482 731 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Teknikrummets vägg är 120cm. Höjden till trallreglingen från golv är 141,5cm. Lucken i trallen, nedgång, skall vara 70 x 70cm.Frustrator skrev:
I nuläget är badstegen med ledstänger för lång.
Många idéer och funderingar. Det gäller att ta rätt beslut innan kapen åker fram!
Dag
Inte ska du väl sätta in den i det nya teknikrummet? Rostig och eländig!stigen skrev:Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
Går det inte att snickra till nån enklare stege som tex. är fast mot en vägg som man kommer åt när luckan lyfts?stigen skrev:
Vad hamnar i teknikrummet, filter och pump?
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
8 flak Arboga blir en perfekt trappa med andra ord.
Problemet är kommunikation. Brist på information gör att jag i detta läget inte vill bygga fast något som senare måste ändras.FredrikR skrev:
Dag
Beslutet fattat
Det blir ett bygge enligt ”stegmetoden”!
Steg1. Gör ingen trappa nu.
Steg 2. Regla klart golvet/taket.
Steg3. Placera uttaget för luckan.
Steg 4. Invänta poolbyggarens möblering av teknikrummet.
Steg 5. Bygg trappan!
Efter en god natts sömn var beslutet enkelt att ta.
Av någon anledning har följande melodi surrat i huvudet hela tiden
”Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter i den
Lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin i ångan från maskin”
Jag har fräschat upp dom två metalledarna till trappan. Knackade och slipade bort ytrosten. Där efter fick dom en omgång galvaniseringsfärg.
Nu ser dom betydligt bättre ut. När steg 5 infaller enligt ”stegmetoden” får jag se om dom kan vara till nytta.
Dag
Det blir ett bygge enligt ”stegmetoden”!
Steg1. Gör ingen trappa nu.
Steg 2. Regla klart golvet/taket.
Steg3. Placera uttaget för luckan.
Steg 4. Invänta poolbyggarens möblering av teknikrummet.
Steg 5. Bygg trappan!
Efter en god natts sömn var beslutet enkelt att ta.
Av någon anledning har följande melodi surrat i huvudet hela tiden
”Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där har jag kvar min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter i den
Lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin i ångan från maskin”
Jag har fräschat upp dom två metalledarna till trappan. Knackade och slipade bort ytrosten. Där efter fick dom en omgång galvaniseringsfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser dom betydligt bättre ut. När steg 5 infaller enligt ”stegmetoden” får jag se om dom kan vara till nytta.
Dag
Förtydligande
Poolbyggaren gör ett mycket bra arbete. Imponerande logistik och mycket bra finish på arbetet. Att ha 37 projekt på gång samtidigt verkar vara normaltemperaturen! Det skulle känts bättre med mer Information men det är bara att inse att vi är en av 37.
Som av en händelse fick vi oväntat besök i lördags kväll. Grannen hade en gammal god vän på middag och han ville kolla på bygget. Jag frågade om han också höll på att bygga pool. Nä sa han. Men jag är i branschen och det är alltid intressant och se hur våra komponenter används.
Det visade sig att han jobbade på en av dom största leverantörerna i Sverige!
Hans omdöme var. Vi har många kunder i Sverige och internationellt.
I Sverige har vi 5 poolbyggare som håller denna klassen.
Klart godkänt!
Svärsonen blev glad!
Dag
Poolbyggaren gör ett mycket bra arbete. Imponerande logistik och mycket bra finish på arbetet. Att ha 37 projekt på gång samtidigt verkar vara normaltemperaturen! Det skulle känts bättre med mer Information men det är bara att inse att vi är en av 37.
Som av en händelse fick vi oväntat besök i lördags kväll. Grannen hade en gammal god vän på middag och han ville kolla på bygget. Jag frågade om han också höll på att bygga pool. Nä sa han. Men jag är i branschen och det är alltid intressant och se hur våra komponenter används.
Det visade sig att han jobbade på en av dom största leverantörerna i Sverige!
Hans omdöme var. Vi har många kunder i Sverige och internationellt.
I Sverige har vi 5 poolbyggare som håller denna klassen.
Klart godkänt!
Svärsonen blev glad!
Dag
Beställaren av poolen bör ha uppgifter om vad man beställt/köpt
Om man kommer köra klor eller salt, dock är nog varesig nån skillnad i plats i teknikrummet.
Du vill förmodligen komma åt att göra rent grovfiltret på pumpen som jag antar hamnar där. Och kunna backspola filtret. Det är nog inget ställe man springer i dagligen men kanske 1 gång i veckan. Vi har en stor björk som lämnar en del skräp i poolen, som hamnar i grovfiltret.
Om man kommer köra klor eller salt, dock är nog varesig nån skillnad i plats i teknikrummet.
Du vill förmodligen komma åt att göra rent grovfiltret på pumpen som jag antar hamnar där. Och kunna backspola filtret. Det är nog inget ställe man springer i dagligen men kanske 1 gång i veckan. Vi har en stor björk som lämnar en del skräp i poolen, som hamnar i grovfiltret.
Tack Manganbangan!
Ditt psykbryt fick mig att tänka till. Upplever precis som du den eviga visan ” vart tog den lilla pennan vägen, ingen som vet, ingen som vet”.
Jag tog ett 20mm VP-rör. Tryckte in en liten plasthatt i ena ändan. Tänker montera med kardborreband. En liten detalj man ack så stor hjälp/nytta!
Dag
Ditt psykbryt fick mig att tänka till. Upplever precis som du den eviga visan ” vart tog den lilla pennan vägen, ingen som vet, ingen som vet”.
Jag tog ett 20mm VP-rör. Tryckte in en liten plasthatt i ena ändan. Tänker montera med kardborreband. En liten detalj man ack så stor hjälp/nytta!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto