64 518 läst · 184 svar
65k läst
184 svar
Steg för steg ang fuktig krypgrund
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hehe får ursäkta mig mig säger inte 100W så mkt i elkostnad. Antar relativt lite då det är som 3 glödlampor?
Jag är så sjukt dålig på sånt där, lika när jag installerade min Woods så kunde jag inte kläcka ur hur mkt ungefär den drar per månad om den körs fullt ut...
Jag är så sjukt dålig på sånt där, lika när jag installerade min Woods så kunde jag inte kläcka ur hur mkt ungefär den drar per månad om den körs fullt ut...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Enkelt och bra! Nu börjar jag förstå haha, tack
Ungefär rakt upp. När jag väl hade uppnått ungefär den RH jag ville ha, så finjusterade jag upp, väntade några dagar innan det svängt in, justerade tillbaka ned något, väntade några dagar till osv. Loggade RH kontinuerligt. Den inbyggda hygrostaten är ju inget välkalibrerat mästerverk, man får prova sig fram då det säkert skiljer sig åt mellan olika exemplar..holmberg87 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Då har man lite att laborera med hehe
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Om inte det fungerar gör du som jag gjort; Skottar ut skiten med jord och hela kraffset så slipper man vara så noga med att plocka eller suga upp det
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hej!
Jag har en del i krypgrunden som är avskiljd från den andra, tror jag nämnt det, och där har jag fortfarande för hög RH. Tror inte min DS15 når dit då det bara är ventiler mellan ställena.
Tror ni jag kan använda en Woods MRD-10 för det utrymmet? Är ca 12 m2 krypgrund under min hall det.
Fick bra pris på den hehe.
Jag har en del i krypgrunden som är avskiljd från den andra, tror jag nämnt det, och där har jag fortfarande för hög RH. Tror inte min DS15 når dit då det bara är ventiler mellan ställena.
Tror ni jag kan använda en Woods MRD-10 för det utrymmet? Är ca 12 m2 krypgrund under min hall det.
Jag har ett liknande utrymme som min DS15 inte nådde, istället för att köpa en extra avfuktare installerade jag en Östberg 100mm kanalfläkt mellan utrymmena vilket fungerar kanon! Det blir en rejäl cirkulation i hela krypgrunden.holmberg87 skrev:Jag har en del i krypgrunden som är avskiljd från den andra, tror jag nämnt det, och där har jag fortfarande för hög RH. Tror inte min DS15 når dit då det bara är ventiler mellan ställena.
Som jämförelse för er som undrar över strömförbrukning drar min DS15 tillsammans med kanalfläkten 150kwh/månad. Snittet är uträknat på de senaste 18 månaderna.
Ytan som avfuktas är ca 120kvm med 50-80 cm i takhöjd.
Jag kör avfuktaren året runt och har nu ca 60-65% luftfuktighet jämfört mot tidigare 85-90% då grunden var uteluftsventilerad.
Temperaturen i grunden ligger på ca 15° sommartid och ca 10° på vintern.
Förutom ett bättre klimat i krypgrunden är en annan positiv bieffekt att golven är mycket varmare på vintern.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Okej! En kanske dum fråga med; Kanalfläkt är det en elektriskt som skapar undertryck i din avskilda krypgrund?legion skrev:Jag har ett liknande utrymme som min DS15 inte nådde, istället för att köpa en extra avfuktare installerade jag en Östberg 100mm kanalfläkt mellan utrymmena vilket fungerar kanon! Det blir en rejäl cirkulation i hela krypgrunden.
Som jämförelse för er som undrar över strömförbrukning drar min DS15 tillsammans med kanalfläkten 150kwh/månad. Snittet är uträknat på de senaste 18 månaderna.
Ytan som avfuktas är ca 120kvm med 50-80 cm i takhöjd.
Jag kör avfuktaren året runt och har nu ca 60-65% luftfuktighet jämfört mot tidigare 85-90% då grunden var uteluftsventilerad.
Temperaturen i grunden ligger på ca 15° sommartid och ca 10° på vintern.
Förutom ett bättre klimat i krypgrunden är en annan positiv bieffekt att golven är mycket varmare på vintern.
Nä inget undertryck, jag tog upp ett hål i väggen och fäste ett spirorör med fogskum. Fläkten sitter på röret i den stora delen där avfuktaren står och blåser in avfuktad luft i det mindre utrymmet, luften cirkulerar tillbaks till den stora delen via ett annat större hål.
Edit: det är lite svårt att förklara så jag gjorde en enkel skiss. Vitsen är att fläkten och avfuktaren blåser åt olika håll vilket ger cirkulation och en helt jämn fuktnivå överallt.
Edit: det är lite svårt att förklara så jag gjorde en enkel skiss. Vitsen är att fläkten och avfuktaren blåser åt olika håll vilket ger cirkulation och en helt jämn fuktnivå överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Ahaa på så vis! Och det fungerar alltså bra?
Ska kolla på det om det kanske är enklare/bättre än att ha 2 avfuktare. Undrar vad som är billigast, fläkten är rätt dyr.
Ska kolla på det om det kanske är enklare/bättre än att ha 2 avfuktare. Undrar vad som är billigast, fläkten är rätt dyr.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Bra skiss! Ja dom drar helt klart mindre än en till avfuktare och en fläkt skulle jag nog behöva iaf för att få jämnare spridning av luften.
Såhär ser min grund ut, blir kanske lite svårt att få luften att cirkulera eftersom den andra krypgrunden är förlagt åt sidan.
EDIT: Dom röda är ventiler och dom 2 som sitter i den lilla grunder är inte helt rätt placerade. Dom sitter nog lite annorlunda och det är fler på utsidan.
Såhär ser min grund ut, blir kanske lite svårt att få luften att cirkulera eftersom den andra krypgrunden är förlagt åt sidan.
EDIT: Dom röda är ventiler och dom 2 som sitter i den lilla grunder är inte helt rätt placerade. Dom sitter nog lite annorlunda och det är fler på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle ni placera luftavfuktaren i denna krypgrund? Den är ju uppdelad i flera olika fack. Men det finns krypgångar emellan vissa av facken.
Hur många kanalfläktar kommer jag behöva? Den totala ytan är väl va 120m2.
Glömde rita att det är en källare i det 3dje facket från vänster i ovankant om ni förstår.
Redigerat: