Jag har samma problem, tror precis som många skrivit om här, att det är isoleringen som spökar. Har även runnit ner något brun "sörja" längs med rökröret. Är så less..
 
murak
T Thomas Piteå skrev:
Jag har samma problem, tror precis som många skrivit om här, att det är isoleringen som spökar. Har även runnit ner något brun "sörja" längs med rökröret. Är så less..
Intressant, du råkar inte ha bild på denna sörja? Skulle det kunna vara kondens som löpt genom isoleringen i skorstenen och då fått färg?
 
Ja, kondens eller att regnvatten rinner ner längs med rökröret ner i isoleringen.
 
  • Rökrör med rostfläckar vid kontakt med takgenomföring, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Min luktar ingenting nu när det fortfarande är "varmt" ute (7c) men när det blir minusgrader kommer lukten alltid tillbaka. Vad kan man dra för slutsats av det?
 
K kungcoopa skrev:
Min luktar ingenting nu när det fortfarande är "varmt" ute (7c) men när det blir minusgrader kommer lukten alltid tillbaka. Vad kan man dra för slutsats av det?
Inte helt oväntat att den här tråden skulle komma igång under rådande omständigheter. Jag skrev nånstans i tråden att vi hade samma problematik men att vi löste problemet genom att byta hus.

Nu installerade vi en ny kamin i detta hus. Luktar inte riktigt lika starkt med samma typ av lukt. Helt annan typ av kamin.

Doften kommer när kaminen blivit riktigt varm. Jag lutar därför åt dammteorin som var lite tidigare i tråden.

Inte direkt störande men det kanske blir mer lukt när vi eldar mer och hårdare framåt.
 
Även jag upplever en kemisk doft som jag har lokaliserat att den kommer från ovan ifrån dvs ventilationsgallret och sprider sig till endast en del av rummet, köket. Den uppstår efter/när kaminen blir varm, runt 250grader.
Man blir så klart orolig.
Barndvarnare och luftrenare verkar inte känna av det heller.
 
  • Ventilationsgaller i kök med synlig del av en kamin, indikerar problem med doft vid uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett svart ventilationsgaller där en kemisk doft upplevs när kaminen når 250 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på insidan av ett ventilationsgaller ovanför en kamin, med synlig rökgång och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgaller med rostskador, trolig källa till kemisk doft i kök vid uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av ett ventilationsgaller med synlig korrosion och damm, kan vara källa till kemisk doft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nyss ny husägare och 4 till
  • Laddar…
M mili1983 skrev:
Även jag upplever en kemisk doft som jag har lokaliserat att den kommer från ovan ifrån dvs ventilationsgallret och sprider sig till endast en del av rummet, köket. Den uppstår efter/när kaminen blir varm, runt 250grader.
Man blir så klart orolig.
Barndvarnare och luftrenare verkar inte känna av det heller.
Vi brukar också uppleva en lukt från vår Contura 660 varje höst vi startar den. Det är dock bara de allra första gångerna varje höst det märks. Sedan försvinner det. Som kemist beskrivet så luktar det lite bränd formaldehyd (OSB-skiva typ) med en svag doft av styren (vinylbensen). Så har det alltid varit sen kaminen var ny år 2003 och huset står kvar om man säger så:)...
 
Vi har också Contura. Installerades för 6 år sedan och luktar fortfarande. Det sticker i halsen och ögonen. Sonen har ett annat märke,ingen doft.
Kan det vara typiskt för Contura?
 
mic mac mic mac skrev:
Vi har också Contura. Installerades för 6 år sedan och luktar fortfarande. Det sticker i halsen och ögonen. Sonen har ett annat märke,ingen doft.
Kan det vara typiskt för Contura?
Så var det även min föräldrarnas Contura, som jag inte kommer ihåg beteckning på. Man skulle tro att det gick att bränna bort lukten med hög temp i början av säsongen, men lukten kom alltid tillbaka. Den åkte till slut ut. Nu står där en täljstensugn.
 
Har samma problem och har märkt att det smultit inuti, kan detta va boven? Ni som har samma problem borde kolla hur det ser ut inuti också. Närbild på smält skada inuti en plastkomponent, med synliga deformationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en braskamin med en pil som pekar på möjlig smältskada vid anslutningsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Putspappan skrev:
Har samma problem och har märkt att det smultit inuti, kan detta va boven? Ni som har samma problem borde kolla hur det ser ut inuti också. [bild] [bild]
Förstår inte riktigt dina bilder och vart jag ska kolla på min??
 
P Putspappan skrev:
Har samma problem och har märkt att det smultit inuti, kan detta va boven? Ni som har samma problem borde kolla hur det ser ut inuti också. [bild] [bild]
Det du ser på bilden är antagligen den pasta man tätar skorstensmodulernas skarvar med.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det du ser på bilden är antagligen den pasta man tätar skorstensmodulernas skarvar med.
Tog upp hela ovansidan och gjorde rent, man ser klart och tydligt att lacken har smält där, ska se om detta gjorde någon skillnad, för lukten kommer definitivt ovanifrån kamin

Skadad lack på kaminens ovansida där den börjat smälta och flagna bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovansida av kamin med synlig smält lack och rengöringsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Har själv en contura 520T som har fått lite sprickor och lagt igen dessa med pannkitt efter rekommendation av Nibe. Ca 12år är kaminen
 
K _Fredrik_ skrev:
Har själv en contura 520T som har fått lite sprickor och lagt igen dessa med pannkitt efter rekommendation av Nibe. Ca 12år är kaminen
var spricker det? Kan ju vara bra att inspektera - har en 550.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.