Tack för info Stomneby. Blir en box av något slag. Ska köra den med befintlig start/stopp först för att se om jag behöver en broms också inna jag beställer.

Under tiden går det sakta framåt, 2 lager täckfärg på, utsatta delar ska få ett lager till imorgon.

Nymålad metallpelare i en verkstad med flera oidentifierade maskin- och verktygsdelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där blir så snyggt! Kanske tycker jag så för att jag alltid varit svag för grått....

Gott att se öht!
//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Här har jag helt glömt att uppdatera. Axeln riktades till ca 0,01mm slag (mkt bättre än vad jag behövde, killen på Limhamns industriservice verkade också förvånad att det blev riktigt så bra). Kändes också billigt, 2h jobb a 875 kr, för en uppgift som jag aldrig hade klarat själv. Allt ihopmonterat, men jag saknade tappnycklar i rätt storlek så det kändes väl meckigt att ställa in oscillationen. Har precis fått hem tappnycklar av rätt slag från OTD, så det blir väl ett projekt så småningom. Lagerna i motorn är inte i perfekt skick, ska köra ett tag o se så att allt annat funkar, och sen blir det nog byte. Passar förmodligen på att gå upp lite i effekt då, har sett att det finns 0,55kw (tror jag det var) motorer med samma mått på fläns, axel etc.

Med tappnycklarna hoppas jag kunna ställa oscillationen rätt och samtidigt kunna justera så att jag kan spänna de fyra insexskruvarna från framsidan lagom hårt, det är lite känsligt, spänner man för hårt och med oscillationen fel ställd blir det för trögt att starta och motorskyddet löser ut. Eventuellt får jag vänta till nästa gång Mattiasp kommer förbi och kan tänka lite åt mig:)

Sen blir det nog att bygga någon form av rullbar bas så att jag kan flytta runt maskinen. Basen måste vara tung, gärna 100+ kg så att det känns stabilt. Tänkte också passa på att fylla pelaren med lämpligt tungt medium. Är betong det bästa valet om man vill ha något med hög densitet som inte är väldigt dyrt?

Det skall också byggas utsug, vet inte riktigt hur det ska bli. Kanske typ 160mm till spånsug underifrån och en mindre typ 150x50 rekatangulär box på ovansidan som man kan flytta runt till rätt ställe och låsa fast med en magnetfot, typ sådan som sitter på stativet till en indikatorklocka.

Det skall också svarvas hylsor så att jag kan använda 30 och 40mm rullar (som jag redan har ett par). Ett par distansringar behövs också.
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Bygg en rullbas på vilken där är fack/plats för 400x400x50 betongplattor.

Vad gäller basen hade jag nog övervägt en lösning där man kan täppa till basen och fylla den med sand. Lite roligare att bli av med om man ångrar sig.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag skulle leta efter något stort svänghjul eller en bit 40-50mm plåt att bygga basen av.

Vill du fylla pelaren föreslår jag att du letar efter en lämplig bit axelstål och sätter dit den och fyller mellanrummet mellan axelstålet och pelaren med tunnflytande cementbruk.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
phl phl skrev:
Bygg en rullbas på vilken där är fack/plats för 400x400x50 betongplattor.
Den lösningen har jag själv funderat på till en kommande arbetsbänk. Inte rullbas då i mitt fall men en hylla ca 10 cm över golvet som fylls med betongplattor som ett alternativ till att bulta bänken i golvet. Jag har golvvärme i verkstaden så bultning är uteslutet.

Skulle det bli aktuellt så har lite plattor att donera. Visserligen 350 x 350 x 70 men det fungerar kanske lika bra. Jag har visst en styck 700 x 700 x 70 också som jag gärna blir av med.
 
Detta har verkligen varit ett projekt som har fått stå i kö och vänta på sin tur ett bra tag nu. Men så hade turen kommit till att ta tag i denna maskin igen. Häromdagen hittades en 12mm plåt. som maskinen bultades på. Tyvärr finns inte plats för betongplattor, måste hålla höjden nere. Idag har jag varit hos phl och svarvat bussningar för att få mina 30mm sliphylsor att passa på 22mm axel. När det är klart så är det bara utsug kvar, sen är maskinen fit for fight!



Bilden visar en metallstång som spänns i en svarv för bearbetning av bussningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Det som räknas är ju att maskinen BLEV färdig.
Att renovera maskiner är ohjälpligt ett sticksömsarbete och då måste det få ta något år.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det som räknas är ju att maskinen BLEV färdig.
Att renovera maskiner är ohjälpligt ett sticksömsarbete och då måste det få ta något år.
Den är inte riktigt klar än. Har en del bussningar o distanser att svarva, vill att alla hylsor ska kunna användas. O så lite annat småfix. Men snart så.

Som tur är så tar dock inte alla renoveringar riktigt lika lång tid. Senare i år kommer ett jättejobb med en oscillerande underputs med pneumatik för oscilleringen att påbörjas, förhoppningsvis går det fortare än denna, även om det nog finns en hel del som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Men det kommer en ny tråd om det så småningom.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har ju sett den där underputsen och det verkar vara en spännande maskin, om än i behov av en viss uppryckning. Det är jag dock övertygad om att du fixar.
Det jag inte riktigt fattar är vad man ska ha den till???

Den ser ut som en rikthyvel med slipcylinder istället för kutter, och jag fattar inte poängen med vad den kan göra.
Det vore intressant att veta i vilka situationer du kommer att ha nytta av den.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Har ju sett den där underputsen och det verkar vara en spännande maskin, om än i behov av en viss uppryckning. Det är jag dock övertygad om att du fixar.
Det jag inte riktigt fattar är vad man ska ha den till???

Den ser ut som en rikthyvel med slipcylinder istället för kutter, och jag fattar inte poängen med vad den kan göra.
Det vore intressant att veta i vilka situationer du kommer att ha nytta av den.

//Ronnie
Njae.. det är ingen slipcylinder (dvs ej valsputs-varianten) utan ett band, motsvarande en bredbandsputs. Egentligen är det en liten föegångare till en bredbandsputs fast betydligt mer primitiv såklart. Dock har den fördelen att man kan "riktputsa" vilket innebär att man kan putsa tex utsidan av en i övrigt monterad låda. Oklar hur användbart det kommer att vara. Den är ju öppen på sidan, så i teorin kan man vända sitt arbetsstycke och få 600mm bredd, jag tror dock inte att det kommer att funka i praktiken.

Men för oss som mest använder massivträ så tror jag att den kommer att putsa hyvlade delar för att ta bort kutterslag. Eftersom man ställer hur mycket som skall tas bort, inte slutmått på biten, så tror jag att den är snabb att ställa om mellan olika tjocklekar på virke. Men det är mycket spekulationer.

Kommer en tråd så småningom:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ganska klar. Bussningar i stål svarvade (tack får lånet av svar @phl !). En enkel utsugshuv ihopskruvad. Inkopplade m 160mm slang. Papper till de olika sliphylsorna inköpt. Maskinen går väldigt tyst o fint och är en dröm att putsa med!

Några saker kvar:

* Längre anslutningskabel
* Fler spånhuvar, åtminsone en väldigt tunn vore bra att ha för små radier.

Ett problem kvar...maskinen drar för lite ström och triggar inte starten av spånsugen....Som synes på bilden....

Slipmaskin med svarvade stålbussningar och utsugshuv ansluten till slang, täckt av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Autostarten, är det strömtransformator för varje maskin?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Autostarten, är det strömtransformator för varje maskin?

Protte
Stämmer. Och vad som krävs för att få sugen att starta är tydligen ställbart. Om man kan ställa per trafo eller för allihop vet jag inte. Som det är idag så går sugen igång av matarverket och av att man lutar klingan på justersågen, men inte av den lilla pelarborrmaskinen (på tomgång) eller av cylinderputsen som sagt.
 
Ta tråden som går genom transformatorn ett varv till så dubblas känsligheten.

Protte
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.