5 808 läst · 93 svar
6k läst
93 svar
Stölder på byggen
Sida 1 av 7
Har en bekant vars sambo är snickare. Var hemma hos dem för ett tag sedan och kollade in deras renovering, blir så klart jättesnyggt!
Det de höll på med just nu var kakling av tvättstugan. Glädjestrålande berättade hon också att detta var ju GRATIS eftersom det var sånt som "blivit över" på senaste bygget. Sen berättade hon att ALLT kakel de har i huset, alltså även till badrummet de gjorde tidigare, även DET var "gratis överblivet material".
Det tog ett tag inan det sjönk in, men det är så att företaget hennes sambo jobbar på bygger villor åt privatpersoner. Och kakel så det räcker att kakla en hel tvättstuga i deras källare, det är ganska MYCKET kakel för att "bli över" på ett bygge, särskilt ett bygge av EN villa. Sånt måste ju gå att lämna tillbaka!? ??? Dessutom var det ju inte första gången, badrummet gjorde de för två-tre år sedan. Och ett badrum till har de att göra iordning... >
Sitter här och hetsar upp mig lite, har ni koll på hur mycket som beställs hem till era byggen och var överblivet material hamnar? Vad gör man med sånt? Ska tala om för "bekantingen" nån dag vad jag tycker, men vi umgås liksom inte så mycket. Särskilt efter detta har jag ännu mindre lust att träffa dem. :-[
Det de höll på med just nu var kakling av tvättstugan. Glädjestrålande berättade hon också att detta var ju GRATIS eftersom det var sånt som "blivit över" på senaste bygget. Sen berättade hon att ALLT kakel de har i huset, alltså även till badrummet de gjorde tidigare, även DET var "gratis överblivet material".
Det tog ett tag inan det sjönk in, men det är så att företaget hennes sambo jobbar på bygger villor åt privatpersoner. Och kakel så det räcker att kakla en hel tvättstuga i deras källare, det är ganska MYCKET kakel för att "bli över" på ett bygge, särskilt ett bygge av EN villa. Sånt måste ju gå att lämna tillbaka!? ??? Dessutom var det ju inte första gången, badrummet gjorde de för två-tre år sedan. Och ett badrum till har de att göra iordning... >
Sitter här och hetsar upp mig lite, har ni koll på hur mycket som beställs hem till era byggen och var överblivet material hamnar? Vad gör man med sånt? Ska tala om för "bekantingen" nån dag vad jag tycker, men vi umgås liksom inte så mycket. Särskilt efter detta har jag ännu mindre lust att träffa dem. :-[
e det inte en liten gnutta äkta svensk avundsjuka man skådar här............... ;D
Äh, jag kallar det löneförmån ;D
Äh, jag kallar det löneförmån ;D
Lönefårmån skullejag kallat det om det skulle vara kanske en säck bruk eller två lådor kakel eller något annat "litet" som kanske inte lönar sig att lämna tillbaka. Inte kakel till ett helt badrum eller en hel tvättstuga! Det är ju en hel pall med kakel. Från ETT villabygge. Det måste väl finns lite rim och reson i "förmånerna"? ???pappskallen skrev:
Visst är det som harrys skriver att stöld är stöld, men frågan är hur mycket kunden tagit skada av det hela? dom har väl betalat för ett kaklat badrum eller?? är det det dom har fått så borde väl allt vara frid och fröjd. (att sen snubben beställt extra till sig själv och låter firman pröjsa det hör väl egentligen inte hit). att man lyckas få en hel pall kakel "över" som kunden betalat för låter ju konstigt. hade han inte tagit ut "förmånen" i form av kakel hade han ju kunnat beställa mindre och ta stålarna istället.
Antar vi att han är usel på att räkna,(därmed det överblivna) så är det ju fortfarande så att kunden fått ett prisförslag som denne accepterat och då är det ju inget att tjafsa om. även om jag till viss del kan förstå att det kan kännas lite nesligt att man pröjsat för hans usla mattekunskaper............
Antar vi att han är usel på att räkna,(därmed det överblivna) så är det ju fortfarande så att kunden fått ett prisförslag som denne accepterat och då är det ju inget att tjafsa om. även om jag till viss del kan förstå att det kan kännas lite nesligt att man pröjsat för hans usla mattekunskaper............
Detta måste ju vara åtminstone en av förklaringarna till varför det är så "ohemult" megadyyyrt att leja en firma "vitt" till en badrumsrenoveringpappskallen skrev:Visst är det som harrys skriver att stöld är stöld, men frågan är hur mycket kunden tagit skada av det hela? dom har väl betalat för ett kaklat badrum eller?? är det det dom har fått så borde väl allt vara frid och fröjd. (att sen snubben beställt extra till sig själv och låter firman pröjsa det hör väl egentligen inte hit). att man lyckas få en hel pall kakel "över" som kunden betalat för låter ju konstigt. hade han inte tagit ut "förmånen" i form av kakel hade han ju kunnat beställa mindre och ta stålarna istället.
Dessutom, om inte detta sker med firmaägarens goda minne (dvs. att lura kunden) utan är ren stöld ifrån arbetsgivaren, så drabbar ju detta fenomen i högsta grad, om inte annan, så nästa kund, då firman förstås vill ha kostnadstäckning för föregående förlust >
Det är ju för sjutton bla. sånt här, samt den inställning som de "försvarande" inläggen ger prov på, som gör att svartjobben är så utbredda och som dessutom ger "hantverkare" i gemen dåligt rykte, vilket det säkert (förhoppningsvis iaf.) finns många hantverkare som inte gjort sig förtjänta av.
Bläääh............
//Christina.
*Suck* jag anser det är ren & skär stöld - lika mycket stöld om det är privatbyggen som kommunala byggen.
Gatukontoret tippade stort lass huggen gatusten på närliggande gata i avsikt att bygga upp trafikbumpers. Det var bedrövligt att se vanliga 'hederliga' mänschor i omgivningen gåendes där med sina skottkärror om natten.
Gatukontoret tippade stort lass huggen gatusten på närliggande gata i avsikt att bygga upp trafikbumpers. Det var bedrövligt att se vanliga 'hederliga' mänschor i omgivningen gåendes där med sina skottkärror om natten.
Men fortfarande är det ju fri konkurrens som gäller och får man det som man beställt till den summa som avtalats så tycker jag man kan/ska skita i vad som händer därefter, man har ju faktiskt rätten att säga nej om man tycker det blir för dyrt.byggimpert skrev:Detta måste ju vara åtminstone en av förklaringarna till varför det är så "ohemult" megadyyyrt att leja en firma "vitt" till en badrumsrenovering
Dessutom, om inte detta sker med firmaägarens goda minne (dvs. att lura kunden) utan är ren stöld ifrån arbetsgivaren, så drabbar ju detta fenomen i högsta grad, om inte annan, så nästa kund, då firman förstås vill ha kostnadstäckning för föregående förlust >
Det är ju för sjutton bla. sånt här, samt den inställning som de "försvarande" inläggen ger prov på, som gör att svartjobben är så utbredda och som dessutom ger "hantverkare" i gemen dåligt rykte, vilket det säkert (förhoppningsvis iaf.) finns många hantverkare som inte gjort sig förtjänta av.
Bläääh............
//Christina.
Dessutom förekommer väl "förmåner" i väldigt många yrken (dom som jobbar på volvo får köpa nya bilar med rabatt, mao. betalar alla andra dödliga för mycket eller??)
Gäller samma moral när ett företag delar ut bonusar till dom anställda vid jul, har man då betalat för mycket vid köp av deras produkter??
eller när firman åker på utlandskonferans i en vecka.....
Nä kom in i verkligheten, dom flesta tar nog sina chanser, det är bara det att i vissa fall syns det tydligare än på andra ställen..........
Men den svenska avundsjukan sitter djupt rotad
Men det är skillnad på en löneförmån som man blivit beviljad och en man tar sig inser inte du det också pappskallen? Stöld är alltid stöld även om man själv tycker sig göra rätt (den biltjuv som snor din bil vet ju att du får en ny på försäkringen så varför bråka???). Nej du pappskallen jag håller helt med sopiha och christina här - det är för att sådana som du har den inställning ni har som priserna i byggbranschen ligger så högt som de gör. Jag har precis haft en lång diskussion med mina hantverkare om ett nytt ASSA EVO lås som plötsligt fick fötter och ingen visste var det var. När jag hotade med polisanmälan kom låset tillbaka.
Det är väl en sak om man har kommit överens om ett visst arbete ink material. Då kan man som kund kolla vad motsvarande mängd material skulle kosta om man köper det själv.
Om hantverkaren har megarabatter hos en kakelleverantör så drabbas ju inte slutkunden av ett direkt överpris, men hantverkaren kan köpa en hel del extramaterial till sig själv.
Det är ju en bra löneförmån, samtidigt som det bevisligen finns en hel del utrymme för leverantörerna att lämna rabatter till sina stamkunder.
Omoraliskt eller inte, det är upp till var och en.
Det är en helt annan sak om det beställs ut och tas betalt för alldeles för mycket material så att slutkunden får betala för något han/hon bevisligen inte får.
Om hantverkaren har megarabatter hos en kakelleverantör så drabbas ju inte slutkunden av ett direkt överpris, men hantverkaren kan köpa en hel del extramaterial till sig själv.
Det är ju en bra löneförmån, samtidigt som det bevisligen finns en hel del utrymme för leverantörerna att lämna rabatter till sina stamkunder.
Omoraliskt eller inte, det är upp till var och en.
Det är en helt annan sak om det beställs ut och tas betalt för alldeles för mycket material så att slutkunden får betala för något han/hon bevisligen inte får.
På en av Sveriges största byggföretag slänger man allt som blivit över efter ett större bygge. Det finns ingen ekonomi att returnera materialet. Således går helt obrutna förpackningar av allt möjligt direkt i contianern vid avslut av bygget. Jag har själv sett det.
Det KAN ju vara sådant som byggaren tar hand om.
Jag är dock medveten om att det finns en gråzon här som är rätt känslig att prata om.
Att bygget fått 50 gipsskivor över när man köpt en hel långtradare anses som en fis i rymden i byggbranschen, men med ett husbyggarperspektiv kan man bygga en halv kåk med materialet.
Det KAN ju vara sådant som byggaren tar hand om.
Jag är dock medveten om att det finns en gråzon här som är rätt känslig att prata om.
Att bygget fått 50 gipsskivor över när man köpt en hel långtradare anses som en fis i rymden i byggbranschen, men med ett husbyggarperspektiv kan man bygga en halv kåk med materialet.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jorå det kan jag göra - en stomme med solida gipsväggar rockar fett! ;D ;D
För att missförstånd ska undvikas så är det liknande läge med i princip allt basmaterial för själva stombygget.
När man sen snackar om underentreprenörerna såsom måleri, el, vvs så köper dessa sitt material själva och ansvarar således för sitt eget svinn.
För att missförstånd ska undvikas så är det liknande läge med i princip allt basmaterial för själva stombygget.
När man sen snackar om underentreprenörerna såsom måleri, el, vvs så köper dessa sitt material själva och ansvarar således för sitt eget svinn.