5 141 läst · 31 svar
5k läst
31 svar
Stege och glidskydd för att göra sotaren glad?
Plåtslagaren vet hur det skall se ut. De gör dessa jobb åt alla som inte gör det själva.Imin Rudenlöv skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 306 inlägg
Sotarna kan ju sätta vite om det inte blir som dom vill... så jag skulle lyssna på hur dom vill ha det
Vi plåtslagare frågar ändå sotarn om det är oklart..
Vi plåtslagare frågar ändå sotarn om det är oklart..
Hos os gjorde sotaren både sotning och brandskyddskontroll vid samma tillfälle.Imin Rudenlöv skrev:
Vad skrev hon i protokollet? Är du ålagd att rätta till det på något sätt, om inte kan du ju strunta i det.
Sotaren kommer antagligen inte säga ett knyst om det.
Sotaren kommer antagligen inte säga ett knyst om det.
Enklast sätt att göra sotarn glad är att flytta på glidskyddet. Hyr dig en ställning så blir det enklare och säkrare för dig när du flyttar på pannorna och montera skyddet rätt. Kostar inga stora pengar. Varför ska sotaren riskera att skada sig på son arbetsplats?
Det är billigare och snabbare att montera ett till glidskydd brevid det gamla, bör gå bra från stege med bef glidskydd.A aftonbladet skrev:
Funderat på det med att sätta nytt glidskyddet vid sidan av befintligt skydd men ett problem är som sagt att jag inte känner mig bekväm med att riva i tegelpannorna som takstegen sitter över.
Och med tanke på att stegen ligger över skarven för två pannor, så om jag skippar de två pannorna och sätter skyddet under de jämte istället, i kombination med var & hur man faktiskt kan passa in skyddet i pannornas form så skulle det gissningsvis blir runt 0,5-1 tak-pannas bredd mellan glidskyddet & takstegen om jag väljer den vägen, är det rimligt eller hamnar man för långt åt sidan i så fall? (förhoppningsvis är inte de pannorna jämte fastspikade eller något).
Och spelar det någon roll vilken sida glidskyddet sitter på?
När jag ser det framför mig så känns det av någon märklig anledning mycket obehagligare och mer onaturligt att kliva av stegen åt vänster än höger? Undrar om det har att göra med om man är vänster eller högerhänt, eller om det bara är jag som är extra känslig på grund av att jag är ganska höjdrädd?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och med tanke på att stegen ligger över skarven för två pannor, så om jag skippar de två pannorna och sätter skyddet under de jämte istället, i kombination med var & hur man faktiskt kan passa in skyddet i pannornas form så skulle det gissningsvis blir runt 0,5-1 tak-pannas bredd mellan glidskyddet & takstegen om jag väljer den vägen, är det rimligt eller hamnar man för långt åt sidan i så fall? (förhoppningsvis är inte de pannorna jämte fastspikade eller något).
Och spelar det någon roll vilken sida glidskyddet sitter på?
När jag ser det framför mig så känns det av någon märklig anledning mycket obehagligare och mer onaturligt att kliva av stegen åt vänster än höger? Undrar om det har att göra med om man är vänster eller högerhänt, eller om det bara är jag som är extra känslig på grund av att jag är ganska höjdrädd?
Om det känns bäst att kliva av åt höger eller vänster (eller på uppifrån från vänster eller höger) är en smaksak, sätt den på högersidan där det är fritt och låt det andra vara kvar då det ju är en liten aning till vänster så får kommande sotare välja själva vilket de vill använda sig av.
Känns ju enklare att flytta på fotstegen på taket som bara är dithängda. Om du tycker det är besvärligt att flytta glidskyddet. Man ofta ser dem sitta lite diagonalt, om det nu är tillåtet.
Medlem
· västra götaland
· 42 inlägg
Tänk på att det är nya regler för glidskydd. De måste numera vara skruvade i två olika läkt. På mitt hus är läkten i 45 x 70 och skyddet satt bara i en läkt. Trots att det är starkare än två traditionella läkt så behövde jag göra om.
Jag fick samma på min brandskyddskontroll i förra veckan. Har tre månader på mig att flytta glidskyddet. Men jag lär nog anlita nån som gör det, är sjukt höjdrädd och det är runt 4 meter upp till glidskyddet 😵💫
Däremot tyckte sotarn att eftersom vi har väldigt bra förbränning när vi eldar och dessutom inte eldar 24/7 så räcker det med sotning var tredje år fr.o.m nu.
Däremot tyckte sotarn att eftersom vi har väldigt bra förbränning när vi eldar och dessutom inte eldar 24/7 så räcker det med sotning var tredje år fr.o.m nu.