482 711 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
”Novisen vid spisen”
Den gamla Märklinanläggningen som hittades på vinden hade bara ett litet grönt lok. Efter att ha byggt och lekt med barnbarnen under hösten började loket hacka/låta betänkligt när vi körde. Att pilla och trycka ihop dom styva Märklinskenorna tränar deras motoriska utveckling. Stoltheten när man fått ihop en bana är påtaglig!
Så jag började spana på Tradera efter ett lite nyare och kraftigare lok. Hittade ett kraftigare ånglok och budade hem det. Loket hade tillägg Delta i beskrivningen men det stod att det gick att köra analogt också.
I mellandagarna kom loket och jag satte dom fyra dip switcharna på Off och loket körde både framåt och bakåt!
Efter nyår när jag tog fram loket kunde det bara köra framåt? Nästa dag körde det varken framåt eller bakåt? Helt klart var det något fel som var trasigt!
Kontaktade en tågbutik som genast förklarade vad som hänt. Loket går att köra analogt men ENDAST med dom nya vita transformatorerna! Min gamla transformator har nog minst 40 år på nacken! Digitalkortet var bränt! Så kan det gå när man inte vet vad man håller på med!
SBS! = Skit bakom spakarna!
Jag försöker nu bygga/göra om loket till rent analogt igen. Beskrivningar på hur man går från analogt till digitalt finns men för tillbakagång blir det ”forskning”!
Trevlig Helg!
Dag
Den gamla Märklinanläggningen som hittades på vinden hade bara ett litet grönt lok. Efter att ha byggt och lekt med barnbarnen under hösten började loket hacka/låta betänkligt när vi körde. Att pilla och trycka ihop dom styva Märklinskenorna tränar deras motoriska utveckling. Stoltheten när man fått ihop en bana är påtaglig!
Så jag började spana på Tradera efter ett lite nyare och kraftigare lok. Hittade ett kraftigare ånglok och budade hem det. Loket hade tillägg Delta i beskrivningen men det stod att det gick att köra analogt också.
I mellandagarna kom loket och jag satte dom fyra dip switcharna på Off och loket körde både framåt och bakåt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter nyår när jag tog fram loket kunde det bara köra framåt? Nästa dag körde det varken framåt eller bakåt? Helt klart var det något fel som var trasigt!
Kontaktade en tågbutik som genast förklarade vad som hänt. Loket går att köra analogt men ENDAST med dom nya vita transformatorerna! Min gamla transformator har nog minst 40 år på nacken! Digitalkortet var bränt! Så kan det gå när man inte vet vad man håller på med!
SBS! = Skit bakom spakarna!
Jag försöker nu bygga/göra om loket till rent analogt igen. Beskrivningar på hur man går från analogt till digitalt finns men för tillbakagång blir det ”forskning”!
Trevlig Helg!
Dag
Tråkigt Det gick bra att köra motsvarande lok med gamla trafos för 20 år sedan men de kanske har höjt spänningen på nätet sedan dess eller så har loken blivit känsligare.stigen skrev:”Novisen vid spisen”
Den gamla Märklinanläggningen som hittades på vinden hade bara ett litet grönt lok. Efter att ha byggt och lekt med barnbarnen under hösten började loket hacka/låta betänkligt när vi körde. Att pilla och trycka ihop dom styva Märklinskenorna tränar deras motoriska utveckling. Stoltheten när man fått ihop en bana är påtaglig!
Så jag började spana på Tradera efter ett lite nyare och kraftigare lok. Hittade ett kraftigare ånglok och budade hem det. Loket hade tillägg Delta i beskrivningen men det stod att det gick att köra analogt också.
I mellandagarna kom loket och jag satte dom fyra dip switcharna på Off och loket körde både framåt och bakåt!
[bild]
Efter nyår när jag tog fram loket kunde det bara köra framåt? Nästa dag körde det varken framåt eller bakåt? Helt klart var det något fel som var trasigt!
Kontaktade en tågbutik som genast förklarade vad som hänt. Loket går att köra analogt men ENDAST med dom nya vita transformatorerna! Min gamla transformator har nog minst 40 år på nacken! Digitalkortet var bränt! Så kan det gå när man inte vet vad man håller på med!
SBS! = Skit bakom spakarna!
Jag försöker nu bygga/göra om loket till rent analogt igen. Beskrivningar på hur man går från analogt till digitalt finns men för tillbakagång blir det ”forskning”!
Trevlig Helg!
Dag
Om loket hackar har jag för mig att det kan vara dags att titta till motorkolen och ge lagringarna en liten droppe lämplig olja, inte för mycket för då blir det halt på hela banan trots slirgummim
Hennke85 skrev:Tråkigt Det gick bra att köra motsvarande lok med gamla trafos för 20 år sedan men de kanske har höjt spänningen på nätet sedan dess eller så har loken blivit känsligare.
Om loket hackar har jag för mig att det kan vara dags att titta till motorkolen och ge lagringarna en liten droppe lämplig olja, inte för mycket för då blir det halt på hela banan trots slirgummim
Hej @Hennke85 !
Jag skall beställa några nya kol men håller som bäst på att plocka bort kretskortet och reda ut kabelhärvan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en idé om att på något sätt ändå få igång det före detta digitala loket analogt.
Dag
Redigerat:
Det är ju kolborstmotorn så det kanske går att pilla i ett gammalt omkastningsrelä om du vill köra med din gamla trafo. Annars finns det reservdelar att beställa från lämplig märklinåterförsäljare. Och nyare trafos brukar ligga på blocket och tradera med jämna mellanrum om man inte vill köpa nytt.stigen skrev:
Sverige, vi har ett resultat!
Traderapremiären är nu avslutad och bruttoförsäljningen slutade med
4700kr för 4 Metabo 18v enheter. Klart mer spännande än att skrapa en Trisslott på lördagskvällen!
När allt är betalt och skickat kommer nettoresultatet nästa vecka.
Trevlig Helg!
Dag
Traderapremiären är nu avslutad och bruttoförsäljningen slutade med
4700kr för 4 Metabo 18v enheter. Klart mer spännande än att skrapa en Trisslott på lördagskvällen!
När allt är betalt och skickat kommer nettoresultatet nästa vecka.
Trevlig Helg!
Dag
Redigerat:
”Sista raden”
Nu är paketen skickade till dom tre som vann Tradera auktionerna.
Med varje maskin medföljde kopia på Jula kvittot d.v.s ett års garanti. Även en instruktion på hur man registrerar 3 års Metabo XXL garanti följde med.
Betalningen har nu kommit in på kontot och Traderafakturan har betalts. Då blev resultatet följande.
Försäljningsvärde: 4700kr
Försäljningsavgift 10% Tradera: -470kr
Inköpspris Jula 4 st. maskiner: -1100kr
Att investera i ”något annat roligt”: 3130kr
Sammanfattning:
Jag tycker första säljförsöket på Tradera flöt på väldigt bra. Hela säljprocessen är riktigt bra organiserad. Enkla och klara instruktioner! Att fraktpriset redan är bestämt är bra. Man slipper allt prutande som oftast kommer vid en försäljning på Blocket. Så jag tänker nog lägga ut lite fler saker framöver.
Dag
Nu är paketen skickade till dom tre som vann Tradera auktionerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med varje maskin medföljde kopia på Jula kvittot d.v.s ett års garanti. Även en instruktion på hur man registrerar 3 års Metabo XXL garanti följde med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betalningen har nu kommit in på kontot och Traderafakturan har betalts. Då blev resultatet följande.
Försäljningsvärde: 4700kr
Försäljningsavgift 10% Tradera: -470kr
Inköpspris Jula 4 st. maskiner: -1100kr
Att investera i ”något annat roligt”: 3130kr
Sammanfattning:
Jag tycker första säljförsöket på Tradera flöt på väldigt bra. Hela säljprocessen är riktigt bra organiserad. Enkla och klara instruktioner! Att fraktpriset redan är bestämt är bra. Man slipper allt prutande som oftast kommer vid en försäljning på Blocket. Så jag tänker nog lägga ut lite fler saker framöver.
Dag
Redigerat:
Nix!A aglphoto skrev:
Två batterisystem är max! Verkstadslivet blir betydligt enklare så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsket med många olika laddare och sladdar vill jag inte gå tillbaka till!
AEG-18v och Bosch -12v fyller fullständigt mina behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metabomaskinerna såg verkligen trevliga ut. Små kraftfulla och gedigna men dom kommer att göra betydligt mer nytta hos några andra!
Dag
En fråga med så många batterier, hur "förvarar" du dem? Själv håller jag de få maskinbatterier jag har på full laddning, med visst dåligt samvete, har du någon annan strategi?
Har man extra batterier vill man ju gärna ha de redo att använda när det behövs. Samtidigt när man kollar på batterikurvor är ju "calendar ageing" tydlig när man kommer 50% laddning och inget kul alls över 90% samtidigt som batterierna kan tvärdö om de laddas ur helt.
Kanske ett större problem när det kommer till bilar som man vill ha ut lite annan livslängd i och en större sorg att behöva byta ett batteri på efter 5 år än ett handverktyg.
Men det grämer mig en den som sällananvändare att jag inte hittat någon bra strategi. För radiostyrt finns ju ofta laddning för förvaring tillgängligt, men även då måste man ju komma ihåg att ladda upp ibland.
För mig där det kan ta månader mellan jag använder vissa verktyg känns det väldigt dumt att förvara med full laddning, men svårt att veta eller bestämma laddningsgrad på batterierna och drygt om inte verktyget är redo när det behövs.
Har man extra batterier vill man ju gärna ha de redo att använda när det behövs. Samtidigt när man kollar på batterikurvor är ju "calendar ageing" tydlig när man kommer 50% laddning och inget kul alls över 90% samtidigt som batterierna kan tvärdö om de laddas ur helt.
Kanske ett större problem när det kommer till bilar som man vill ha ut lite annan livslängd i och en större sorg att behöva byta ett batteri på efter 5 år än ett handverktyg.
Men det grämer mig en den som sällananvändare att jag inte hittat någon bra strategi. För radiostyrt finns ju ofta laddning för förvaring tillgängligt, men även då måste man ju komma ihåg att ladda upp ibland.
För mig där det kan ta månader mellan jag använder vissa verktyg känns det väldigt dumt att förvara med full laddning, men svårt att veta eller bestämma laddningsgrad på batterierna och drygt om inte verktyget är redo när det behövs.
Hej @JFrisk!J JFrisk skrev:En fråga med så många batterier, hur "förvarar" du dem? Själv håller jag de få maskinbatterier jag har på full laddning, med visst dåligt samvete, har du någon annan strategi?
Har man extra batterier vill man ju gärna ha de redo att använda när det behövs. Samtidigt när man kollar på batterikurvor är ju "calendar ageing" tydlig när man kommer 50% laddning och inget kul alls över 90% samtidigt som batterierna kan tvärdö om de laddas ur helt.
Kanske ett större problem när det kommer till bilar som man vill ha ut lite annan livslängd i och en större sorg att behöva byta ett batteri på efter 5 år än ett handverktyg.
Men det grämer mig en den som sällananvändare att jag inte hittat någon bra strategi. För radiostyrt finns ju ofta laddning för förvaring tillgängligt, men även då måste man ju komma ihåg att ladda upp ibland.
För mig där det kan ta månader mellan jag använder vissa verktyg känns det väldigt dumt att förvara med full laddning, men svårt att veta eller bestämma laddningsgrad på batterierna och drygt om inte verktyget är redo när det behövs.
Numera laddar jag batterierna fullt och hänger in i skåpet.
I början av ”Batterieran” körde jag med batterierna uppmärkta efter alfabetet och använde dom från A och framåt. Fungerade si så där.
När det sedan blev många maskiner och många batterier som var igång samtidigt så gick det inte att hålla koll.
Nu mera är det lite slumpen som avgör vilka batterier som åker ut. Jag försöker använda dom kraftigaste batterierna till dom mest krävande maskinerna.
Dag
Nu är det Jula igen och nu är det Jula igen och Jula varar ända till påska!
Smet in Jula idag för att köpa lite krympslang som behövs till ombyggnaden av ångloket.
På väg till kassan passerade jag reatorget. I en korg låg två olika Remington skäggtrimmrar.
Perfekt! Slängde den gamla trotjänaren på tippen för någon vecka sedan.
Ordinarie pris på dom bägge var 399kr och 599kr. Nu kostade dom 75kr och 85kr = 160kr!
Jag tog bägge! Numera tvekar jag aldrig när tillfällen dyker upp! Man kan ju raka sig med en i varje hand! Ser nog väldigt tufft ut!
Trevlig Helg!
Dag
Smet in Jula idag för att köpa lite krympslang som behövs till ombyggnaden av ångloket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På väg till kassan passerade jag reatorget. I en korg låg två olika Remington skäggtrimmrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt! Slängde den gamla trotjänaren på tippen för någon vecka sedan.
Ordinarie pris på dom bägge var 399kr och 599kr. Nu kostade dom 75kr och 85kr = 160kr!
Jag tog bägge! Numera tvekar jag aldrig när tillfällen dyker upp! Man kan ju raka sig med en i varje hand! Ser nog väldigt tufft ut!
Trevlig Helg!
Dag
MFT- tips!
Parfdogs till MFT-bord brukar kosta en slant.
VP-rör i 20mm med en 20mm plastfot är ett billigt alternativ.
Ännu billigare blir det om man köper Biltemas VP-skarvhylsor för 16mm VP-rör i 10-pack.
Korta ner hylsan i ena ändan så får du en väldigt stabil ”dog” för fyra kronor styck!
Och det är lite pengar det!
Dag
Parfdogs till MFT-bord brukar kosta en slant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VP-rör i 20mm med en 20mm plastfot är ett billigt alternativ.
Ännu billigare blir det om man köper Biltemas VP-skarvhylsor för 16mm VP-rör i 10-pack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta ner hylsan i ena ändan så får du en väldigt stabil ”dog” för fyra kronor styck!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och det är lite pengar det!
Dag
Testing - testing!
Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.
På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.
Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!
Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!
Dag
Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.
På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.
Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!
Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Ersätter du inte skalet med en liggande och en stående pelarborr?stigen skrev:Testing - testing!
Har nu fått ihop alla lösa trådar och det trasiga Deltaloket går att köras analogt.
[video]
[video]
På vanliga analoga lok byter man färdriktning genom att hastigt trycka ner hastighetsspaken och får en strömspik som slår om ett relä och då vänder tåget riktning, om jag nu har fattat det rätt.
Jag har tagit en annan genväg. I stället för att försöka bygga in ett växlingsrelä har jag skaffat en mini tvålägesbrytare. Den kommer att monteras bak på loket. Då blir det ett nytt moment för dom små ”rallarna”! Dom måste stanna tåget och slå om brytaren för att ändra färdriktningen. Fler saker att hålla reda på. Perfekt!
Men först gäller det att minimera kablarna och försöka fästa dom på att bra sätt. Där är inte mycket plats under skalet!
Dag