Har precis startat ett projekt för att få min "spindle sander" i ordning. Vet inte riktigt vad den heter på svenska, kanske typ oscillerande cylinderputs?

Jag önskar att jag kunde börja tråden med lite bra bilder, men tyvärr har jag inte tillgång till dem just nu.

Bakgrund:
Har alltid gillat spindel sanders. Köpt en äldre oscillerande 3-fas gjutjärnsmaskin för 6-7 år sedan. Använde den en del, men den fick tyvärr respass pga att förra snickeriet var för litet.

Flyttade till större snickeri och började återigen titta efter en ny. Köpte för ca 2 år sedan en på blocket. Jag kommer på rak arm inte på fabrikatet, men rätt säker på att det är en äldre tysk maskin, såld av Stenbergs. Kanske 60-70 tals modell gissar jag lite vilt. Maskinen är otroligt gedigen, gjutjärn rakt igenom, ett runt vinklingsbart och höj/sänkbart bort. En lite 3-fasmotor i botten på axeln som genom en finurlig mekanism oscillerar (den stora fördelen gentemot att stoppa putsrullarna i vertikalslipen). Tyvärr kan varvtalet ej regleras. Utsug saknas fullständigt.

Förra sommaren skulle maskinen flyttas (den står alltså lagrad) men tyvärr trillade den och spindeln tog smällen i marken och böjdes. Blev less och ställde bara in den. I samband med att jag skulle sälja av överblivna spånsugar tänkte jag slänga med cylinderputsen till en billig peng. Men när jag skulle gå ut och ta en bild på den ångrade jag mig och började fundera på om det inte skulle gå att tillverka en ny spindelaxel och montera på maskinen.

Renoveringen:
På lediga små stunder, kommer att ta tid. Steg 1 är att få igång den. Detta blir troligen en dålig affär, vore säkert bättre att göra jobb åt kunder och köpa en ny maskin. Men förutom den krökta axeln är maskinen i otroligt fint skick och väldigt gedigen så jag vill helt enkelt få den i form ändå.

Mål:
Maskin i perfekt skick, med bra utsug. Penselmålad/rollad i snickeriets gråa maskinfärg.

Första hindret:
Jag fick loss axeln från maskinen. Spindeln behövde ej mätas upp, den var otroligt dödligt sned och bortom räddning. Själva axeln ner till motorn mätte jag på ett par kritiska punkter med mätklocka och fick ett spel som mest på +/- 0,02mm, vilket jag tror är helt inom alla gränser för denna maskin (det är ju en puts, inte en fräs). Lagerna känns och låter som det är i helt perfekt skick. Likaså syns inga tråkiga tecken alls på axeln i övrigt.

Spindeln är gängad med vanlig högergänga rakt ner i axeln. Min tanke är att gänga ur den, kolla vilken gänga det skall vara låta svarvfirman jag brukar anlita svarva en ny spindel med samma gänga. Då kan jag samtidigt se till att få den i 30mm istället för dagens 22mm. I toppen svarvas samma gänga som jag har på vertikalen och så kan jag enkelt köpa en likadan mutter och använda. Svarva distanser med 30mm hål för att hålla låga rullar på plats tror jag att jag kan lösa själv med tillräcklig precision. Då tillverkar jag samtidigt bussningar som gör att jag också kan använda putsrullar med 40mm hål (har några sådana, däremot är resten 30mm, inga 22mm).

Problemet är att jag inte får loss spindeln! Den är helt klart högergängad. Jag har (som synes på bilden nedan) spänt fast axeln i skruvstäd och sen dragit på spindeln med rörtång så hårt jag har vågat (typ som Mattiasp + 8 varv, jättehårt). Helt utan resultat förutom fula märken överallt. Märken i spindeln gör inget och märkena på axeln hamnar där de inte spelar någon roll. Jag funderar nu på:

1) Varför sitter den så hårt?
2) Hur skall jag få loss den?

Ang 1: Jag funderar på om de kan ha använt någon form av loctite vid montaget. Tror ni på det? Eller så undrar jag om den kan har rostat fast...Den har stått ouppvärmd med hög luftfuktighet i container ett tag innan jag fick ordning på avfuktaren. Det syns noll rostmärken i övrigt, men gjutjärnet på bordet är lite svart/påverkat men ej rostigt. Tänker på spaltkorrossion, kan det vara en grej? Eller kan den helt enkelt vara nerskruvad och sen svetsad på något superkonstigt vis?

Ang 2: Jag har provat att vrid hårt utan resultat. Jag har sprayat med 5-56 och WD-40 och någon annan CRC smörja i 1,5 dagar. Dessa medel rinner knappt ner i gängorna över huvud taget, det tar i alla fall tid. Jag har också sprayat den med "Rost Flash" som kyler till -40 och verkar rostlösande och smörjande. Efter detta har den fått återgå till normal temperatur och sen har jag provat dra igen utan resultat.

Nu funderar jag på värme och mutterknackare. Jag har tillgång till både gasol och (lite omständigare eftersom jag gav bort min gassvets när jag hörde vad brandkåren gör med snickerier i brand där det finns gassvetsar....) gassvets. Dock är jag inte så glad för att värma pga lagret. Jag vill i ett första skede inte ta bort lagret då jag inte har varken avdragare som passar eller rör att knacka ovanifrån med som passar. Men kommer jag inte på något bättre så får jag såklart göra det.

En annan tanke är en mutterknackare, har ofta haft bra framgång med dem. Då är min tanke att kapa av spindeln tex 50mm ovanför (att sätta den i toppen nu kommer nog ej att hjälpa mkt då den lär flexa för mkt), svetsa på en mutter rejält och sätta knackaren på den, samtidigt som jag drar med rörtången och får en kombo av knack och drag.

Bild på axel med påskruvad spindel:
En bordsplacerad metallaxel med gängor och påskruvad spindel omgiven av verktyg, allt på en sliten OSB-platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbilder:
Närbild på spindel och axel med synliga skador och märken från rörtångsmanipulation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en verktygsaxel med påskruvad spindel och synliga kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
En väldigt long shot men antat även galna idéer är välkomna; Det sitter inte en stoppskruv eller nåt annat spännande under lagret?

Long shot 2. Den där flänsen utanpå lagret, är du 100 på att den är en del av axeln så det inte är en mutter?
 
Redigerat:
Hur vet du att spindeln är gängad i axeln? Har du säkert säkert funderat över rotationsriktning och höger- respektive vänstergänga?
 
Allt är välkommet!

Tycker inte att det borde sitta ngt under lagret. Spindeln dragen i botten borde räcka långt...den spänns ju ytterligare när man kör maskinen. Men jag har inte kollat.....

2: har ej det framför mig, men ja, det är jag övertygad om. Ska dubbelkolla imorgon.
 
Phl: ser gängor mellan spindeln o axeln, se på närbilderna, visst måste det vara gängor?

Rotstionsriktning: har tänkt mkt på det och tycker att jag har tänkt rätt. Men å andra sidan får jag inte loss den...så tänka mer krävs uppenbarligen...
 
Mildare än gasolen skulle ju eventuellt vara att lägga hela artikeln i frysen och sedan utnyttja den differentiella uppvärmningen. Blir kanske försumbart lite kontraktion?
 
Olas tips om att den runda delen bara är en mutter för att hålla lagret på plats fick jag även på maskinisten. När jag tänker efter så känns det som att det nog tyvärr är rätt vettigt tänkt...trots att den runda delen inte har något att spänna på så hade det förklarat en hel del...
 
Blir lite tråkigare att tillverka en reservdel :(

Det är inte så att tillverkaren finns kvar och har reservdelar? Om du skulle ha sådan tur kan man ju dock fundera på vad delen skulle kosta...
 
phl skrev:
Blir lite tråkigare att tillverka en reservdel :(
Ja...fattar inte att jag inte tänkte på det. Kan ha varit pga att muttern ej hade ngt att greppa kring för att spänna den, och för att jag nog verkligen ville att spindel o axel skulle vara delbara...

Men, men ger mig inte, kollar om det är en mutter imorgon
 
Hmm, kolla reservdelen kan man ju alltid. Vad ska man gissa på...10k?
 
Skulle du inte ha skadat spindeln så illa med rörtången skulle den kanske gå att räta ut. Det finns proffs som sysslar med att rikta propelleraxlar.

Tyvärr tror jag också att ringen kan vara en mutter.
 
Du kan ju dina svarvarvideos på tuben Daniel så du vet ju att det mesta är möjligt att fixa. Ta med dig paketet till svarvfirman och hör vad de föreslår!
 
heimlaga skrev:
Skulle du inte ha skadat spindeln så illa med rörtången skulle den kanske gå att räta ut. Det finns proffs som sysslar med att rikta propelleraxlar.

Tyvärr tror jag också att ringen kan vara en mutter.
Ja, känner mig inte så smart just nu. Men å andra sidan kan jag slipa bort märkena, de spelar ingen roll i applikationen. Å andra sidan lutar jag nog snarare åt en lösning där man svetsar fast en ny spindel o svarvar den färdiga biten rätt.
 
Vi gör alla bort oss ibland.
Går det inte på något annat vis kan det kanske det gå att svetsa på en ny spindel och värma och smida svetsstället så det blir fritt från inre spänningar och sedan svarva den nya spindeln.
 
Lite så jag tänkte. Att det är en mutter förklarar en del jag tyckte var konstigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.