54 365 läst · 310 svar
54k läst
310 svar
”Stigens verkstadstråd 2024”
”D-day” för Draco 2700 Sterling
I dag var det äntligen dags att montera in några månaders jobb i båten. Den nya stora möbeln är ganska tung så vi fick handräckning av några personer till för att få upp den i båten.
Väl i båten började det sista precisionsarbetet med att markera alla dom nya fästpunkterna.
Målet var att få alla 8 fästpunkter ”spot on” och det lyckades vi med. Här är dom rostfria Rampamuffarna monterade och bultarna testas. Fotpallen fick två fästpunkter i durken. Det räcker.
När väl all var monterat fick Marcus den stora äran att ta bort skyddsplasten på dom rostfria dörrarna. Som hyllplan i den stora möbelns förvaringsutrymme har vi använt 4mm Plexi.
Givetvis så passar inte dom gamla mattorna längre men nya står på tur och då blir det perfekt passform.
Nu skall Marcus montera extrasätet och städa av sittbrunnen.
Trappan till vänster står på tur. Skall vara klar innan Midsommar så det blir till att göra en ”mock up” i skitvirke innan den riktiga görs. Enkel fastsättning är ett måste. Fick reda på idag att trappan måste bort om man vill öppna motorluckan i golvet. Så enkelt och stabilt får det bli. Marcus är jättenöjd med resultatet och så även jag.
En intressant fråga när det gäller en sådan här renovering är. Vad kostar det?
Mellan tummen och pekfingret tror jag det landar närmare 10000kr för materialet.
Den summan innebär att han har fått 3 nya möbler i massiv ek, en ny trappa, avtagbar badplattform i aktern av 4mm plexi med Biltema teakmatta och till vintern blir det ett nytt stort bord till sittbrunnen. Det har vi ek över till men inte tid.
När dom återstående delarna blir klara kommer dom att redovisas här.
Jag gör alltid en belastningstest på det jag bygger. Kravet är att föremålet skall klara tyngden av en ”Pelarborr!
Då är jag nöjd!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
I dag var det äntligen dags att montera in några månaders jobb i båten. Den nya stora möbeln är ganska tung så vi fick handräckning av några personer till för att få upp den i båten.
Väl i båten började det sista precisionsarbetet med att markera alla dom nya fästpunkterna.
Målet var att få alla 8 fästpunkter ”spot on” och det lyckades vi med. Här är dom rostfria Rampamuffarna monterade och bultarna testas. Fotpallen fick två fästpunkter i durken. Det räcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När väl all var monterat fick Marcus den stora äran att ta bort skyddsplasten på dom rostfria dörrarna. Som hyllplan i den stora möbelns förvaringsutrymme har vi använt 4mm Plexi.
Givetvis så passar inte dom gamla mattorna längre men nya står på tur och då blir det perfekt passform.
Nu skall Marcus montera extrasätet och städa av sittbrunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappan till vänster står på tur. Skall vara klar innan Midsommar så det blir till att göra en ”mock up” i skitvirke innan den riktiga görs. Enkel fastsättning är ett måste. Fick reda på idag att trappan måste bort om man vill öppna motorluckan i golvet. Så enkelt och stabilt får det bli. Marcus är jättenöjd med resultatet och så även jag.
En intressant fråga när det gäller en sådan här renovering är. Vad kostar det?
Mellan tummen och pekfingret tror jag det landar närmare 10000kr för materialet.
Den summan innebär att han har fått 3 nya möbler i massiv ek, en ny trappa, avtagbar badplattform i aktern av 4mm plexi med Biltema teakmatta och till vintern blir det ett nytt stort bord till sittbrunnen. Det har vi ek över till men inte tid.
När dom återstående delarna blir klara kommer dom att redovisas här.
Jag gör alltid en belastningstest på det jag bygger. Kravet är att föremålet skall klara tyngden av en ”Pelarborr!
Då är jag nöjd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Redigerat:
Mycket fint!stigen skrev:”D-day” för Draco 2700 Sterling
I dag var det äntligen dags att montera in några månaders jobb i båten. Den nya stora möbeln är ganska tung så vi fick handräckning av några personer till för att få upp den i båten.
Väl i båten började det sista precisionsarbetet med att markera alla dom nya fästpunkterna.
Målet var att få alla 8 fästpunkter ”spot on” och det lyckades vi med. Här är dom rostfria Rampamuffarna monterade och bultarna testas. Fotpallen fick två fästpunkter i durken. Det räcker.
[bild]
[bild]
När väl all var monterat fick Marcus den stora äran att ta bort skyddsplasten på dom rostfria dörrarna. Som hyllplan i den stora möbelns förvaringsutrymme har vi använt 4mm Plexi.
Givetvis så passar inte dom gamla mattorna längre men nya står på tur och då blir det perfekt passform.
Nu skall Marcus montera extrasätet och städa av sittbrunnen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Trappan till vänster står på tur. Skall vara klar innan Midsommar så det blir till att göra en ”mock up” i skitvirke innan den riktiga görs. Enkel fastsättning är ett måste. Fick reda på idag att trappan måste bort om man vill öppna motorluckan i golvet. Så enkelt och stabilt får det bli. Marcus är jättenöjd med resultatet och så även jag.
En intressant fråga när det gäller en sådan här renovering är. Vad kostar det?
Mellan tummen och pekfingret tror jag det landar närmare 10000kr för materialet.
Den summan innebär att han har fått 3 nya möbler i massiv ek, en ny trappa, avtagbar badplattform i aktern av 4mm plexi med Biltema teakmatta och till vintern blir det ett nytt stort bord till sittbrunnen. Det har vi ek över till men inte tid.
När dom återstående delarna blir klara kommer dom att redovisas här.
Jag gör alltid en belastningstest på det jag bygger. Kravet är att föremålet skall klara tyngden av en ”Pelarborr!
Då är jag nöjd!
[bild]
[bild]
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Helgen är uppdelad på tre projekt.
1. Båtinredning klar! Badbryggan på G!
2. Grannens terassbygge rullar på. Igår blev kjolen runt trallen klar och en bärlina 45 x 145 monterades för dom vagnstycken som trapptrallen skall vila på. Steghöjd 18cm, d.v.s en och en halv trall. Liggande 45 x 95 används i konstruktionen. Då har man 95mm att skarva på och slipper att sätta skruvarna för nära ändträ. Klar fördel! Nu håller”Den läraktiga grannen” på att serieproducera 21 vagnstycken. Jag vet att det blir bra. Han är en mästare på Excel!
I morgon hoppas vi kunna sätta alla vagnstyckena.
3. En medlem på BH vill ha lite såghjälp i morgon förmiddag. Lite MDF-sågning i givna mått.
Ulmia 1710 och Dewalt 125 Radialsåg fixar det.
Nästa vecka blir det båttrappa för hela slanten. Stabila steg lär behövas på midsommarafton!
Dag
1. Båtinredning klar! Badbryggan på G!
2. Grannens terassbygge rullar på. Igår blev kjolen runt trallen klar och en bärlina 45 x 145 monterades för dom vagnstycken som trapptrallen skall vila på. Steghöjd 18cm, d.v.s en och en halv trall. Liggande 45 x 95 används i konstruktionen. Då har man 95mm att skarva på och slipper att sätta skruvarna för nära ändträ. Klar fördel! Nu håller”Den läraktiga grannen” på att serieproducera 21 vagnstycken. Jag vet att det blir bra. Han är en mästare på Excel!
I morgon hoppas vi kunna sätta alla vagnstyckena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. En medlem på BH vill ha lite såghjälp i morgon förmiddag. Lite MDF-sågning i givna mått.
Ulmia 1710 och Dewalt 125 Radialsåg fixar det.
Nästa vecka blir det båttrappa för hela slanten. Stabila steg lär behövas på midsommarafton!
Dag
”2m Principen”
Principer är till för att tänjas på.
I ”Snickerboa” gäller 2m principen. Det är den längden jag kan kontrollera på grund av verkstadens storlek och maskinernas kapacitet.
Skulle idag hjälpa en medlem på BH att såga till lite fanerad MDF. 2m principen hade jag informerat om. Men när hen kom var dom 9 bitarna 2400 x 300. Så det blev att tänja lite på 2m principen.
Sju av bitarna skulle rensågas i ändarna till exakta mm-mått.
Två var specialare. Dom två skulle kantskäras i exakt 45˚ över hela längden och ändå vara 300mm breda.
Justerade in radialsågens anhåll till exakt 90˚. Som tur är står den på ett hjulförsett bord så jag kunde använda MDF-bordet som förlängningsbord. En ren fröjd att dra sågen genom MDF skivorna!
Dom två som skulle ha 45˚ kanter sågades på Ulmiasågen. Fungerade över förväntan och det är helt och hållet det nya tryckanhållet från Hongduis förtjänst. Rullarna håller verkligen arbetsstycket klistrat mot sågens anhåll. Därefter frästes ett antal Dominohål i 45˚ sågningen för att få en bättre styrning när dom två vinkelsågningarna skulle sammanfogas.
Medlemmen nöjd och då är jag också nöjd.
Dag
Principer är till för att tänjas på.
I ”Snickerboa” gäller 2m principen. Det är den längden jag kan kontrollera på grund av verkstadens storlek och maskinernas kapacitet.
Skulle idag hjälpa en medlem på BH att såga till lite fanerad MDF. 2m principen hade jag informerat om. Men när hen kom var dom 9 bitarna 2400 x 300. Så det blev att tänja lite på 2m principen.
Sju av bitarna skulle rensågas i ändarna till exakta mm-mått.
Två var specialare. Dom två skulle kantskäras i exakt 45˚ över hela längden och ändå vara 300mm breda.
Justerade in radialsågens anhåll till exakt 90˚. Som tur är står den på ett hjulförsett bord så jag kunde använda MDF-bordet som förlängningsbord. En ren fröjd att dra sågen genom MDF skivorna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom två som skulle ha 45˚ kanter sågades på Ulmiasågen. Fungerade över förväntan och det är helt och hållet det nya tryckanhållet från Hongduis förtjänst. Rullarna håller verkligen arbetsstycket klistrat mot sågens anhåll. Därefter frästes ett antal Dominohål i 45˚ sågningen för att få en bättre styrning när dom två vinkelsågningarna skulle sammanfogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlemmen nöjd och då är jag också nöjd.
Dag
”Bråda dagar”
På måndag är det sjösättning för Marcus av sin ny/gamla Draco 2700 Sterling.
Många småsaker återstår att fixa men listan blir kortare för varje dag.
Idag skar han till dom nya mattorna och i morgon åker dom till skräddaren för att kantas.
Jag själv jobbar febrilt med trappan i båten. Min första plan var att göra en hel trappa men efter lördagens information om att halva durken under trappan var en motorlucka som behöver öppnas ganska ofta fick det bli ett eller flera lappkast. Nu blir översta steget fast och undre med förstorat trapplan kommer att fästas utan skruv och verktyg. Mer om det senare. Dom båda nya trapplanen är framtagna och slutslipade. Nu blir det två vaxoljebehandlingar. Vi fortsätter med rostfritt i inredningen och trapplanen kantas med en rostfri list i framkanten. Övriga beslag till trappan blir också i rostfritt. Den nya badplattformen i aktern är klar för montering på fredag morgon.
Kampen mot klockan tickar vidare…………
Dag
På måndag är det sjösättning för Marcus av sin ny/gamla Draco 2700 Sterling.
Många småsaker återstår att fixa men listan blir kortare för varje dag.
Idag skar han till dom nya mattorna och i morgon åker dom till skräddaren för att kantas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag själv jobbar febrilt med trappan i båten. Min första plan var att göra en hel trappa men efter lördagens information om att halva durken under trappan var en motorlucka som behöver öppnas ganska ofta fick det bli ett eller flera lappkast. Nu blir översta steget fast och undre med förstorat trapplan kommer att fästas utan skruv och verktyg. Mer om det senare. Dom båda nya trapplanen är framtagna och slutslipade. Nu blir det två vaxoljebehandlingar. Vi fortsätter med rostfritt i inredningen och trapplanen kantas med en rostfri list i framkanten. Övriga beslag till trappan blir också i rostfritt. Den nya badplattformen i aktern är klar för montering på fredag morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kampen mot klockan tickar vidare…………
Dag
”Grann-Trall” rullar på……
Först kollade grannen på färdiga vagnstycken. Men då önskemålet var att få lite bredare steglängd valde vi att göra egna. Nu blir steglängden 37cm och steghöjden 18cm.
Vanliga vagnstycken är 45mm breda. Den bredden tycker jag är alldeles för liten om man skall skarva trallen vid läggning. Skruvarna kommer för nära ändträ och det blir sprickbildningar i trallen och därmed också perfekt grogrund för röta. Våra vagnstycken har 95mm bredd och tjocklek 45mm med förstärkning på sidorna så att skruvarna kan fästas en bra bit från ändträ. Kostnadsmässigt blev det faktiskt billigare att göra egna.
Ett av målen vid bygget var att inte använda olika spikplåtar vid konstruktionen utan bara snickra och skruva.
Därför monterades en kraftig bärlina 45 x 145 runt hela bygget för den stora trappen och varje vagnstycke fästes med två kraftiga skruvar i bärlinans ovankant. Steghöjden 18cm fick vi då automatiskt. Grannen har jobbat flitigt hela helgen och nu sitter alla 21 vagnstyckena på plats.
I och med det är arbetsvecka har jag lovat att fixa till dom tre hörnen så att trallen när den geras får ett stabilt underlag. Kommer att vara klart i morgon så han kan börja klä trappan inför Midsommar.
Dag
Först kollade grannen på färdiga vagnstycken. Men då önskemålet var att få lite bredare steglängd valde vi att göra egna. Nu blir steglängden 37cm och steghöjden 18cm.
Vanliga vagnstycken är 45mm breda. Den bredden tycker jag är alldeles för liten om man skall skarva trallen vid läggning. Skruvarna kommer för nära ändträ och det blir sprickbildningar i trallen och därmed också perfekt grogrund för röta. Våra vagnstycken har 95mm bredd och tjocklek 45mm med förstärkning på sidorna så att skruvarna kan fästas en bra bit från ändträ. Kostnadsmässigt blev det faktiskt billigare att göra egna.
Ett av målen vid bygget var att inte använda olika spikplåtar vid konstruktionen utan bara snickra och skruva.
Därför monterades en kraftig bärlina 45 x 145 runt hela bygget för den stora trappen och varje vagnstycke fästes med två kraftiga skruvar i bärlinans ovankant. Steghöjden 18cm fick vi då automatiskt. Grannen har jobbat flitigt hela helgen och nu sitter alla 21 vagnstyckena på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I och med det är arbetsvecka har jag lovat att fixa till dom tre hörnen så att trallen när den geras får ett stabilt underlag. Kommer att vara klart i morgon så han kan börja klä trappan inför Midsommar.
Dag
Intressant lösning! 😎🙌stigen skrev:”Grann-Trall” rullar på……
Först kollade grannen på färdiga vagnstycken. Men då önskemålet var att få lite bredare steglängd valde vi att göra egna. Nu blir steglängden 37cm och steghöjden 18cm.
Vanliga vagnstycken är 45mm breda. Den bredden tycker jag är alldeles för liten om man skall skarva trallen vid läggning. Skruvarna kommer för nära ändträ och det blir sprickbildningar i trallen och därmed också perfekt grogrund för röta. Våra vagnstycken har 95mm bredd och tjocklek 45mm med förstärkning på sidorna så att skruvarna kan fästas en bra bit från ändträ. Kostnadsmässigt blev det faktiskt billigare att göra egna.
Ett av målen vid bygget var att inte använda olika spikplåtar vid konstruktionen utan bara snickra och skruva.
Därför monterades en kraftig bärlina 45 x 145 runt hela bygget för den stora trappen och varje vagnstycke fästes med två kraftiga skruvar i bärlinans ovankant. Steghöjden 18cm fick vi då automatiskt. Grannen har jobbat flitigt hela helgen och nu sitter alla 21 vagnstyckena på plats.
[bild]
[bild]
I och med det är arbetsvecka har jag lovat att fixa till dom tre hörnen så att trallen när den geras får ett stabilt underlag. Kommer att vara klart i morgon så han kan börja klä trappan inför Midsommar.
Dag
Snyggt!
"Two small step for me, one giant leap for Marcus."
Trappan, som var det sista att montera på båten blev en följetong.
Min första tanke att göra en hel trappa gick bort när jag fick reda på att en del av golvet tillhörde motorluckan. Då blev det omtag. Fast monterat översteg och löstagbart understeg blev det istället. Monteringen av understeget med två rostfria ben i framkant och en specialinfästning med kardborreband fungerade utmärkt. Översteget monterades med tre rostfria hyllhållare och där hade jag ökat stegbredden gentemot det tidigare steget som jag tyckte var för smalt. Den konstruktionen blev fel! Motorluckan gick inte att öppna! En klar miss av mig att inte kolla hur mycket som följde med när luckan öppnades. När Marcus öppnade luckan såg jag att fundamentet till soffan också följde med upp! Det blev till att tänka i ny banor. Målet att behålla stegbredden och samma framkantsvinkel som förstasteget fanns kvar. En variant på undre stegets fastsättning fixades snabbt fram i ”Snickerboa”. Nu kan bägge stegen lätt tas bort/sättas dit utan verktyg. Kardborre bak med två stödben i framkant blev även här lösningen.
En stabil trappa för vingliga steg i Midsommar var säkrad!
Detta är sista kapitlet på vintern/vårens renovering av Marcus Draco 2700 Sterling.
Marcus har gjort en tillfällig lösning av ”fulbordet” och vi har fällt in 4 rostfria mugghållare i bordsskivan för att förhindra spill av ädlare drycker. Till nästa säsong blir det ett nytt bord i massiv ek. ”Vi har ju hela vintern på oss”!
Den här resan har varit väldigt spännande och lärorik. Dessutom har jag fått den stora ynnesten att hjälpa Marcus förverkliga en dröm om sin egen första båt.
Att Marcus är en tidigare gammal elev till mig gör den känslan ännu bättre!
Om någon annan ägare av en Dracobåt är i Sandhamn på Midsommarhelgen får ni gärna besöka Marcus och diskutera renovering. Båten är där lördag/söndag.
Kylda drycker kan jag garantera! 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺
Trevlig Midsommar! 🇸🇪
Dag
PS. Givetvis måste dom nya stegen testas med tyngden av en ”Pelarborr”!
Trappan, som var det sista att montera på båten blev en följetong.
Min första tanke att göra en hel trappa gick bort när jag fick reda på att en del av golvet tillhörde motorluckan. Då blev det omtag. Fast monterat översteg och löstagbart understeg blev det istället. Monteringen av understeget med två rostfria ben i framkant och en specialinfästning med kardborreband fungerade utmärkt. Översteget monterades med tre rostfria hyllhållare och där hade jag ökat stegbredden gentemot det tidigare steget som jag tyckte var för smalt. Den konstruktionen blev fel! Motorluckan gick inte att öppna! En klar miss av mig att inte kolla hur mycket som följde med när luckan öppnades. När Marcus öppnade luckan såg jag att fundamentet till soffan också följde med upp! Det blev till att tänka i ny banor. Målet att behålla stegbredden och samma framkantsvinkel som förstasteget fanns kvar. En variant på undre stegets fastsättning fixades snabbt fram i ”Snickerboa”. Nu kan bägge stegen lätt tas bort/sättas dit utan verktyg. Kardborre bak med två stödben i framkant blev även här lösningen.
En stabil trappa för vingliga steg i Midsommar var säkrad!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är sista kapitlet på vintern/vårens renovering av Marcus Draco 2700 Sterling.
Marcus har gjort en tillfällig lösning av ”fulbordet” och vi har fällt in 4 rostfria mugghållare i bordsskivan för att förhindra spill av ädlare drycker. Till nästa säsong blir det ett nytt bord i massiv ek. ”Vi har ju hela vintern på oss”!
Den här resan har varit väldigt spännande och lärorik. Dessutom har jag fått den stora ynnesten att hjälpa Marcus förverkliga en dröm om sin egen första båt.
Att Marcus är en tidigare gammal elev till mig gör den känslan ännu bättre!
Om någon annan ägare av en Dracobåt är i Sandhamn på Midsommarhelgen får ni gärna besöka Marcus och diskutera renovering. Båten är där lördag/söndag.
Kylda drycker kan jag garantera! 🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺🍺
Trevlig Midsommar! 🇸🇪
Dag
PS. Givetvis måste dom nya stegen testas med tyngden av en ”Pelarborr”!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder