Ja....jag var helt fel på det. Den runda delen ovanför lagret är en mutter som lät kom loss. Axel och spindel är tillverkad i ett stycke. Dessutom är gängorna för muttern 30mm i diameter så jag an glömma att på ett enkelt sätt sätta dit en 30mm spindel. Inte många rätt alltså!

Men skam den som ger sig. Nu blir det att tänka till lite längre och se var man hamnar då.

Del av en axel med lager och 30mm gängor på träbakgrund, visar konstruktion för mutterfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den spindeln borde gå att räta ut precis som heimlaga skrev. Om det inte skulle gå att få hundra bra. Kan du göra en hylsa och limma dit sedan upp med den i svarven och svarva den rak och fin till den diameter du vill ha.
 
pär h skrev:
Den spindeln borde gå att räta ut precis som heimlaga skrev. Om det inte skulle gå att få hundra bra. Kan du göra en hylsa och limma dit sedan upp med den i svarven och svarva den rak och fin till den diameter du vill ha.
Har svår att tro att den går att få så bra. Men jag har å andra sidan ingen erfarenhet av att rätta axlar med värme. Men jag letar efter typ max +/-0,03mm på spindeln....idag är de ca +/- 10mm...Dessutom gissar jag att den är böjd och inte bara rakt stukad. Då tror jag mer på att svetsa på och svarva. Men å andra sidan trodde jag att spindeln var delbar igår så;)
 
Min förra fräs så skulle jag skruva spindeln i botten. Jag skruvade för långt så den damp i golvet och spindeln fick sig en törn (inte 10mm) men den slog 3-4 tiondelar. Jag tog en mätklocka och en studsfri hammare och bankade. Väl medveten om att kullager kunde gå åt pipan. Men jag orkade inte hålla på längre än till 2-3 hundradelar upp till på spindeln.

När jag höll på med bågskytte så vid jaktskytte (tavla) så kunde man i bland missa målet (väldigt sällan) och pilen slog i tex ett träd. Det kunde ibland böja sig flera centimeter. Det värsta kunde man fixa på plats man syftade och böjde sedan snurrade man pilen balanserad på tumm och långfingernageln. så att man hjälpligt kunde använda den.
Hemma sedan hade man en apparat som ser ut som en balanserings maskin men med flytbart avstånd mellan hjulen. I mitten en mätklocka och en arm så man kunde trycka på pilen. Med den kunde man rikta till omätbart resultat.
 
Startade denna tråd även på Maskinisten, vilket i efterhand visade sig vara aningen mer svårt att överblicka än vad jag hade tänkt mig. I vilket fall så kom en medlem där på att man borde kunna svarva en ny spindel med invändig gänga, som dels ger mig en kraftigare spindel, dels ersätter befintlig mutter för att hålla lagret på plats.

Å andra sidan misstänker jag att denna spindel skulle spännas allt hårdare efterhand som man kör maskinen, vilket nog inte vore så lämpligt för lagret.

Just nu har jag filat bort alla fula märken och slängt prylarna i tvätt så att det blir rent och fint att jobba vidare med.
 
Finns det utrymme på forumet med en bild/kunskapsbank, någon form av, lättare att söka samt se de förslag som lett till hjälp?
Kan hjälpa andra i framtiden...
Annars verkar det mesta gå att lösa.
 
Lagerna tvättade och konstaterade att de var i fin form. Ska bara lista ut vad jag ska ge dem för fett sen är de klara. Alla lösa bitar är i rengöringsbad, men tyvärr står själva maskinen kvar längst in i en container, kanske plockar jag ut den imorgon och börjar där.

Två rengjorda kullager ligger på en pappersyta, märkta med "MADE IN SWEDEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild på en likadan maskin som min:

Använd begagnad stolpslipmaskin med fyra sliprullar och dammigt arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar använda någon form av SKF kullagerfett, har en tub om du behöver.
 
phl skrev:
Brukar använda någon form av SKF kullagerfett, har en tub om du behöver.
Tack! Har dock själv SKF standard LGMT2. Borde nog funka, den snurrar inte så fort, 1400rpm.
 
Efter påskfirande tidigare idag så bestämde jag mig för att strunta i att flytta alla pallar framför och istället dela slipen i delar och klättrande över nyss nämnda pallar bära ut den från containern. Det var jobbigt men gick:)

Påbörjat delning av maskinen. Gammalt fett bort, delar som har fett på sig eller ska målas hamnar i rengöringsbad, de delar som är för stora tvättas för hand från gammalt fett och harts etc. Imorgon blir det mattslipning inför en häftgrund. Metallen som skall vara blank samt gjutjärnet kommer jag att polera upp med grovrengörare o ev autosol. Förutom den krökta spindeln och någon lite spricka i elboxen ser allting ut att vara i riktigt fint skick och inte mycket använt.

Maskinen är inte tysk utan svensk. Den är dels märkt med en skylt "Stenbergs Maskinbyrå AB Stockholm" (vilket också är intryckt i gjutformen till pelaren) samt en skylt där det står Tranås Mekaniska Verkstad. Modellen heter PF, nr 64-120. Motorn är på 0,37kw och märkt 1970 vilket jag gissar är årtalet den tillverkades, men ej säker. Allting är otroligt gediget. Funktionen för att höja/sänka bordet är imponerande. Men till skillnad från min förra maskin så finns det inte en ratt för att ställa exakt vinkel, utan man lossar en låsskruv och knackar den dit man vill ha den.

Lite bilder:

Maskinen utan bord:
Del av en grön maskin, sannolikt en del i renoveringsprocessen med synligt gammalt fett och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt har kommit in på arbetsbordet:
Delar av en demonterad slipmaskin på ett arbetsbord i en verkstad, inklusive höj- och sänkfunktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höj/sänkfunktion:
Närbild av höj- och sänkfunktionen på en svensk tillverkad verkstadsmaskin, synligt gammalt fett och märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan av bordet, håller på att plocka isär fästet för staget som hållet bordet i rätt vinkel:
Del av maskin med stående spindel, isärmonterat stödfäste, verktyg och handskar på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
satt och funderade på varför infästningen I understa bilden är i form av en kula som kan vridas åt alla håll. Tror att det borde vara för att den stora muttern på samma bild används för att fininställa vinkeln när man har knackat bordet hyfsat rätt. Då får man nog se till att ha en nyckel i rätt storlek i närheten:)
 
Den ser ju riktigt trevlig ut den där maskinen. Håller tummarna för att du får ordning på spindeln.

//Ronnie
 
Pysslarn skrev:
Den ser ju riktigt trevlig ut den där maskinen. Håller tummarna för att du får ordning på spindeln.

//Ronnie
Tack! Det kommer jag att få. På ett eller annat sätt:)
 
Daniel_N skrev:
Tack! Det kommer jag att få. På ett eller annat sätt:)
Det tror jag också! ;)

//Ronnie
 
Din önskan om en 30 mm spindel är ju enklare om du byter kullager till 6007 som är 35 invändigt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.