Pest, kolera eller blaskigt Mexiko öl?

Under den senaste veckan har jag varit ovän med min kropp. Det högra benet har känts väldigt annorlunda. Odefinierad smärta och värk och lite svullet. Väldigt öm i huden och lite febertoppar.
Högerbenet som opererades för 11/2 år sedan med blodpropp i vaden som resultat har inte gått att känna igen.
Kontaktade 1177 och fick rådet av sköterskan att åka till Södersjukhuset akut. Nej tack! Har aldrig kommit under 6 timmar när jag varit där på Stockholms största akutmottagning! Provade att boka en läkare för hembesök. Nej tack! Kostnad 2900kr.
Kontaktade 1177 igen. Fick prata med en sköterska med betydligt öppnare sinne. Hon bedömde att det sannolikt inte var en blodpropp på gång utan trodde nog mer på att Ischiasnerven som levde djävel och tyckte att det inte var nödvändigt med ett akutbesök.
Bokade en tid till min husläkare nästa morgon som tyckte att vore bra om jag tog ett PCR-test innan besöket för att utesluta det Mexikanska ölblasket. Gjorde testet i går. Natten till idag var inte benet och jag på samma våglängd. När jag masserade benet upp till skinkan kände jag att där fanns något som inte var naturligt. Fyra stora utslag som jag inte hade känt innan. Då sömn inte var att tänka på så blev det Googling. Plötsligt föll poletten ner! Mina symtom stämde perfekt in på bältros! Kontaktade 1177 väldigt tidigt i morse och fick rådet att åka till Nacka Akuten som öppnade 08.00. Klockan 08.10 satt jag i ett undersökningsrum och tio minuter senare var det klart! Träffade bare 2 rymdvarelser innanför dörrarna! Verkligt proffsigt upplägg!
Det var bältros i inledningsstadiet! Man har tre dygn på sig att börja medicinera med virusdämpande medicin efter upptäck för att mildra smärtorna och påskynda läkningen. Hoppas nu att jag kom på rätt sida av tidslinjen! 3 x 7 dagar skall tabletterna intagas. Har redan tagit 2 doser och lever på hoppet!
Fyra diagnoser på några dagar, blodpropp, ischias, Covid-19 och till slut bältros. Inser att man måste vara väldigt pigg och säga rätt saker när man navigera inom sjukvården. Det fria Vårdvalet ställer stora krav och kunskaper hos oss ”Brukare”.
Resultatet från PCR-testet kommer om några dagar och hoppas på ett NEGATIVT resultat.
Nu är det Jul och slut på gnällandet! Kände bara att jag ville dela min resa i ”Det Fria Vårdvalet”!

God Jul och Njut! Man kan aldrig njuta för mycket!

Dag

Verkstadsskylt med texten "Everyone should believe in something. I believe I'll have another beer" framför ölburkar med tända ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Pysslarn och 16 till
  • Laddar…
Jag känner mig lugn nu när diagnosen är ställd.

Det som bekymrar mig är vägen dit. Många vägar att navigera sig fram på och väldigt lätt att hamna på fel spår i brytpunkterna för att sluta i ett Moment 22 eller stoppblock. Planerad presentation och behärskat beteende underlättar. Goda datakunskaper och erfarenhet hur man tar sig förbi mänskliga stopp är ett måste! Många kockar i soppan! Det kan inte vara lätt för dom som inte har erfarenheten att navigera i ”Den Svenska Modellen”.
Vi lämnar mörkret bakom oss och går mot ljusare tider!
God fortsättning och njut av den snö som faller!

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz och 4 till
  • Laddar…
Försenad Julklapp!

I
dag fick jag en försenad julklapp.

Ett dokument som visar ett negativt provsvar för SARS-CoV-2, taget den 2020-12-23.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår det att bekämpa ”Helveteselden”!

God fortsättning!

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
”Äras dom som äras bör”

För mig är det viktigt att ge en återkoppling när man får uppleva något positivt. Mycket ris skrivs om våra akutmottagningar i landet. Visst har jag fått tillbringa många timmar i väntan på vård ibland men det beror nog inte på personalen. Resurstilldelningen är nog närmare sanningen och den styr inte personalen på golvet över.
Så mitt besök på Nacka Akuten julaftons morgon imponerade på mig. Att dom i dessa tider kan leverera vård av högsta klass känns betryggande och skall givetvis återkopplas!

Dag

Skärmdump av ett e-postmeddelande där mottagaren tackar för den vård de fått på en akutmottagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Handhyveln och 26 till
  • Laddar…
Hej!

Jag vill gärna ha lite tips på en tyst kompressor. Får nästan hjärtslag av den som skramlar i verkstaden i dag.
Har Googlat lite och hittat en som förutom olika färger skiljer rätt mycket på priset. Är det någon som har erfarenhet av denna modellen? Tar gärna emot tips på liknande!

Dag

Blå Guide 150/8/24 tyst kompressor med två cylindrar visad på Amazon webbsida, med specifikationer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd Drift-Air kompressor JW30 med oljefri mekanism och hjul som presenteras på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är rätt övertygad om att det är i princip samma grejer oavsett vilken färg eller logga det är på dom. Jag köpte en billig från ebay och är jättenöjd.
Lyssna på klicket från knappen och jämför det med då den går.
 
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Jag är rätt övertygad om att det är i princip samma grejer oavsett vilken färg eller logga det är på dom. Jag köpte en billig från ebay och är jättenöjd.
Lyssna på klicket från knappen och jämför det med då den går.
[video]
Det där är ju en viskning jämfört med den jag har!
Är det lönt att jaga bättre pris än 1500kr?
Tack för hjälpen! (y)
Dag
 
Det tror jag inte. Köpte billigaste på ebay för några år sedan och tror jag betalade 1700:- då. Värt varenda krona jämfört med en traditionell. Nu använder jag den bara till jobb inomhus då jag blev tvungen att köpa en större pga mer luftkrävande maskiner. Rycker till varje gång storkompressorn startar :rofl:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
dof dof skrev:
Det tror jag inte. Köpte billigaste på ebay för några år sedan och tror jag betalade 1700:- då. Värt varenda krona jämfört med en traditionell. Nu använder jag den bara till jobb inomhus då jag blev tvungen att köpa en större pga mer luftkrävande maskiner. Rycker till varje gång storkompressorn startar :rofl:
Kunde inte hålla mig så jag tog en tur på Ebay.
Hur många liter har du på din?

Dag

Blå kompressoroljefri tryckluftskompressor på Ebay-sida med specifikationer och pris på EUR 99,00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
24l.
Oljefri luftkompressor på 24 liter från MAGNUM med svart tank och två motorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte dina förutsättningar men jag har en 2 cyl 90l där bara ljudet gjorde mig irriterad när den gick, har en kallvind ovan verkstaden så jag kastade upp den där och lät någon dra kabel till ett motorskydd där jag nu kör start/stopp. Även dragit "tillfällig" slang ner till en vinda av bättre modell. Nu är det en fröjd att köra tryckluft igen!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Nu vet jag inte dina förutsättningar men jag har en 2 cyl 90l där bara ljudet gjorde mig irriterad när den gick, har en kallvind ovan verkstaden så jag kastade upp den där och lät någon dra kabel till ett motorskydd där jag nu kör start/stopp. Även dragit "tillfällig" slang ner till en vinda av bättre modell. Nu är det en fröjd att köra tryckluft igen!

Hej Mickebandsåg!

Tyvärr har jag inte möjlighet till en sådan installation. En sådan kraftig kompressor har jag nog inte användning för då användningsområdet bara gäller dyckertpistol, pumpning och renblåsning.

Dag
 
Bara en tanke. Ibland snöar man in på ett spår, sen går kollegan förbi och frågar varför man inte gör si ist :cool:
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
Närbild av klocka visande fem i tolv, symbol för årskiftet och reflektion över året 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Fem i tolv” för år 2020


Årets sista dag och en stilla reflektion över detta speciella år 2020 som vänt allting upp och ner.
Pandemin, detta osynliga, som tog över vårt samhälle och vände hela vår värld in i en helt ny riktning. Ett paradigmskifte!
”Liten tuva välta stort lass” har tyvärr aldrig stämt så bra in.

Mitt mål för år 2020 var att det skulle bli ”Handverktygens år”, tillbaka till rötterna!
Hur blev det då?
När jag skrollar genom årets händelser i Stigens verkstadstråd ser jag att resan bara har börjat. ”Målet”, är som ett stort pussel och dom flesta kantbitarna är på plats men nu återstår det att hitta och lägga dom återstående tusentals bitarna på rätt plats.

Så målsättningen för det nya året 2021 blir att fortsätta lägga detta stora pussel, helt färdigt lär det nog aldrig bli. Förhoppningsvis kommer det att bli många olika stickspår på årets resa då restriktionerna släpper och vi får lära oss ett nytt sätt att leva tillsammans.
Välkommen 2021!

Gott Slut och Gott Nytt År!
önskar
Stigen/Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.