Härligt!
Vilken blev det och från var?
 
Redigerat:
Den här blev det!

Vit tyst oljefri luftkompressor med 35L tank och reglage, visad mot vit bakgrund.

Hittade efter lite letande en med 35L tank.Tror att det blir bättre med stor tank.Det finns många olika tankstorlekar att välja på från olika tillverkare.
Alla tillverkare tycks använda samma motorblock som dom monterar på olika tankar som sedan målas och pyntas med egna klisteretiketter. Jag köpte min på Amazon.se för 1650:- med frakt till dörren. Det lilla jag testat så verkar den fylla mina behov.

Dag
 
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Jag kikade runt innan, då hittade jag att de fanns dels med olika tankar, men också att det fanns olika effekt på kompressorn med, då var det 550 samt 750W, men du verkar ha hittat ett på 850W :thinking:
 
Stämmer!

När jag hittade denna modellen så var den slut i lager men jag satte den på bevakning och plötsligt en kväll dök det upp tre exemplar igen på Amazon. Då var det bara att slå till!
Jag tror man kan hitta dom på ebay.de också.
Det finns också betydligt större tankmodeller med flera motorblock monterade men då ökar prisbilden. Den här är nog den största/kraftigaste med ett motorblock.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Den här blev det!

[bild]

Hittade efter lite letande en med 35L tank.Tror att det blir bättre med stor tank.Det finns många olika tankstorlekar att välja på från olika tillverkare.
Alla tillverkare tycks använda samma motorblock som dom monterar på olika tankar som sedan målas och pyntas med egna klisteretiketter. Jag köpte min på Amazon.se för 1650:- med frakt till dörren. Det lilla jag testat så verkar den fylla mina behov.

Dag
Då blir det tryck i verkstan efter detta inköp!
 
Stämmer! Bra tryck till behaglig ljudnivå! Inga plötsliga bromsspår i byxorna och glada barnbarn! :love:
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Möbelrenovering

En grannes släktklenod har börjat dela sig i mindre bitar. Objektet är en gammal spegel/pigtittare som tydligen har gjort ett antal okontrollerade fria fall under årens lopp. Nu har tre gamla lagningar gett upp så lite omvårdnad behövs.
En slutbit av stativet behövdes limmas på igen. Problemet med svängda möbeldetaljer är att kunna sätta rätt presstryck på bitarna trots alla ytor som går åt fel håll. För att få två parallella ytor att spänna mot fick jag tillverka en enkel form som kunde fixera biten på rätt plats utan att det hela försköts när jag ökade presstrycket.

Träbit med brutet hörn som behöver limmas, ligger på svart yta med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med biten fast i formen gick det lätt att få delen på rätt plats.

Reparation av gammal möbel, svängd trädel limmas fast med klämmor på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal möbeldel klämd i en skruvstäd för limning, visar skadan och reparationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal spegel med en lagad snidad trästativ i en verkstad med träplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa uppgift är att försöka limma ihop den söndriga krönlisten på rätt plats. Det är gamla limningar som släppt så alla små kontaktytor får rensas försiktigt från gamla limrester. Inte mycket material i delarna så det blir att ta det piano.

Söndriga delar av en gammal brun spegel med ornament på en vit bakgrund, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en gammal, skadad trälist med dekorativa sniderier, som ligger på en arbetsbänk för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparation av en snidad trädetalj från en möbel, placerad på en anpassad träform för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av möbeldetalj med en svängd träbit limmad till en anpassad form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av trästativ för spegel med svängda mönster, limmad och fixerad i en enkel träform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar av en gammal krönlist till en spegel ligger lösa på papper under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sen alla delar skall återlimmas blir det att komma på lite olika hjälpmedel så att limytorna kan få lite press samtidigt......................
Men det blir nog en annan dag.

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Före

Rostigt och skadat spetsigt verktyg inspänt i en skruvstycke på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter


Slitna verktyg på en arbetsbänk med måttband, illustrerar ett före-renoveringsstadium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Spegel, spegel på bordet där, säg vad som godast är.......

Återskapad snidad krönlist på en gammal spegel som lagats, med verktyg och limrör synligt i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rensning av gamla limrester skulle dom två lösa bitarna återanpassas in i den snidade krönlisten. Den första biten hade 4 anläggningspunkter men passningarna i brottytorna stämde inte helt. Troligtvis lagat för många gånger med lite materialsvinn varje gång. På grund av krönlistens utformning var det omöjligt att sätta tryck på limytorna så det fick bli handhållen limning med SuperEpoxy Rapid och hårtork. Limmet härdade på några minuter och håligheter på vissa ställen kunde lätt fyllas i.

Snidad krönlist på spegel under reparation med synlig verkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limfogarna smälter bra in i spegelns lite glansiga ytbehandling.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Frästips!

Här är en enkel jigg att fräsa runda hål utan schablon.

 
Ola C Ola C skrev:
Orginalet som gubben kopierat finns givetvis på byggahus sedan gammalt:geek: [länk]
Bra Ola!

Många bra tips tycks ligga dolda i det förgångna.
Ibland är det svårt att se skogen för alla träden!

Dag
 
stigen stigen skrev:
Bra Ola!

Många bra tips tycks ligga dolda i det förgångna.
Ibland är det svårt att se skogen för alla träden!

Dag
Ja det va mest på skämt jag skrev det där, det e ju inte lätt att hitta 5 år gamla saker på ett forum när man inte ens vet att man letar efter dom:)
 
stigen stigen skrev:
Frästips!

Här är en enkel jigg att fräsa runda hål utan schablon.

[media]
Bara synd att du glömde dubba till svenska.:cry:(y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Bara synd att du glömde dubba till svenska.:cry:(y)
Några såna här till helgen och tyskan blir lättare att förstå! :geek:

Samling av olika bayerska ölflaskor i en presentförpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.