Jag skulle inte vilja ha ett barn i närheten av någon gräsklippare öht oavsett märke eller modell :)
Skulle jag skriva ner alla rykten och skrönor om olyckor och gräsklippare har jag nog kunnat skriva en hel bok! Haha.

Är det däremot sant med stigan säger jag två saker:
Oerhört korkat av den åf att ha en maskin körandes med kniv monterat. Och utan slinga osv är maskinen praktiskt taget omöjlig för ett barn att starta så den möjligheten går bort.

Nummer två är oerhört korkade föräldrar som släpper sina barn utan uppsyn. Ibland kan man tro att föräldrarna tycker att butiken är rena lekplatsen. (och ja, jag har två barn själv så det har inte med det att göra) släpper dem vind för våg och ungarna klättrar och hoppar på allt som kommer åt. Dessutom är skaderisken stor när dom klättrar på tex en åkgräsklippare. För ett par år sedan hade vi en tjej i fyraårsåldern som fastnade i hydrostatpedalen på en begagnad husqvarna rider när hon skulle hoppa av. Trillade rakt ner i golvet och slog ut tre tänder i överkäken. Snyggt jobbat..
 
OpiMaza skrev:
Hej
Har nu läst bruxen lite noggrannare och kommit fram till att det kommer nog inte att gå.
vad jag ser så är minsta "korridor" 1,3 meter om man ska ha minst 30cm till tex husvägg samt 70cm mellan slingorna samt yttligare 30 cm till nästa hindet som hos mig är berg el likvärdigt. Trist:thumbdown:

Man ska inte läsa allt så noga ;-) Jag har inte mer än max 20cm mellan slingorna på ett par ställen. Här ser du hur jag har det bakom garaget.

Edit: med reservation då för 125/127/325,har faktiskt inte provat med den "nya" signalen att lägga dem så här tätt, men ser ingen anledning till att du inte skulle funka.
 
  • uploadfromtaptalk1368552126228.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OpiMaza skrev:
Ok där ha du rätt.
Sen så kommer jag nog få problem tyvärr med sättet den "letar" efter laddstationen då min tomt har en lång bit att åka på. Dock inte så många kvm.
Du kan välja om maskinen skall följa mitt på tråden hela vägen tillbaka eller vmeter vilket innebär variabelt avstånd från kabeln..
 
OpiMaza
boltis skrev:
Man ska inte läsa allt så noga ;-) Jag har inte mer än max 20cm mellan slingorna på ett par ställen. Här ser du hur jag har det bakom garaget.

Edit: med reservation då för 125/127/325,har faktiskt inte provat med den "nya" signalen att lägga dem så här tätt, men ser ingen anledning till att du inte skulle funka.
Vad jag kan se så är manualen utformad lika för 100 serien och 500 serien vad det gäller avgränsningskabeln.
 
Ett litet trick är att om du har stationen på alternativplats 2 så kan du skicka roboten till baksidan genom att följa tråden moturs. När den sedan går tillbaka så följer den tråden medurs, den kommer alltså följa "samma" tråd åt båda hållen, passagen behöver då bara rymma EN tråd. Den andra tråden behöver den då egentligen inte kunna följa, för det kommer den aldrig göra (om man spelar sina kort rätt).

Men det finns risker med ovanstående också, klipparen kan komma in i passagen av misstag och få problem när den försöker vända om det är RIKTIGT trångt.

Man kan ta till andra trix än V-genvägen om slingorna ligger riktigt tätt. Om du tex helt sonika sätter en lite trästolpe i vägen på slingan så kör roboten emot, backar en liten bit, vrider 90 grader och försöker köra runt hindret i en båge. Händer detta i en smal passage så hakar den på slingan på andra sidan. Och vips har man en ubersäker "genväg".

En skillnad mellan 100 och 500 serien är att för 100-serien så sitter det två signalsensorer diagonalt, dvs inte en i mitten som på 500-serien. Det gör att den inte grenslar kabeln symmetriskt utan åker lite... vid sidan.
 
  • Gilla
OpiMaza
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att dom har gjort en liten tankevurpa i programmeringen - eller har jag läst manualen för dåligt ..?

Jag har som tidigare nämnt ett avstängt område då 'gångvägen' dit är nysådd. Det innebär att jag lyfter upp klipparen dit och kör den i 'stängt område' 60 minuter. Detta kan _bara_ göras under den programmerade schema-tiden. Om jag skulle få för mig att ställa dit den nu, kommer den att stå och vänta på att Schema 1 infaller och då börja klippa.

I min mening borde manuell körning i stängda områden (som är tämligen medvetna körningar) kunna göras när som helst utan att programmera om arbetsschemat. Eller har jag missat något?
 
OpiMaza
Enligt information idag från återförsäljare så är autoclip 125 slut hos Stiga och kommer inte förrens tidigast om 1 månad.
 
Någon som vet hur det ligger till med 127:an?
 
OpiMaza
Roggan79 skrev:
Någon som vet hur det ligger till med 127:an?
Vad han sa så hade han den i lager iallafall.
 
någon som vet hur mycke extra en klippare bör klarar av ytmässigt, har hört att klipparen bör klarar nästan dubbelt så många kvm än vad den verkliga ytan är. Kan det stämma?
 
OpiMaza
Roggan79 skrev:
någon som vet hur mycke extra en klippare bör klarar av ytmässigt, har hört att klipparen bör klarar nästan dubbelt så många kvm än vad den verkliga ytan är. Kan det stämma?
Vilken klippare pratar vi om?
 
127:an......ska klippa en yta på 700-800 kvm, återfösäljaren säger att 325 passa bättre på den ytan!?
 
Funderar på att köpa en Stiga autoclip 127.
Någon som har provat Stiga Autoclip 125 / 127 och kan berätta ifall ni är nöjda? Hur upplever ni ljudnivån?
 
OpiMaza
Roggan79 skrev:
127:an......ska klippa en yta på 700-800 kvm, återfösäljaren säger att 325 passa bättre på den ytan!?
127 ska ju klara 1200kvm så den räcker nog.
 
Roggan79 skrev:
127:an......ska klippa en yta på 700-800 kvm, återfösäljaren säger att 325 passa bättre på den ytan!?
Jag har ungefär samma storlek på gräsmattan som dig, jag gick på 325 mest för att jag har rätt mycket "jox" i vägen som buskar o blommor mm. Ju mer överdimensionerad ju snabbare blir den klart o den kan stå på laddning resten. Men det är ju lite upp till budget också, jag ville inte chansa utan tog den större.

Men jag tror säkert en 127 klarar det också, kanske skulle få gå oftare och sen beror de lite på hur trädgården ser ut, en relativt öppen så går de ännu snabbare.

Det är mina nickel, hoppas du blev nå klokare av mitt svammel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.