482 502 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Det kan vara så att normalt folk nöjer sig med en maskin så det har aldrig funnits behov av att standardisera laddarna att passa flera.stigen skrev:
Sen bryr jag mig inte om att undra vad det är man laddar i dem som inte är batteridrivna.
Jag köpte en batteri-Moser tidig höst ifjol, riktigt imponerande batteritid, klippte och rakade mig fram till förra veckan utan att behöva ladda.Alfredo skrev:
De billigare Babyliss och liknande har typ varit döda efter samma tid.
”Slå dig loss slå dig friAlfredo skrev:
Den tiden den är förbi
Slå dig loss slå dig fri
Vänd dig om det får bli din sorti
Och aldrig mer ska någon säga nej
Släpp den sladd du bär
Lite snö har väl aldrig stört mig”……….
(Frost)
En skitig liten bil eller ett rent helvete?
En vårvintersaga i flera delar om hur man förlorar en kund.
Det var en gång en liten skitig bil………………..
Ja så kan man börja ett påtvingad saga och ett ganska intressant möte med med en så kallad ”kundtjänst”.
Så, det var en gång en liten skitig bil som behövde tvättas ren efter vinterns slask. Jag körde ner till närmsta mack och ställde mig i kö.
Fem bilar framför men vad gör man inte för att få en ren bil!
Efter ett tag så stod jag först!
”Pool position”!
Snart skulle lacken åter glänsa och gnistra av vårsolens strålar!
I tvätthallen jobbade maskinen för fullt. Jag gick av och stoppade in mitt kort men det skulle jag nog inte gjort…………….fortsättning följer.
En vårvintersaga i flera delar om hur man förlorar en kund.
Det var en gång en liten skitig bil………………..
Ja så kan man börja ett påtvingad saga och ett ganska intressant möte med med en så kallad ”kundtjänst”.
Så, det var en gång en liten skitig bil som behövde tvättas ren efter vinterns slask. Jag körde ner till närmsta mack och ställde mig i kö.
Fem bilar framför men vad gör man inte för att få en ren bil!
Efter ett tag så stod jag först!
”Pool position”!
Snart skulle lacken åter glänsa och gnistra av vårsolens strålar!
I tvätthallen jobbade maskinen för fullt. Jag gick av och stoppade in mitt kort men det skulle jag nog inte gjort…………….fortsättning följer.
Har du kvar diskanterna? Jag har använt en del sådana till olika byggen under åren, men nu har jag bara en udda kvar. Tänkte de skulle passa till nästa projektstigen skrev:Philips MFB
När Philips lanserade den första aktiva MFB-högtalaren 22RH532/00Z MFB på 1970-talet var det med en helt ny teknik att hantera basdistorsion. Enkelt uttryckt kunde man spela djubare bas med mindre högtalarkabinett. Den första modellen var en trevägs högtalare i ljus faner.
Genom åren har jag haft några sådana men sålde bort dom när jag satsade på nästa generation.
Jag har kvar 2 diskantelement om någon skulle behöva.
[bild]
[bild]
Nästa generation innehöll 4 olika högtalarmodeller. Se PDF!
Sveriges Radio använde under många år den minsta som ”monitor” ute på fältet.
Vissa av modellerna salufördes även under namnet Dux i Sverige.
Ibland dyker dom här udda högtalarna upp på begagnatmarknaden men den största begagnatmarknaden finns i Holland. Kolla på holländska ebay eller marktplatz.
Fler frågor så är det bara att återkomma!
Dag
stigen skrev:En skitig liten bil eller ett rent helvete?
En vårvintersaga i flera delar om hur man förlorar en kund.
Det var en gång en liten skitig bil………………..
Ja så kan man börja ett påtvingad saga och ett ganska intressant möte med med en så kallad ”kundtjänst”.
Så, det var en gång en liten skitig bil som behövde tvättas ren efter vinterns slask. Jag körde ner till närmsta mack och ställde mig i kö.
Fem bilar framför men vad gör man inte för att få en ren bil!
Efter ett tag så stod jag först!
”Pool position”!
Snart skulle lacken åter glänsa och gnistra av vårsolens strålar!
I tvätthallen jobbade maskinen för fullt. Jag gick av och stoppade in mitt kort men det skulle jag nog inte gjort…………….fortsättning följer.
Del 2.
Kortet åkte in och menyn visade sig i displayfönstret.
Kod eller kort? Kort så klart!
Valde den bästa tvätten ”Bättre än bäst”!
Kvitterade och fick ett kvitto. Gick tillbaka in i bilen och kollade kvittot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättprogram och pris stämde men hittade ingen kod att mata in. Då öppnar väl portarna sig själv när det är min tur tänkte jag. Men inga portar öppnade sig. Gick ur bilen och fram till terminalen. Försökte blippa kortet på en platta men inget hände. Jag såg att folk började skruva på sig i den långa kön av bilar bakom mig. Satte åter in kortet i kortläsaren och då dök ett meddelande upp på skärmen. ”Du har redan köpt Bättre än bäst! Visst fan hade jag gjort det men hur skulle jag öppna portarna till biltvätten? Nu började folket i kön öppna och stiga ur sina bilar.
Jag fattade ett snabbt beslut och köpte ännu en ”Bättre än bäst” tvätt för att inte bromsa upp tvättkön. Portarna till tvätten öppnade sig! Dubbelköpet trodde jag skulle vara en enkel sak att fixa efter tvätten. Men då hamnade jag i ett intressant ”Moment 22” kundtjänstärende…………forts.
Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Del 3.
När bilen var tvättade körde jag och parkerade den. Den såg väldigt ren och fin ut. Lacken glänste som aldrig förr! Nu skulle jag bara fixa det här med strulet vid terminalen.
Förklarade på macken vad som hänt. Hen ville då se mina transaktioner på mobilen men kontot var inte uppdaterat ännu så vi bestämde att jag skulle komma tillbaka när det visades på kontot.
Körde hem och fikade och efter en stund så såg jag två reservationer a’ 355kr på kontot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbaks igen, man skall ju smida medans järnet är varmt. Visade skärmdumpen och ombads att vänta.
Efter några minuter får jag en handskriven lapp med ett telefonnummer till
ST1 kundservice.
Jag kollar på mitt kvitto men där står det Shell, inte ST1. Jag påpekar detta men då säger hen att den terminalen inte är deras utan tillhör ST1 och dom kan absolut inte göra något återköp. Det är dom förbjudna till att göra. Jag måste kontakta ”Kundservice”.
Kundservice är stängt så det får bli nästa morgon. Torsdag morgon kl. 08.00 ringer jag kundservice. Ber att få bli uppringd och dom ringer tillbaka efter 5 minuter. Drar hela storyn och blir ombedd att vänta i telefonen. Det blir ingen lång väntan. Jag bli bortkopplad efter 3 minuter!
På det igen. Nu ringer dom efter 20 minuter och då tar jag min story igen och samtidigt får hen mitt kortnummer för att enkelt kunna söka efter betalningarna. Det tar inte många sekunder att hitta dom två betalningarna och jag ombeds att lämna min mailadress för att jag skall få en kvittens när det hela är reglerat. Känner mig nöjd och tar en kaffe på det. Ett kundtjänstärende på under 30 minuter känns som en vinst!
Att man aldrig lär sig?! Man skall inte ropa hej förrän……………………forts.
Nej man lär sig aldrig. Avsnitt 24 av 24 avslutas naturligtvis med en än värre cliff hanger inför kommande säsong. Att man aldrig lär sig...stigen skrev:
Min mycket starka rekommendation till alla är att aldrig någonsin betala något med ett "kontokopplat bankkort" utan att alltid använda ett "riktigt" kreditkort.stigen skrev:
Vid kreditköp med kreditkort omfattas man av det utökade konsumentskydd som Konsumentkreditlagen ger. Det innebär bland annat att man enligt "29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren."
I teorin innebär det att man bara behöver meddela kreditkortsföretaget att debiteringen är felaktig så är allt löst. I praktiken kan denna väg vara mer eller mindre enkel, men man har i alla fall dubbla möjligheter till reklamation och att inte alla alltid vill försäkra sig om det är i min värld rätt obegripligt.
Del 4.
Inget mail på hela torsdagen. Kollar kontot på fredag förmiddag och ser att reservationerna är nu borttagna. Bägge posterna har debiterats. Konstigt, men jag beslutar att invänta mailet från ”Kundservice”.
Fredag kväll, efter att kundservice har stängt kommer mitt mail.
Snacka om ”Lappkast”! Vad har hänt? Hjärnblödning, felskickat, standardsvar eller den klassiska utnötningsmodellen ”Moment 22”?
Dessutom hänvisar dom mig tillbaka till macken för att lösa problemet!
Måste genast ta en ”Pelarborr” för att lugna ner känslorna. Efter ännu en ”Pelarborr” utarbetar jag Plan A och givetvis Plan B inför nästa drag.
Lördag morgon. All dokumentation samlas i en genomskinlig plastficka som markeras med ett stort A.
I en röd plastficka markerad med ett stort B läggs två papper. Mitt bilnummer, namn och mitt telefonnummer.
Papper 2 i den mappen är en instruktion om hur man måste göra juridiskt om man skall flytta ett fordon som olovligt har parkerats på din egendom utan att bryta mot lagen. Det kan bli dyrt! Intressant läsning! Tar minst 7 dagar innan man får röra/flytta fordonet med Kronofogden och Polisens hjälp.
Åker ner till macken på lördag förmiddag. Låter röda mappen ligga kvar i bilen.
Träffar en väldigt trevlig person bakom disken och förklara mitt problem. Hens svar blir.
Du är inte den första och troligtvis inte den sista som råkar ut för detta! Vi har gjort felanmälan på den terminalen till ST1 många gånger men dom har inte åtgärdat problemet. Felet är att terminalen inte spärrar för köp när tvätten är igång. Jag tar gärna all din dokumentation och tar det hela med chefen på måndag. Han är ledig i helgen. Jag är också ledig i helgen och vill gärna prata med honom nu svarar ja. Hen ringer upp chefen som lovar återkomma under dagen då han är klar med fritidsaktiviteten. Jag nöjer mig med det svaret och åker hem. Chefen ringer och bekräftar att felet ligger hos dom och han löser det med sina kontakter på måndag. Helt okey svara jag. En återbetalning är det jag vill ha. Är det kanske ljuset i tunneln som skymtar där framme? …………………forts.
Trevlig Helg!
Dag
Inget mail på hela torsdagen. Kollar kontot på fredag förmiddag och ser att reservationerna är nu borttagna. Bägge posterna har debiterats. Konstigt, men jag beslutar att invänta mailet från ”Kundservice”.
Fredag kväll, efter att kundservice har stängt kommer mitt mail.
Snacka om ”Lappkast”! Vad har hänt? Hjärnblödning, felskickat, standardsvar eller den klassiska utnötningsmodellen ”Moment 22”?
Dessutom hänvisar dom mig tillbaka till macken för att lösa problemet!
Måste genast ta en ”Pelarborr” för att lugna ner känslorna. Efter ännu en ”Pelarborr” utarbetar jag Plan A och givetvis Plan B inför nästa drag.
Lördag morgon. All dokumentation samlas i en genomskinlig plastficka som markeras med ett stort A.
I en röd plastficka markerad med ett stort B läggs två papper. Mitt bilnummer, namn och mitt telefonnummer.
Papper 2 i den mappen är en instruktion om hur man måste göra juridiskt om man skall flytta ett fordon som olovligt har parkerats på din egendom utan att bryta mot lagen. Det kan bli dyrt! Intressant läsning! Tar minst 7 dagar innan man får röra/flytta fordonet med Kronofogden och Polisens hjälp.
Åker ner till macken på lördag förmiddag. Låter röda mappen ligga kvar i bilen.
Träffar en väldigt trevlig person bakom disken och förklara mitt problem. Hens svar blir.
Du är inte den första och troligtvis inte den sista som råkar ut för detta! Vi har gjort felanmälan på den terminalen till ST1 många gånger men dom har inte åtgärdat problemet. Felet är att terminalen inte spärrar för köp när tvätten är igång. Jag tar gärna all din dokumentation och tar det hela med chefen på måndag. Han är ledig i helgen. Jag är också ledig i helgen och vill gärna prata med honom nu svarar ja. Hen ringer upp chefen som lovar återkomma under dagen då han är klar med fritidsaktiviteten. Jag nöjer mig med det svaret och åker hem. Chefen ringer och bekräftar att felet ligger hos dom och han löser det med sina kontakter på måndag. Helt okey svara jag. En återbetalning är det jag vill ha. Är det kanske ljuset i tunneln som skymtar där framme? …………………forts.
Trevlig Helg!
Dag
En sådan har jag också men den är inte helt oproblematisk, det blir lite långt och vingligt när man kör med den och MAX maskinen slår så hårt att SDS+ borren väldigt lätt går sönder. Men är man försiktig och inte använder den med borr under 10-15mm så är den klart bättre än ingenting. Jag kompletterade med en batteridriven SDS+ maskin så har jag en bra lösning även för mindre dimensioner.stigen skrev: