”Novisen vid spisen”

Den gamla Märklinanläggningen som hittades på vinden hade bara ett litet grönt lok. Efter att ha byggt och lekt med barnbarnen under hösten började loket hacka/låta betänkligt när vi körde. Att pilla och trycka ihop dom styva Märklinskenorna tränar deras motoriska utveckling. Stoltheten när man fått ihop en bana är påtaglig!

Så jag började spana på Tradera efter ett lite nyare och kraftigare lok. Hittade ett kraftigare ånglok och budade hem det. Loket hade tillägg Delta i beskrivningen men det stod att det gick att köra analogt också.
I mellandagarna kom loket och jag satte dom fyra dip switcharna på Off och loket körde både framåt och bakåt!

Ånglok för modelljärnväg isärplockat med synligt kretskort och inre mekanik mot rosa bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter nyår när jag tog fram loket kunde det bara köra framåt? Nästa dag körde det varken framåt eller bakåt? Helt klart var det något fel som var trasigt!

Kontaktade en tågbutik som genast förklarade vad som hänt. Loket går att köra analogt men ENDAST med dom nya vita transformatorerna! Min gamla transformator har nog minst 40 år på nacken! Digitalkortet var bränt! Så kan det gå när man inte vet vad man håller på med!
SBS! = Skit bakom spakarna!
Jag försöker nu bygga/göra om loket till rent analogt igen. Beskrivningar på hur man går från analogt till digitalt finns men för tillbakagång blir det ”forskning”! :geek:

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bomba och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Novisen vid spisen”

Den gamla Märklinanläggningen som hittades på vinden hade bara ett litet grönt lok. Efter att ha byggt och lekt med barnbarnen under hösten började loket hacka/låta betänkligt när vi körde. Att pilla och trycka ihop dom styva Märklinskenorna tränar deras motoriska utveckling. Stoltheten när man fått ihop en bana är påtaglig!

Så jag började spana på Tradera efter ett lite nyare och kraftigare lok. Hittade ett kraftigare ånglok och budade hem det. Loket hade tillägg Delta i beskrivningen men det stod att det gick att köra analogt också.
I mellandagarna kom loket och jag satte dom fyra dip switcharna på Off och loket körde både framåt och bakåt!

[bild]

Efter nyår när jag tog fram loket kunde det bara köra framåt? Nästa dag körde det varken framåt eller bakåt? Helt klart var det något fel som var trasigt!

Kontaktade en tågbutik som genast förklarade vad som hänt. Loket går att köra analogt men ENDAST med dom nya vita transformatorerna! Min gamla transformator har nog minst 40 år på nacken! Digitalkortet var bränt! Så kan det gå när man inte vet vad man håller på med!
SBS! = Skit bakom spakarna!
Jag försöker nu bygga/göra om loket till rent analogt igen. Beskrivningar på hur man går från analogt till digitalt finns men för tillbakagång blir det ”forskning”! :geek:

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Tråkigt:surprised: Det gick bra att köra motsvarande lok med gamla trafos för 20 år sedan men de kanske har höjt spänningen på nätet sedan dess eller så har loken blivit känsligare.
Om loket hackar har jag för mig att det kan vara dags att titta till motorkolen och ge lagringarna en liten droppe lämplig olja, inte för mycket för då blir det halt på hela banan trots slirgummim
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Tråkigt:surprised: Det gick bra att köra motsvarande lok med gamla trafos för 20 år sedan men de kanske har höjt spänningen på nätet sedan dess eller så har loken blivit känsligare.
Om loket hackar har jag för mig att det kan vara dags att titta till motorkolen och ge lagringarna en liten droppe lämplig olja, inte för mycket för då blir det halt på hela banan trots slirgummim

Hej @Hennke85 !

Jag skall beställa några nya kol men håller som bäst på att plocka bort kretskortet och reda ut kabelhärvan.

Demontage av ett modelljärnvägslok med synliga kablar och en bredvidliggande kretskort och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en idé om att på något sätt ändå få igång det före detta digitala loket analogt.
Dag
 
Redigerat:
stigen stigen skrev:
Hej @Hennke85 !

Jag skall beställa några nya kol men håller som bäst på att plocka bort kretskortet och reda ut kabelhärvan.

[bild]

Har en idé om att på något sätt ändå få igång det före detta digitala loket analogt.
Dag
Det är ju kolborstmotorn så det kanske går att pilla i ett gammalt omkastningsrelä om du vill köra med din gamla trafo. Annars finns det reservdelar att beställa från lämplig märklinåterförsäljare. Och nyare trafos brukar ligga på blocket och tradera med jämna mellanrum om man inte vill köpa nytt.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Sverige, vi har ett resultat! (y)

Traderapremiären är nu avslutad och bruttoförsäljningen slutade med
4700kr för 4 Metabo 18v enheter. Klart mer spännande än att skrapa en Trisslott på lördagskvällen!
När allt är betalt och skickat kommer nettoresultatet nästa vecka.

Trevlig Helg! :beer::beer::beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 13 till
  • Laddar…
”Sista raden”

Nu är paketen skickade till dom tre som vann Tradera auktionerna.

Förpackade kartonger med adressetiketter redo att skickas till vinnarna av Tradera-aktionerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med varje maskin medföljde kopia på Jula kvittot d.v.s ett års garanti. Även en instruktion på hur man registrerar 3 års Metabo XXL garanti följde med.

Brev med instruktioner för garantiregistrering och kvittokopia för vunnen auktion på Tradera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betalningen har nu kommit in på kontot och Traderafakturan har betalts. Då blev resultatet följande.

Försäljningsvärde: 4700kr
Försäljningsavgift 10% Tradera: -470kr
Inköpspris Jula 4 st. maskiner: -1100kr

Att investera i ”något annat roligt”: 3130kr

Sammanfattning:
Jag tycker första säljförsöket på Tradera flöt på väldigt bra. Hela säljprocessen är riktigt bra organiserad. Enkla och klara instruktioner! Att fraktpriset redan är bestämt är bra. Man slipper allt prutande som oftast kommer vid en försäljning på Blocket. Så jag tänker nog lägga ut lite fler saker framöver.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 17 till
  • Laddar…
Har själv sålt massa prylar på tradera och det fungerar allraoftast mycket bra.

//AA
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
är det Metabo som gäller nu eller??
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
A aglphoto skrev:
är det Metabo som gäller nu eller??
Nix!
Två batterisystem är max! Verkstadslivet blir betydligt enklare så.

Organiserad vägg med olika storlekar av AEG och Bosch batterier på verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsket med många olika laddare och sladdar vill jag inte gå tillbaka till!
AEG-18v och Bosch -12v fyller fullständigt mina behov.

Batteriladdare från AEG och Bosch monterade på vägg i verkstad, indikerar föredraget dubbelbatterisystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metabomaskinerna såg verkligen trevliga ut. Små kraftfulla och gedigna men dom kommer att göra betydligt mer nytta hos några andra!
Dag
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
En fråga med så många batterier, hur "förvarar" du dem? Själv håller jag de få maskinbatterier jag har på full laddning, med visst dåligt samvete, har du någon annan strategi?

Har man extra batterier vill man ju gärna ha de redo att använda när det behövs. Samtidigt när man kollar på batterikurvor är ju "calendar ageing" tydlig när man kommer 50% laddning och inget kul alls över 90% samtidigt som batterierna kan tvärdö om de laddas ur helt.

Kanske ett större problem när det kommer till bilar som man vill ha ut lite annan livslängd i och en större sorg att behöva byta ett batteri på efter 5 år än ett handverktyg.

Men det grämer mig en den som sällananvändare att jag inte hittat någon bra strategi. För radiostyrt finns ju ofta laddning för förvaring tillgängligt, men även då måste man ju komma ihåg att ladda upp ibland.
För mig där det kan ta månader mellan jag använder vissa verktyg känns det väldigt dumt att förvara med full laddning, men svårt att veta eller bestämma laddningsgrad på batterierna och drygt om inte verktyget är redo när det behövs.
 
J JFrisk skrev:
En fråga med så många batterier, hur "förvarar" du dem? Själv håller jag de få maskinbatterier jag har på full laddning, med visst dåligt samvete, har du någon annan strategi?

Har man extra batterier vill man ju gärna ha de redo att använda när det behövs. Samtidigt när man kollar på batterikurvor är ju "calendar ageing" tydlig när man kommer 50% laddning och inget kul alls över 90% samtidigt som batterierna kan tvärdö om de laddas ur helt.

Kanske ett större problem när det kommer till bilar som man vill ha ut lite annan livslängd i och en större sorg att behöva byta ett batteri på efter 5 år än ett handverktyg.

Men det grämer mig en den som sällananvändare att jag inte hittat någon bra strategi. För radiostyrt finns ju ofta laddning för förvaring tillgängligt, men även då måste man ju komma ihåg att ladda upp ibland.
För mig där det kan ta månader mellan jag använder vissa verktyg känns det väldigt dumt att förvara med full laddning, men svårt att veta eller bestämma laddningsgrad på batterierna och drygt om inte verktyget är redo när det behövs.
Hej @JFrisk!

Numera laddar jag batterierna fullt och hänger in i skåpet.
I början av ”Batterieran” körde jag med batterierna uppmärkta efter alfabetet och använde dom från A och framåt. Fungerade si så där.
När det sedan blev många maskiner och många batterier som var igång samtidigt så gick det inte att hålla koll.
Nu mera är det lite slumpen som avgör vilka batterier som åker ut. Jag försöker använda dom kraftigaste batterierna till dom mest krävande maskinerna.
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nu är det Jula igen och nu är det Jula igen och Jula varar ända till påska!

Smet in Jula idag för att köpa lite krympslang som behövs till ombyggnaden av ångloket.

Förpackning med färgglada krympslangar för elektriska projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På väg till kassan passerade jag reatorget. I en korg låg två olika Remington skäggtrimmrar.

Remington skäggtrimmer MB5001, svart och grå med blå detaljer, visad på webbsida med pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Remington Multitrimmer Graphite G3 Series på en produktssida, pris 399 SEK, med tillbehör och produktbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt! Slängde den gamla trotjänaren på tippen för någon vecka sedan.
Ordinarie pris på dom bägge var 399kr och 599kr. Nu kostade dom 75kr och 85kr = 160kr!
Jag tog bägge! Numera tvekar jag aldrig när tillfällen dyker upp! Man kan ju raka sig med en i varje hand! Ser nog väldigt tufft ut!

Trevlig Helg! :beer::beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 10 till
  • Laddar…
MFT- tips!

Parfdogs till MFT-bord brukar kosta en slant.

Olika storlekars metalliska parfdogs för MFT-bord och en plats för en bild markerad med "IMAGE COMING SOON".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP-rör i 20mm med en 20mm plastfot är ett billigt alternativ.
Ännu billigare blir det om man köper Biltemas VP-skarvhylsor för 16mm VP-rör i 10-pack.

VP-skarvhylsa på 16mm som används som ett billigt alternativ till Parfdogs för MFT-bord.
VP-skarvhylsa från Biltema för 16mm VP-rör på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korta ner hylsan i ena ändan så får du en väldigt stabil ”dog” för fyra kronor styck!

Två vita VP-rörskarvhylsor för 20mm och 16mm rör ligger på ett slitet arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VP-skarvhylsa på ett slitet MFT-bord, alternativ till dyrare parfdogs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det är lite pengar det!
Dag
 
  • Gilla
TriNitro och 7 till
  • Laddar…
Testing - testing!

Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.





På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.

Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!

Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!

Dag
 
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Testing - testing!

Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.

[video]

[video]

På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.

Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!

Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!

Dag
Ersätter du inte skalet med en liggande och en stående pelarborr?
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.