Stol Nr:1 klar!

Började montera den första stolen efter en runda till tippen med full kärra. Det känns alltid som en befrielse när man rullar hem igen med tom kärra!
Jag gjorde en monteringsmall till ryggstödet. Bredden på ryggstödet är 400mm och dom 2 monteringsreglarna är 380mm. Dom 5 pinnarna till ryggstödet fästes temporärt med dubbelhäftande tejp innan paketet vändes och skruvades bakifrån.

Omonterat träryggstöd till en stol med monteringsreglar och förborrade hål, inga synliga skruvar, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obehandlat träryggstöd till stol med fem vertikala pinnar och monteringsreglar, temporärt fästa, redo för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggd stol med fem vertikala pinnar i ryggstödet och horisontella sittytor monterade på svart metallställning, stående på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det underlätta att ha flera skruvdragare med olika borr och bits när man monterar. Dom små Bosch-dragarna är väldigt behändiga!

Tre stycken Bosch skruvdragare på en svart verktygsbänk med borrhal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre fästregeln för ryggstödet fixerades med 4 märlor i förborrade hål. Inga synliga skruvar på sittytorna var beställt för att ge ett renare intryck.

Nybyggd stol i obehandlat ek med synliga skruvar och modern design på svart metallunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ekbeklädnaden kommer att förbli obehandlad så en grå ytpatina växer fram precis som soffan som gjordes för ett år sedan.

Nybyggd stol med obearbetade eklameller och dekorativa gjutjärnsben på en stenlagd gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trädgårdsbänk i obehandlad ek med synliga monteringsreglar och en ryggstödsstruktur med omvända pinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att vända på ryggstödets pinnar har stolen fått ett helt annat utseende. Betydligt modernare stuk och lite utmanande proportioner. Jag kommer att behålla dom gamla träpinnarna och fästbultarna. Det får bli ett vinterarbete att slipa och måla dom i en ny färg. Då får vi två uppsättningar och kan snabbt ändra på det hela.

Två ihopmonterade trädgårdsstolar, en målad röd och en obehandlad i ekeffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det brasa med glögg i växthuset!

Mysig vy i växthus på kvällen med tända ljus och utsmyckning, ger en känsla av avslappning och vintermys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat Dag!
 
A aglphoto skrev:
Snyggt jobbat Dag!
Tack Arne!
 
Har du Bosch-dragare? Var det inte du som kör AEG ??

//AA
 
S saiter skrev:
Har du Bosch-dragare? Var det inte du som kör AEG ??

//AA
Hej!

Skruvdragareresan började för många år sedan med Festool. När Bosch lanserade sina 10,8v maskiner började jag samla på mig rätt många olika delar och fortsatte komplettera efterhand som nya maskiner presenterades. Jag är väldigt nöjd med dessa maskiner.
Sedan när det var dags att ersätta den gamla Festool maskinen började jag köpa lite Bosch 18v maskiner. Men så plötsligt erbjöd mitt Jula varuhus -75% på väldigt många AEG maskiner och batterier.
Testade mina fynd och insåg att AEG kändes helt ok. Att man även har 6 års garanti känns tryggt.
Så den nya planen blev att endast ha 2 olika batterisystem.
Bosch 10,8-12v behöll jag och satsade på AEG 18v för hela slanten.
Sålde bort alla Bosch 18v, sladdmaskiner och udda batterisystem.
Jag har nu väldigt många AEG 18v maskiner som täcker alla mina behov.
Möjligheten att göra denna rockad var så klart dom väldigt låga inköpspriserna på -75% till -50% av AEG delar. 15 batterier och 5 laddare kompletterar hela maskinparken.
Sist men inte minst är det väldigt skönt att inte ha många olika batterisystem att förhålla sig till.

Dag
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Rali-Tomten levererade idag!

Fick ett efterlängtat paket från Rali-Tomten idag. Har bara packat upp och kollat sakerna. Ser verkligen fint ut! Produkter fån Alplandet andas kvalitet!
Men först måste stolprojektet göras klart. Det känns bättre att slutföra ett projekt innan nästa påbörjas.
Fastsättningen av spännverktyget i MFT-bordet får nog bli till helgen då jag behöver fundera lite på det smartaste sättet att få det lätt avtagbart.

Ett paket från Rali-Press Evolution med självlåsande universal skruvstycke visas, planer för användning i snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet verktygsetui med olika stämjärnstänger och fastsättningar i metall och en röd detalj synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väldigt mycket ”stämjärn” finns i denna lilla lådan!

Plastlåda märkt "RALI shark" innehållandes stålämnen till stämjärnsskaft på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygslåda med Rali-stämjärn och lösa stålämnen, förberedd för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förpackningar med RALI-shark utbytbara blad av olika storlekar för snickeriverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är lite bilder på ett av stålämnena (18mm) till ett av stämjärnsskaften. En tanke att också använda dom lösa stålen till ett egenkonstruerat annorlunda verktyg verkar vara genomförbart.

Stålämne för stämjärnsskaft vilar på träbit på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett 18mm stålämne för stämjärnsskaft, monterat på ett trähandtag, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett stämjärnsskaft i metall, 18mm tjockt, vid en träbit på ett vitt bord, del av en verktygssamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vi får se vad som poppar upp framöver!

Dag
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom!

Dag

Trevlig veranda med två hemgjorda trästolar och bord med tänd lykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Ettan kom, tvåan kom, trean kommer så småningom!

Dag

[bild]
stiligt! ser ut som en bra plats för lite glögg!
 
  • Gilla
aglphoto och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
stiligt! ser ut som en bra plats för lite glögg!
Tack!

Två kvar att montera och sedan får det bli ett färgbyte av bordsstativet.

Dag
 
Att bärga sig eller inte?

Efter en natts funderingar gick det inte att bromsa utvecklingen. Inspänningsverktyget kommer att monteras längs någon av långsidorna på mitt MFT-bord. På dom monteringsvideo som jag har tittat på monteras den fast med dom 12 skruvarna som medföljer i förpackningen med tre skruvar i varje skenbit. Jag vill gärna ha det mera flexibelt så min lösning blir att montera skenan på en lång ekregel som enkelt kan fästas vid bordet med två fästpunkter.

En ekregel bredvid ett metalliskt skensystem längs en arbetsbänk, förberett för montering och anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En lång ekregel med påmonterade metallskenor ligger på ett arbetsbord bredvid en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom långa monteringsskruvarna byts ut mot kortare så att skruvarna inte går igenom ekregeln. Dessutom fästes varje skenbit i samtliga 7 hål för att få monteringen riktigt stabil.

Två olika längder av skruvar på sliten verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skenan är 1460mm lång så regeln blev 1560mm. Skenan kommer i fyra delar och passas ihop med mindre tandade plåtbitar för perfekt passform.

Närbelägen bild på tandemfogade skenor och en träregel som en del i en verktygsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två M8 vagnsbultar slipades till för att passa i den eklist med T-spår som hela bordet är kantat med. I ”bra och ha lådan” hittade jag två gamla Festool-rattar M8 som passade perfekt.

Monteringsdetalj av skena på ekregel med M8 vagnsbult och Festool-ratt, förberedd för installation på MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Festool-justeringsknopp monterad på en anpassad ekregel som är fäst vid en arbetsbänk med en T-spårad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När hela paketet är monterat kan jag enkelt välja på vilken sida av MFT- bordet jag vill ha det. Två fästpunkter tror jag räcker!

En ekregel monterad på ett MFT-bord med inspänningsverktyg och anpassade fästpunkter för flexibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett MFT-bord med svart perforerad arbetsyta och en ekregel fäst längs sidan, med verktygsförvaringslådor undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att förborra dom 28 skruvhålen, fräsa till ekregeln så att den harmonierar med MFT-bordet, slipa och slutligen vaxolja det hela. När man ändå håller på så är det lika bra att göra det ordentligt!
Men nu blir det paus och reflektion. Kanske dyker det upp någon smartare idé under natten.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Slutspurt!

I dag har det blivit lite tid över för det nya inspänningsbeslaget till MFT-bordet. I satsen ingår en borrmall till skenorna så att allting blir perfekt centrerat. Jag skruvade fast brickorna till eklistens fästpunkter. Lösa brickor har en tendens att alltid försvinna. Ju mindre lösa delar desto lättare.
Slutredovisning och test kommer dom närmaste dagarna.

Dag

Närbild på inspänningsbeslag till MFT-bord med borrmall, skenor och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt inspänningsbeslag fastskruvat i trälist med borrmall synlig på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt inspänningsbeslag monterat på MFT-bord med eklist och borrmall synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Hur tjusigt som helst! (y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Hur tjusigt som helst! (y)
Tack!

Mer heltäckande bilder och lite utvärdering kommer nog i morgon.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Tack!

Mer heltäckande bilder och lite utvärdering kommer nog i morgon.

Dag
Vi väntar och längtar!(y)
 
Klart!

I dag blev jag klar med Rali inspänningssystemet till mitt MFT-bord. När jag provspännde en lite längre björkplanka såg jag att ekplankan med systemet började bukta utåt.

Närbild av ett Rali inspänningssystem mellan en björkplanka och en ekplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tydligen stora krafter när man tar i lite! Så 2 fästpunkter fick bli 3!
Mitt på ekregeln borrades ett 8 mm hål för en maskinskruv som fäster i en rampmuff som är försänkt i bordets kantregel av ek.

Närbild på inspänningssystem med en björkplanka och maskinskruv som fäster i en rampmuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en ekbräda med ett insatt och försänkt skruvsystem, del av Rali inspänningssystemet på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter det som berget! Jag får sätta en rampmuff till på andra sidan av MFT-bordet så det blir flexibelt.

Putsade till björkplankans sida med putshyveln. Jag tog verkligen i och körde rätt grova spån för att se så allt satt stabilt.

Närbild på en björkplanka fastspänd med Rali inspänningssystem vid en ekbordsskant, uppvisande hållfasthet och precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett MFT-bord med ett nyanpassat Rali inspänningssystem och hyvelspån på en fastspänd björkplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en liten fals på samma sätt och avslutade med att fasa kanten.

Björkplanka spänd i Rali inspänningssystem på MFT-bord med hyvelspån och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbord med Rali inspänningssystem, ekregele med borrat hål, rampmuff och hyvelspån från björkplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett arbetsbord med inspänningssystem och en fastspänd björkplanka, omgivet av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imponerande! Björkplankan satt som fastgjuten! Inspänning med bordet som stöd fungerar också perfekt. Enkelt och flexibelt!

Till vardags kommer jag att ha beslagen nere i vänstra hörnet av bordet så dom inte sticker ut i onödan.

Ett MFT-bord med installerat Rali inspänningssystem och spån från putshyvling av björkplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på ett Rali inspänningssystem fäst i ett MFT-bord som håller fast en träplanka, omgivet av hyvelspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så den obligatoriska bilden på belastningstestet. Verktyget klarar utan problem att hålla en komplett ”Pelarborr” mellan backarna!
Förtroendegivande!

En metallpelarborr fastspänd mellan skruvtvingars backar på ett arbetsbord för att testa styrkan i fästanordningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg och njut av den varma glöggen!

Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Manberg och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.