45 109 läst · 106 svar
45k läst
106 svar
Stickande, kemisk lukt braskamin, Contura 600 serie
Vi har också haft problem med vår 1,5 år gamla contura 556 style. Kemisk lukt som påminner om en boandning av bränt damm och kemikalier, bränd/varm elektronik nästan.
Upptäckte nu att förgen på den löstagbara toppskivan i metall har spruckit och lossnat. Har eldat utan toppskiva ett par dagar med klart märkbar skillnad i doft, har i stort sett försvunnit helt. Reklamerat det till huslev/contura, vi får se var det tar vägen.
Upptäckte nu att förgen på den löstagbara toppskivan i metall har spruckit och lossnat. Har eldat utan toppskiva ett par dagar med klart märkbar skillnad i doft, har i stort sett försvunnit helt. Reklamerat det till huslev/contura, vi får se var det tar vägen.
Nu har jag testat flitigt, och kan bara konstatera en klar förbättring, har eldat dagligen nu när elpriserna rusat, har inte känt någon doft på lång tid nu.K kungcoopa skrev:
Ni som har problem kolla toppskivan efter sprickor eller smält färg, dammtorka och testa.
Okej! Intressant.P Putspappan skrev:
Inte för att verka negativ men min lukt försvinner eller minskar kraftigt om man eldar ofta. Det är när den svalnat riktigt ordentligt som den kommer tillbaka.
Testa gärna att inte elda på några dagar/en halv vecka och se hur den ter sig då
Samma problem hos oss. Vi har för bara få månader sedan installerat skorsten och en riktigt dyr kvalitetskamin (Rais Pilar) i samband med husrenovering och byte av tak. Eldat kanske totalt 10 gånger i kaminen och är vana att elda i kaminer sedan tidigare. Det luktar helt förfärligt! Stark stickande kemisk doft som vid bränt gummi eller bränd elektronik. Outhärdligt. Skorsten och kamin är installerat av den lokala Eldabutiken. Suck.
Vi installerade en ny keddyinsats i vår öppna spis för ett tag sedan. Eldat totalt 12 gånger nu och det luktar för jävligt. Bränt gummi som sagt.
Har läst och läst på alla sorters forum med olika svar och teorier.
Hoppas att det ger med sig snart.
Ger det ett par veckor till annars får jag väl ringa till dom som installerade den och fråga.
Mvh
Har läst och läst på alla sorters forum med olika svar och teorier.
Hoppas att det ger med sig snart.
Ger det ett par veckor till annars får jag väl ringa till dom som installerade den och fråga.
Mvh
Lukten kommer från det uppborrade ventilationshålet i murstocken. Luktar jag runt spisen känner jag inget, men sätter jag näsan vid gallret så luktar det för jävligt!
Mvh
Mvh
Lång tråd! Har du något slutgiltigt slutsats om vad orsaken var, eller vad som gjorde det bättre?K kungcoopa skrev:
Jag plockade bort plåtarna som jag satte runt insatsen för att lite snyggt rama in den. Gjorde dessa av streckmetall med hål som mätte 8x5 mm och 2 mm tjock tråd.
Lukten förvann nästan helt så fort jag plockade bort dom. Eldade ett par dagar, och provade sätta tillbaka dekorplåten och det började stinka direkt.
Men det är inte plåtarna i sig som luktar utan det måste vara något med luftflödet eller nåt bakom kassetten som försämras av plåtarna.
Jag begriper det inte, men nu kör vi utan plåt och det funkar kanon.
Mvh
Lukten förvann nästan helt så fort jag plockade bort dom. Eldade ett par dagar, och provade sätta tillbaka dekorplåten och det började stinka direkt.
Men det är inte plåtarna i sig som luktar utan det måste vara något med luftflödet eller nåt bakom kassetten som försämras av plåtarna.
Mvh
Kan du visa lite bilder?R Rikthyveln skrev:Jag plockade bort plåtarna som jag satte runt insatsen för att lite snyggt rama in den. Gjorde dessa av streckmetall med hål som mätte 8x5 mm och 2 mm tjock tråd.
Mvh
Har tyvärr inte fått någon ordning på det. Samma lukt är kvar. Är värre ju kallare kaminen är (ju längre sen man eldat och ju kallare det är ute)K kedjemannen skrev:
Eldar vi varje dag är det inte så farligt
Kan lukten komma från kondens från kalla rökgaser genom att ta sig till utsidan skorstensrör när kondensen rinner nedåt där det förångas och luktar illa ?
Har varit med om det på en annan typ av kamin när rökgaserna låg under 80 °C
Har varit med om det på en annan typ av kamin när rökgaserna låg under 80 °C