.

Jag har gått runt och funderat mycket på ditt hus, tyckte själv att det var svårt att få till något vettigt, men har gjort ett par skisser, gjorda nästan helt utan hänsyn till skala och vad som faktiskt får plats.

Jag har egentligen inte tid att utveckla dem så himla mycket men kan kommentera dem snabbt.
[bild]
I den första ligger köket tillsammans med verandan. Men köket blev kanske väl uppbrutet eftersom de många kommunikationerna. Tanken är att det inte är helt öppet mellan kök/veranda utan mellan dem är det ett par glaspartier i gammal stil. Som det där radhuset i Husdrömmar senaste säsongen. Kontoret/gäst rummet är ett genomgångsrum. Men det behöver det inte vara, utan det är en smitväg om man vill till vardagsrummet utan att passera köket.

[bild]
Den andra är en reaktion mot att det var så långt mellan kök och entré i din senaste skiss. Gästrum/kontor får bli minimalt men det behöver inte vara så stort. Ditt badrum är jättestort, kravet är ”bara” 1,7x2,35 vid rak uppställning eller som här 1,7x1,9 meter. Blir kanske svårt att ha dörren till gästrummet vid trappan pga tillgänglighetsreglerna så jag streckade in en dörr från vardagsrummet. Hade iofs varit fint med båda och ha en smitväg till, men gästrummet blir lite mer svårmöblerat.

Ni kanske tycker de suger, men de kanske kan ge något nytt uppslag även fast de är hafsiga.
Först och främst tack för att du tagit dig tid att skissa! Skisserna suger inte! Skönt att veta att man inte är ensam om att gå runt och fundera på huset :)

Skiss 1: Tyvärr kan trappan inte förläggas i utbyggnaden eftersom det inte går att komma ner i källaren då, det är berg rakt under och dyrt/omöjligt att få bort. I övrigt gillar jag idén med glasvägg på delar av ytan mot matsalen. Kanske t o m kan kombineras med en ”ö” fast där man bara sitter på kortsidan och ön i praktiken är som en köksbänk i ett paralellkök.

Även du fick ha genomgång i arbetsytor i köket ser jag… kanske är det den kompromiss man får ta…

Skiss 2: Utbyggnaden kan max bli ca 20 kvm, det känns tajt att få in hall, wc, korridor och kök på det. Vill helst ha kök i den ljusare delen av huset också.

Jag gillar nya vinklar och placeringar av trappan, det känns bättre och fick mig att fundera mer. Man kan få in ett badrum bredvid (ej tillgänglighetsanpassat dock men kanske kan man bygga i etapper för att undgå de reglerna) och då även ett hemligt skafferi från köket :)

Typ såhär:
Digital ritning av husplan med etiketterade rumsmått, inklusive kök, matsal och vardagsrum.
Skapa konto

Fortfarande genomgång genom köket tyvärr men pga murstocken känns det omöjligt att undvika om entrén är på gaveln. Denna placering av trappan gav också plats till en klädkammare på övre plan vilket saknades innan. Men master bedroom krypte. Så mycket kompromisser jämt…

Det enda som kvarstår att utforska är väl entrén på baksidan… det skulle lösa många problem men är ju samtidigt oerhört märkligt :)

D DerPontus skrev:
Först och främst tack för att du tagit dig tid att skissa! Skisserna suger inte! Skönt att veta att man inte är ensam om att gå runt och fundera på huset :)

Skiss 1: Tyvärr kan trappan inte förläggas i utbyggnaden eftersom det inte går att komma ner i källaren då, det är berg rakt under och dyrt/omöjligt att få bort. I övrigt gillar jag idén med glasvägg på delar av ytan mot matsalen. Kanske t o m kan kombineras med en ”ö” fast där man bara sitter på kortsidan och ön i praktiken är som en köksbänk i ett paralellkök.

Även du fick ha genomgång i arbetsytor i köket ser jag… kanske är det den kompromiss man får ta…

Skiss 2: Utbyggnaden kan max bli ca 20 kvm, det känns tajt att få in hall, wc, korridor och kök på det. Vill helst ha kök i den ljusare delen av huset också.

Jag gillar nya vinklar och placeringar av trappan, det känns bättre och fick mig att fundera mer. Man kan få in ett badrum bredvid (ej tillgänglighetsanpassat dock men kanske kan man bygga i etapper för att undgå de reglerna) och då även ett hemligt skafferi från köket :)

Typ såhär:
[bild]

Fortfarande genomgång genom köket tyvärr men pga murstocken känns det omöjligt att undvika om entrén är på gaveln. Denna placering av trappan gav också plats till en klädkammare på övre plan vilket saknades innan. Men master bedroom krypte. Så mycket kompromisser jämt…

Det enda som kvarstår att utforska är väl entrén på baksidan… det skulle lösa många problem men är ju samtidigt oerhört märkligt :)
Ja, det är ett knivig planlösning att få till. Den här senaste iterationen tycker dock jag ser hundra gånger bättre ut än de första. Mycket mer "cleant". Köket är ju sällan ett privat rum så det gör nog inte jättemycket att behöva gå genom det egentligen. Men visst, kan man undvika att ha det som enda kommunikationsväg så är det ju bra.

Vad tror du om att byta plats på gästrum och entré då? Har man sen en kompakt L-trappa istället så kan man kanske få till en genomgång samtidigt som man kan göra badrummet 16 cm större för att få det enligt konstens alla regler? Smitvägen hoppas jag inte behöver vara tillgänglig och kan hållas smal, eftersom alla rum är tillgängliga på annat vis. Översiktsbild av en husplanlösning med markerade förslag till ändringar, inklusive köksplacering och trappor.
Skapa konto

För att inte hallen ska kännas så monstruöst stor kan man kanske göra en klädkammare på sidan. Om man vill kan man dessutom ha det som tvättstuga. Det är egentligen också tillgänglighetskrav på det (förutsätter att ni tvättar i källaren idag) men som du säger så kan man vara lite finurlig med skeden osv för att försöka komma runt det om man vill fortsätta tvätta på ett otillgängligt sätt. Det är ju trixigt att få till det helt enligt konstens alla regler i gamla hus.

Största nackdelen med min skiss nu tycker jag är att om man inte vill tappa förvaring får dörr till gästrum/kontor förläggas mot köket, vilket kan kännas lite trist.

• Gilla
DerPontus
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Ja, det är ett knivig planlösning att få till. Den här senaste iterationen tycker dock jag ser hundra gånger bättre ut än de första. Mycket mer "cleant". Köket är ju sällan ett privat rum så det gör nog inte jättemycket att behöva gå genom det egentligen. Men visst, kan man undvika att ha det som enda kommunikationsväg så är det ju bra.

Vad tror du om att byta plats på gästrum och entré då? Har man sen en kompakt L-trappa istället så kan man kanske få till en genomgång samtidigt som man kan göra badrummet 16 cm större för att få det enligt konstens alla regler? Smitvägen hoppas jag inte behöver vara tillgänglig och kan hållas smal, eftersom alla rum är tillgängliga på annat vis. [bild]
För att inte hallen ska kännas så monstruöst stor kan man kanske göra en klädkammare på sidan. Om man vill kan man dessutom ha det som tvättstuga. Det är egentligen också tillgänglighetskrav på det (förutsätter att ni tvättar i källaren idag) men som du säger så kan man vara lite finurlig med skeden osv för att försöka komma runt det om man vill fortsätta tvätta på ett otillgängligt sätt. Det är ju trixigt att få till det helt enligt konstens alla regler i gamla hus.

Största nackdelen med min skiss nu tycker jag är att om man inte vill tappa förvaring får dörr till gästrum/kontor förläggas mot köket, vilket kan kännas lite trist.
Tack för ytterligare skiss :)

Smitväg till vardagsrummet är klart intressant för att slippa känna att man måste gå genom köket. Men den kan nog inte bli mer än ca 85 cm vilket nog är i minsta laget. Särskilt som uppgång till övervåningen eller nedgång till källaren hamnar i gången. Det gör också vardagsrummet svårare att möblera. Rena väggar är ju bra att ha hyllor och tavlor på.

Skälet till att jag gärna har entrén till vänster i utbyggnaden är att den då hamnar längre ifrån garaget (som är ca 4.75m från nuvarande hus) och min tanke är att entrén riskerar att kännas trång (på utsidan) om det är för mkt ”korridor” innan entrédörren kommer. Garaget ligger någon meter längre bak än tilltänkta utbyggnadens kortsida. Ett annat skäl är att man kan få en siktlinje genom huset med entré till vänster.

Samtidigt vill man ju inte ha hallens stök och smuts alltför centralt och det känns mer naturligt att hallen mynnar i en korridor än rakt i köket. Det minskar kanske även känslan av motorväg genom köket. Sen ang gästrum/kontor får det gärna var 10-11 kvm (så att det kan vara ett bra sovrum), men det kanske man får kompromissa på. Gör man det sovrummet något mindre så kanske en wc få plats i utbyggnaden och man kan få en större smitväg som också kan ha garderober /hyllor och kanske ett skrivbord. Nu när jag tänker på det känns det rätt bra faktiskt. Typ såhär:

Då möts man alltså av trappan (vilket kanske inte var din tanke? Utan att man möts av källardörren? Jag tänker att det kan vara bra att ha uppgången till trappan "rakt på" och i stället gömma källardörren i "smitvägen").
Översiktsplan över ett hus med tydliga måttangivelser, inklusive vardagsrum, kök, trappor och potentiell smitväg.
Skapa konto

Det största problemet nu är vart fasiken man ska ha TV:n i vardagsrummet :)

Det ger även en bra övervåning där man får till ett bra badrum och tre sovrum utan att också behöva göra en stor kupa mot baksidan (bara kanske ett takfönster/fönsterkupa i badrummet och en liten miniexpansion av kupan framåt så att den livar med undervåningens utbyggnad).

Grundplan för hus med måttangivelser, inredningsskisser och väggpositionering.
Skapa konto

D DerPontus skrev:
Tack för ytterligare skiss :)

Smitväg till vardagsrummet är klart intressant för att slippa känna att man måste gå genom köket. Men den kan nog inte bli mer än ca 85 cm vilket nog är i minsta laget. Särskilt som uppgång till övervåningen eller nedgång till källaren hamnar i gången. Det gör också vardagsrummet svårare att möblera. Rena väggar är ju bra att ha hyllor och tavlor på.

Skälet till att jag gärna har entrén till vänster i utbyggnaden är att den då hamnar längre ifrån garaget (som är ca 4.75m från nuvarande hus) och min tanke är att entrén riskerar att kännas trång (på utsidan) om det är för mkt ”korridor” innan entrédörren kommer. Garaget ligger någon meter längre bak än tilltänkta utbyggnadens kortsida. Ett annat skäl är att man kan få en siktlinje genom huset med entré till vänster.

Samtidigt vill man ju inte ha hallens stök och smuts alltför centralt och det känns mer naturligt att hallen mynnar i en korridor än rakt i köket. Det minskar kanske även känslan av motorväg genom köket. Sen ang gästrum/kontor får det gärna var 10-11 kvm (så att det kan vara ett bra sovrum), men det kanske man får kompromissa på. Gör man det sovrummet något mindre så kanske en wc få plats i utbyggnaden och man kan få en större smitväg som också kan ha garderober /hyllor och kanske ett skrivbord. Nu när jag tänker på det känns det rätt bra faktiskt. Typ såhär:

Då möts man alltså av trappan (vilket kanske inte var din tanke? Utan att man möts av källardörren? Jag tänker att det kan vara bra att ha uppgången till trappan "rakt på" och i stället gömma källardörren i "smitvägen").
[bild]

Det största problemet nu är vart fasiken man ska ha TV:n i vardagsrummet :)

Det ger även en bra övervåning där man får till ett bra badrum och tre sovrum utan att också behöva göra en stor kupa mot baksidan (bara kanske ett takfönster/fönsterkupa i badrummet och en liten miniexpansion av kupan framåt så att den livar med undervåningens utbyggnad).

[bild]
Now we’re talking! Jag hade faktiskt en tanke om att lägga toa i utbyggnaden där jag föreslog hallens klädkammare/tvätt men tänkte att det inte fick plats och för att jag inte riktigt klurat ut vad man skulle ha där badrummet försvann ifrån, men nu ser det ut som att ni har ett halvöppet kontor/study eller något där (liknande vad jag skrev i början av tråden) och det tycker jag passar ganska bra. Tror man är ganska hjälpt av att tänka vilka rum som måste vara privata, kan vara halvprivata eller är helt gemensamma och att ha en smitväg genom ett halvprivat rum är inget konstigt. Då kan man ju ta den andra vägen om nån behöver sitta där ostört. Man kan ju tänka sig skjutdörrar mot grovhall och vardagsrum om man vill kunna variera graden av privathet.

Jag håller med om att det var schyssta siktlinjer i din skiss för ett par inlägg sen, men jag tror att det är ett mer modernistiskt grepp. För 100 år sedan tror jag att man mer tänkte på att gästernas entré skulle vara så behaglig som möjligt, att det var öppningen till det offentliga. Så huvudentrén var mer pampig och användes inte av familjen. Vilket är ganska svårt att kombinera med tusentals par med barnskor, så man får nog tillåta sig vissa anpassningar efter vårt lite mer tillåtande klimat som vi har i hemmen idag.

På tal om att få gäster att känna sig välkomna så tror jag stenhårt på att ha möjlighet till öppen klädförvaring i hallen (dvs kapphylla). Det ska mycket till för att en gäst ska öppna en skjutdörrsgarderob och hänga in sin jacka där. Nu har ni det med i skissen så det var mer en allmän reflektion mot att det är poppis att gömma all form av förvaring.

Min tanke med trappen, att ha uppgången från smitvägen och källarentré från hallen var en mental låsning, i mitt huvud tänkte jag att man skulle komma upp på fel sida på övervåningen (lika som det är illustrerat på din senaste skiss av bottenvåningen) men tänkte inte på att man lika gärna kan spegelvända den (som i din senaste skiss av ovanvåningen).

Gästrummet kan man kanske inte möblera exakt så som föreslaget (svårt öppna garderob) men jag tycker ändå att 9 kvm gästrum/kontor är fullt tillräckligt så det löser ni nog ut.

Det jag hade ändrat hade varit att ge groventrén lite förvaring och satt skjutdörrar till det rummet, enligt skiss nedan.

Skiss av en bostadsplanslösning på en webbplatsforumstråd, med markerade förslag till förändringar och dimensioner angivna.
Skapa konto

Angående tvn så har ni världens största vardagsrum så det borde gå att lösa. Man måste inte ha en väggmonterad tv, det finns ganska fina trefötter man kan sätta dem på. Men ja, det är lite problematiskt att man gärna vill ha tv och eldstad på samma ställe. Man kan ju tänka sig att man murar upp något mer platsbyggt med en kamininsats (en sån som bara får glas synligt) istället för en standardkamin. Då kanske man kan fälla in plats för tvn i det uppmurade ovanför eldstaden, bakom ett par luckor eller något.

Nu har jag tagit av mig de kritiska glasögonen och ställt fram whiskeyglaset istället så nu kommer alla tankar på en och samma gång.

Med trefot menar jag typ en sån här, då kan man med fördel ställa tvn i ett hörn.
TV på trefotsstativ med abstrakt blå-gul konstverksskärm, placerad framför en vit bakgrund.
Skapa konto

Eller som en del av kaminen. Tvn för oss är väl vad den öppna eldstaden var för de som levde för 100+ år sedan. Tänk dig den här eldstaden fast kanske klädd i nått tjusigt, emaljerat kakel istället för natursten och sen med ett par luckor ovanför som tvn göms bakom när man inte tittar på den. Luckorna kan vara klädda i mässingsplåt (som gamla kakelugnars luckor) eller vad som passar er övriga interiör.
Öppen eldstad i ett modernt vardagsrum med naturstensklädsel och brinnande ved.
Skapa konto

Edit: sen tror jag att ni kanske får tänka er att vardagsrummet är två olika rum, med två olika möbleringsgrupper. Det kan kanske bli lite svulstigt med en enda stor soffgrupp över hela rummet. Kanske ha ett spelbord eller något i bortre änden?

Ja nu börjar vi närma oss något annat helt klart! Känns bra! Hallen och gästrummet är ju dock på gränsen men kanske kan funka.

Ang smitvägen så var min tanke att man kanske inte vill ha för mkt vägg och dörrar där, eftersom det kan göra det mindre attraktivt att gå där. Så kanske att man börjar utan vägg helt och kör det mer som en serveringsgång.

TV får man säkert till, jag var inte helt allvarlig :) Och möbleringen får vi se, men jag tror ganska mkt på en stor soffa mitt i rummet. Så stort blir inte rummet (6,8x3,8).

Nu finns som jag ser det tre huvudalternativ, 1. detta med smitvägen, 2 samma plan i stort men utan smitväg och i stället badrum bredvid trappan och dolt skafferi (detta ger även 11-12 kvm gästrum och stor hall), 3, kök i vinkel med entré till höger (som skiss 2 i tråden typ, vilket ger det bästa köket men en lite endimensionell plan som känns lite väl vänd åt ett håll).

Jag ska smälta detta ett tag nu tänker jag. Tack igen för allas tankar!

Detta är alltså dessa alternativ jag nu ser:

1 Smitvägen
Plantekning av en bostad med mått och layout för olika rum inklusive kök och sovrum.
Skapa konto

2, Hemliga skafferiet
Ritning av ett hus med angivna mått, inkluderar kök, vardagsrum och sovrum.
Skapa konto

3, Kök i vinkel
Ritning av en våningsplan med möblerade rum och måttagningar, innehåller kök, vardagsrum och andra utrymmen.
Skapa konto

4, Kök långt bort (kom på en till)
Ritning av en husplan med utmätta rum och möbler inklusive kök, vardagsrum och ingångar.
Skapa konto

BirgitS
Jag tycker den sista med köket längst bort ger bäst planlösning med t.ex en bra siktlinje från ytterdörren, men det är några nackdelar t.ex. långt att bära matkassar och det kan bli jobbigt med mycket solljus när man ska titta på TV (vilket kan leda till att man ofta har gardinerna fördragna så att man inte ser ut. Jag är inte heller säker på att kaminen får plats i det lilla hörnet för det ska ju vara avstånd till väggar.

Nu har jag friskissat lite också och bland annat missat murstocken såg jag :crysmile:

Handritade skisser av husplanlösning och fasad med kommentarer om rummens placering.
Skapa konto

Med tanke på hur uppfarten är förlagd så hade jag lagt entrén på framsidan, där den inte göms undan utan snarare tronar upp.

Köket hade jag placerat längst bort, hellre vardagsrummet som ett Genomgångsrum än köket.
Generellt sätt sitter man ju i vardagsrummet om kvällarna eller vid besök och då springs det ofta inte så mkt i huset ändå.

Att ha trappan direkt från vardagsrummet der jag inte som någon direkt nackdel heller, nästan lite amerikanskt :D

Wcn hade jag placerat i tillbyggnaden med anslutning till hall/entré.

Hade satt pardörr både i entré och från matplatsen, symmetri (y)

På baksidan hade jag gjort en kupa likt den på framsidan för att maximera ovanvåningen.

Där någonstans är jg i huvudet :)

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker den sista med köket längst bort ger bäst planlösning med t.ex en bra siktlinje från ytterdörren, men det är några nackdelar t.ex. långt att bära matkassar och det kan bli jobbigt med mycket solljus när man ska titta på TV (vilket kan leda till att man ofta har gardinerna fördragna så att man inte ser ut. Jag är inte heller säker på att kaminen får plats i det lilla hörnet för det ska ju vara avstånd till väggar.
Tack för input!

Ja det känns bäst att ha entrén vänd mot uppfarten. Det andra känns hela tiden lite avigt. Risken är att det inte känns bra och så går man och vill flytta garaget närmsta 10 åren i stället... Men du tycker inte det känns konstigt att komma rakt in i vardagsrummet?

Ang. ljuset så ligger solen på kvällen inte på mot glasverandan utan snarare rakt på gaveln/baksidan. Så det är nog inte ett problem egentligen.

Vad gäller kamin så får man såklart justera för att följa föreskrifter, men jag tänker mig ungefär som kakelugnar traditionellt sett är placerade. På sikt är ambitionen att byta nuvarande conturakamin mot kakelugn nämligen.

J Jarlsgård skrev:
Nu har jag friskissat lite också och bland annat missat murstocken såg jag :crysmile:

[bild]

Med tanke på hur uppfarten är förlagd så hade jag lagt entrén på framsidan, där den inte göms undan utan snarare tronar upp.

Köket hade jag placerat längst bort, hellre vardagsrummet som ett Genomgångsrum än köket.
Generellt sätt sitter man ju i vardagsrummet om kvällarna eller vid besök och då springs det ofta inte så mkt i huset ändå.

Att ha trappan direkt från vardagsrummet der jag inte som någon direkt nackdel heller, nästan lite amerikanskt :D

Wcn hade jag placerat i tillbyggnaden med anslutning till hall/entré.

Hade satt pardörr både i entré och från matplatsen, symmetri (y)

På baksidan hade jag gjort en kupa likt den på framsidan för att maximera ovanvåningen.

Där någonstans är jg i huvudet :)
Stort tack för skissen!

Som jag skrev till Birgit delar jag din känsla av att entré mot uppfarten är mest naturligt.

Ang. vardagsrum/kök så stället jag dig samma fråga: du tycker inte att det är konstigt att komma "rakt in" i vardagsrummet? Ofta kommer man ju till någon form av mindre hall där man kan välja att gå till kök eller vardagsrum. Men klokt tänkt ang. vilka rum som man faktiskt störs av genomgång i.

Att ha trappan så direkt mot vardagsrummet är jag dock mer skeptisk till - så vackert är det inte med trappor och det blir också mycket ljudstörningar mellan planen. Ang USA är det väl i hallen de alltid har trappan? :)

Gillar också tanken med fler pardörrar - det är ju väldigt vackert att titta på!

Ska försöka smälta att inte ha någon tydlig kontakt med baksidan, det ger ju ett väldigt stort gästrum... Men kanske onödigt stort och i din skiss är ju även hallen 10 kvm+ stor, kanske inte behövs riktigt den sizen tänker jag...

Jag skissade iaf vidare lite på din köksuppställning och hittade ett sätt att få in ett stort skafferi (en klar nice-to-have som endast fungerar i ett fåtal upplägg).

Arkitektonisk ritning av en husplan med märkta rum, möbler och mått.
Skapa konto

• Planritning av ett hus med måttangivelser, inklusive placering av möbler, trappa, och köksinredning.
    Skapa konto
BirgitS
D DerPontus skrev:
Men du tycker inte det känns konstigt att komma rakt in i vardagsrummet?
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.