Jag var lite skeptisk till kardborrebanden. Men efter ett fullbordat pelarborrstest blev jag övertygad av dess förträfflighet. Fantastiskt fint jobb, som alltid! 👍
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jag var lite skeptisk till kardborrebanden. Men efter ett fullbordat pelarborrstest blev jag övertygad av dess förträfflighet. Fantastiskt fint jobb, som alltid! 👍
Hej!

Jag har använt Biltemas kardborreband till många projekt och jag har inte blivit besviken någon gång.
I detta projekt har kardborrebanden fått extra förstärkning med rostfria klammer.
Klart användbart!

Dag
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
”Ljuset i tunneln”

Efter den hektiska slutspurten med Dracobåten, där dom sista bitarna fixades den sista dagen innan midsommar, blev det stort invigningsparty vid bryggan i Sandhamn.
Dom började tidigt och körde fram till morgonkvisten. Det mobila PA-systemet för 10-loppor och 16 timmars batteritid gjorde sömn till en bristvara för båtarna gästhamnen. Tur att jag slapp den festen! Men för 50 år sedan hade även jag mött morgonsolen. Stående!

Grannens altanprojekt gick in i väggen. Två barn och två katter samt två heltidsjobb tog ut sin rätt.
Dessutom sprang jag på något dj-la virus och gick ner i spagat. När man snickra skall det vara lustfyllt så därför kör vi vidare i juli när stillheten har infunnit sig.

Hann dock med att göra ett litet köksbord till en släkting som låg i pipelinen. Dom bor i Stockholm därav det lilla formatet 60 X 75. Tur att det är vaxoljat, annars hade det inte gått att klämma på plats i köket!
Skivan är en restbit från ”Snickerboa” och benen har dom själv fixat. Någon svarv har jag inte.

Ett litet rektangulärt träbord med avsmalnande ben, placerat på en gräsmatta. Bordsskivan har en mönstrad yta av trä med rundade hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade en Solberga i ett tidigare liv men att snurra träbitar blev inget för mig. Och det är ju tur!
En svarv hade tagit upp väldigt mycket plats i ”Snickerboa” och det är ju det som är mitt stora problem. Därför är alla maskiner på hjul och utrymmesoptimering ett fortlöpande projekt.

Tillbaka till bordet. För att få den 18mm bordsskivan mer svävande och bättre harmoniera med dom avsmalnande vinklade ekbenen fräste jag en rätt kraftigt vinkel i skivans underkant och kompletterade med en mindre avrundning på ovansidan. Alla hörnen frästes i R-30 för att förhindra skarpa hörn för ”små fötter”. Två omgångar Osmo hårdvaxolja fixade till ytfinishen. Dubbel torktid för bättre styrka.

Närbild av ett vaxoljat köksbord utomhus med en skiva och avsmalnande vinklade ekben, med en grönskande trädgård och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av hörnet på ett litet träbord med avrundade hörn och tydlig trästruktur, placerat utomhus på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ”förstfödde” kallas Sigge så bordsmodellen fick namnet Sigge 2024. Precis som efter det ”lilla” företaget från Älmhult.

Närbild av en träbordsskiva med texten "SIGGE 2024" ingraverad, tillsammans med initialerna "DR" på en annan del av skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordet klarade med glans det obligatoriska belastningstestet av en ”Pelarborr”!

Litet kvadratiskt köksbord med trämönstrad bordsskiva och avsmalnande vinklade träben. En konservburk av märket Arboga står på bordet. Gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu får det bli lite semester en vecka. Sen kommer barnbarnen från ”Framsidan” och då blir det åter drag under galoscherna!
Jag märker att man har blivit känsligare för drag med stigande ålder!

Trevlig Sommar! 🇸🇪🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 18 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
svarv hade tagit upp väldigt mycket plats i ”Snickerboa
Du får fixa en svegsvarv att ha ute :)
 
Hej @Frustrator!

Där fick jag lära mig något nytt! Kollade upp Svegsvarv men den tycks ha dålig precision.
Men svarvtankarna finns där i bakhuvudet. Tittar runt lite på någon liten bänksvarv metall /trä som kan stå på ett av mina mobila maskinbord.
Många Cing-Tjong maskiner. Men vilket märke?
Sen finns det begagnade Unimat. Jag kan väl säga att forskning pågår.
Om det sedan leder till något är en annan fråga.
Men den som söker skola finna………
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej @Frustrator!

Där fick jag lära mig något nytt! Kollade upp Svegsvarv men den tycks ha dålig precision.
Men svarvtankarna finns där i bakhuvudet. Tittar runt lite på någon liten bänksvarv metall /trä som kan stå på ett av mina mobila maskinbord.
Många Cing-Tjong maskiner. Men vilket märke?
Sen finns det begagnade Unimat. Jag kan väl säga att forskning pågår.
Om det sedan leder till något är en annan fråga.
Men den som söker skola finna………
Dag
Kolla med @Pysslarn , jag tvingade på honom en gammal unimat SL en gång. Om han inte använder den/dumpat den vidare kanske du kan ärva den.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kolla med @Pysslarn , jag tvingade på honom en gammal unimat SL en gång. Om han inte använder den/dumpat den vidare kanske du kan ärva den.
Tvingade och tvingade — jag blev själaglad!

Har fortfarande inte fått igång Unimaten eftersom jag är l å n g s a m i mina projekt men är väldigt glad för den och vill definitivt undersöka vad jag kan göra med den.

Så därför: hade gärna hjälpt @stigen om jag kunnat men den lilla svarven och jag har bara delat tak men inte bekantat oss med varandra än; vilket jag gärna vill.

//Ronnie
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tvingade och tvingade — jag blev själaglad!

Har fortfarande inte fått igång Unimaten eftersom jag är l å n g s a m i mina projekt men är väldigt glad för den och vill definitivt undersöka vad jag kan göra med den.

Så därför: hade gärna hjälpt @stigen om jag kunnat men den lilla svarven och jag har bara delat tak men inte bekantat oss med varandra än; vilket jag gärna vill.

//Ronnie
;)
Kanske mest Daniel som såg butter ut när jag släpade ner den till Skåne :)
 
Tre ut - en in

Den senaste tiden har jag fått hem lite ”nya kompisar” till ”Snickerboa”.
Både sånt som man ”behöver” och lite ”villhöver”. Det mesta har jag inte testat ännu. Det lär förhoppningsvis bli tid för det när hösten kommer. Men spännande är det!

Den första nya ”kompisen” är Bosch lilla behändiga 12v slip. Köptes på tips från en medlem här på BH när den var nedsatt till 1200kr med låda. Lådor samlar jag inte på men en person köpte den gärna för 200kr.
Jag har redan använt slipen en hel del och den är väldigt lätt att slipa med. Min 18v AEG-slip är betydligt tyngre i handen.

En Bosch 12V slipmaskin placerad på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt har jag rensat upp bland mitt slipmaterial.
Fortsättningsvis blir det bara inköp av rondeller i 125mm och 150mm till dom två nya slipklossarna med kardborrefäste.
En låda till varje storlek där dom olika kornen ligger sorterade.

Plastlåda med sliprondeller i olika storlekar och korn, uppdelade i fack. Framtill syns även en gul slipkloss med handgrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastlåda med sliprondeller i olika storlekar och slippapper samt en gul slipkloss med kardborrefäste på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nytt skjutmått har länge stått på behöverlistan. Dom gamla från Lidl förbrukar batterier väldigt snabbt.
Kollade marknaden och ett Mitutoyo som är erkänt bra men kostade betydligt mer än vad tyckte det var värt.
Jag jobbar uteslutande i trä och behöver inte den exaktheten.
Valet föll på ett skjutmått från ClasOlle som hade fått bra betyg av tidigare köpare. För 300kr är det ett mycket bra skjutmått och levererades med extra batteri och skruvmejsel för batteribyte.

Tre skjutmått: ett nytt Cocraft i en öppen låda med tillbehör och två äldre batteridrivna modellvarianter från Lidl på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ramlar in lite av varje framöver så när jag får tid och öppna paketen kommer det en ny blänkare.

Dag
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
”Japansågar”

I dag kom det lite nya handsågar från Banggood.
I ”Snickerboa” har jag ett antal olika maskinsågar.
Bordssåg Ulmia 1710, Festool Kapex 120, Radialarmsåg Dw 125 samt Luna bandsåg.
Men trots alla maskiner är det oftast enklare att använda en handsåg för en del moment och då föredrar jag japanska dragsågar. Jag tycker det blir en helt annan känsla och precision när man sågar på draget och inte behöver trycka sågen genom ämnet.
På Banggood hade dom märket Ruitool och jag köpte en av varje. 5 stycken olika för 725kr.

Olika typer av japanska dragsågar från märket Ruitool och andra sågar hänger på en metallpegboard tillsammans med några bågfilar och en sticksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade sen på amazon och där kostade en av sågarna över 1000kr!

Skärmdump av en beställningslista från Banggood som visar fem olika japanska dragsågar, inklusive priser och beställningsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktbild av en japansk handsåg märkt RUITOOL, med flexibelt blad och trähandtag, omgiven av träblock. Produktbeskrivning och pris visas på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag köpt 5 kopior? Ingen aning men det lär väl visa sig när jag börjar använda dom.
Jag har tidigare handlat på Banggood och varit väldigt nöjd med dom köpen.
Jag har märkt att ibland är det fantasipriser på vissa produkter hos amazon.

Dag
 
  • Gilla
andy999 och 7 till
  • Laddar…
Ettan kom, tvåan kom, trean kom idag!

I dag kom ett nytt paket! Det bli en intressant höst!
Uppgradera genast fastspänningen till en Bessey självsjusterande.
Har man blivit van med en självjusterande är det det som gäller!

Trevlig Helg! 🍺🍺🍺🍺🍺
Dag

En Bessey självjusterande fastspänningsklämma med röd handtag på ett arbetsbord med hål, bredvid en mindre klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självjusterande fastspänningsverktyg från Bessey med måttangivelser i millimeter och tum, som kommit i tre leveranser enligt användaren Dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bessey självjusterande fastspänning visas med en träbit som klarar dimensioner 65-210 mm, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 6 till
  • Laddar…
Mer uppackning!

Pennor har man alltid behov av. Två pennor och lite stift 100kr.

Två mekaniska pennor, en svart och en blå, med röda och gula stift samt en förpackning med grafitstift, placerade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 20mm spännare till MFT-bordet. Verkar vara bra tryck i dom. 300kr.

Två röda 20mm-spännare fästa på ett trästycke placerat på ett MFT-bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi efterbehandling såsom inoljning eller målning har jag alltid använt små vinklade bitar av kasserade bandsågsblad.
Men jag har märkt att det behövs lite mer luftväxling under det man behandlar.
10 stycken små pyramider med en höjd på 58mm för 60kr känns överkommet.

Träplanka står på fyra små röda pyramider på ett arbetsbord med hål mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! 🍺🍺🍺🍺
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
”Återstart”

Grannens trallprojekt hamnade på paus. Med två barn, två katter och en hög arbetsbelastning på jobbet innan sommarsemestern tog orken slut. Helgen innan semesterresan blev det ett sista ryck med att tillverka dom fyra hörnvångerna. Men helgen slutade i moll. Han fick inte till passningen i hörnen. Jag själv hade huset fullt av barnbarn så det fick bli paus.

Trädäck under konstruktion med träreglar, en del redan färdigbyggd med utemöbler, i anslutning till ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen utanför ett vitt hus under byggnation med trästöd och den nybyggda träplattformen med möbler på. Bakgrunden visar en grusväg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi haft tyst i huset en vecka, sommarlov, så jag fick lite tid över och justerade in vångerna så han kan lägga på trallen och avsluta projektet till helgen när dom kommer hem igen.

Trästomme för en altan eller trall med en röd vattenpass utplacerad för att justera träramarna i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallprojekt med träkonstruktioner och en röd vattenpass på. Övre delen visar verktyg och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggdäck under konstruktion med synliga träreglar och en röd vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädäckprojekt med verktyg som skruvdragare, måttband och vattenpass. Visar justerade träramar redo för montering av trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då detta är hans första större snickeriprojekt har jag hela tiden sagt till honom att det är viktigt att glädjen och känslan i snickrandet måste vara med. Press, tvång och trötthet ger inget bra resultet!

Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Nelax och 10 till
  • Laddar…
M
stigen stigen skrev:
Den första nya ”kompisen” är Bosch lilla behändiga 12v slip. Köptes på tips från en medlem här på BH när den var nedsatt till 1200kr med låda. Lådor samlar jag inte på men en person köpte den gärna för 200kr.
Jag har redan använt slipen en hel del och den är väldigt lätt att slipa med. Min 18v AEG-slip är betydligt tyngre i handen.

[bild]
Jag köpte också GEX 12V-125 på samma tips och är positivt överraskad över den lilla kompisen, håller på och spackla/slipa tak med nischer till kupoler och den är verkligen smidig där giraffen inte kommer åt, och även 2Ah batteriet varar länge. Kopplad till dammsugare så sätter pappret inte igen alls och varar i evigheter. Lådan däremot hade den mest hjärndöda inredning jag sett till blå Bosch. Slipen på tvären och inte plats till något annat vettigt, det blir till att bygga en egen inredning i vinter så man kan förvara lite slippapper och andra tillbehör i lådan. Kanske får mini sågen GKS 12V-26 plats tillsammans med slipen i lådan.
 
  • Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
”Målgång”!

Målet var att få färdigt grannens terass/trappbygge i helgen men vädergudarna var av en annan mening. Några riktiga skyfall på söndagen rubbade tidsplanen. Men på måndagen var det byggväder igen då drogs den sista trallskruven.
En sak återstår och det är att borra/fräsa ett hålmönster under vattenutkastaren i trallen för att förhindra att däcket blir för blött när den används. Gjorde samma sak vid poolbygget i Sigtuna för några år sedan och det har fungerat perfekt.

Trätrall med borrade hål för vattenavrinning, bredvid en vattenkran på grannens nybyggda terass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han är jätte nöjd med resultatet och för att vara första gången han snickrar har han gjort ett mycket bra jobb. Ytterst stabilt och vackert! Den nya terassen med den omslutande trappan harmonierar bra med huset och den gamla terassen.
”Med utmärkt beröm godkänt” enligt gamla betygssystemet. 🙌

Nybyggd trätrappa med flera breda steg, ansluten till en terass med stolar och bord, vid en ljus fasad med vita träpaneler och grusbelagd omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träterass med omslutande trappa, utemöbler och ljus träfanér, belägen vid husets bakdörr, omgivet av grönska och en stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nybyggd terass med omslutande trappa och svarta utemöbler vid ett vitt hus, omgiven av grönska och grusgång. Trallskruvningen är precis avslutad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd terrass av trallvirke med stegomslutning, fäst vid en vitmålad villa. Två svarta stolar och ett bord står på terrassen omgivna av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa års mål är att byta trallen på den gamla terassen på framsidan av huset och samtidigt utöka ytan lite. Men det blir nästa års projekt!
Kostnaden för trall och fästmaterial har hamnat på 20000kr. Klart överkomligt pris men då måste man också vara ”Sin egen lyckas smed”.

Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Nelax och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.