484 725 läst · 2 312 svar
485k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Den svaga länken!
När jag sågade ut vinkeln på spröjsämnena började sågens on/off knapp att bete sig lite konstigt. Sågen fick bekänna färg då de det var ca. 25m som skulle sågas i 19˚. Stoppknappen slutade tidvis att fungera.
Dragströmbrytaren som jag hade monterat var en äldre12v brytare som blev över för många, många år sedan när jag monterade extraljus på min första bil. Jag plockade av brytaren och öppnade den. Den hade börjat smälta på insidan mellan kontaktblecken. Tydligen blir det ganska kraftig strömrusning mellan kontaktblecken med 18v då sågen belastades.
Så kraftigare don måste monteras! Fastnade för Bitemas minsta säkerhetsbrytare som är betydligt kraftigare byggd. Ett nytt litet hus till brytaren fixades till och brytaren monterades.
Den lösa nyckeln till brytaren känns bra. Borttagen och hängande i sin kedja är det ingen risk att sågen startas ofrivilligt. Så vad har man lärt sig? Storleken har trots allt en avgörande betydelse!
Dag
När jag sågade ut vinkeln på spröjsämnena började sågens on/off knapp att bete sig lite konstigt. Sågen fick bekänna färg då de det var ca. 25m som skulle sågas i 19˚. Stoppknappen slutade tidvis att fungera.
Dragströmbrytaren som jag hade monterat var en äldre12v brytare som blev över för många, många år sedan när jag monterade extraljus på min första bil. Jag plockade av brytaren och öppnade den. Den hade börjat smälta på insidan mellan kontaktblecken. Tydligen blir det ganska kraftig strömrusning mellan kontaktblecken med 18v då sågen belastades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kraftigare don måste monteras! Fastnade för Bitemas minsta säkerhetsbrytare som är betydligt kraftigare byggd. Ett nytt litet hus till brytaren fixades till och brytaren monterades.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den lösa nyckeln till brytaren känns bra. Borttagen och hängande i sin kedja är det ingen risk att sågen startas ofrivilligt. Så vad har man lärt sig? Storleken har trots allt en avgörande betydelse!
Dag
Bråttom, Bråttom!
På söndag är det 1:a Advent och min dotter upptäckte att det nog skulle behövas två massiva förhöjningar till adventsstakarna.
Hittade lite grövre ekbitar som sågades, hyvlades, limmades och putsades till i rätt mått.
Julefriden kan börja!
Dag
På söndag är det 1:a Advent och min dotter upptäckte att det nog skulle behövas två massiva förhöjningar till adventsstakarna.
Hittade lite grövre ekbitar som sågades, hyvlades, limmades och putsades till i rätt mått.
Julefriden kan börja!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Nu låter jag nog lite tråkig, men de huvudbrytarna i plast brukar inte hålla så länge (inte på traktorerna iallafall). /Micke
Hej Micke!M Mickebandsåg skrev:
Tack för informationen. Jag har ingen erfarenhet av dessa brytare men då sågen är en ”gå bort såg” så kommer den mest att användas under dom varma månaderna. Om den håller några år är jag nöjd. En ny brytare kostar bara 80kr och är enkel att byta. Vi får se hur länge den håller.
Dag
Det tror inte jag. Jag skulle mer tro att det blir en liten ljusbåge när man slår till eller troligare från, det skapar en liten upphöjning på kontaktytan som hindrar god kontakt. Detta leder till varmgång och säkert sot. Jag hade loss min för några veckor sedan. Bara att putsa lite lätt, sedan som ny. Såg ut att vara några små kratrar.
Hur som helst, är den enkel att byta så kör på och se vad som händer.
Hur som helst, är den enkel att byta så kör på och se vad som händer.
Bra tips, ska jag ta till mig. Också bra se din klyv har svärd, tänk om alla hade..stigen skrev:
Spill!
Hela tiden blir det mindre spillbitar att ta ställning till. Under vintersäsongen gör jag små brickor där 2 tändklossar används när brasan skall tändas. Förhöjningarna skjuter jag fast med dyckertpistolen. Funkar kanon!
Dag
Hela tiden blir det mindre spillbitar att ta ställning till. Under vintersäsongen gör jag små brickor där 2 tändklossar används när brasan skall tändas. Förhöjningarna skjuter jag fast med dyckertpistolen. Funkar kanon!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Byte på tronen!
Jag har sedan tidigare den mindre AEG 18v batterisågen men Blockade hem storebror nyligen med kvitto och 4års garanti till ett bra pris. Samma såg som jag använder fast monterad i mitt AEG/Elu sågbord.
Storebror är Brushless, lite kraftigare och sågar djupare.
Lillebror med laddare och två batterier tar en kompis hand om.
Dag
Jag har sedan tidigare den mindre AEG 18v batterisågen men Blockade hem storebror nyligen med kvitto och 4års garanti till ett bra pris. Samma såg som jag använder fast monterad i mitt AEG/Elu sågbord.
Logga in
Skapa konto
Storebror är Brushless, lite kraftigare och sågar djupare.
Logga in
Skapa konto
Lillebror med laddare och två batterier tar en kompis hand om.
Logga in
Skapa konto
Dag
Nytt projekt!
Fyra trädgårdsstolar behöver nya sitt/ryggbrädor. ”Trädgårdsmästaren” har beställt obehandlad ek och obehandlad ek blir det. Men först skall trähögen kapas till ungefärligt mått och rikt/planhyvlas. Cirka 50 bitar behövs men det får bli morgondagens uppgift.
Trevlig Helg!
Dag
Fyra trädgårdsstolar behöver nya sitt/ryggbrädor. ”Trädgårdsmästaren” har beställt obehandlad ek och obehandlad ek blir det. Men först skall trähögen kapas till ungefärligt mått och rikt/planhyvlas. Cirka 50 bitar behövs men det får bli morgondagens uppgift.
Trevlig Helg!
Dag
Logga in
Skapa konto