Om en byggare byggde till sig själv av överblivet material från mitt hus, material som jag betalt till mitt hus, så skulle jag anse att det var stöld och inget annat.
Det beror ju helt på hur kontraktet ser ut samt om du vill behålla överblivet material. Är det ett fastprisåtagande från entreprenörens sida samt att de har som regel att kasta överblivet material så är det väl helt legitimt att arbetaren plockar valfritt material ur containern.

Men visst, plockar arbetaren materialet INNAN det hamnat i containern så är det ju en form av stöld som dennes arbetsgivare behöver styra upp.

Jag förstår allvarligt talat inte hur man kan försvara en stöld genom att beskylla den som kritiserat stölden för att vara avundsjuk! Om jag är avundsjuk eller ej spelar ingen roll en stöld är lik förbannat en stöld!

Jag tycker också att det är stöld, hur man än vrider och vänder på det.
Om jag betalar ett fast pris för min stundande badrumsrenovering och det visar sig att det blir stora mängder material över, då har ju jag betalat för detta…som hantverkaren kan ta gratis…
Materialet är ju inte gratis från första början. Att säga att det är arbetsgivaren (byggföretaget) som står för den kostnaden är ju också fel, det är ju jag som kund som förser företaget med pengar, så det är ju mina pengar hur som helst.

Även om materialet ska kasseras...det var som sagt inte gratis

I Frövi finns det ett hus som i folkmun kallas
"Knyckebo" ;)
Är visst byggt av "överblivet" byggmaterial från det närliggande pappersbruket...

Husbyggarn skrev:
Kan hålla med om att det är konstigt att det blir några större användbara mängder "över" vid EN badrumsrenovering... men säg att det är 100lägenheter då åsså att det blir kakel över till ett badrum extra, som byggarn tar.

Mår du bättre om det kasseras än att han får det gratis då??
DET är avundsjuka!
Om det är 100 lägenheter och 100 olika uppdragsgivare och det blir ett par plattor över från vart och ett av alla dessa 100 badrum och det är samma snubbe som har gjort dessa 100 badrum så kan man kanske tycka att det är försvarbart att plattsättaren samlar ihop alla dessa 100x2 plattor och bygger sitt eget badrum av dessa. Under förutsättning att plattorna är likadana då, så att det inte är 100 olika färger också  ;-)
Men hur vanligt är det?

Om 100 lägenheter renoveras i samma svep handlar det om stambyten och då är det inte 100 olika uppdragsgivare, utan 1, föreningen eller hyresvärden. Om det då blir pallvis med kakel över från ett sådant stort jobb så ska självklart detta dras från fakturan. Annars är det stöld. Och det handlar inte om avundsjuka...hur kan du få det till det?

Den svenska avundsjukan slår till igen
Om någon har en förmån som inte de andra har - blir det bättre genom att ta bort förmånen?

Man blir anlitad av ett husföretag och de säger man ska fixa 2 st badrum och köparen har ingått i avtal med husleverantören av priset som kommer att kosta och gått med på det.

Man fixar kakel/klinkers till rabatterade priser som köparna ej får vara med i.

Efter slutfört arbete visar det sig bli 7 kvm över. Man städar efter sig och tar då med sig de 7 kvm. Vart historien med de 7 kvm slutar för en själv avgöra men det vore en fin förmån om man behöll de 7 kvm.

De som inte vet blir inte lidande utan blir bara glad för ett superfint arbete.

Husbyggarn skrev:
Som jag sa i tidigare inlägg, -förutsatt att det är fast pris (det vanligaste!) och att överblivet material därmed EJ är byggherrens egendom..
I ett sådant fall får jag det till avundsjuka om man missunnar kakelsättarn att denne tar kakelplattorna hellre än att SLÄNGA dem!!
Men hur stora mängder handlar det om då? Du verkar ju vara insatt i hur det fungerar så du borde kunna svara...
Har man någon nytta av små volymer med plattor? Det får man ju inte ihop ett badrum på, eller? Det krävs ju en hel del lådor för att få ihop tillräckligt och då är det väl en förutsättning att det är samma sorts kakel i lådorna. Alltså större volymer. Om så stora mängder från ett och samma bygge ska slängas för att de blivit över så har man ju räknat fel. Och plattorna kostade ju vid inköpet. Vem betalade dessa plattor? Om inte byggherren så byggfirman då, och byggfirman fick sina pengar från...???

Husbyggarn skrev:
Kan hålla med om att det är konstigt att det blir några större användbara mängder "över" vid EN badrumsrenovering... men säg att det är 100lägenheter då åsså att det blir kakel över till ett badrum extra, som byggarn tar.

Mår du bättre om det kasseras än att han får det gratis då??
DET är avundsjuka!
Nej om det renoverades 100 lägenheter och de blev kakel över så det räckte till att renovera ett extra badrum skulle jag inte lyfta på ögonbrynet faktiskt. Men då det byggts EN villa och det blir kakel över så det räcker till en hel tvättstuga, DÅ lyfter jag på ögonbrynen.

Jag trodde faktiskt att jag som beställare av ett husbygge själv ägde materialet, faktiskt. Att om det köpts in för mycket så har jag betalt även för det, och det var MITT överblivna kakel.Som jag kanske skulle vilja ge till min mama då hon renoverar SITT badrum.

Att en byggare stjäl från sin arbetsgivare bryr jag mig inte riktigt lika mycket om (även om det är precis lika fel) som om samma bygga stjäl från en kund. I mina ögon var detta stlet från kunden=den som beställt bygget av sitt hus, men jag kanske har fel? Och så avslöjade jag desstom att jag skiljer på "folk och folk" nu (kund kontra arbetsgivare) vad fult av mig! ;)

Att hantverkare inte anser att man stjäl om man "tar hem" överblivet kakel leder väl också till ett, för oss som betalar fakturorna, icke önskvärt beteende hos hantverkarna dvs ser man att någon ska renovera sitt badrum med ett snyggt kakel så ser man till att beställa hem extra så att det ska räcka till hantverkarens eget badrum också. Och det kostar oss pengar!!! Kakel är aldrig gratis - det är alltid någon som betalar antingen arbetsgivaren/byggfirman (som då för att kunna gå runt lägger det på priset till kunderna) eller kunden själv som vill få sitt badrum renoverat och ev kunna ta tillbaka de överblivna kartongerna till firman där han köpt dem och kunna få pengarna tillbaka. Om firman som kränger kaklet nu beviljar hantverkaren generösa rabatter och hantverkaren på så sätt köper ut mer kakel än vad som går åt lägger firman som kränger kaklet garanterat på det på priset till oss vanliga kunder som får betala ett ännu högre kvm pris. För återigen kakel är aldrig gratis det är alltid någon som betalar! För mig som vanlig hederlig statsanställd har kontakterna med byggbranschen varit en fullkomlig mardröm! Det finns liksom ett samhälle helt vid sidan av det jag levt i. Våra hantverkare är sjukskrivna, arbetslösa och hemma med sjuka barn samtidigt som de är hos oss och jobbar svart (vi betalar inte ett nickel svart men det gör uppenbarligen byggfirman). Att felaktigt utnyttja samhällets skyddsnät är också fel och stöld av allas våra pengar tycker jag. Om alla betalade skatt som man borde skulle vi inte ha problem med kvaliten inom t ex skola, förskola och omsorg. Och jag kanske låter avundsjuk och kanske t o m är det men ett felaktigt beteende (dvs en stöld) kan ALDRIG rättfärdigas med att någon annan gör fel (t ex är avundsjuk).

Husbyggarn:
Jo, jag förstår också att man alltid måste ta i i överkant när det gäller beräkningen av materialåtgång.

En platta är ingen platta.
Men när det som i huvudinlägget handlar om att det överbliva materialet räcker till ett helt badrum (eller tvättstuga) så har ju någon räknat grovt fel! Och det blir självklart kunden som direkt eller indirekt får stå för den kostnaden = betalar byggarnes badrum. Och det känns inte alls bra!

Nu inför min stundande badrumsrenovering har jag valt att står för materialet själv. Delvis av den anledningen att jag ska kunna ha koll på vad som förbrukas.
Men som CO skrev i ett inlägg ovanför, så får den enskilde konsumenten stå för den merkostnad det innebär att storköparna = byggfimorna får så förmånliga rabatter så att de kan leverera onödigt stora mängder material till kunden och som sedan "blir över" och kan gå till byggarens eget badrum.

Så hur jag än vrider och vänder på detta kommer jag att betala byggarens badrum (klyscha) oavsett om jag låter badrumshantverkarna köpa in materialet eller om jag fixar det själv (genom det prispålägg på kaklet som jag då får betala)...inte lätt att sitta i klorna på byggbranschen :(

Labela:
Vid min förra badrumsrenovering lämnade mina hantverkare också kvar allt överblivet kakel mm. Både enstaka plattor och större volymer. Utan att jag bett om detta. Inte för att jag hade någon nytta av det, förutom som grytunderlägg då ;-), men det var ju mitt kakel så det tog jag som självklart.

Av denna tråden har jag dock fått lära mig att det inte är brukligt att hantverkare gör så, utan att de ser resterna som sitt. Trist...

Efter att ha läst alla inlägg i denna tråd kan jag bara tillägga att absolut inget förvånar mig längre när det gäller byggbranschen!

Som tur är har vi inte, vad jag vet, drabbats av denna sorts "stöld" men i princip allt annat som kan hända... så nästa hus, om det blir ett sånt, bygger vi själva!

Jag kan ge ett exempel från mitt eget bygge, som jag definitivt anser är stöld. Eller försök till stöld snarare...

I vårt hus (Ä-hus) så beställde vi trägolv till hela nedervåningen, men vi skulle senare lägga in klinker i hallen själva. Vi sa till våra snickare att trägolvet inte behövdes läggas in i hallen. Detta överblivna golv, ca 8 kvm, tänkte vi att det kan vi ju antingen använda på övervåningen sedan eller till sommarstugan (värde ca 2500 kr).

En dag var pappa på bygget, när vi var på våra jobb, för att kolla läget. Då såg han ett antal golvförpackningar ligga i snickarnas bil! Han frågade då var det överblivna golvet var eftersom han visste att det skulle finnas någonstans (han hade sett det i en garderob dagen innan), som om han inte sett att det låg i bilen. Den ena snickaren sa att det finns i en garderob! Den andre snickaren stod och såg skuldmedveten ute vid bilen.... På kvällen fanns golvet på plats i garderoben igen...

Efter detta undrade jag vad mer som jag och min man har betalat för som försvunnit!

Det som är överblivet kan ju behövas för att reparera huset, tex vid besiktningen, eller senare.

Jättetrist! >:(
/Helena

Jag kan bara le när jag läser de här inläggen.......har själv råkat ut för samma sak som det tidigare inlägget. Vi hade också bestält parkett i hela huset, men när bygget satte igång så sa vi till snickarna att dom inte skulle lägga parketten i hallen för att vi skulle lägga klinkers.
Undra vart det golvet tog vägen? Jag kan även tillägga att vi fick en drös med spegeldörrar till huset. Snickarna frågade om vi bestält extra dörrar, men det hade vi inte och enligt papprena dom hade så skulle det heller inte finnas några extra dörrar till vårat hus.
Kommande helg var jag och min sambo i huset för att titta och då var dörrarna borta. Näst kommande vecka ringer hussäljaren till mig och undrar vart dom extra dörrarna var. Jag berättade för honom att dom fanns där förra veckan, men att dom var borta nu.
Man kan milt utrycka sig att han blev arg. Det visade sig att det var en annan husägare i hans område som beställt dörrarna i efterhand och att husföretaget hade skickat dom på en av de lastbilar där vårat hus fanns. Undra vart dom tog vägen, eftersom vi inte hade haft inbrott.....enligt snickarna.

Undrar också varför vissa i tråden verkar tycka att det är ok att snickarna tar med sig överblivet material hem? Varese det sig är spill eller oöppna förpackningar. Självklart är det någon som har betalat för det och det är garanterat inte snickaren. Om snickaren vill ta med sig något hem, så kan han/hon väl fråga om det är ok. Och ni som nu tycker det är ok för snickaren att ta hem överblivet material, är det även ok för andra (typ grannar) att ta bygg-material från eran tomt, om dom har förvissat sig att bygget är klart?

Jag har själv två pallar med takpannor som är över......jag skulle bli jävligt förbannad om någon kom och tog dem......även fast huset är färdigt.

Sex rullar isolering :surprised:, 20 kvm parkett är det vi märkt är borta, låg i huset till slutbesiktningen. Men då vi hållit på den sista 10 000 kronors betalningen 8) till husleverantören så har vi nu en diskussion om vad vi talar om för summa istället för 10 000. Lite saker som inte åtgärdades efter slutbesiktningen är oxå uppe i dikussionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.