Fin idé med farmarskruven, då slipper man remsa syllpapp och ändträt kommer högre upp från underlaget (y)
 
  • Gilla
J sahlin och 2 till
  • Laddar…
Kan bara instämma i hyllningskören.
Dina inlägg är lärorika, underhållande och inspirerande!
 
R roli skrev:
Alla det där hjulen som sitter på några brädor är de till för att "rulla" lock på eller har de någon annan funktion? Du har inga fler bilder så man kanske bättre kan se hur de fungerar om de är till för "luckrullar"?
Hej igen roli!

Minnet är kort! Sex år är länge! Skrev tyvärr fel när det gäller lösningen med SPA-locket.
Hittade en bättre bild som visar hur dom olika hjulen är placerade på lockkonstruktionen. Du ser också hur bandet är fäst och trätt genom lockets handtag.
Jag använde trall 28 x 120 till konstruktionen. Lättare och mycket billigare än reglar.

Dag

Träkonstruktion med hjul för SPA-lock, band fastsatt vid handtag, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Svärsonens granne har byggt ett kajakförråd där man skjuter in kajaken på kortsidan. Jättesmart och fint. Jag föreslog en uppgradering med rullar så man slapp dra kölen mot underlaget. Han hade samma tanke men priset i tillbehörsbutiken avskräckte.
Jag visste att i ”braochhalådan” fanns de
tre 25mm stabila rullgardinsrör från våra kasserade Veluxgardiner i rätt längd 60cm.
Limmade fast 10mm bultar i ändfästena med epoxi. Lagerhusen blev i massiv ek.
Kommer fungera perfekt i många år.

Dag

Hemmagjorda rullar tillverkade av återanvända rullgardinsrör och ekblock på en träbänk som uppgradering för kajakförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett hemmagjort lagerhus i ek med bult och en del av ett rullgardinsrör, arbetsmaterial för kajakförråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Ser mer ut som en skruv för mig....;)
 
  • Gilla
bara en sån sak och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Ser mer ut som en skruv för mig....;)
Ser mer ut som en bult för mig...;)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Skruv!
 
För mig är det en typiskt ”bultskruv”! :cool:
Kommer fungera bra i vår skruvade värld!
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Hej igen!

Skulle det funka med att använda den vanliga trallen (28x120) till att även bygga ramarna?
Eller ska man gå på lite kraftigare eftersom jag ska ha altanen typ 1m upp?
Tänkte man kunde använda 45x120

/Jon
 
Immobil Immobil skrev:
Ser mer ut som en bult för mig...;)
Hade den varit utan gänga så då hade jag varit med på "ditt tåg", men inte med gänga....
 
  • Gilla
bara en sån sak
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Hej igen!

Skulle det funka med att använda den vanliga trallen (28x120) till att även bygga ramarna?
Eller ska man gå på lite kraftigare eftersom jag ska ha altanen typ 1m upp?
Tänkte man kunde använda 45x120

/Jon
Hej Jon!

Om du kollar på dom här två bilderna så ser du två 5,4m ramar som är satta ungefär 1m upp. Kollar du väldigt noga ser du att dom är hopskruvade vid fjärde långbrädan från vänster. På denna ytan skulle trallen läggas från badet i fullängd. Även benen är trall. Snedsträvor gör att det blir stabilt i sidled.
OBS! Viktigt är att alla möten med trall ligger i samma plan. Ligger någon kottling för högt blir inte trallytan jämn! Vill man göra det lättare för sig kan man förskjuta kottlingarna när man skruvar. Man slipper skråskruva utan drar skruven in i ändträ. Nackdelen är att skruvraden på ovansidan inte hamnar i linje. Många ord men hoppas du förstår. Annars är det bara att återkomma. Lycka till!

Dag

Glömde nämna den infällda brädan närmast kortsidan. Den måste ligga där i liv med ramen om du vill rama in trallen. Vi la rillad som ram.

Konstruktion av en träaltan med 5,4 meter ramar, hopskruvade vid fjärde brädan, stödda på ben med snedsträvor för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av två träramar för däckbygge med synliga snedsträvor och delvis lagd trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trätrall på altan med nivåskillnader och infälld bräda nära kortsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hej Dag

Då tror jag att jag är med, så med andra ord bara beställa extra mycket tallvirke och bygga allt med det.
I detta fall så är det kottlingen du sen skruvar trallen i, så det är cc 60 på kottlingen

Tackar för att du tar dig tid att utbilda en nybörjare... :)
Mitt första altanbygge, lägga lite trall på en uteplats räknas inte riktigt...

/Jon
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Hej Dag

Då tror jag att jag är med, så med andra ord bara beställa extra mycket tallvirke och bygga allt med det.
I detta fall så är det kottlingen du sen skruvar trallen i, så det är cc 60 på kottlingen

Tackar för att du tar dig tid att utbilda en nybörjare... :)
Mitt första altanbygge, lägga lite trall på en uteplats räknas inte riktigt...

/Jon
Gratulerar! (y) Du har helt rätt! (y)
Trallen skruvas i kottlingarna.
Om du märker att något sticker upp så hyvla ner till plant!

Jag är helt övertygad om att du fixar detta på bästa sätt!

Dag
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Paus i trallandet

Till helgen blir det ny föreställning i TrallCikusen. Men det mentala arbetet rullar på hela tiden.
Teknikrummet behöver en stege men det gäller att hålla igen på måtten enligt poolbyggaren.
Förra året bytte vi ut en badstege vid stranden. Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
I morgon måste den bli klar för på fredag är det ny föreställning.

Dag

En rostig badstege står bredvid en arbetsbänk med virke, hink och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Paus i trallandet

Till helgen blir det ny föreställning i TrallCikusen. Men det mentala arbetet rullar på hela tiden.
Teknikrummet behöver en stege men det gäller att hålla igen på måtten enligt poolbyggaren.
Förra året bytte vi ut en badstege vid stranden. Den gamla rostiga låg i skräphögen för vidare transport till slutförvaringen så jag plockade hem den för att se om man kan göra om den till en teknikstege.
Jag har stått och vridit, vänt, mätt och funderat en lång stund i eftermiddag men den rätta lösningen poppar inte upp. För många begränsningar i mått och utrymme komplicerar det hela. En god natts sömn hjälper nog.
I morgon måste den bli klar för på fredag är det ny föreställning.

Dag

[bild]
Vilka mått har du dig att förhålla till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.