det är då till att vara insatt i ämnet :-/pappskallen skrev:
//Christina, som just citerade en, för pappskallen, välkänd forummedlem som visst också är hantverkare till professionen ;D
Självklart, men jag smyger inte med det heller, ursäkta att det har varit lite dåligt med inlägg ikväll, men jag har haft kvällen upptagen med att köra lite svart samt att flytta diverse byggmtrl. ;D ;D
Självklart är vitsen inte att lura nån eller hugga till, det är nog att till viss del gräva sin egen grav. samtidigt tycker jag att man ska jämföra priser och ta in flera offerter att jämföra mot varandra, då märker man ju oftast om något är vajsing. en annan aspekt är ju utbud/efterfrågan, alla försöker väl få så bra betalt som möjligt för sina jobb, samtidigt som om man har lite att göra så får man pressa priserna och avväga hur mycket man vill ha jobbet.
På den firma jag jobbar på händer det ganska ofta att vi tar hem "för mycket" material, detta eftersom man ibland ska ha grejor till andra ställen, detta ser kanske ganska illa ut men är helt naturligt av speditionstekniska skäl.
Mycket material har man ju oxå löpande mao. det som blir över går vidare till nästa bygge.
Grundtänkandet måste dock vara (tycker jag) att man ska ha det man betalar för, skulle det då bli 2 pallar tegel över vid ett takbyte då är det ju nästan garanterat hantverkaren som beställt fel, och då får/ska ju han ta hand om prylarna också, det är ju ingenting beställaren betalat för.
I fallet med kaklet som hela debacklet grundar sig på tycker jag uppgifterna är lite knapphändiga för att avgöra vad som egentligen hänt, men om han (hantverkaren) använder en del av vinsten att köpa extra kakel till sig själv så är det OK för mig, om han nu kör eget, är han anställd så kanske han har gjort upp med bossen att det är OK med en "löneförmån" (som också tas från ev. vinst) och då är det väl lugna gatan?? för hur man än vänder på det så kan man väl säga att om inte kaklet blivit över så hade vinsten till firman blivit större, för sitt kaklade badrum/tvättstuga det har ju kunden fått.
På den firma jag jobbar på händer det ganska ofta att vi tar hem "för mycket" material, detta eftersom man ibland ska ha grejor till andra ställen, detta ser kanske ganska illa ut men är helt naturligt av speditionstekniska skäl.
Mycket material har man ju oxå löpande mao. det som blir över går vidare till nästa bygge.
Grundtänkandet måste dock vara (tycker jag) att man ska ha det man betalar för, skulle det då bli 2 pallar tegel över vid ett takbyte då är det ju nästan garanterat hantverkaren som beställt fel, och då får/ska ju han ta hand om prylarna också, det är ju ingenting beställaren betalat för.
I fallet med kaklet som hela debacklet grundar sig på tycker jag uppgifterna är lite knapphändiga för att avgöra vad som egentligen hänt, men om han (hantverkaren) använder en del av vinsten att köpa extra kakel till sig själv så är det OK för mig, om han nu kör eget, är han anställd så kanske han har gjort upp med bossen att det är OK med en "löneförmån" (som också tas från ev. vinst) och då är det väl lugna gatan?? för hur man än vänder på det så kan man väl säga att om inte kaklet blivit över så hade vinsten till firman blivit större, för sitt kaklade badrum/tvättstuga det har ju kunden fått.
Kan inte släppa den här tråden trots att jag borde gjort det för länge sedan. Pappskallen: Om det blir två pallar taktegel över sedan taket är omlagt så har hantverkaren räknat fel och har rätt att ta med sig det överblivna materialet säger du. Men hur räknade hantverkaren fram kostnaden till kunden då? Jo han räknade förmodligen de pallar taktegel som han lagt på taket inkl de två överblivna pallarna plus kostnaden för jobbet! Vems är takteglet då? INGENTING är gratis - det är alltid någon som betalar! En stöld kan inte rättfärdigas med att man inte riktigt vet vem man snor från - arbetsgivaren, kunden, leverentören av material etc? Jag hävdar återigen att det är just den inställningen som pappskallen representerar som gör att priserna ser ut som de gör i byggbranschen - när jag som kund köper en tjänst inklusive material betalar jag inte bara för materialet till mitt badrum utan också till hantverkarens eget! Och det är sjukt! >
Jag förutsätter att han har tagit betalt för den takyta han ska lägga, låt oss säga 200 kvm. om han då av någon anledning (var felet ligger är ju ointressant) får för stor kvantitet tycker jag det är självklart att han tar hem det, vad han sen gör med det skiter åtminstone jag fullständigt i. han vet ju vad teglet kostar per kvm och det tar han betalt för, inte hur många pallar det går åt.
Samma sak gäller för övrigt elbranschen oxå. Givet tar man med 25 % för mycket utav allting för det är snudd på omöjligt att beräkna exakt kabellängd osv, detta mtrl har man som en buffert vid ev kompletteringar m,m. Överblivet mtrl hänger sedan med till nästa bygge. När man räknar på ett jobb så räknar man således normalt med några % över vad som egentligen går åt. Summa summarum blir att det bästa för kunden nästan alltid är att jobba på löpande räkning. Dock brukar det vara oerhört svårt att sälja in något löpande, folk utgår ifrån att dom blir blåsta på löpande när det i själva verket är vid fast pris som kunden betalar riskpåslag!
Att material som inte använts går vidare till nästa bygge är alldeles utmärkt, givetvis under förutsättning att den första kunden bara betalar för sin del.
Det är när material som kunden betalt vandrar hem med snickaren, till snickaren (eller annan hantverkare), som jag (och en del andra) kallar det stöld.
Och löpande räkning är säkert det bästa under förutsättning att man litar på hantverkarna.
Vi kör på löpande räkning.
/EB
Det är när material som kunden betalt vandrar hem med snickaren, till snickaren (eller annan hantverkare), som jag (och en del andra) kallar det stöld.
Och löpande räkning är säkert det bästa under förutsättning att man litar på hantverkarna.
Vi kör på löpande räkning.
/EB
Jag fick i alla fall över en del material vid senaste renoveringen. Jag bad snickarna ta med sig 'skräpet' eftersom jag inte ville lagra det.
Vid sådana tillfällen är det helt OK. Men skulle de SNOTT grejerna skulle jag blivit > > >.
Dessa snickare anlitar jag framledes just pga att jag vet att de är fullständigt ärliga.
Jag har överhuvud taget inget till övers för er härinne som tycker att det är OK att plocka med sig överblivet material. Jag blir istället vansinnigt deppig över att moralen generellt är så djäkligt låg
Vid sådana tillfällen är det helt OK. Men skulle de SNOTT grejerna skulle jag blivit > > >.
Dessa snickare anlitar jag framledes just pga att jag vet att de är fullständigt ärliga.
Jag har överhuvud taget inget till övers för er härinne som tycker att det är OK att plocka med sig överblivet material. Jag blir istället vansinnigt deppig över att moralen generellt är så djäkligt låg
Men Pappskallen OM hantverkaren som lägger om mitt tak i offertsammanhang vet EXAKT hur mycket taktegel som går åt till mitt tak och därmed kan beräkna ett pris till mig som gör att jag EXAKT betalar för de antal kvm taktegel som går åt till mitt tak och ingenting mer då är det väl ganska ointelligent av honom att beställa två pallar taktegel till???? Men om han ändå gör det och betalar själv för dem med t ex vinsten från min takomläggning så är det självklart OK för mig fast det är ju inte den typen av inköp vi diskuterar här eller hur? Här diskuterar vi den typen av "inköp" hantverkaren gör som "ingen" betalar för och det handlar fortfarande om stöld och en typ av stöld som liksom är legitimerad i branschen - det är ok för alla gör så! Och just eftersom det är helt legitimt att göra så och alla gör så så kan jag som kund inte köpa en tjänst av en hantverkare utan att också få betala för dessa stölder därav att så många privat konsumenter i den här branschen känner sig besvikna på sina hantverkare och också att priserna i branschen ser ut som det gör! Och Erik_D ang. ditt argument att kunden ju får det han förväntar sig för de pengar han betalt undrar jag hur många vanliga Svensson som inte använt sig av hantverkare i någon större omfattning som förstår att det pris hantverkarna offererar är kryddad med diverse privata inköp till hantverkarens egna hem? Och dels i en situation när hela branschen är korrupt - vart vänder jag mig om jag inte vill ha en "kryddad" faktura?
Det är juh det som är hela sensmoralen co!
Låt hantverkarna gå på löpande då betalar du bara för exakt det som använts i matrerial och exakt dom arbetstimmar som använts.
Det är detta som är så svårt att förklara för folk vilket nu även är bevisat genom svaren på mitt inlägg.
När man räknar hugger man till några % över vad man tror går åt, det är har och kommmer alltid att vara så sålänge ingen uppfinner konsten att se in i framtiden!
Skulle man inte lägga på några % finns juh en ganska stor chans att jobbet går minus, och det finns det ingen hantverkare som vill vara med om.
Låt hantverkarna gå på löpande då betalar du bara för exakt det som använts i matrerial och exakt dom arbetstimmar som använts.
Det är detta som är så svårt att förklara för folk vilket nu även är bevisat genom svaren på mitt inlägg.
När man räknar hugger man till några % över vad man tror går åt, det är har och kommmer alltid att vara så sålänge ingen uppfinner konsten att se in i framtiden!
Skulle man inte lägga på några % finns juh en ganska stor chans att jobbet går minus, och det finns det ingen hantverkare som vill vara med om.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Vad jag inte kan förstå riktigt är hur en rutinerad hantverkare inte kan räkna ut mer exakt än han gör vad som går åt... Har man jobbat ett tag i branchen borde man väl fått rutin på det?? Detta går ju att "översätta" till vilket jobb som helst egentligen. Te x en van projektledare kan vid varje nytt projekt "se" hur mycket tid, pengar och folk som kommer "gå åt", i mitt jobb, som datautbildare, vet jag att en Word-kurs med Stig 55+ och nybörjare tar en halvdag längre än med Micke 35! Visst kan jag köpa att det blir över en gipsskiva, ca 10 st kakelplattor etc MEN när kakel till ett helt badrum blir över så handlar det, i mina ögon, om stöld på hög nivå. Jag tror att husbyggarbranchen behöver börjar tänka om... Något vi saknade och fick agera själva under vårt bygge var projektledare, någon som håller ihop allt och som då oxå kan ha koll på allt material (nu menar jag inte varje spik och skruv...). Ett så stort projekt som ett husbygge skulle, i pengar räknat, aldrig ett vanligt vinstdrivande företag genomföra utan någon som leder projektet.Erik_D skrev:Det är juh det som är hela sensmoralen co!
Usch, nu får jag många arga hantverkare på mig...
Det var just DET jag irriterade mig på när jag tog upp detta från början, nämligen att det på ETT villabygge blev över kakel så det räckte till en hel tvättstuga. Då har man ju tagit hem väldigt mycket för mycket.FlitigaLisa skrev:
Dessutom trodde jag faktiskt att det som blev över tillhörde beställaren, inte hantverkaren (eller dennes arbetsgivare). Blir det material över, så tycker jag att man har en dialog med kunden "skall vi ta detta med oss eller vill du behålla det". Verkar rätt simpelt i MINA ögon, men ännu så länge har jag inte renoverat något badrum eller byggt något hus så jag kanske ska vara tyst tills vidare...
Och att mina bekanta kan renovera sina badrum gratis bekymrar mig inte det minsta. Hade han samlat på sig lite kakel här och lite annat kakel där så hade jag inte reagerat alls - ni skulle se blandningen i min svärfars källare! Han har också jobbat som byggnadsarbetare och då han bygge sitt hus samlade han också på sig överblivet material. Det blev några plattor här och några plattor där. Så det var just mängden jag tyckte var lite orimligt när jag tog upp detta.
Förvånas ni, spec.de som är hantverkare, över att kunder snudd på utgår från att de kommer att bli blåsta (på ett eller annat sätt), särskilt efter att ni har följt med i denna tråd :-/.Erik_D skrev:
Efter att själv ha följt denna tråd så tror jag att jag själv och många med mig kommer att bli ännu mer misstänksamma, om jag inte känner hantverkaren ifråga alt. har provat honom/henne tidigare med önskat resultat, tyvärr.....
Håller helt med yonna om att det känns både bekymmersamt och förvånande att så många inom hantverkarbranschen och för all del även utanför den, verkar ha såna problem med att skilja på vad de själva har betalt för alt. fått som gåva av antingen sin arbetsgivare, leverantörer eller kunden ifråga och därmed med all rätt tar med sig till sitt eget hem och sånt som svårligen kan kallas för annat än stöldgods ???, med det menar jag då naturligtvis inte några få överblivna kakelplattor eller ett par meter elkabel som redan låg i sopcontainern alt. med säkerhet var på väg dit.
//Christina.