482 718 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Ja, du har verkligen gett mig inspiration att se över mina prylar. Min hyvel som jag inte har gjort speciellt mycket med sedan jag fick den för att antal år sedan ser uta att vara i stort behov av nya knivar... Kanske även själva hållaren då den också har en del skavanker?
Hur långa är de där Bosch knivarna? Står siffran 82 i Stigens tidigare inlägg för knivens längd? Är det i så fall tänkt att kniven skall sticka ut ca. 1 mm på var sida om fästet, då det är 80mm? Har ju som bilden visar ingen kniv som kan ge någon information om hur lång den egentligen skall vara....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långa är de där Bosch knivarna? Står siffran 82 i Stigens tidigare inlägg för knivens längd? Är det i så fall tänkt att kniven skall sticka ut ca. 1 mm på var sida om fästet, då det är 80mm? Har ju som bilden visar ingen kniv som kan ge någon information om hur lång den egentligen skall vara....
Ett tips för att "återfinna" amazonprylar är att söka på "ASIN-numret"
Det funkar även på "utländska amazon", eller på amazonjämföraren:
https://www.hagglezon.com/en/s/B001418F1K
Då hittar man att dessa (om jag nu inte kollar fel sak) går att få billigare från Frankrike.
Jag har aldrig provat Amazon i Frankrike men från Tyskland är det precis lika enkelt som från Sverige. Borde fungera lika bra även från andra utländska "amazoner" tycker jag.
EDIT:
För att förtydliga lite så stod antagligen detta ASIN nummer längre ner, alltså utanför, skärmdumpen, tidigare i #1362.
Det funkar även på "utländska amazon", eller på amazonjämföraren:
https://www.hagglezon.com/en/s/B001418F1K
Då hittar man att dessa (om jag nu inte kollar fel sak) går att få billigare från Frankrike.
Logga in
Skapa konto
Jag har aldrig provat Amazon i Frankrike men från Tyskland är det precis lika enkelt som från Sverige. Borde fungera lika bra även från andra utländska "amazoner" tycker jag.
EDIT:
För att förtydliga lite så stod antagligen detta ASIN nummer längre ner, alltså utanför, skärmdumpen, tidigare i #1362.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men franska är ju inte det roligaste att försöka förstå... Men för att hitta ASIN numret så gäller det ju att hitta "varan" på amazon och det verkar ju vara ett "större" beskymmer. Sedan är nog den svenska sajten och kanske den tyska lite lättare att ha att göra med om det skulle bli fel. För att skicka/meddela att jag har fått fel produkt på det franska språket är inget jag tänker försöka mig på....
82mm blir säkert bra!R roli skrev:Ja, du har verkligen gett mig inspiration att se över mina prylar. Min hyvel som jag inte har gjort speciellt mycket med sedan jag fick den för att antal år sedan ser uta att vara i stort behov av nya knivar... Kanske även själva hållaren då den också har en del skavanker?
[bild]
Dag
Spännande nyhet!
Jag kollade lite på ”Italienarens” hemsida
https://italianwoodworkingtools.jimdofree.com/
och såg att han tagit fram en ny liten hyvel.
”Kodama #2”.
”Kodama #1”
Den har jag sedan i somras och är väldigt nöjd med.
Så jag jag skickade ett mail och ville beställa den nya men det gick inte.
Han har ytterligare två nya på gång! Han vill att jag skall kolla på alla tre innan jag bestämmer mig.
Det blir spännande! Ögat får avgöra eller? Blir det konflikt på kontoret så blir det kanske det gamla talesättet ”alla skall med” som vinner.
Oavsett är det väntans tider!
Om man ser till årstiden kan man nog säga att jag har ”snöat in” lite på hyvlar!
Dock inte med ett fruset hjärta utan med ett varmt!
Trevlig Helg!
Dag
Jag kollade lite på ”Italienarens” hemsida
https://italianwoodworkingtools.jimdofree.com/
och såg att han tagit fram en ny liten hyvel.
”Kodama #2”.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
”Kodama #1”
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den har jag sedan i somras och är väldigt nöjd med.
Så jag jag skickade ett mail och ville beställa den nya men det gick inte.
Han har ytterligare två nya på gång! Han vill att jag skall kolla på alla tre innan jag bestämmer mig.
Det blir spännande! Ögat får avgöra eller? Blir det konflikt på kontoret så blir det kanske det gamla talesättet ”alla skall med” som vinner.
Oavsett är det väntans tider!
Om man ser till årstiden kan man nog säga att jag har ”snöat in” lite på hyvlar!
Dock inte med ett fruset hjärta utan med ett varmt!
Trevlig Helg!
Dag
Många små steg blir till ett jättesteg!
I veckan har ännu ett litet steg tagits.
Den gamla vägghyllan med fixerade hyllplan var väldigt svår att använda på rätt sätt. Det gick helt enkelt inte att använda den på ett vettigt sätt.
Så ett gäng konsoller och hyllplan inköptes och monterades snabbt.
Klart mycket bättre!
Det är faktiskt plats över! Den platsen går säkert att fylla med något viktigt!
Varför har jag inte gjort detta innan? Man blir nog lätt hemmablind. Det gäller att lämna den invanda ”boxen” och se saker och ting från en annan vinkel.
Ett nytt litet projekt har snurrat igång. En granne har beställt en skärbräda i ek modell större.
70 X 45 X 4 cm skall den bli. Jag har gjort ett antal sådana genom åren.
Fyra M10 gängstänger kommer att döljas inne i brädan för att säkerställa att den inte slår sig över tid. Nu är ek ämnena framhyvlade. Fortsättning följer………………….
Trevlig Helg!
Dag
PS. En lite annorlunda julsång att njuta av i 3:e Advent!
I veckan har ännu ett litet steg tagits.
Den gamla vägghyllan med fixerade hyllplan var väldigt svår att använda på rätt sätt. Det gick helt enkelt inte att använda den på ett vettigt sätt.
Logga in
Skapa konto
Så ett gäng konsoller och hyllplan inköptes och monterades snabbt.
Logga in
Skapa konto
Klart mycket bättre!
Logga in
Skapa konto
Det är faktiskt plats över! Den platsen går säkert att fylla med något viktigt!
Varför har jag inte gjort detta innan? Man blir nog lätt hemmablind. Det gäller att lämna den invanda ”boxen” och se saker och ting från en annan vinkel.
Ett nytt litet projekt har snurrat igång. En granne har beställt en skärbräda i ek modell större.
70 X 45 X 4 cm skall den bli. Jag har gjort ett antal sådana genom åren.
Fyra M10 gängstänger kommer att döljas inne i brädan för att säkerställa att den inte slår sig över tid. Nu är ek ämnena framhyvlade. Fortsättning följer………………….
Logga in
Skapa konto
Trevlig Helg!
Dag
PS. En lite annorlunda julsång att njuta av i 3:e Advent!
Fortsättning skärbräda……
Efter lite mätande och diskuterande i helgen har nu slutmåttet på brädan blivit 60cm X 45cm.
I varje ekbit behöver borras 4 hål för dom genomgående M10 gängstängerna. Tillverkar en enkel markeringsjigg för att få hålen på rätt ställe och borrar 12mm.
Men när jag testar med stängerna tycker jag det kärvar lite så hålen borras 14mm i stället.
Ytterbrädorna försänks med hål för att få plats med stång och mutter när skivan är limmad. Dom båda ytterbrädorna limmas sen på som lock och döljer hela förstärkningen av skivan.
Fortsättning följer………….
Dag
Efter lite mätande och diskuterande i helgen har nu slutmåttet på brädan blivit 60cm X 45cm.
I varje ekbit behöver borras 4 hål för dom genomgående M10 gängstängerna. Tillverkar en enkel markeringsjigg för att få hålen på rätt ställe och borrar 12mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men när jag testar med stängerna tycker jag det kärvar lite så hålen borras 14mm i stället.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ytterbrädorna försänks med hål för att få plats med stång och mutter när skivan är limmad. Dom båda ytterbrädorna limmas sen på som lock och döljer hela förstärkningen av skivan.
Fortsättning följer………….
Dag