Stenkista täckt av markduk och grus under plasten. Nu kring +8 grader och RF ca 60% i krypgrunden med mild vinter i Mälardalen. Haft som kallast +4,5 grader vintern för några år sedan.

Josth skrev:
Stenkista täckt av markduk och grus under plasten. Nu kring +8 grader och RF ca 60% i krypgrunden med mild vinter i Mälardalen. Haft som kallast +4,5 grader vintern för några år sedan.
Ok.
Har du någon isolering i din grund?

Vilken avfuktare på hur många M2?

Bara plast på marken, ingen isoleringsmatta. Viss isolering i betongbalkelementen huset står på men det är nog marginellt.

DS15 kompletterad med två byggfläktar som går i bara fläktläge så att luften cirkulerar väl i båda halvorna i grunden (på båda sidor av hjärtbalken). Grunden är knappt 100 kvm.

Second skrev:
Shit!
Här är det snabba svar som gäller! :)

Har du någon markplast eller krypgrundisolering eller är det "barmark"?
Är ventilerna öppna?
ingen plast eller liknande, barmark i stort sett bara sand... så att jag blev tvungen att sanera hussvamp hade jag inte trott när jag köpte huset...

ventilerna öppna likt på sommaren, jag har gjutit ny sula och murat 3 varv leca så det är inte heller tätt mellan grund och första timmerstocken/syllen alltså lite mer öppet än fullt öppna ventiler...

Jösses nu är man trött märker jag, skulle citera Second

Tack så mycket! Tack vare allt beröm från alla här på forumet så kändes grisjobbet väldigt bra. Och alla tips är värt enormt mycket och jag hoppas att fler kan dra nytta av den här tråden.

Stämmer bra att min MRD är i ett litet utrymme under hallen, den blev en lösning tills vidare som fungerar utmärkt när det inte är kallt där nere.

Jag tycker du ska ha en TDR28FS, jag saknar fjärrpanelen som den har! Verkar riktigt bra. Den större varianten 36an verkar riktigt bra också om man har stort och många uppdelningar.

Det där med kondensvattnet trodde jag aldrig att jag skulle lösa. Jag körde med tanken och gick och tömde varannan dag ganska länge, i väntan på att jag skulle lösa det.
Att ansluta till ett avlopp var inte alls intressant utan jag var inne på att genom ett rör leda ut vattnet till en mindre stenkista men förgäves. Visade sig vara ett hästjobb att gräva för den avledningen och det orkade jag inte med just då.
Så jag gick den enkla vägen tillslut, slang ner genom plasten och problemet löst efter 5 minuter. Det är vanligast att göra så och det fungerar. Men det känns inte riktigt rätt...
Dock kan man inte hålla på i tid och evigheter, krypgrunden ska bli torr och det blev den :)

Redigerat:
Har jämfört DS12F och TDR28F och tanken var att om jag placerade ut två DS12F på var sin del i krypgrunden så får jag bra cirkulation på luften. Kostnaden är typ samma för två DS12F som en TDR28F.

Krypgrunden är ca 100m2, uppdelade i tre fack med två balkar i mitten som står på plintar så luften kan cirkulera bra under dem. Har ca 80cm i takhöjd jämt över hela grunden.

Men det kanske är klokare att köpa en TDR28FS (Eller den större 36FS) och en vanlig fläkt för att få bättre cirkulation, om det skulle behövas.
Ska givetvis sätta upp fuktmätare på några ställen i grunden så jag kan hålla koll på om jag har några områden som är mer utsatta.

Egentligen så är grunden riktigt fin, den här åtgärden är mer en säkerhetsåtgärd för att kunna slappna av och inte oroa mig i onödan. Nojjar rätt rejält när man hittade lite missfärgningar på trossbotten och trodde man skulle måsta riva hela huset...:rolleyes:
Går ju "gräva ner sig" rejält om man börjar läsa för mycket på nätet, tyvärr fastnar skräckexemplen i hjärnan och man målar upp katastrofscenarior. Klassiskt...

Låter bra att i ditt fall funkar det med att stoppa utloppet under plasten. Tror jag ska testa det jag oxå när jag installerar detta. Men gör nog en stenkista när jag lix är och gräver till och sanerar marken från lite sten och organiskt material.

Jag har 6.7 grader nu (28 Jan) och 66%RH
Mitt i sommaren har jag ~15 grader och 69-73 % RH i min krypgrund med tätade ventiler.
För avfuktning har jag en Woods 16 eller 18 ( kommer inte ihåg numret ) den är större än en 12a iaf.

Second skrev:
Har jämfört DS12F och TDR28F och tanken var att om jag placerade ut två DS12F på var sin del i krypgrunden så får jag bra cirkulation på luften. Kostnaden är typ samma för två DS12F som en TDR28F.

Krypgrunden är ca 100m2, uppdelade i tre fack med två balkar i mitten som står på plintar så luften kan cirkulera bra under dem. Har ca 80cm i takhöjd jämt över hela grunden.

Men det kanske är klokare att köpa en TDR28FS (Eller den större 36FS) och en vanlig fläkt för att få bättre cirkulation, om det skulle behövas.
Ska givetvis sätta upp fuktmätare på några ställen i grunden så jag kan hålla koll på om jag har några områden som är mer utsatta.

Egentligen så är grunden riktigt fin, den här åtgärden är mer en säkerhetsåtgärd för att kunna slappna av och inte oroa mig i onödan. Nojjar rätt rejält när man hittade lite missfärgningar på trossbotten och trodde man skulle måsta riva hela huset...:rolleyes:
Går ju "gräva ner sig" rejält om man börjar läsa för mycket på nätet, tyvärr fastnar skräckexemplen i hjärnan och man målar upp katastrofscenarior. Klassiskt...

Låter bra att i ditt fall funkar det med att stoppa utloppet under plasten. Tror jag ska testa det jag oxå när jag installerar detta. Men gör nog en stenkista när jag lix är och gräver till och sanerar marken från lite sten och organiskt material.
Haha jag känner igen scenariot där man målar upp det värsta och tror att man måste riva allt.
Om du inte har så stora problem idag så tror jag att 1st avfuktare kommer klara det ganska bra, dom stora TRD ska ju fungera ganska bra även på uppdelade krypgrunder.
12an har inte fjärrpanelen och den är ett riktigt lyft vill jag påstå. Tänk att kunna styra avfuktaren innifrån huset istället för att gå ner i grunden:)

Jo fjärrpanelen ser onekligen trevlig ut. Men då kanske man ändå använder trådlösa mätare för att kolla fukten i grunden. Men man får ingen hjälp av fjärrpanelen att mäta fukten och som hjälper TRD att få koll på fukten på två ställen.

Men känner man sig själv rätt så lär man sätta upp flera mätare, logga allt, och dessutom krypa i grunden oftare än i TV-soffan första året :)

Haha sant.
Sätt upp flera mätare, det gjorde jag och visst fasen springer man och kollar titt som tätt i början. Numer är jag lite mer avslappnad hehe!
Fjärrpanelen mäter fukten så du ser den på ett ställe iaf, men gör det lätt att styra avfuktaren mer kontrollerat eller stänga av den vissa tider på ex vintern.

kollade igår igen och då var det - 0,5 grader (-9 ute ) med en luftfuktighet om 53% i krypgrunden

Du har en rätt kall krypgrund du thestrut!:)

Men torr ska tilläggas=)

jaa ja vet, har som sagt inte tätat riktigt mellan timmerstomme och den nya grundmuren... blåser nog rätt igenom skulle ja tro..

jag hoppas den oisolerade avloppsledningen klarar sig....

Då var det dags igen. Min Woods har dragit på sig en del is och tappat effekten. Nu står den på avtining..

Har ni som använder Woods råkat ut för det? Ska dom inte vara avfrostande? Lite trött på att den isar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.