18 907 läst ·
142 svar
19k läst
142 svar
Störande mopedbuller!!!
Du kan ju inte säga att det är nån direkt sakral upplevelse. Jag lovar dig att ett blindtest av en vässad NA rak Volvo femma skulle låta bättre, mera spets.H Harald Blåtumme skrev:Underbart ljud på den ”moppen”
Härligt med litet os av bränt gummi och rytande motorer i denna era av tyst elektrisk klimatkorrekthet! För de flesta lär intresset ha odlats hemma i päronens garage så jag har största tolerans mot litet blårök och buller, blir litet nostalgisk nästan.
Möjligen litet OT men tycker de flesta verkligen att turbo förstör ljudet? Tycker inte jag, kolla här tex och lyssna på det skönt brutala ljudet från en turbomatad femma:
[media]
Har själv kört moppe, sporthoj och motard och håller med om att man kör vettigt och ”tyst” kring bostäder. Särskilt tidigt och sent. Var nyligen nån fjunis som inte verkar fatta varken 30 eller ”varning för barn”-skylt (på båda sidor om vår brevlåda) som strök brevlådan på bakhjulet och definitivt inte i 30...
Grannen har en sån där Thuja-vägg till häck nere vid vår brevlåda och barnen är 4 och 6 så det känns lite olustigt. En gång, ingen gång men ser jag såna dumheter igen kommer jag att leta upp honom. Bor 40 meter upp från gatan så har inte örnkoll på gatan.
Grannen har en sån där Thuja-vägg till häck nere vid vår brevlåda och barnen är 4 och 6 så det känns lite olustigt. En gång, ingen gång men ser jag såna dumheter igen kommer jag att leta upp honom. Bor 40 meter upp från gatan så har inte örnkoll på gatan.
var ute med hunden och kollade på lite återväxt..
Fick se och höra grannarna som kommit upp..
De satt och njöt av solen..
Då kommer det en moppe..
frun blir alldeles hysterisk..
-men Åke, Åke.. stoppa honom.
Åh va hemskt..
-men varför då? skriker Karln..
- han förstör ju bästa rosé tiden ju..
Så får man ju bara inte göra... Åke..
Åke... Men för.... gör något då...Åke..
Jag stod och skrattade högt..
herrn kollade på mig.. Och jag sa...
Hoppas du har rostoljan nära...
sen gick jag...
Vad jag vet så gnäller kärringen ännu..

Fick se och höra grannarna som kommit upp..
De satt och njöt av solen..
Då kommer det en moppe..
frun blir alldeles hysterisk..
-men Åke, Åke.. stoppa honom.
Åh va hemskt..
-men varför då? skriker Karln..
- han förstör ju bästa rosé tiden ju..
Så får man ju bara inte göra... Åke..
Åke... Men för.... gör något då...Åke..
Jag stod och skrattade högt..
herrn kollade på mig.. Och jag sa...
Hoppas du har rostoljan nära...
sen gick jag...
Vad jag vet så gnäller kärringen ännu..
Åh jag kom på en sak som hände i början av min tid med körkort. Hade en lite dönande bil med tonade rutor och dunka dunka ljud. En bil som drog lite uppmärksamhet.
Jag var riktigt noga att inte köra med något störande ljud bland bostäder på nätter.
Men det var en helg man var inne och var med kompisarna, tiden flög iväg och klockan blev 3 på natten så jag skulle köra hem från stan. Körde lugnt då man var lite trött.
Hade en bil hela vägen från stan på rätt bra avstånd och tänkte inte så mycket på det, inte förrän jag svänger av mot mitt hem (bodde hemma hos föräldrarna) så blir det discoljus och sirener KLOCKAN 03
Mitt framför ett lägenhetshus och villor. Vi var 50 meter från mitt hus, polisen frågar vem som äger bilen varpå jag svarar drygt. ---- Du kanske kan gå in och fråga min pappa som du kanske väckt nu.
Här var man en hederlig försiktig pojkslyngel som inte ville väcka någon, men det fixade fabror polis.
Jag var riktigt noga att inte köra med något störande ljud bland bostäder på nätter.
Men det var en helg man var inne och var med kompisarna, tiden flög iväg och klockan blev 3 på natten så jag skulle köra hem från stan. Körde lugnt då man var lite trött.
Hade en bil hela vägen från stan på rätt bra avstånd och tänkte inte så mycket på det, inte förrän jag svänger av mot mitt hem (bodde hemma hos föräldrarna) så blir det discoljus och sirener KLOCKAN 03
Här var man en hederlig försiktig pojkslyngel som inte ville väcka någon, men det fixade fabror polis.
Kom på en rolig sak från när jag var 18-19. Vi hade en SAAB 95 från 1969 med rattväxel som extrabil som jag brukade köra. Spelade golf en sommarnatt, bodde då i Luleå, och var väl klara vid kl 03 sisådär. När jag skulle köra hem från Rutviks GK så delade avgassystemet på sig. Lär ha väckt samtliga grannar på kvarteret när jag försökte smyga hem 
Spärrballonnger är ett välbeprövat motmedel.M MrDizzy skrev:
Lite rejälare doningar.
(Det går tydligen inte att lägga in en Youtubelänk utan att den bäddas in, och just den här videon tillåter inte skaparen inbäddning av. Suck. Man måste klicka på "Watch on Youtube" för att se videon.)
Redigerat:
Det går nog, men kan vara jobbigt och ta tid.Rkarlsson skrev:
Begär att väghållaren ställer ut farthinder med jämna mellanrum på vägen så att det inte går att mötas där hindren står, men det går att köra en i taget. Motivera ordenligt varför det är en fara för alla som bor längs vägen, främst barnen, att många bilister kör alldeles för fort.
Väghållaren kan antingen vara kommunen eller en vägförening.
Medan du väntar på svar från väghållaren kan det kanske vara roande att sitta i en campingstol vid vägen, på den plats där de flesta kör som fortast, med en stor kamera riktad mot bilar som kommer mot dig. Det kan bli intressant att se hur många som panikbromsar ner till 40 km/h.