Hej.

Tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av Stiga Autoclip.
Köpte en för ett år sedan. Och kan väl inte påstå att jag är nöjd.

Den har inte gjort annat än o krångla. Det första jag råkade ut för var krock sensorerna. Bäckade igen av dammet som bli på trädgården. Lämnades in för åtgärd. Siga skulle lösa detta. Inte fått någon lösning än. Dvs ett år gått.

Sedan mitt i sommaren gick ena hjulmotorn. Gick på garantin. Men 8 veckors leveranstid.....

Fick tillbaka maskinen efter denna tiden. Vad händer då? Då bränner kålen på andra sidan... Det var ju snabbt avhjälpt.

Nu när jag skulle ta ut den efter vinterförvaringen. Så lämnade jag in den på service/rengöring.
Får hem maskinen. Startar upp den. Den går i ca 20 min. Död igen. Mjukvarufel.. in med den igen tre gånger... tre uppdateringar senare. Släpper ut den igen. Går max 5 min sen pang. Gick motorn till kniv... jippii....

Fick den utbytt. Och sen hämtade jag hem den igen. Sätter den på tomten. Startar upp den. Vad händer då? Jo det skall jag berätta, då har nått pajjat igen. Nu hittat inte fanskapet slingan. Som är hel.
Åf var här och kollade och mätte.

Köper man en maskin för nästan 26000 +montering så borde de väl fungera någorlunda eller?

Åf tycker jag har skött sitt. De har backat upp. Gjort vad de har kunnat.
Men stiga. Är det ett skämt? Nu vet jag inte ens när maskinen kommer tillbaka. Då den är ivägskickad.

Nån mer som har sådan tur? Tips på vad man kan göra. Är måttligt less just nu

527 och 500serien är normalt en otroligt driftsäker maskin.

Att krocksensorer begar igen pga damm har jag aldrig hört. Och då är där maskiner ute i otroligt skitiga miljöer.

Hjulmotorer är där bytt några, men oftast beror det på att kolet fastnat och många åf bytt i onödan.

Att bränna ett kol har jag aldrig heller råkat ut för. Tror jag inte ivf. Är själv inte någon direkt reperatör och får väl inte reda på riktigt allt som byts men ändå.. Byte pga slitage är en annan sak men sker normalt efter 1000-1500+ h beroende på utformning av trädgård.

Mjukvarufel? Hur visade detta sig?

Hittar inte slingan? Något som stör? Provat med annan robot efter utbytet? Har dom provat med ny sändare? Mest nyfiken då jag bytt en defekt spole på 9 år. Har tom gamla spolar kvar som ligger på gamla ambrogionummer..

Du måste ha haft sjuk jäkla otur. Allt kan väl hända men detta verkar jäkligt konstigt..

Maskinen har gått endast 240 timmar. Och detta har hänt. Är enormt besviken på den.

Åf var ute och mätte på slingan som fungerade som den skulle. Och tog ned den för att testa på andra slingor. Fungerade inte alls någonstans.

Stiga har tydligen skickat ut massa mjukvaror de senaste veckorna som innehåller massa buggar. I alla fall vad åf sagt. Det har varit så mycket strul med maskinen nu. Så min åf har stoppat sin försäljning av märket tills de kommit på lösning på problemet.

Vad gäller krock sensorerna, har man som jag har. Mycket lerig trädgård. Så dammar det lite när det är tort. Set går upp under skalet och sabbar dessa givare.

Vet inte om det stämmer aom min åf säger. Men fått intrycket att siga är besvärliga att ha med att göra. Så som support och garanti.

Redigerat:
Fan va tråkigt oavsett. Jag hade fått frispel för längesedan om jag varit i dina kläder med dessa problem. Jag har ju själv en 525s och inte haft några som helst problem. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig!

Får hoppas på det. Tycker allt är jobbigt just nu. Och tycker synd om åf. För de har fått smaka färg. De har tydligen 4 maskiner i samma serie som håller på liknande. Om jag hade fått bestämma, så hade de fått ta tillbaka maskinen eller bytt ut den. Men det verkar inte vara en möjlighet. ..

peternicklas
Thomas Nordlinder skrev:
Får hoppas på det. Tycker allt är jobbigt just nu. Och tycker synd om åf. För de har fått smaka färg. De har tydligen 4 maskiner i samma serie som håller på liknande. Om jag hade fått bestämma, så hade de fått ta tillbaka maskinen eller bytt ut den. Men det verkar inte vara en möjlighet. ..
Jodå, du har 3 års reklammationsrätt och Stiga har 3 försök på sig att åtgärda felet. Lyckas de inte så är det återköp som gäller. Bara hänvisa till konsumentköplagen.

Även om det är olika fel?

peternicklas
Normalt ska det vara samma fel men har du många olika typer av fel så kan man alltid försöka, det skulle jag gjort. Likaså är det inte meningen att en maskin ska stå merparten av tiden på en verkstad.

Håller med dig. Skamligt... Ska se vad de säger om maskinen denna gången. Och hur lång tid det tar. De har skickat den till siga. Tar väl ett halvår eller två. Innan jag få ett svar

peternicklas
De skulle helt klart erbjuda dig en lånemaskin om det tar så lång tid. Är det lite ruter i dem så hämtar de en ny maskin och bytar utan gnäll.

Har nyligen "uppgraderat" från en Lizard M4 till en Stiga Autoclip 527S.
Lizarden har fungerat problemfritt i flera år men jag har saknat lite finesser som tex minskad spårbildning längs linan.
Och då jag fått byta klippmotorns kol några gånger så föll nu valet på en borstlös motor.
Läste om Thomas problem som verkar vara lite utöver det normala och jag hoppas innerligt att jag slipper dem.

Otålig som jag är så ville jag testköra den nya maskinen så jag justerade in klipphöjden till 4,5 cm och satte ut den på gräsmattan.
Men oj vad dåligt den gick. Den stannade och slirade vid minsta ojämnhet i gräsmattan. Den tog sig i princip inte fram. Visserligen har jag på grund av mullvadar en något ojämn gräsmatta, men Lizarden tog sig fram utan protester.
När jag kollade under maskinen så visade det sig att det var knivskyddet som ideligen fastnade i gräset. Knivskyddet åkte naturligtvis bort, vilket det på grund av ljudnivån ändå hade gjort. Konstigt att de inte lyckats utforma det mer aerodynamiskt för att minska ljudnivån?
Samtidigt mätte jag klipphöjden mellan arbetsbänken och klipparens kniv och upptäckte att klipphöjden var betydligt lägre än de 45 mm jag justerat enligt klipparens höjdskala. Knivens höjd var ca 18 mm lägre än vad jag hade ställt in. Eftersom knivskyddet sticker ned ytterligare några mm så var det bäddat för problem.
Hur noggrann är höjdinställningen på era 527-or? Kniven lutar framåt så jag mätte vid knivens lägsta punkt. Kan det vara en felmonterad skala eller möjligen en felmonterad klippmotor?

Nästa problem uppstod när jag skickade hem klipparen för laddning. När den följer kabeln så saktar den ned farten så mycket att minsta lilla ojämnhet får den att slira med det hjul som är uppe på stenläggningen. Min gamla Lizard tuffade på i en högre fart och hade inte detta problem då den hoppade över ojämnheterna "av bara farten".
Vad är det för vits med att sänka farten när den skall hem för laddning?

Det sista problemet uppstod när den passerade en returtriangel. En liten ojämnhet vid triangels början gjorde att fästena för tippskyddet skrapade i och maskinen stod och slirade ett tag innan den kom iväg. Men då hade den helt glömt bort att den hade passerat en retur. Tippskydden kommer att kapas av för att inte störa funktionen.

Nu låter det som om min gräsmatta är fylld av bombkratrar som stör ut klipparen men så är inte fallet.
Någon golfgreen är det inte, och min gamla Lizard gjorde som sagt jobbet utan att protestera.
Jag får rätta till de ställen som stör klipparen och hoppas att inget händer då man är bortrest.

Apropå min gamla Lizard så hade jag byggt om knivsystemet på den och använde Husqvarnas knivar fästa på en rund plåt. Maskinen blev efter ombyggnaden extremt tyst och det var inga problem att köra den samtidigt som man satt ute på altanen. Den nya 527-an kommer nog att få en liknande lösning. Bara man kunde få till en hasplåt också. Då vore den fulländad.

Redigerat:
Hoppas du får större tur med din 527a. Jag har upplevt samma problem som du. Är inte ute efter att baktala stiga på något sätt. De flesta har varit nöjda med sina. Men jag upplever att Huskvarnan som jag fick med i husköpet fungerade bättre. Under den tiden jag hade den, så fick jag endast hänta den för laddning. Då den ej hade automatiskt laddning. Medans stigan kör fast ett par gånger i veckan. Klippresultatet är bättre med stigan här i alla fall. Men som sagt. Ångrar jag mig? Faktiskt så ja! En stor del av att den kör fast beror på att den går långsamt hem till laddning. Vilket jag finner lite onödigt

527 serien är lägre i hela chassit jämfört med tex en 520. Som du själv skriver så är tex fästena för stödhjulen ett "problem".

Anledningen till saktare gång är flera och har varit så i några år nu. Bla så är det för att spara batteri vid stora installationer.
Höjdinställningen är inte exakt i cm utan bara en indikation på höjden. Att kniven lutar framåt är helt korrekt.

Gällande kniven och att byta till tallrik har jag själv funderat på att testa, men rekommenderas inte av tillverkaren pga varvtal osv. Varför det har betydelse vet jag inte.
Håll däremot utkik efter den nya kniven som kommer från zucchetti som passar bla alpina 1-500. Den påminner mer om en tallrik med knivar men har fasta knivar. Samma sak där dock, inget som tillverkaren rekommenderar pga variationer på varvtal osv..

Det hade varit bra om man kunde välja hastighet vid hemgång. Jag skulle tro att fler har problem med den låga farten än att den inte orkar hem för laddning. I så fall skulle man kunna höja spänningströskeln som skickar hem klipparen för laddning.
Beträffande knivtallrik så är man väl rädd för att knivarna skulle lossna och orsaka personskada. Jag har för mig att Husqvarnas maskiner har en lägre rotationshastighet. Husqvarnas tallrik är ju av plast, så den tallriken är ju mer känslig för slag. Den tallrik jag gjorde var av 1 mm stål och knivfästena bestod av blinditmuttrar. Husqvarnas originalskruvar med en liten ansats gjorde att dessa kunde dras åt ordentligt utan att kniven låstes fast.

Kunde man bara fixa till en hasplåt under knivarna så skulle mindre gräs fastna mellan kniv och tallrik. Som det är nu får man rensa knivarna nån gång per månad.

Ytterligare en anledning till lägre hastighet är att man vill minska slitaget på gräsmattan vid fuktigt/blött underlag. När dom fick så fort som bla ambrogio för ett antal år sen var det lätt att det blev märken. Dessutom så är risken inte lika stor att maskinen åker utanför slingan om man har lutningar. Så anledningarna är flera.. Jag själv hade en ambrogio först som tid och otid kasade utanför slingan i min slänt. När jag bytte till Stiga och nya uppdateringar är det ytterst sällan den åker utanför.. Till saken hör att jag har lutningar som överstiger allt rekommenderat! ☺

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.