64 519 läst · 184 svar
65k läst
184 svar
Steg för steg ang fuktig krypgrund
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Jag hade placerat avfuktaren i det vänstra facket och låtit den blåsa åt höger, motsols. Sen fläkt in och ev ut tillbaka i varje fack.
Är det ingen gång till rummen längst till höger?
Har man många gånger är väl spirorör att föredra, funkar det att koppla kanalfläkt på dom?
Är det ingen gång till rummen längst till höger?
Har man många gånger är väl spirorör att föredra, funkar det att koppla kanalfläkt på dom?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Jag gör en uppdatering om hur det har gått för mig också med lite loggningar av RH och hur jag monterat.
6 augusti installeras en Woods DS15 och 90-100% RH uppmätt i hela grunden innan åtgärd.
En Oregon RAR501 med 3 trådlösa givare blev också uppsatt, sen har jag kollar och skrivit ner RH värden lite då och då. Det har regnat ganska mkt nu också men RHn påverkas inte så mkt nere i grunden av det, någon procent kanske.
Mätarna avläses motsols på bilden och det 3e värdet är i det lilla utrymmet där jag idag 22 augusti har stoppat en liten Woods eftersom jag inte fick cirkulation dit som jag trodde.
11 augusti kl 20.00 72% 75% 16c
13 augusti 18.00 69% 73% 16c
15 augusti 19.00 68% 73% 16c
16 augusti 19.00 64% 69% 15c
17 augusti 21.00 66% 72% 83% 15c 15c 14c ( Det lilla utrymmet gick upp till 90% RH mellan 18-21 augusti)
22 augusti 20.00 64% 69% 84% ( det sista värdet har gått från 90% till 84% på 2 timmars drif av lilla Woodsen)15c
Lutar åt en fläkt som kan ta lilla krypgrunden men jag vet ej hur jag ska montera den på bästa sätt.... Förslag tack
6 augusti installeras en Woods DS15 och 90-100% RH uppmätt i hela grunden innan åtgärd.
En Oregon RAR501 med 3 trådlösa givare blev också uppsatt, sen har jag kollar och skrivit ner RH värden lite då och då. Det har regnat ganska mkt nu också men RHn påverkas inte så mkt nere i grunden av det, någon procent kanske.
Mätarna avläses motsols på bilden och det 3e värdet är i det lilla utrymmet där jag idag 22 augusti har stoppat en liten Woods eftersom jag inte fick cirkulation dit som jag trodde.
11 augusti kl 20.00 72% 75% 16c
13 augusti 18.00 69% 73% 16c
15 augusti 19.00 68% 73% 16c
16 augusti 19.00 64% 69% 15c
17 augusti 21.00 66% 72% 83% 15c 15c 14c ( Det lilla utrymmet gick upp till 90% RH mellan 18-21 augusti)
22 augusti 20.00 64% 69% 84% ( det sista värdet har gått från 90% till 84% på 2 timmars drif av lilla Woodsen)15c
Lutar åt en fläkt som kan ta lilla krypgrunden men jag vet ej hur jag ska montera den på bästa sätt.... Förslag tack
Undrar också över detta, vi har sågat ut bjälklaget i hela huset och håller på att rätta till allt igen. Har lagt markduk makadam plast sen krypgrundsisolering. Mesta är lermark men gamla pannrummet har betongplatta, är något annat förfarande bättre där?nerx skrev:
Hur tät behöver plasten vara mot muren? är ju natursten, helt hopplöst att nån täthet.
holmberg87 skrev:
Nja just nu finns det ingen öppning mellan facken till höger men det måste jag naturligtvis ta upp.
Känns som det blir många fläktar men de är väl inte mkt att göra när det ser ut som det gör
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Har du mkt markfukt om du har betong i krypgrunden? Plast på betongen skulle jag inte välja då plasten ska stänga in fukten mot marken. Hellre köra på en betongtäckmatta/krypgrundsisolering som isolerar, även om dom också stänger inne fukt till viss del.Xellvas skrev:Undrar också över detta, vi har sågat ut bjälklaget i hela huset och håller på att rätta till allt igen. Har lagt markduk makadam plast sen krypgrundsisolering. Mesta är lermark men gamla pannrummet har betongplatta, är något annat förfarande bättre där?
Hur tät behöver plasten vara mot muren? är ju natursten, helt hopplöst att nån täthet.
Plast mot muren behöver inte vara tät, många säger olika iofs, men vik bara upp den 1 decimeter och tryck fast med några rena stenar så räcker det gott och väl.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det räcker med en fläkt om du drar rör eller slang med tilluft i alla rum och ett hål för luften att ta sig tillbaka förstås. Då får du cirkulation.calle336 skrev:
Redigerat:
Jag tätade alla hål till krypgrund, hällde ut ca 20-25 cm leca kulor på marken utan plast, (mögel bildas gärna under plasten vilket tar sig in i huset ändå). Sen satte jag en toafläkt som går på fukt som utblås, lufttillförseln kommer innefrån huset, isolerade grunden utvändigt med isodrän. Efter ca 6 mån "snustort" tom besiktningsman var imponerad..
Fick en offert nu på att grovsuga vår grund lägga markduk singel å sen plast. Huset är på 120m2 i markplan. 56 000 ville de ha. Tyckte de va dyyyrt
Fick en annan offert på bara sugning och täckning med plast 20 000 ca efter rot. Tyckte de va dyrt också haha
Fick en annan offert på bara sugning och täckning med plast 20 000 ca efter rot. Tyckte de va dyrt också haha
köp en spade och gräv, ca 200:-
sedan singel, säg 2000:- + plast säkert någon 1000 lapp det med...
då sparar du 15-50K det måste ju vara kanoners!
sedan singel, säg 2000:- + plast säkert någon 1000 lapp det med...
då sparar du 15-50K det måste ju vara kanoners!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Ja de var rätt dyrt! Så länge du kommer in och kan ta dig fram i krypgrunden skulle jag göra det själv. Ett riktigt skitjobb som är tungt och slitigt men när man tänker på hur mycket man sparar känns det rätt skönt att ha gjort det själv
Uppdaterar mina värden idag 19.00; 60% 64% 60% och 15c Det känns jäkligt bra med tanke på att jag hade 100% RH för 5 veckor sedan
Men ännu springer jag och tömmer behållaren på vatten varannan dag... Måste ta tag i att gräva ner slangen under grunden...
Uppdaterar mina värden idag 19.00; 60% 64% 60% och 15c Det känns jäkligt bra med tanke på att jag hade 100% RH för 5 veckor sedan
Men ännu springer jag och tömmer behållaren på vatten varannan dag... Måste ta tag i att gräva ner slangen under grunden...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Kollade krypgrunden föra några dagar sedan och såg en pöl med vatten, verkade som att det hade runnit från min Woods DS15. Behållaren var bara halvfull och min RH var högre än normalt. Tömde den och skulle kolla idag igen, en pöl igen!
Då märker jag detta;
Hur fan är detta möjligt? Den ska ju frosta av sig själv och jag har inte haft kallare än 12c...
Då märker jag detta;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur fan är detta möjligt? Den ska ju frosta av sig själv och jag har inte haft kallare än 12c...
Hypoteser: Det kommer in för mycket fukt som tillförs luften i din krypgrund så att din avfuktare måste gå hela tiden. Kan det stämma?holmberg87 skrev:Kollade krypgrunden föra några dagar sedan och såg en pöl med vatten, verkade som att det hade runnit från min Woods DS15. Behållaren var bara halvfull och min RH var högre än normalt. Tömde den och skulle kolla idag igen, en pöl igen!
Då märker jag detta;
[bild]
Alternativt: Hygrostaten är ställd så lågt att avfuktaren måste jobba hela tiden. /A
Du skall egentligen inte behöva ha lägre än 75% RH, t o m med marginal, vid den temperaturen.
(Säger jag som själv just nu har 61%, MEN min avfuktare går nästan ingenting just nu och med 14gr i grunden så blir det ingen ismaskin)
(Säger jag som själv just nu har 61%, MEN min avfuktare går nästan ingenting just nu och med 14gr i grunden så blir det ingen ismaskin)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Min avfuktare har gått väldigt mycket. Den är ställd så att jag brukar ligga på 65% i snitt. Kan inte exakt säga hur den är inställd men mitt RH har legat därikring eller mindre men då har jag ändrat hygrostaten. Krypgrunden är tät så långt det går att täta, förutom luckan som bara är ditsatt då
Hmm får låta den stå i duschen och värma sig sen kanske låta RH komma upp lite mera. Men ändå, enligt woods ska den ju frosta av själv utan problem till 5c. Det är långt dit från 12 c
Hmm får låta den stå i duschen och värma sig sen kanske låta RH komma upp lite mera. Men ändå, enligt woods ska den ju frosta av själv utan problem till 5c. Det är långt dit från 12 c