45 109 läst · 106 svar
45k läst
106 svar
Stickande, kemisk lukt braskamin, Contura 600 serie
Har precis samma problem. Lacken vetifan, känns inte som att det är den..
Eldade utan problem när vi flyttade in i huset, och då hade det stått tomt en period.
Det är först nu denna säsong som problemet har uppstått. Sjukt frustrerande, har kört tre omgångar utan förbättring, det går inte ens vistas i rummet, så vidrigt är det.. Nja. Ingen verkar ha något direkt svar, då alla säger olika. Jag kommer förmodligen aldrig mer elda i den, tråkigt nog.
Eldade utan problem när vi flyttade in i huset, och då hade det stått tomt en period.
Det är först nu denna säsong som problemet har uppstått. Sjukt frustrerande, har kört tre omgångar utan förbättring, det går inte ens vistas i rummet, så vidrigt är det.. Nja. Ingen verkar ha något direkt svar, då alla säger olika. Jag kommer förmodligen aldrig mer elda i den, tråkigt nog.
Vi har också en conturakamin med samma problem, installerad 2007 men vi har inte eldat så mycket pga lukten. Har fått förklaringen det är damm alternativt lackkfärgen. Vår brandvarnare som sitter nära går varje gång. Syns ingen rök eller så, bara den där kemiska lukten. Jag har tagit bort täljstenstoppen och torkat av ytan väldigt noga och då blev det lite mindre lukt. Testar första gången för säsongen idag och efter ca 2 timmars hårt eldande försvinner lukten.
Copy paste från Annan tråd: Jag testade att elda två rejäla brasor (2x2,5kg regelvirke) på raken, otrevligt varmt. Hade planerat 8h totalt men valde att avbryta då jag skulle lämna huset inom kort. Lät allt svalna 6h och sen eldade vi igen på kvällen (normal brasa ca 1,5kg) =ingen lukt. Vi har nu eldat normalt varje dag i en vecka och det luktar fortfarande inte.
Vad glad jag blev att läsa att andra har liknande problem.
Jag upplever en kemisk lukt i ca 1 års tid nu, ca 10 min in i eldningen, som sedan avtar.
När man låter den svalna och eldar igen så kommer lukten igen.
Känns som den kommer ifrån skorstensröret/ovansidan på kaminen......
Kom ni fram till någon lösning? Det känns som att jag har testat allt.
Jag upplever en kemisk lukt i ca 1 års tid nu, ca 10 min in i eldningen, som sedan avtar.
När man låter den svalna och eldar igen så kommer lukten igen.
Känns som den kommer ifrån skorstensröret/ovansidan på kaminen......
Kom ni fram till någon lösning? Det känns som att jag har testat allt.
Har en Contura 26T , eldstaden är i lackerad plåt med vermiculit plattor invändigt .
Rökröret från samma tillverkare (Premodul)
Installerade rökröret förra året , luktade mycket illa i 1-2 veckor , utomhus
Som att jag eldade plast , lukten återkom inte .
Har eldat 2 inlägg denna säsong , utan illaluktande dofter .
Rökröret från samma tillverkare (Premodul)
Installerade rökröret förra året , luktade mycket illa i 1-2 veckor , utomhus
Som att jag eldade plast , lukten återkom inte .
Har eldat 2 inlägg denna säsong , utan illaluktande dofter .
Jag hade en likadan Contura i förra huset. Känner igen lukten/beskrivningen men för min del var det mest en sötsliskig doft som jag själv trodde kom från isoleringen. Lukten kom när jag eldade hårt.D Daniel__s skrev:
Det löste sig efter 7 år eftersom vi flyttade till ett hus utan kamin.
Nu är det dags att sätta i kamin i nuvarande hus. Får väl se om det blir någon lukt denna gången....
Hej,K kungcoopa skrev:Hej!
Har ett problem som oroar oss som jag hoppas någon kan hjälpa oss med!
För någon månad sedan var sotaren här och sotade, och efter det har vi en lukt varje gång vi eldar i kaminen. Lukten börjar komma efter cirka 10 minuter (lagom när tändveden brinner ordentligt och dags för påfyllning), och avtar när kaminen är helt varm. Tycker det luktar mer när vi inte eldat i den på några dagar, och lite mindre när man eldar varje dag. Vi har en Contura 600-serie och jag tycker det luktar som mest uppe på kaminen, under gallret vid stosen som ansluter mot rökröret.
Vi har eldat cirka 20-25 gånger efter sotningen utfördes i hopp om att lukten skulle brännas bort, men icke! Har även eldat "hårt" och länge några gånger utan resultat.
Det är svårt att förklara en lukt på ett forum, men skulle vilja beskriva det som lite kemiskt, stickande. Inte klassiska ved/eldstads lukten som kan bli om det ryker in lite utan detta är något annat.
Har läst att det ska kunna lukta lite när man eldar första gångerna i en ny kamin, men vår är installerad 2004 så den kan väl knappast klassas som ny längre..
Har ringt sotaren och frågat om han har någon aning vad som kan orsaka detta, men han har inget tips. Erbjöd sig att kunna filma ned i skorstenen för att se om det fanns någon som inte borde vara där.
Pratade också med en Contura kaminförsäljare som heller inte kände igen problemet. Gav förslag att de skulle kunna titta på kaminen så tätningar osv såg okej ut.
Otroligt tacksam för tips på vad som kan orsaka denna lukt och hur vi blir av med den! Är rädd att denna lukt inte är bra för oss eller vår 11 månaders dotter.
Har samma problem. Har ni lyckats lista ut vad det beror på?
Hälsningar Hasse Frisk