Detta är uppenbarligen ett oerhört känsligt ämne.

Det finns i denna bransch som i så många andra ett problem med oseriösa guldgrävare.

Det är detta som jag försökt belysa genom att visa hur det fungerar, t.ex detta med mtrl priserna.

Om det fungerat på rätt sätt enligt mig hade mtrl påslaget varit max 10% i varje led och man istället tagit betalt för arbetet så arbetet bär sina kostnader, lön bilar, osv. Istället tittar sig folk blinda på arbetskostnaden och tar lägsta timdebiteringen. Summan blir att dom blir överdebiterade för mtrl istället. Jämför med mobilbranschen och enkronas telefoner.
Inte rent spel mao.

Detta är oerhört svårt att förstå för gemene man. Detta får till följd att man helt enkelt inte får några jobb om man vill vara ärlig och ta riktigt betalt för jobbet och riktigt betalt för mtrl.
 
Erik_D skrev:
Istället tittar sig folk blinda på arbetskostnaden och tar lägsta timdebiteringen. Summan blir att dom blir överdebiterade för mtrl istället.
Detta är oerhört svårt att förstå för gemene man. Detta får till följd att man helt enkelt inte får några jobb om man vill vara ärlig och ta riktigt betalt för jobbet och riktigt betalt för mtrl.

Det som jag inte förstår är hur det kan vara "fel" att gå på lägsta timdebitering (under förutsättning att man som kund tror att man får ett fullgott arbete utfört, annars faller ju hela den omhuldade konkurrenssituationen ;)) samtidigt som man naturligtvis förväntar sig att inte bli överdebiterad för materialet, är det så att timdebiteringen inte täcker kostnaden för att tex. ta sig till och från arbetet så kan man väl isf. ha en särskild men tydligt/öppet redovisad post i offerten för det ???
Detta är väl inte svårt att fatta för gemene man, de flesta kunder är ju inte idioter, eller..... ;)


Det som däremot är svårare att fatta, för mig personligen, är denna beskrivning/känsla av "ett evigt trixande" kring offerter, materialåtgång, överblivet material, tidsåtgång osv osv. samt försvaret av detta "fixande&trixande" från hantverkarnas egen sida ;)

MVH/Christina.

 
Hemmakatten
Nu kan jag inte hålla mig borta från denna tråden längre utan bara måste hålla med byggimpert, Sophia, co,FlitigaLisa och ni andra som tycker att detta är ett beteende att ta avstånd ifrån, både juridiskt och moraliskt!!
 
Som gammal snickare kan jag själv ALDRIG försvara stölder av material osv. Det enda jag kan förstå är att det blir material över. Någon ovan nämnde tider och refererade till utbildning osv. Nu är det tyvärr så att inom bygg så är spillet allt mellan 5-20%. Gips ibland ända upp till 40%. Detta beror dels på okunskap och taskig planering hos arkitekt, entreprenör och utföraren.

Jag har varit på mängder av byggen där arkitekten har anpassat ritningar efter standard mått osv. Spillet på dessa byggen är ca 10% på gips och skiv material. Dels som överblivet material och dels som rena byggsopor. Av dessa 10% är kanske 2-5 % rent överblivet material. Är buntar oöppnade går de ofta till retur, öppnade buntar går ibland till annat bygge eller så landar det på en släpkärra. Personligen skiter jag i vilket. Nu pratar jag iofs stora byggen. Som privat person på ett vanligt villa bygge på 200 kvm är åtgången gips runt 3-500 skivor. spill på detta 30-50 skivor. Priset för detta i spill blir då på 50 skivor 2800 spänn ungefär. Om det sedan är rena byggsopor eller överblivet material skitsamma. 2800 i sammanhanget är en fis i rymden.

Men stöld är stöld, självklart. Ett bygge skall inte finansiera ett annat. Men ohederliga människor finns det överallt i alla bransher.



 
labela36 skrev:
>:(

Men tandläkaren tar inte betalt för extra fyllning för att fylla på egen tand  ....

Hahaaa......... :D :D :D, Tack labela, där fick man sig iaf. ett gott skratt i denna sorglustiga diskussion :D

//Christina.
 
Co: att det beställs fel då och då har knappast med ointelligens att göra utan av en mängd andra orsaker som jag inte ens orkar gå in på, men en firma med låt säga 10 anställda kan ha ca 8-12 jobb igång samtidigt att det då beställs fel på något är kanske inte så konstigt. det kan tyckas väldigt enkelt men verkligheten är en annan det vet man när man jobbat som hantverkare ett tag.

Jag tror att man blandar ihop olika begrepp i denna tråd, och man bör nog (även om det må sägas vara svårt) försöka dra en gräns mellan "stöld" och "förmån" jag har sett exempel där hantverkare tagit med sig grejor så man fått beställa extra i sista ändan, deta tar jag naturligtvis avstånd ifrån. vad jag tycker är Ok är när det blivit 15 gipsskivor, 4 balar isolering samt en rulle byggplast över och man säger till arbetsgivaren: du, kan jag ta detta till mitt garage som jag håller på att slänga upp? Arbetsgivaren: javisst du stod ju till halv sex och snickrade igår så det är klart! och alla är nöjda.

Men detta sticker tydligen i ögonen och det kan jag ha lite svårt att förstå, lika väl som killen i däckaffären får nya svålar till sin bil, killen på macken får en tank bensin, eller att kontorsråttan surfar och skriver inlägg på byggahus på arbetstid, så tycer jag det är helt ok att man fixar det lite för sig.

Att det sen blir jättemycket kakel över på ETT husbygge tycker jag verkar lite skumt, men som jag sagt innan måste man ha hela historien innan man kan dra några fullständiga slutsatser, men jag hade nog mest tyckt synd om hantverkaren eftersom han tydligen fått för mycket kakel och således losat en del av sin vinst, för till syven och sist så hade han ju kunnat ta hem mindre kakel och ökat sin vinst istället.

Hur det än är så kommer nog hantverkare fortsätta utnyttja Rabatter, överblivet material, kvitta tjänster, köpa grejor via firman osv. som förmåner, hur mycket folk än retar sig och hur avundsjuka människor än är.

Med detta drar jag mig ur denna diskussion, men kommer nyfiket följa den fortsatta debatten, ha en skön helg ;)

Ps. har personligen ALDRIG tagit med mig byggmateriel (överblivet eller ej) från någon byggarbetsplats Ds.
 
Nu tänker jag avrunda mitt deltagande i denna tråd med att säga att jag tycker att det blandas äpplen och päron ganska friskt i denna diskussion ;)

Personligen så har jag inga problem med att en egenföretagare som står med dubbel uppsättning kakel -pga. att någon kund ändrat sig i sista stund och betalt för en uppsättning till och samtidigt är villig att låta företagaren ta den ena av uppsättningarna alt. låter den ena uppsättningen kakel "cleara" ev. merarbete hos företagaren (även om jag möjligen skulle kunna tänka mig att den kund som själv betalt två uppsättningar kakel skulle kunna anses som den självklara ägaren till dessa två uppsättningar av kakel)- ger den ena uppsättningen kakel som gåva till sin anställde hantverkare att användas i hantverkarens eget badrum och i detta fallet spelar det mig ingen roll om egenföretagaren/fåmansföretagaren har 1kr eller 12 miljarder i vinst i sitt bolag.


MEN det som resonemanget ursprungligen rörde sig kring här var ju inte sånt material som man själv betalt eller fått, utan tvärtom ansett sig kunna ta med sig hem som en "förmån" utan att vare sig ha betalt för det eller fått det av den som de facto har/ska betala för det.

För mig personligen så tycker jag att det går att dra ner hela den här diskussionen till mycket enkel, basic nivå nämligen, har jag inte betalt för nåt alt. fått det som gåva av den som äger det, så har jag ingen rätt att ta det med mig, PUNKT.......

//Christina som har förmånen att jobba deltid och därmed kan använda vissa dagars "kontorstid" till deltagande i en diskussion som denna :)
 
Det måste väl finnas två lägen:

1) Jag anlitar hantverkare på löpande räkning och betalar för allt material som går åt. Det överskottsmaterial som finns är mitt och ingen annans. Om någon annan tar det är det stöld.

2) Jag anlitar en hantverkare för ett överenskommet fast pris där jag ex.vis köper tjänsten helkaklat badrum inkl. material. Om hantverkaren tar hem för mycket material intresserar inte mig, vi har kommit överens om ett pris och det är det som gäller.

Om hantverkaren sen i fall 2 tar hem materialet (med chefens medgivande) är väl att räkna som en löneförmån och bör beskattas därefter, men det är ett fall för skattemyndigheten och inget annat. Jag kan inte anse att det är stöld från kunden lika lite som jag anser att jag har rätt till spillmaterialet när jag köper någon annan produkt ute på stan.

Om fall 2 gäller i den händelse om Sophia redogör för så är det inte mycket att orda om, däremot om det är fall 1, då är det ju uppenbarligen någon stackars kund som blivit blåst.
 
Exaktemento
 
Och vill man dräpa hela resonemanget totalt så vill jag att alla som inte laddar ner film och musik från nätet och endast sitter med skarpa versioner av sina program räcker upp en hand.......FÖr det är också stöld....
 
Ok..lång tråd som tog tid men här kommer min syn på saken.

Om jag jobbar på ett storbygge(vilket jag gjort i ett antal år) och det blir material över som jag anser mig behöva och jag frågar arbetsledaren vad de skall göra med det.Han säger att det skall kastas.Då frågar jag om jag kan ta det istället och det går bra för honom,så jag tar hem det. I dessa fall är oftast kostnaden för firman större att köra tillbaka materialet, förvara det och sedan köra ut det till nästa bygge än vad materialet i sig är värt. Då vill de bara bli av med det och tar någon det är det bara bra.
Trots detta så är det egentligen fel för det är inte arbetsledarens material utan företagets vilket gör att han egentligen inte kan säga att det är ok att ta det. Men nu är vi inne i vad som funkar teoretiskt och praktiskt. Praktiskt bästa lösningen är ju att jag får ta hem materialet och firman slipper allt tjafs med frakter och förvaring med mera. Detta blir ju dyrare än att göra sig av med materialet och då drabbar ju det nästa kund hårdare då firman fått betala mer utgifter än om de slänger / ger bort sakerna.
Teoretiskt är det fel för det är inte hans eller mitt material utan firmans. Sedan får man tyckla vad man vill om moralen i det så klart :)So far so good. Jag försvarar dock inte på något sätt stöld från byggen utan detta är vad jag sett och varit med om.

Att däremot ta något utan att fråga eller få godkännande av beställare/betalare är alltid stöld, punkt! Skulle någon plocka med sig material från mitt bygge utan att fråga skulle han inte var välkommen tillbaka igen.Han kan se sig om efter annan plats att jobba på och jag skulle jaga honom tills den dag grejjerna låg på min gård eller är betalda.DÄREMOT..räcker det om de frågar...kan jag ta detta ? så skulle jag med största säkerhet säga att det är ok om jag int ebehöver prylarna, för de visat respekt och frågat mig på ett rakt och ärligt sätt om det är något jag behöver eller ej.

Hur man skall lösa detta då? Det går nog tyvärr inte på länge länge än att få bukt med detta. På ett privat bygge som en villa kan man det då man enkelt specar upp EXAKT vad som skall in och vad man betalar för. Allt utöver det får leverantören och hans gubbar göra vad de vill med, men mitt material som jag betalat för är MITT och ingen annans.
På ett storbygge är det för mycket folk, för mycket material och för dålig kontroll för att hålla ordning på det tyvärr.

Orginal posten i tråden tycker jag verkar som en solklar stöld av material/ lurande av beställaren då det ej går åt så mycket material till en villa att det kan ha blivit så mycket över. Troligen har han beställt mer än vad som krävs för att kunna göra om hemma gratis och kunden betalar genom överpris på det material / jobb som faktiskt krävdes.
 
mr Z skrev:
Och vill man dräpa hela resonemanget totalt så vill jag att alla som inte laddar ner film och musik från nätet och endast sitter med skarpa versioner av sina program räcker upp en hand.......FÖr det är också stöld....
Handen upp för mig!
Jo, jag är en sån ärlig (tom dumärlig) människa!
 
mr Z skrev:
Och vill man dräpa hela resonemanget totalt så vill jag att alla som inte laddar ner film och musik från nätet och endast sitter med skarpa versioner av sina program räcker upp en hand.......FÖr det är också stöld....
Jo, vi finns faktiskt. Jag köper film, musik och programvaror... Ingen piratkopiering här inte.
 
Cartman skrev:
Jo, vi finns faktiskt. Jag köper film, musik och programvaror... Ingen piratkopiering här inte.
Det finns men det är inte många:)
Vill nogpåstå att jag inte laddar film och musik jag vill inte ha skitkvalitet på ljud och bild.
 
mr Z skrev:
Och vill man dräpa hela resonemanget totalt så vill jag att alla som inte laddar ner film och musik från nätet och endast sitter med skarpa versioner av sina program räcker upp en hand.......FÖr det är också stöld....
Ok, vill du nödvändigtvis veta så räcker väl jag upp handen också, troligtvis beroende på att jag inte är speciellt intresserad av musik, film eller data.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.