Vet inte riktigt om detta hör hemma under tak, övrigt, verktyg eller annat, så placerar frågan här och hoppas att det är rätt.
Igår var sotaren på besök för brandskyddskontroll och medans allt såg bra ut när det kom till skorsten och kamin så kommenterade hon placeringen av glidskyddet.
Har nyligen flyttat in i villan och frågade aldrig de tidigare ägarna om stege (minns inte att jag såg någon när jag var på visning) så vet inte om de haft en men tagit med sig den eller om de alltid lånat av någon granne när sotaren varit på besök, i vilket fall som helst fanns det ingen stege här när jag flyttade in, så jag valde att köpa en ny.
Kanske läste jag lite för snabbt när jag online såg en rekommendation att stegen skulle nå ungefär en meter över taket när den står i 75 graders vinkel men det var en stege som matchade det jag införskaffat.
Problemet är att glidskyddet sitter nästan rak under de steg som finns uppe på taket.
Så hon kommenterade att det är lite svårt att "kliva runt" stegen när den sticker upp och är i vägen i det läget.
För att lösa det satte hon stegen i en väldigt låg vinkel så att hon istället kunde kliva över den upp på taket:
Det jag kan tycka känns lite otäckt med en sådan lösning är ju att när stegen står i en sådan vinkel så kommer mycket mer av tyngden ligga på och trycka ned mot glidskyddet som jag, när jag provade att dra lite i det, märkte att det sviktade tillräckligt mycket för att även böja ned rännan lite.
Efter att hon lämnat platsen trodde jag att jag skulle ha lite tid på mig att fundera på om jag ska våga mig på att försöka flytta glidskyddet själv, anlita hantverkare som gör det åt mig eller helt enkelt köpa en kortare stege så att den går att kliva över utan att man behöver ställa stegen i en sådan otäck vinkel.
Men nu, dagen efter, fick jag en ny bokning från sotaren att nu var det dags för sotning (kan de inte sota och göra brandskyddskontrollen samtidigt? känns jobbigt att börja fundera på att plocka ut vermicultiskivorna igen när jag precis satt tillbaka dem) så nu har jag helt plötsligt bara ett par veckor på mig att fundera på vad, om något, jag ska göra.
Det absolut enklaste alternativet är ju att inte göra något alls och låta det vara som det är, är inte samma sotare som kommer denna gången så kanske han är mer ok med att "snirkla sig runt" stegen för att komma upp på taket, men om han inte är det?
Förra gången var en liten och lätt tjej men jag ingen aning om hur stor eller liten nästa person som kommer är så vågar man låta den personen använda sig av samma lösning som hon gjorde när glidskyddet som sagt sviktade märkbart när jag drog i det? Om sotaren är lika stor som jag på 100+ kg så känns det lite otäckt när så stor del av den vikten kommer trycka nedåt på glidskyddet istället för att gå nedåt genom stegen mot marken som det hade blivit om stegen stått i en mer korrekt vinkel.
Näst enklaste alternativet är att lösa det med pengar och köpa en till stege, lite kortare denna gången, men det leder mig ju till frågan om man köper en kortare stege så att de kan kliva rakt över den, ska den fortfarande stå i (ungefär) samma 75 graders vinkel och räcker det att sista steget är det som står i glidskyddet eller ska det vara något steg upp över (som hon gjorde på bilden ovan)?
Sedan är det ju något av en utmaning att hitta stegar som matchar exakt rätt längd så har även haft vissa funderingar på att låna lite verktyg av någon bekant och bara kapa bort en ett par steg från min befintliga stege.
Vad hade ni gjort och/eller vad rekommenderar ni till en nybliven husägare som egentligen inte riktigt har självförtroendet att börja riva i att flytta skyddet själv? (prövade att lyfta lite i takpannorna men när de tog emot stegen ovanför så kändes det för otäckt för att jag skulle våga lyfta mer i dem
)
Igår var sotaren på besök för brandskyddskontroll och medans allt såg bra ut när det kom till skorsten och kamin så kommenterade hon placeringen av glidskyddet.
Har nyligen flyttat in i villan och frågade aldrig de tidigare ägarna om stege (minns inte att jag såg någon när jag var på visning) så vet inte om de haft en men tagit med sig den eller om de alltid lånat av någon granne när sotaren varit på besök, i vilket fall som helst fanns det ingen stege här när jag flyttade in, så jag valde att köpa en ny.
Kanske läste jag lite för snabbt när jag online såg en rekommendation att stegen skulle nå ungefär en meter över taket när den står i 75 graders vinkel men det var en stege som matchade det jag införskaffat.
Problemet är att glidskyddet sitter nästan rak under de steg som finns uppe på taket.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så hon kommenterade att det är lite svårt att "kliva runt" stegen när den sticker upp och är i vägen i det läget.
För att lösa det satte hon stegen i en väldigt låg vinkel så att hon istället kunde kliva över den upp på taket:

Logga in
Skapa konto
Det jag kan tycka känns lite otäckt med en sådan lösning är ju att när stegen står i en sådan vinkel så kommer mycket mer av tyngden ligga på och trycka ned mot glidskyddet som jag, när jag provade att dra lite i det, märkte att det sviktade tillräckligt mycket för att även böja ned rännan lite.
Efter att hon lämnat platsen trodde jag att jag skulle ha lite tid på mig att fundera på om jag ska våga mig på att försöka flytta glidskyddet själv, anlita hantverkare som gör det åt mig eller helt enkelt köpa en kortare stege så att den går att kliva över utan att man behöver ställa stegen i en sådan otäck vinkel.
Men nu, dagen efter, fick jag en ny bokning från sotaren att nu var det dags för sotning (kan de inte sota och göra brandskyddskontrollen samtidigt? känns jobbigt att börja fundera på att plocka ut vermicultiskivorna igen när jag precis satt tillbaka dem) så nu har jag helt plötsligt bara ett par veckor på mig att fundera på vad, om något, jag ska göra.
Det absolut enklaste alternativet är ju att inte göra något alls och låta det vara som det är, är inte samma sotare som kommer denna gången så kanske han är mer ok med att "snirkla sig runt" stegen för att komma upp på taket, men om han inte är det?
Förra gången var en liten och lätt tjej men jag ingen aning om hur stor eller liten nästa person som kommer är så vågar man låta den personen använda sig av samma lösning som hon gjorde när glidskyddet som sagt sviktade märkbart när jag drog i det? Om sotaren är lika stor som jag på 100+ kg så känns det lite otäckt när så stor del av den vikten kommer trycka nedåt på glidskyddet istället för att gå nedåt genom stegen mot marken som det hade blivit om stegen stått i en mer korrekt vinkel.
Näst enklaste alternativet är att lösa det med pengar och köpa en till stege, lite kortare denna gången, men det leder mig ju till frågan om man köper en kortare stege så att de kan kliva rakt över den, ska den fortfarande stå i (ungefär) samma 75 graders vinkel och räcker det att sista steget är det som står i glidskyddet eller ska det vara något steg upp över (som hon gjorde på bilden ovan)?
Sedan är det ju något av en utmaning att hitta stegar som matchar exakt rätt längd så har även haft vissa funderingar på att låna lite verktyg av någon bekant och bara kapa bort en ett par steg från min befintliga stege.
Vad hade ni gjort och/eller vad rekommenderar ni till en nybliven husägare som egentligen inte riktigt har självförtroendet att börja riva i att flytta skyddet själv? (prövade att lyfta lite i takpannorna men när de tog emot stegen ovanför så kändes det för otäckt för att jag skulle våga lyfta mer i dem
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 259 inlägg
Hej
Sätt dit stegen.
Klättra upp.
Skjut undan takpannorna.
Inspektera fastsättningen av glidskyddet.
Ta kort och lägg ut så förklarar vi hur du flyttar glidskyddet.
Lyssna på vad vi skriver och välj bästa metod.
Flytta glidskyddet.
Sätt tillbaka pannorna.
Lägg tillbaka stegen.
Klart.
När du gjort denna övning så kommer det kännas bättre och du har lärt dig något
Lycka till.
/Workingclasshero
Sätt dit stegen.
Klättra upp.
Skjut undan takpannorna.
Flytta glidskyddet.
Sätt tillbaka pannorna.
Lägg tillbaka stegen.
Klart.
Lycka till.
/Workingclasshero
Glidskyddet ska sitta bredvid takstegen enligt tillverkarnas monteringsanvisningar. Det är just för att man ska kunna kliva av/runt och ha en bra lutning på stegen så den tar tyngden ner mot marken, och inte ha den situationen du har med stor vikt på taket. Är ju trots allt ett glidskydd och inte hängkrok
Produkter som diskuteras: "takstegen"

Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Fast problemet är just lite att jag inte lyckas flytta på takpannorna annat än någon millimeter. Osäker på om de är fastspikade, ifall alla tak-stegen som ju sitter direkt ovanför "låser fast" pannorna under sig eller om jag bara är för feg och inte använder nog med våldWorkingclasshero skrev:
Hej
Sätt dit stegen.
Klättra upp.
Skjut undan takpannorna.
Flytta glidskyddet.
Sätt tillbaka pannorna.
Lägg tillbaka stegen.
Klart.
Lycka till.
/Workingclasshero

Logga in
Skapa konto
Men läser jag här: https://wwwtaksakerhetse.cdn.trigge...tryck_slutkorrektur_sep-2015-slutversion2.pdfK kniv skrev:Glidskyddet ska sitta bredvid takstegen enligt tillverkarnas monteringsanvisningar. Det är just för att man ska kunna kliva av/runt och ha en bra lutning på stegen så den tar tyngden ner mot marken, och inte ha den situationen du har med stor vikt på taket. Är ju trots allt ett glidskydd och inte hängkrok
(sida 12)
så verkar det ju, åtminstone i vissa lägen, vara ok att ha glidskyddet direkt under takstegen och eftersom det sett ut så såhär sedan huset byggdes 2009 så antar jag att sotarna varit ok med hur det sett ut förut när de tagit sig upp på taket.
Även om en ny stege kostar en slant skulle jag gissa på att det ändå blir betydligt billigare än att anlita en hantverkare för att flytta glidskyddet
Men är samtidigt skeptisk till att mitt tak har en lutning på över 45 grader, så lågt som det är och som sagt, att hitta en stege som är precis rätt längd känns ju även det som något av en utmaning.
Produkter som diskuteras: "bågfil"

Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Det är ok/tillåtet, men det är inte förstahandalternativet då stegens längd blir väldigt kritisk.M MrQuint skrev:
Min upplevelse är att det alltid är något som måste hittas och anmärkas på. Spelar ingen roll att befintlig helhetslösning tidigare fungerat och godkänts under otaliga inspektioner genom åren.
“Något nytt” måste alltid hittas och anmärkas på.
“Något nytt” måste alltid hittas och anmärkas på.
Förstår hur du tänker men ett påpekade är ju för säkerheten. Inte för att något ska vara bekvämt för sotning/inspektion. Det var mycket sämre med taksäkerheten, och arbetsmiljön i stort, förr och de skorstensfejare/skorstensfejartekniker fortfarande som accepterar dåliga säkerhetsanordningar och dålig arbetsmiljö är snart borta.R roke skrev:
Ska glidskyddet monteras i linje med takstegen så ska det som du redan konstaterat vara minst 45 graders taklutning och då finns det krav på hur lång stegen ska vara. Du har inte 45 grader kan jag lova utifrån den bilden du la upp, snarare mer 27 eller kanske tom 22 eller 18, svårt att säga exakt från den bilden bara. Långt ifrån alla sotare som anmärker på sånt..M MrQuint skrev:Men läser jag här: [länk]
(sida 12)
så verkar det ju, åtminstone i vissa lägen, vara ok att ha glidskyddet direkt under takstegen och eftersom det sett ut så såhär sedan huset byggdes 2009 så antar jag att sotarna varit ok med hur det sett ut förut när de tagit sig upp på taket.
Även om en ny stege kostar en slant skulle jag gissa på att det ändå blir betydligt billigare än att anlita en hantverkare för att flytta glidskyddetNu svarade ju det dokumentet som jag hittade lite på mina funderingar OM jag väljer att skaffa ny stege vad gäller längd och hur att det ska krokas i översta steget.
Men är samtidigt skeptisk till att mitt tak har en lutning på över 45 grader, så lågt som det är och som sagt, att hitta en stege som är precis rätt längd känns ju även det som något av en utmaning.
Vi fick också påbackning av sotaren på detta och det kändes så j..la onödigt då det sedan 1935 hade sprungit sotare där och då har det inte varit något problem! Vi sa tack och hej, leverpastej och beställde en CTC luft-vatten värmepump av en auktoriserad vvs firma som var återförsäljare av CTC och har inte ångrat det en sekund, det var 2016 så priserna är nog höga nu pga inflationen men om det säljs lite maskiner nu så borde det gå att pruta!M MrQuint skrev:Vet inte riktigt om detta hör hemma under tak, övrigt, verktyg eller annat, så placerar frågan här och hoppas att det är rätt.
[bild]
[bild]
Vad hade ni gjort och/eller vad rekommenderar ni till en nybliven husägare som egentligen inte riktigt har självförtroendet att börja riva i att flytta skyddet själv? (prövade att lyfta lite i takpannorna men när de tog emot stegen ovanför så kändes det för otäckt för att jag skulle våga lyfta mer i dem)
Var det verkligen en sotare som utförde brandskyddskontroll. Trodde att det alltlid är räddningstjänsten.
Som skrivs på annat hålla så är det busenkelt att såga stegen till rätt längd.
Rådfråga en plåtslagare som jobbar med tak.
Som skrivs på annat hålla så är det busenkelt att såga stegen till rätt längd.
Rådfråga en plåtslagare som jobbar med tak.
Hon var från sotarfirman som har avtal med kommunen men ska man vara petig var hennes titel väl inte sotare utan, enligt deras hemsida, "skorstensfejartekniker".Imin Rudenlöv skrev:
Måste erkänna att jag är lite morgontrött så inte helt säker på ditt övriga svar. När du säger att prata med plåtslagare som jobbar med tak, menar du för ifall jag vill ta hjälp att flytta glidskyddet (vilket, som det verkar, är över min nivå att fixa själv) eller för hjälp även om jag bara väljer att kapa stegen till rätt längd?
Jag kanske underskattar kravet på precision när det kommer till längden men såhär ser det ut med min befintliga stege

Logga in
Skapa konto
Och jag hade trott att det bara var at kapa någonstans i höjd med den röda linjen? Alternativt skaffa en ny stege med den längden eftersom den jag har nu verkar finnas i en kortare variant som är just precis så lång.
Nja, hos oss har det alltid varit från en sotarfirma, men en "senior" sotare. De går väl någon speciell utbildning och får behörighet till att brandskyddsinspektera. Sedan kommer någon yngre typ och gör själva sotningen.Imin Rudenlöv skrev:
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Övrigt husrelaterat -
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Laga golvur ”moraklocka”
Övrigt husrelaterat -
Fukt hittad efter överlåtelse besiktning i dusch vägg
Övrigt husrelaterat -
Hur hittar jag en certifierad kontrollansvarig?
Övrigt husrelaterat