18 907 läst ·
142 svar
19k läst
142 svar
Störande mopedbuller!!!
Vi har provat. Jag och närmsta grannen skickade xx antal mail till den ansvariga (kommunen) men de totalvägrade att sätta ut hinder. Det handlar om att de behöver hämta en "gris" och sätta på strategiskt område så kommer hastigheten troligtvis bli saktare.P pmd skrev:Det går nog, men kan vara jobbigt och ta tid.
Begär att väghållaren ställer ut farthinder med jämna mellanrum på vägen så att det inte går att mötas där hindren står, men det går att köra en i taget. Motivera ordenligt varför det är en fara för alla som bor längs vägen, främst barnen, att många bilister kör alldeles för fort.
Väghållaren kan antingen vara kommunen eller en vägförening.
Medan du väntar på svar från väghållaren kan det kanske vara roande att sitta i en campingstol vid vägen, på den plats där de flesta kör som fortast, med en stor kamera riktad mot bilar som kommer mot dig. Det kan bli intressant att se hur många som panikbromsar ner till 40 km/h.![]()
När jag är ute och röjer och städar vid den vägen så kör ju alla jättesnällt :O
När jag nästan krockade med en av fånarna så körde han inte här på ett antal månader
Men grannen hade en utmärkt ide om att vi skulle hitta någon billig stoooor skåpbil och ställa på lagligt sätta längs trottoaren så att sikten delvis försvinner och man inte har något val än att köra vettigt. Jag är bara lite halvsnål för att köpa en bil för det ändamålet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Fast vem vill ha en ful gammal bil utanför huset?Rkarlsson skrev:Vi har provat. Jag och närmsta grannen skickade xx antal mail till den ansvariga (kommunen) men de totalvägrade att sätta ut hinder. Det handlar om att de behöver hämta en "gris" och sätta på strategiskt område så kommer hastigheten troligtvis bli saktare.
När jag är ute och röjer och städar vid den vägen så kör ju alla jättesnällt :O
När jag nästan krockade med en av fånarna så körde han inte här på ett antal månaderHelgerna har jag brukat ställa bilen också vid brevlådan, då saktas det ner lite.
Men grannen hade en utmärkt ide om att vi skulle hitta någon billig stoooor skåpbil och ställa på lagligt sätta längs trottoaren så att sikten delvis försvinner och man inte har något val än att köra vettigt. Jag är bara lite halvsnål för att köpa en bil för det ändamålet.
Det finns billiga kabelskydd på Biltema som du kanske kan ha som vägbulor, om kommunen tar dem i beslag har du inte förlorat så mycket.
Vi tjatade på kommunen förra året då de tog bort möjligheten att ansöka om farthinder, men de ville inte göra något åt trafiksituationen och vi ”fick” inte göra något. Samtidigt så vet man att det sällan hinder hända så mycket på ett halvår hos kommunen, någon lär troligen göra en anmälan och den ska hitta till rätt människan osv.
I år öppnade de upp för oss igen, så snart får vi leverans på vägbulor till vår gata
Nej jag tycker inte om att ha skit runt mig så då blir det ganska dyrt.richardtenggren skrev:
Fast vem vill ha en ful gammal bil utanför huset?
Det finns billiga kabelskydd på Biltema som du kanske kan ha som vägbulor, om kommunen tar dem i beslag har du inte förlorat så mycket.
Vi tjatade på kommunen förra året då de tog bort möjligheten att ansöka om farthinder, men de ville inte göra något åt trafiksituationen och vi ”fick” inte göra något. Samtidigt så vet man att det sällan hinder hända så mycket på ett halvår hos kommunen, någon lär troligen göra en anmälan och den ska hitta till rätt människan osv.
I år öppnade de upp för oss igen, så snart får vi leverans på vägbulor till vår gata![]()
Smart det med skydden, det får jag kolla med grannen om folk fortsätter.
Men vi kommer ta striden i år med =) Handläggaren skall ge upp och helst se till att sätta hit hinder. I ett av mailen så skylldes det även på ekonomin, sen att de inte gör så längre. Inget som var sammanhängande i bortförklaringarna tyckte jag. Kommunen ska ju ändå lägga en halv miljard på saker vi inte behöver så ett par tusingar på hinder är oväsentligt =)
Tog ju även upp exempel på ett annat kvarter där de faktiskt stängde av hela gatan.
Såhär skrev de i ett mail. Vi erbjöd oss att snickra ihop snygga blomlådor och ta hand om själva, vår hörna i kvarteret är välskött men de verkar inte lita på oss ändå =)P pmd skrev:
Som du ser så sänkt hastighet verkar de inte jättesugna på. Vi har barn längs hela gatan, och vissa barn är så gamla att de springer och cyklar ute själva.
Genom hela konversationen handlar det endast om pengar. Inte att skydda oskyddade trafikanter.
I mätningen körde 15% för fort, 39 personer totalt över 60km/h, 2 personer över 70km/h.
I övrigt är kommunens ekonomi väldigt ansträngd och fysiska åtgärder finns dessvärre ingen budget för. Blomlådor har vi beslutat att inte placera ut eftersom det nästan alltid landar i oskötta lådor som flyttas av privatpersoner och därefter måste tas bort. Att sänka till 20 km/timme omfattas inte av kommunens ramar att besluta hastighet. 30 km/timme är fullt möjligt men regelbundna poliskontroller finns inte utrymme för, även polisen är hårt ekonomiskt ansträngd. Fokus måste ske på speciellt olycksdrabbade sträckor och i övrigt de värst drabbade. Enbart en sänkt hastighet kan eventuellt vara möjlig på rena bostadsgator i samband med skolor o dyl och där många barn rör sig och utpekade stråk.