holmberg87 skrev:
Då var det dags igen. Min Woods har dragit på sig en del is och tappat effekten. Nu står den på avtining..

Har ni som använder Woods råkat ut för det? Ska dom inte vara avfrostande? Lite trött på att den isar
Vilken av dina Wood´s är det?
Visst hade du mer än en?

Vad tror du temperaturen är i utrymmet där den frusit?

Det är DS15 som frostar på sig. Min MRD10 är avstäng då den inte är gjord för låga tempraturer.

Jag har 2-4 grader i grunden och min Woods har frostat 2 gånger sedan sen höst tills nu.

Ok.
Det går inte isolera på något vis så du får upp temperaturen lite?

Kanske inte behövs så himla mycket för att få tillräckligt stor effekt och den slipper frysa?
Vad har ni för temp ute?

Jag har haft tankarna på en betongtäckmatta, även kallad krypgrundsisolering.
Den har grymt bra effekt men jag kör den 6 timmar om dagen och sist den frös var i november tror jag.
Just nu har vi 5-6 plusgrader men grunden har haft 2-4 greder hela vintern oavsett -20 utomhus eller 2 plus:)

Kanske är så att alla fryser om man kör under 5 plusgrader

Har själv bestämt att lägga in en betongtäckmatta (krypgrundisolering) i hela grunden när jobbet skall göras. Även plast givetvis och tätade ventiler och genomföringar. Sen blir det en Woods TDR28-FS.

Nu ska den ju avfrosta sig själv eller slå av när det blir för kallt, men vill höja tempen ändå med hjälp av mattan och hoppas det funkar.

Nja du har bara för kallt i krypgrunden.
Dessutom behöver du inte vara rädd för fukt så länge det inte är varmare än 15 grader.

Mögeltillväxten är försumbar under 15 grade och en RH på mindre än 70%

Du kan med gott samvete stänga av din Woods tills det blir varmare ute.

Ska du fortsätta med avfuktning bör du täta varenda liten springa i krypgrunden.

Nä jag är inte nå vidare oroad för fukt när det är såhär kallt, går nog bra till dryga 80% RH innan man ska börja oroa sig vid den här temperaturen.
Men oavsett temperatur vill jag inte överstiga 70% RH, kanske lite paranojja men det känns rätt:) Dock är temperaturen på 5c eller något under precis vad en Woods DS15 klarar av att arbeta i.
Tycker ändå att den borde frosta av sig själv lite bättre

Man kan ju säga att en TDR28-FS skulle vara klockren. Bara stänga av på panelen istället för att krypa under huset...
Läre skaffa mig en sådan så kan min DS15 ersätta MRD10n

holmberg87 skrev:
Man kan ju säga att en TDR28-FS skulle vara klockren. Bara stänga av på panelen istället för att krypa under huset...
Läre skaffa mig en sådan så kan min DS15 ersätta MRD10n
TDR stänger enligt informationen av sig själv när det blir under +5 gader.
Då behöver du inte ens pilla på panelen.

Om du nu inte vill det ändå ;)

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Second skrev:
TDR stänger enligt informationen av sig själv när det blir under +5 gader.
Då behöver du inte ens pilla på panelen.

Om du nu inte vill det ändå ;)
Ännu bättre!!

Hallåj!

Undrar om jag har fått något fel på min Woods. Den verkar inte avfukta någonting, jag har låtit den gå nu men likt förbannat går min RH upp trots full drift.
Det är 6 grader i krypgrunden och det ska Woodsen klara av.

Någon som varit med om liknande? Den har ju frostat ihop tidigare och fungerat men nu verkar den inte fungera torts att den går.

6grader är ju på gränsen för att det ska fungera
Sen Har du ingen tillväxt vid så låg temperatur.
Vänta tills det blir lite varmare innan du drar några förhastade slutsatser.
Om du leder bort vattnet med slag kan du ju skruva bort den och ställa
En bytta där istället så ser dU om det blir ngt alls.

Nä visst är det för låg temp men ändå har min Woods klarat att arbeta i den temperaturen tidigare.

Ska prova med byttan också bara för att se om den fuktar av :)

christie skrev:
Kanske en jättelöjlig fråga men jag ställer den ändå...

Har samma problem med min krypgrund och det finns massor att göra där nere för att förbättra situationen, MEN- det är hundratals gigantiska -stora som en hand- spindlar som hänger i klasar överallt. Problemet är givetvis inte lika stort som fuktskadan, men jag tycker de är väldigt obehagliga o mottager gärna tips på att ta bort dem innan jag beger mig ned för att täcka marken osv...
Kryp ner i under huset med en inkopplad dammsugare, effektivt att fånga spindlar med!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.