Planritning av kök, innehåller måttangivelser, möbler och apparater, tvådimensionellt, teknisk ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna är inte hundra procent korrekt med hur det blev (men hitta denna på telefonen).

Största skillnaden är vid hällen där vi har hörnskåp - 50 cm lådor - 100 cm skåp under häll - 20 cm utdragsskåp. :)
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi fortsatt fundera. Det kändes aldrig riktigt helt 100 med det "extra vardagsrummet" som dessutom antingen fick en vägg mot köket eller hamnade obekvämt nära matlagningen. Vi laborerade med ett antal olika lösningar men nu är vi mest inne på att helt enkelt maximera köket i stället, så att det extra vardagsrummet inte längre finns. Detta ger ett mycket rymlig kök/matrum om nästan 40 kvm där vi lätt kan duka för 20 personer (ett behov vi har emellanåt). Ungefär såhär, köket fortfarande en grov första skiss i detaljerna: (det bruna framför fönstret är en möbel i form av en träbänk).

Planritning av en lägenhet, inkluderar möbler och mått, modernt kök, vardagsrum, sovrum, matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser vi fram emot konstruktiv kritik av även detta förslag :)
 
BirgitS
Är kyl och frys närmast träbänken?
I så fall gör den placeringen av höga skåp att köket kommer att uppfattas som mer avskilt från matplatsen. Sen är det upp till person om det är positivt eller negativt.
Arbetstriangeln är lång. Kan inte diskhon placeras närmare kyl och frys?

Om diskmaskinen är den mörkare fyrkanten: Det är mer praktiskt om diskmaskinen är nära matplatsen. Nu är det också långt från diskmaskinen till lådorna med tallrikar och glas vilket gör det betydligt mer tidsödande att tömma den.

Var är ugn och mikro?

Det inträffade många allvarliga skållningsolyckor på den tiden det var vanligt att häll och diskho var i olika bänklängder. Det är numera förbjudet i nybyggnation och vid andra tillfällen där bygglov krävs för köket utan då krävs det åtminstone en liten utslagsvask i samma bänklängd som hällen.

Det ser ut som att köksön är max 90 cm djup och då kan inte två personer sitta på kortsidan.
 
  • Gilla
Enannananna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är kyl och frys närmast träbänken?
I så fall gör den placeringen av höga skåp att köket kommer att uppfattas som mer avskilt från matplatsen. Sen är det upp till person om det är positivt eller negativt.
Arbetstriangeln är lång. Kan inte diskhon placeras närmare kyl och frys?

Om diskmaskinen är den mörkare fyrkanten: Det är mer praktiskt om diskmaskinen är nära matplatsen. Nu är det också långt från diskmaskinen till lådorna med tallrikar och glas vilket gör det betydligt mer tidsödande att tömma den.

Var är ugn och mikro?

Det inträffade många allvarliga skållningsolyckor på den tiden det var vanligt att häll och diskho var i olika bänklängder. Det är numera förbjudet i nybyggnation och vid andra tillfällen där bygglov krävs för köket utan då krävs det åtminstone en liten utslagsvask i samma bänklängd som hällen.

Det ser ut som att köksön är max 90 cm djup och då kan inte två personer sitta på kortsidan.
Hej,

Tack för dina kommentarer! Jag håller med om att köksplaneringen behöver mer arbete. Vissa av de saker du tar upp kommer kanske vara svåra att lösa på grund av fönsterplacering mm, medan vissa kan åtgärdas. Det är mycket riktigt kyl och frys som är närmast matplatsen och det mörka skåpet som är diskmaskin. Arbetstriangeln är lång men inom de rekommenderade måtten (max 2.7 meter på längsta sidan). En utslagsvask ska placeras ut. Ugn och micro har vi inte funderat på. Micro kanske i överskåp, ugn har vi inte funderat på i denna layout. Vi är medvetna om att disken hamnar långt bort och din poäng med vart tallrikar osv ska plockas in är viktig.

Tanken nu var mer om konceptet för planen skulle fungera med ett såpass stort rum. Vi överväger också att göra ett något mindre rum, som blir enklare att få till med köksplaneringen, men där det känns lite udda att blockera hörnet och genomsynen genom huset. Såhär ungefär
Översiktsplan av en lägenhet som visar möblering och rumsdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DerPontus skrev:
Nu har vi fortsatt fundera. Det kändes aldrig riktigt helt 100 med det "extra vardagsrummet" som dessutom antingen fick en vägg mot köket eller hamnade obekvämt nära matlagningen. Vi laborerade med ett antal olika lösningar men nu är vi mest inne på att helt enkelt maximera köket i stället, så att det extra vardagsrummet inte längre finns. Detta ger ett mycket rymlig kök/matrum om nästan 40 kvm där vi lätt kan duka för 20 personer (ett behov vi har emellanåt). Ungefär såhär, köket fortfarande en grov första skiss i detaljerna: (det bruna framför fönstret är en möbel i form av en träbänk).

[bild]
Nu ser vi fram emot konstruktiv kritik av även detta förslag :)
Min hjärna blir lite fucked up, hur ser planlösningen ut idag? Jag vet att den finns på första sidan men om man kunde få lite tydlighet vilka fönster som finns idag och vilken del det är som är tänkt att byggas till då blir det nog enklare att kommer med lite konstruktiv kritik :)
 
J Jarlsgård skrev:
Min hjärna blir lite fucked up, hur ser planlösningen ut idag? Jag vet att den finns på första sidan men om man kunde få lite tydlighet vilka fönster som finns idag och vilken del det är som är tänkt att byggas till då blir det nog enklare att kommer med lite konstruktiv kritik :)
Såhär:
Ritning av en våningsplan med mått, tillbyggnad markerad, och nuvarande kök angivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla fönster finns idag, utom i tillbyggnaden då.
 
BirgitS
D DerPontus skrev:
anken nu var mer om konceptet för planen skulle fungera med ett såpass stort rum.
Det tycker jag, liksom den ritning du har nu.
Men det är många kvm framför trappan som verkar oanvändbara.

Hur var det med tillgänglighetsregler?
Ställer kommunen sådana krav?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det tycker jag, liksom den ritning du har nu.
Men det är många kvm framför trappan som verkar oanvändbara.

Hur var det med tillgänglighetsregler?
Ställer kommunen sådana krav?
Ja, framför trappan blir det en del döyta. Men vi har förlikt oss med det eftersom det blir för dyrt och sämre på andra sätt att flytta trappan. Viss öppen yta är inte heller så dum för känslan i huset har vi kommit att tycka.

Vi får se när vi söker lovet hur mycket de kommer kräva vad gäller tillgänglihet. Vi har försökt få svar från arkitekten men får inte mycket ur honom i den delen. Vi tänker iaf hålla reglerna för köket men ogärna för toan. Blir det bråk i den delen så har vi också möjligheten att söka lov för vissa bitar, säg fasadändringarna och bärande väggen sen göra toan bäst vi vill eftersom den egentligen inte är lovpliktig.
 
Svaret är ja, tillgängligheten behöver uppfyllas. Oavsett om det går igenom kommunen eller ej så ska alltid tillgängligheten tillgodoses.

Visst kan man göra en "fuling" men skulle man någongång vara i behov av bostadsanpassningsbidrag så kan man glömma det...

I ert fall behöver ni bara bredda toan så den blir 1.7 istället för 1.6 så klarar ni kraven, om ni gör lite ommöblering (vilket jag ändå rekommenderat).

I den nya köksdelen (inte den absolut senaste ritningen) finns alla de fönstren/dörrar där idag? :)
 
J Jarlsgård skrev:
Svaret är ja, tillgängligheten behöver uppfyllas. Oavsett om det går igenom kommunen eller ej så ska alltid tillgängligheten tillgodoses.

Visst kan man göra en "fuling" men skulle man någongång vara i behov av bostadsanpassningsbidrag så kan man glömma det...

I ert fall behöver ni bara bredda toan så den blir 1.7 istället för 1.6 så klarar ni kraven, om ni gör lite ommöblering (vilket jag ändå rekommenderat).

I den nya köksdelen (inte den absolut senaste ritningen) finns alla de fönstren/dörrar där idag? :)
Jag ritade in nuvarande fönster utan millimeterprecision. Inte riktigt alla fönster finns idag. Men ett vill vi absolut ta upp (det som blir mitt i köket/matsalen efter tillbyggnad) och de besvärliga finns.

Ritning av en lägenhet med måtten angivna, flera rum och korridor synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack!

Jag hade nog kört på ett spår liknande det ni hade skissat upp, men struntat i pardörren mot vardagsrummet och likaså köksön. Hade kört på lite fri golvyta mitt i köket och kanske satsat på lite djupare bänkskivor istället (typ 70cm)

Ska se om jag inte kan skissa lite på vilka förändringar jag hade gjort :)
 
J Jarlsgård skrev:
Tack!

Jag hade nog kört på ett spår liknande det ni hade skissat upp, men struntat i pardörren mot vardagsrummet och likaså köksön. Hade kört på lite fri golvyta mitt i köket och kanske satsat på lite djupare bänkskivor istället (typ 70cm)

Ska se om jag inte kan skissa lite på vilka förändringar jag hade gjort :)
Köksö är viktigt för oss! Också osäker på om vi vill ha det öppet.

Vi skissade vidare och fick till ett lite bättre kök. Frysen kan också placeras in till pardörren mot vardagsrummet. Det lilla matbordet är tänkt som en nedsänkt del av köksön, i samma stil, där man kan äta frukost m.m. eller ta en macka utan att behöva gå hela vägen till det stora matbordet.

En detaljerad planritning av en lägenhet med möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser ut som att det är risk för att det stora matbordet kommer att upplevas som i vägen när man ska genom altandörrarna. Sämre än i inlägg 77.
D DerPontus skrev:
Det lilla matbordet är tänkt som en nedsänkt del av köksön, i samma stil, där man kan äta frukost m.m. eller ta en macka utan att behöva gå hela vägen till det stora matbordet.
Det brukar folk använda köksön till.
D DerPontus skrev:
Frysen kan också placeras in till pardörren mot vardagsrummet.
Det är rätt praktiskt att ha kyl och frys bredvid varandra, det går då lätt att flytta sånt som ska tinas från frysen till kylen och också lättare när man ska ta fram allt som behövs till matlagningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att det är risk för att det stora matbordet kommer att upplevas som i vägen när man ska genom altandörrarna. Sämre än i inlägg 77.
Kanske, men det känns också sämre med kök och ö i linje. Dessutom är denna bordsplacering bättre för utsikten (alla kan se den), medan bara en sidan ser i den andra. Att ha de små kanterna runt matsalen skapar kanske också mer rumslighet kring glasverandan. Så var iaf tanken.

BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar folk använda köksön till.
Min fru vill inte sitta på barstolar och äta. Bara acceptabelt för vin och chips!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är rätt praktiskt att ha kyl och frys bredvid varandra, det går då lätt att flytta sånt som ska tinas från frysen till kylen och också lättare när man ska ta fram allt som behövs till matlagningen.
Sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.