Svärsonen kämpar på!

Efter en rask arbetsinsats efter jobbet är nu 13 av 14 reglar monterade. Den 14:e vid högra hörnet kommer att växlas av och reglingen blir lite annorlunda då en lucka med golvsil skall monteras över dräneringsbrunnen. På trallen ovanför kommer också en utedusch.

En nästan färdigställd regelkonstruktion för ett byggprojekt med trädäck och betongfundament i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om man jobbar med blöta nytryckta reglar är det viktigt för mig att vara noggrann när dom olika utskärningarna görs. Att slarvsåga är inte min grej. Jag tycker inte det tar längre tid att hålla måtten exakta. Nästa moment går fortare när det är ordentligt gjort i grunden!

Reglar som delvis är monterade vid en byggarbetsplats utomhus med synliga stenplattor och en presenning över marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om jag inte är på bygget rent fysiskt så snurrar det i huvudet om dom kommande momenten. Just nu jobbas det febrilt på ”hjärnkontoret” med teknikrummets trappa och vädertätningen under trallen. Jag har en plan, precis som Sickan!

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 8 till
  • Laddar…
Packat

Verktyg och byggmaterial uppackat på arbetsbänk inför helgens byggprojekt runt poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I helgen blir det en slutspurt med att få reglingen runt poolen klar. Ett hörn klart och tre återstår. Helgens mål omfattar också att göra klart trappan, vädertätningen och luckan till teknikrummet.
Når vi målen kan elektrikern dra alla kablar och tralläggningen kan börja.
När trallen ligger på plats gör poolbyggaren sina sista installationer och vattnet kan släppas på.

Drömmen om bad till midsommar lever!
Dag
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Vad gör en sladd bland hermelinerna?

Verktyg och träbearbetningsmaterial på trall, inklusive borrmaskin, skruvdragare och träpluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller som den nya svenskläraret sa. ”Vad är det som kruuper?”
Håller på att att bygga luckan till teknikrummet. Gör en rillad ram 70 x 70 där luckan skall placeras. När jag gerar trall i 45˚ fräser jag oftast in två egenproducerade Dominopluggar av tryckimpregnerat och hörnet limmas ihop. Det blir stabilare då. Luckans fyllning blev 6 trallbrädor som breddjusterades för att passa in. Dom sågade trallbitarna frästes sen runt om för att få ett mjukare intryck. Under trallen reglas med 45 x 120. När luckpaketet är klart skall gasfjädrarna monteras för att underlätta handhavandet av luckan.

Trallbräda med rillad yta och hemmagjorda Dominopluggar för bygge av teknikrumslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram på arbetsbord utomhus med hörselskydd och gasfjäder, bygge av lucka till teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller badstegen så dök det upp ett bättre alternativ. Bakom boden hade jag en bortglömd stegdel som oftast är för kort. Var den kommer ifrån har jag ingen aning om. Kapade den i lagom längd och skruvade bara fast den. I bland har man tur!

Metallbadstege fastskruvad på träregel framför en betongvägg, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det ”reflektionstid” över en Pelarborr och planläggning av morgondagen.

Ritning för teknikrumsdörr på ett bord med måttband och verktyg, och en ölburk samt snacks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drömmen om bad till Midsommar lever än!

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
Unikt namn och 10 till
  • Laddar…
Det enda frågetecknet jag har än så länge är valet av snus, Kaliber är med hänsyn till vikten dyrare än Kronan. Hur motiveras detta?
 
  • Haha
Frallses
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det enda frågetecknet jag har än så länge är valet av snus, Kaliber är med hänsyn till vikten dyrare än Kronan. Hur motiveras detta?
Ingen aning! Man är ju vanemänniska! Men tack för tipset!
Behöver fylla på förrådet på måndag och då skall jag testa Kronan!
Vad säger jag vid kassan? Kronan???????????
 
  • Haha
Beemaster
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ingen aning! Man är ju vanemänniska! Men tack för tipset!
Behöver fylla på förrådet på måndag och då skall jag testa Kronan!
Vad säger jag vid kassan? Kronan???????????

Kronan Stark tror jag träffar helt rätt
 
stigen stigen skrev:
Ingen aning! Man är ju vanemänniska! Men tack för tipset!
Behöver fylla på förrådet på måndag och då skall jag testa Kronan!
Vad säger jag vid kassan? Kronan???????????
Nä du säger Göteborgs rapé ;):beer::ok:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Kronan Stark tror jag träffar helt rätt
Tack!
En stor stark!
Det mår nog kröppa bra av!
 
stigen stigen skrev:
Vad gör en sladd bland hermelinerna?

[bild]Fasen vad du ligger i. Vilkent snickarkunnande du besitter som gör egna dominopluggar i tryckt virke! Du vilar väl med en eller två Pelarborr på Nationaldagen!?

Eller som den nya svenskläraret sa. ”Vad är det som kruuper?”
Håller på att att bygga luckan till teknikrummet. Gör en rillad ram 70 x 70 där luckan skall placeras. När jag gerar trall i 45˚ fräser jag oftast in två egenproducerade Dominopluggar av tryckimpregnerat och hörnet limmas ihop. Det blir stabilare då. Luckans fyllning blev 6 trallbrädor som breddjusterades för att passa in. Dom sågade trallbitarna frästes sen runt om för att få ett mjukare intryck. Under trallen reglas med 45 x 120. När luckpaketet är klart skall gasfjädrarna monteras för att underlätta handhavandet av luckan.

[bild]

[bild]

När det gäller badstegen så dök det upp ett bättre alternativ. Bakom boden hade jag en bortglömd stegdel som oftast är för kort. Var den kommer ifrån har jag ingen aning om. Kapade den i lagom längd och skruvade bara fast den. I bland har man tur!

[bild]

Nu blir det ”reflektionstid” över en Pelarborr och planläggning av morgondagen.

[bild]

Drömmen om bad till Midsommar lever än!

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Vad gör en sladd bland hermelinerna?

[bild]

Eller som den nya svenskläraret sa. ”Vad är det som kruuper?”
Håller på att att bygga luckan till teknikrummet. Gör en rillad ram 70 x 70 där luckan skall placeras. När jag gerar trall i 45˚ fräser jag oftast in två egenproducerade Dominopluggar av tryckimpregnerat och hörnet limmas ihop. Det blir stabilare då. Luckans fyllning blev 6 trallbrädor som breddjusterades för att passa in. Dom sågade trallbitarna frästes sen runt om för att få ett mjukare intryck. Under trallen reglas med 45 x 120. När luckpaketet är klart skall gasfjädrarna monteras för att underlätta handhavandet av luckan.

[bild]

[bild]

När det gäller badstegen så dök det upp ett bättre alternativ. Bakom boden hade jag en bortglömd stegdel som oftast är för kort. Var den kommer ifrån har jag ingen aning om. Kapade den i lagom längd och skruvade bara fast den. I bland har man tur!

[bild]

Nu blir det ”reflektionstid” över en Pelarborr och planläggning av morgondagen.

[bild]

Drömmen om bad till Midsommar lever än!

Trevlig Helg!
Dag
Hade det inte gått att regla ut under den rillade ramen och sluppit 45x120 under luckan vilket gör den onödigt tung? :thinking:
Blir fint! :cool:(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Gäckande skuggan!

Poolbygget ligger i söderläge. Perfekt läge för poolen men med gassande sol och 28˚ i skuggan känns det som att arbeta i en het bastu. Men vi maler på och pausar ofta. Mycket vatten men i kväll får det bli några ”Pelarborr” så kroppen blir stabiliserad. Vi får se om vi når helgens mål. Jag försöker göra en sammanfattning i morgon kväll.

Efter hand som solen vandrar över himlen flyttar vi kap/ger sågen till den efterlängtade skuggan. Batteridriften underlättar verkligen flyttarna!

Byggplats utomhus med kap-/gersåg på stativ, träreglar och arbetsverktyg, i en trädgård med vacker grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående poolbygge med trästomme i en trädgård, delvis i skuggan, nära ett hus med uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av träkonstruktion för poolbygge med synliga balkar och en integrerad trappdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träregelverk för poolbygge i solen, med skugga från vegetation, på geotextil och vattenrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon är en ny dag och hoppet om bad till Midsommar lever!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
1977bjorn och 9 till
  • Laddar…
Rektangeln sluten!

Efter en intensiv bygghelg gick vi till slut i mål. All hörn på ramen är slutna och kottlade. Luckor för teknikrummet och dräneringspumpen är klara.
I dag var det 28˚ i skuggan så det känns i kroppen att man inte är 28 längre! Nu är det dags för elektrikern att göra sin insats. Sen blir det ”trallcirkus” för hela slanten.

Jag kommer att somna ovaggad i kväll!
Dag

Nybyggd träram för altan med kantbalkar och tvärgående bjälkar, redo för elektrikerarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd rektangulär träram och grund för byggprojekt i en trädgård, med hus och lekplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram för byggprojekt med sluten hörnkonstruktion och inbyggda luckor mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träramkonstruktion för pool med insatser för teknikrum och dräneringspump, omgiven av grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygget av en träramkonstruktion för altan med verktyg och byggmaterial synliga på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nyligen konstruerad träram för ett däck med kottlade hörn och öppningar för teknik, beläget i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion för däckbygge med avslutade hörn och utrymme för teknik, i en solig trädgård med svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen färdigställd trärörelse med ett integrerat lock över teknikrum/det finns en gul och en svart slang och andra installationer under rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion för byggprojekt med kottlade hörn och lucköppningar, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion med rektangelformade sektioner, kottlade hörn, och en lucka för teknik, i byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träramkonstruktion för byggprojekt på snötäckt mark, med detaljer för teknikrum och dräneringspump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 17 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Rektangeln sluten!

Efter en intensiv bygghelg gick vi till slut i mål. All hörn på ramen är slutna och kottlade. Luckor för teknikrummet och dräneringspumpen är klara.
I dag var det 28˚ i skuggan så det känns i kroppen att man inte är 28 längre! Nu är det dags för elektrikern att göra sin insats. Sen blir det ”trallcirkus” för hela slanten.

Jag kommer att somna ovaggad i kväll!
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Tjusigt, drömmen om midsommarbad lever (y):cool:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
S
stigen stigen skrev:
Rektangeln sluten!

Efter en intensiv bygghelg gick vi till slut i mål. All hörn på ramen är slutna och kottlade. Luckor för teknikrummet och dräneringspumpen är klara.
I dag var det 28˚ i skuggan så det känns i kroppen att man inte är 28 längre! Nu är det dags för elektrikern att göra sin insats. Sen blir det ”trallcirkus” för hela slanten.

Jag kommer att somna ovaggad i kväll!
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Luckan, är det pilsnerkylaren?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Luckan, är det pilsnerkylaren?
Bra idé! Sätter några krokar i reglingen så kan man hänga nätkassar vid dräneringspumpen! :beer:
 
  • Gilla
  • Haha
Thoisa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.