EWal skrev:
Funderar på att köpa en Stiga autoclip 127.
Någon som har provat Stiga Autoclip 125 / 127 och kan berätta ifall ni är nöjda? Hur upplever ni ljudnivån?

Har en 125:a, är nöjd hittills. Bara haft den körandes två veckor än, men den gör jobbet snabbt och effektivt. Ljudnivån är högre än Husqvarna, men inte så man stör sig på det tycker jag.
 
OpiMaza
Vad man kan se så är den väldigt "gungnig" år det något som påverkar klippresultatet?
 
Inte vad jag märkt. Det är jämt och fint. Den har ju en stor kniv så rimligtvis borde det jämna ut sig, när ena sidan är uppe är andra nere och vice versa...
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Kan inte någon lägga upp ett filmklipp på en 127:a som ta sig fram på mattan.....
 
Kan ordna i helgen om ingen annan hinner före :)
 
  • Gilla
Roggan79 och 1 till
  • Laddar…
Låter bra... :D
 
OpiMaza
Är det någon som vet hur man uppdaterar mjukvaran?
Är det något man kan göra själv eller på servicestället?
 
Buffelko skrev:
Har en 125:a, är nöjd hittills. Bara haft den körandes två veckor än, men den gör jobbet snabbt och effektivt. Ljudnivån är högre än Husqvarna, men inte så man stör sig på det tycker jag.
Jag har en 127'a som nu gått ett vecka och jag är MYCKET nöjd med resultatet. Tomten är 800 kvm med souterräng så även om gräsytan är 250-300 kvm tog jag den lite större maskinen och ja - det är mycket överkapacitet. Är ganska säker på att den klarar sig med ett pass om dagen.
Ljudnivån är absolut ingen fara i min mening. Ska se om jag kan fixa lite videoklipp från den brantaste slänten. :)
 
  • Gilla
Roggan79
  • Laddar…
Roggan79 skrev:
Kan inte någon lägga upp ett filmklipp på en 127:a som ta sig fram på mattan.....
Taurus är ute och åker. Slänten trodde jag skulle bli ett problem, den är brant i andra ändan. Den klipps utan problem.

[video=youtube;W_aBEReiwUg]http://www.youtube.com/watch?v=W_aBEReiwUg[/video]
 
  • Gilla
Roggan79
  • Laddar…
Nu blir man riktigt sugen!!
 
Har en 127 sedan några veckor (ca 10-15 timmars övervakad användning) och man kan sammanfatta med att den klarar lutningar väldigt bra, klarar lätt slänter på angivna 45% och mer. Men, den klarar ojämnheter väldigt dåligt. Klipparen har en benägenhet att köra upp på främre och bakre stödhjulet varpå drivhjulen tappar kontakten med marken och spinner fritt i luften. Det räcker med oturligt placerade upphöjningar eller sänkor i gräsmattan på 1-2 cm för att den ska bli stående. På en jämn, nyligen anlagd gräsmatta utan några tuvor och gropar, har sådana ytor också, är det dock inga problem.

Ytterligare frågetecken kring klipparen som uppstått:
Samtliga bör stå högt på listan över saker att åtgärda till nästa mjukvaruuppdatering.

1. Funktion/val för klippning av kant saknas, en sådan funktion är klart önskvärd. Det är möjligt att det går att ordna med funktionen "sekundära områden", vet inte om den klipper när den är på väg till ett sekundärt område, har inte provat den funktionen men då ska den ju följa kabeln ett visst antal meter.

2. Begränsningar när klipparen söker efter laddaren. När batteriet är slut och klipparen ska söka efter laddstation - om det är en avgränsad ö den stöter på så fastnar den där, har ett antal hallonbuskar avgränsade relativt nära ytterområdet - där körde den tre varv och lär ha fortsatt tills batteriet varit slut om jag inte stoppat den. Samma sak händer om den råkar stöta på något hinder (nedblåst gren, oturligt placerad kotte, något som fastnar i hjulet, sånt som händer helt enkelt) när den befinner sig på väg hem vid yttre gränskabel, den backar lite och kör i en cirkel runt hindret - om den under denna undanmanöver träffar på kabeln i en avgränsad ö ute i gräsmattan så fortsätter den att köra där istället, varv på varv.

3. Gångtidsbegränsning verkar saknas, är tveksamt om det kommer göra någon skillnad men om klipparen fastnar med drivhjulen i luften så fortsätter klipparen att gå till synes hur länge som helst, har inte provat mer än någon/några minuter, men en idé kunde ju vara att byta håll efter säg 60 sekunder med oförändrad hjulhastighet på bägge hjulen, i bästa fall skulle det kunna få klipparen att komma loss, och efter ytterligare 60 sekunder åt andra hållet stänga av klipparen.

Ska även ta detta med Stiga.
 
Redigerat:
@Dave R av ren nyfikenhet, vilken version har du på mjukvaran i klipparen? När du slår på den så borde det stå någonting i stil med "r15194" eller något sådant.

Vad jag kan läsa mig till så finns det tydligen en funktion för att identifiera om den fastnat någonstans. Beroende på vilken version som används så baseras det antingen på tid eller sträcka sedan roboten senast träffade på slingan eller krockade.
 
Ngn som vet om två Stiga kan gå jämte varandra? Hörde mig för med en handlare idag huruvida en Husqarna kunde gå jämte en Stiga, men han hade noll koll... Trodde faktiskt att specialserade butiker hade ngt bättre kunskap än de stora elladorna, men tji fick jag. Uselt att tillverkarna inte inte informerar sina återförsäljare, i synnherhet när det gäller de stora leverantörerna såsom Stiga och Husqvarna....

Z
 
Gimbal skrev:
@Dave R av ren nyfikenhet, vilken version har du på mjukvaran i klipparen? När du slår på den så borde det stå någonting i stil med "r15194" eller något sådant.

Vad jag kan läsa mig till så finns det tydligen en funktion för att identifiera om den fastnat någonstans. Beroende på vilken version som används så baseras det antingen på tid eller sträcka sedan roboten senast träffade på slingan eller krockade.
Jag har mjukvara r15194, tror den är från februari i år.

Galsac: Det ska inte vara några problem, ska gå att ändra signalen på sändaren för att undvika att två likadana system stör ut varandra. Grannen har en gammal Husqvarna (den heter nog Electrolux t.o.m.) och det är inga problem.
 
OpiMaza
Är så kluven, vet inte om jag ska köpa en HQ 305 eller en stiga 125 någon som kan hjälpa mig med en motivering till någon av dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.