J JSten skrev:
Borde vara: [länk]
Titta där, nu kom det fram. Att det skall vara så ”svårt” för amazon att ha en sökfunktion som fungerar.... Men det är ju deras priser som motiverar att man ”orkar” fortsätta att titta och köpa där :)

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Ja, du har verkligen gett mig inspiration att se över mina prylar. Min hyvel som jag inte har gjort speciellt mycket med sedan jag fick den för att antal år sedan ser uta att vara i stort behov av nya knivar... Kanske även själva hållaren då den också har en del skavanker?
Gamla hyvelknivar och slitna knivhållare på rutat papper som begär storleksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur långa är de där Bosch knivarna? Står siffran 82 i Stigens tidigare inlägg för knivens längd? Är det i så fall tänkt att kniven skall sticka ut ca. 1 mm på var sida om fästet, då det är 80mm? Har ju som bilden visar ingen kniv som kan ge någon information om hur lång den egentligen skall vara....

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Ett tips för att "återfinna" amazonprylar är att söka på "ASIN-numret"

Skärmdump som visar ASIN-nummer B001418F1K för en produkt i en onlinebutik.
Det funkar även på "utländska amazon", eller på amazonjämföraren:

https://www.hagglezon.com/en/s/B001418F1K

Då hittar man att dessa (om jag nu inte kollar fel sak) går att få billigare från Frankrike.

Prisjämförelse för Bosch planerblad i olika länder med priser i SEK.
Skapa konto

Jag har aldrig provat Amazon i Frankrike men från Tyskland är det precis lika enkelt som från Sverige. Borde fungera lika bra även från andra utländska "amazoner" tycker jag.

EDIT:

För att förtydliga lite så stod antagligen detta ASIN nummer längre ner, alltså utanför, skärmdumpen, tidigare i #1362.
Skärmdump av produktinformation med tekniska detaljer och ASIN-nummer B001418F1K för en Bosch-produkt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 3 till
  • Laddar…
Men franska är ju inte det roligaste att försöka förstå... Men för att hitta ASIN numret så gäller det ju att hitta "varan" på amazon och det verkar ju vara ett "större" beskymmer. Sedan är nog den svenska sajten och kanske den tyska lite lättare att ha att göra med om det skulle bli fel. För att skicka/meddela att jag har fått fel produkt på det franska språket är inget jag tänker försöka mig på....

• Gilla
stigen
  • Laddar…
R roli skrev:
Men för att hitta ASIN numret så gäller det ju att hitta "varan"
Absolut, jag tänkte mest på fallen där någon, som i denna tråd, vill dela med sig av vad man köpt/tittat på/beställt. Eller för att jämföra amazonsiter.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
R roli skrev:
Men franska är ju inte det roligaste att försöka förstå...
Comment osez-vous critiquer la seule vraie langue du monde. Honte à toi! :rofl:

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Comment osez-vous critiquer la seule vraie langue du monde. Honte à toi! :rofl:
Språk eller språk, för mig är det ett "läte". Försök förklara för en fransman att du vill köpa en rulle rostfri ståltråd (innan googletranslate m.fl fanns). Det går inte.....

• Gilla
stigen
  • Laddar…
R roli skrev:
Försök förklara för en fransman att du vill köpa en rulle rostfri ståltråd
Lovar att testa nästa gång jag är i en fransk bygghandel. Återkommer! :crysmile:

• Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, du har verkligen gett mig inspiration att se över mina prylar. Min hyvel som jag inte har gjort speciellt mycket med sedan jag fick den för att antal år sedan ser uta att vara i stort behov av nya knivar... Kanske även själva hållaren då den också har en del skavanker?
[bild]
Hur långa är de där Bosch knivarna? Står siffran 82 i Stigens tidigare inlägg för knivens längd? Är det i så fall tänkt att kniven skall sticka ut ca. 1 mm på var sida om fästet, då det är 80mm? Har ju som bilden visar ingen kniv som kan ge någon information om hur lång den egentligen skall vara....
82mm blir säkert bra!

Dag

Spännande nyhet!

Jag kollade lite på ”Italienarens” hemsida
https://italianwoodworkingtools.jimdofree.com/
och såg att han tagit fram en ny liten hyvel.

”Kodama #2”.

Ny liten hyvel av trä och metall, Kodama #2, med skär och justeringshjul på svart bakgrund.
Skapa konto

Närbild av en handhyvel märkt "Kodama #2" med justeringshjul av mässing.
Skapa konto

”Kodama #1”

Liten hyvel med märkningen "Kodama #2" på en bordsskiva.
Skapa konto

Trähyvel med märkningen "Kodama #1" i mässing och trä på ett träbord.
Skapa konto

Den har jag sedan i somras och är väldigt nöjd med.
Så jag jag skickade ett mail och ville beställa den nya men det gick inte.
Han har ytterligare två nya på gång! Han vill att jag skall kolla på alla tre innan jag bestämmer mig.
Det blir spännande! Ögat får avgöra eller? Blir det konflikt på kontoret så blir det kanske det gamla talesättet ”alla skall med” som vinner.
Oavsett är det väntans tider!

Om man ser till årstiden kan man nog säga att jag har ”snöat in” lite på hyvlar!
Dock inte med ett fruset hjärta utan med ett varmt! :heart:

Trevlig Helg! :beer:
Dag

• Gilla
da98jpn och 10 till
  • Laddar…
Många små steg blir till ett jättesteg!

I veckan har ännu ett litet steg tagits.
Den gamla vägghyllan med fixerade hyllplan var väldigt svår att använda på rätt sätt. Det gick helt enkelt inte att använda den på ett vettigt sätt.

Väggmonterad verktygshylla med flera konsoler och hyllplan fulla av verktyg och förvaringslådor i en verkstad.
Skapa konto

Så ett gäng konsoller och hyllplan inköptes och monterades snabbt.

Nya hyllkonsoler och hyllplan på ett träbord i en verkstad, redo för montage.
Skapa konto

Klart mycket bättre!

Verkstad med nyinstallerade hyllor och konsoler, verktyg och slipmaterial ordnat på arbetsbänk.
Skapa konto

Det är faktiskt plats över! Den platsen går säkert att fylla med något viktigt!
Varför har jag inte gjort detta innan? Man blir nog lätt hemmablind. Det gäller att lämna den invanda ”boxen” och se saker och ting från en annan vinkel.

Ett nytt litet projekt har snurrat igång. En granne har beställt en skärbräda i ek modell större.
70 X 45 X 4 cm skall den bli. Jag har gjort ett antal sådana genom åren.
Fyra M10 gängstänger kommer att döljas inne i brädan för att säkerställa att den inte slår sig över tid. Nu är ek ämnena framhyvlade. Fortsättning följer………………….

Framhyvlade ekämnen på arbetsbänk inför tillverkning av stor skärbräda.
Skapa konto

Trevlig Helg!:beer:
Dag

PS. En lite annorlunda julsång att njuta av i 3:e Advent!

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Ett handverktyg, specifikt en hyvel med trähandtag och metallstruktur, ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto

Här är min som jag köpte i somras.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
[bild]
Här är min som jag köpte i somras.
Vad roligt att se!
Ännu en ”Kodama” i Sverige!
Vad är dina erfarenheter av denna hyveln?

Dag

stigen stigen skrev:
Vad roligt att se!
Ännu en ”Kodama” i Sverige!
Vad är dina erfarenheter av denna hyveln?

Dag
Ska jag vara helt ärlig har jag knappt använt den än, haft mycket annat att stå i. Men det lilla jag provat så helt okej.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Fortsättning skärbräda……

Efter lite mätande och diskuterande i helgen har nu slutmåttet på brädan blivit 60cm X 45cm.

I varje ekbit behöver borras 4 hål för dom genomgående M10 gängstängerna. Tillverkar en enkel markeringsjigg för att få hålen på rätt ställe och borrar 12mm.

Träbitar med borrade hål och en markeringsjigg på en verkstadsbänk, byggprocess för skärbräda.
Skapa konto

En hammare och en markeringsjigg på skärbrädans ekbitar med markerade hål för M10 gängstänger.
Skapa konto

Men när jag testar med stängerna tycker jag det kärvar lite så hålen borras 14mm i stället.

Skärbräda under tillverkning av ek, med markerade hålpositioner för M10 gängstänger, på ett arbetsbord.
Skapa konto

Ekträbitar markerade för borrning av hål till M10 gängstänger, en med insatt mutter.
Skapa konto

Ytterbrädorna försänks med hål för att få plats med stång och mutter när skivan är limmad. Dom båda ytterbrädorna limmas sen på som lock och döljer hela förstärkningen av skivan.

Fortsättning följer………….
Dag

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.