64 635 läst · 184 svar
65k läst
184 svar
Steg för steg ang fuktig krypgrund
Vilken av dina Wood´s är det?holmberg87 skrev:
Visst hade du mer än en?
Vad tror du temperaturen är i utrymmet där den frusit?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Det är DS15 som frostar på sig. Min MRD10 är avstäng då den inte är gjord för låga tempraturer.
Jag har 2-4 grader i grunden och min Woods har frostat 2 gånger sedan sen höst tills nu.
Jag har 2-4 grader i grunden och min Woods har frostat 2 gånger sedan sen höst tills nu.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Jag har haft tankarna på en betongtäckmatta, även kallad krypgrundsisolering.
Den har grymt bra effekt men jag kör den 6 timmar om dagen och sist den frös var i november tror jag.
Just nu har vi 5-6 plusgrader men grunden har haft 2-4 greder hela vintern oavsett -20 utomhus eller 2 plus
Kanske är så att alla fryser om man kör under 5 plusgrader
Den har grymt bra effekt men jag kör den 6 timmar om dagen och sist den frös var i november tror jag.
Just nu har vi 5-6 plusgrader men grunden har haft 2-4 greder hela vintern oavsett -20 utomhus eller 2 plus
Kanske är så att alla fryser om man kör under 5 plusgrader
Har själv bestämt att lägga in en betongtäckmatta (krypgrundisolering) i hela grunden när jobbet skall göras. Även plast givetvis och tätade ventiler och genomföringar. Sen blir det en Woods TDR28-FS.
Nu ska den ju avfrosta sig själv eller slå av när det blir för kallt, men vill höja tempen ändå med hjälp av mattan och hoppas det funkar.
Nu ska den ju avfrosta sig själv eller slå av när det blir för kallt, men vill höja tempen ändå med hjälp av mattan och hoppas det funkar.
Medlem
· Västerbotten
· 24 inlägg
Nja du har bara för kallt i krypgrunden.
Dessutom behöver du inte vara rädd för fukt så länge det inte är varmare än 15 grader.
Mögeltillväxten är försumbar under 15 grade och en RH på mindre än 70%
Du kan med gott samvete stänga av din Woods tills det blir varmare ute.
Ska du fortsätta med avfuktning bör du täta varenda liten springa i krypgrunden.
Dessutom behöver du inte vara rädd för fukt så länge det inte är varmare än 15 grader.
Mögeltillväxten är försumbar under 15 grade och en RH på mindre än 70%
Du kan med gott samvete stänga av din Woods tills det blir varmare ute.
Ska du fortsätta med avfuktning bör du täta varenda liten springa i krypgrunden.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Nä jag är inte nå vidare oroad för fukt när det är såhär kallt, går nog bra till dryga 80% RH innan man ska börja oroa sig vid den här temperaturen.
Men oavsett temperatur vill jag inte överstiga 70% RH, kanske lite paranojja men det känns rätt Dock är temperaturen på 5c eller något under precis vad en Woods DS15 klarar av att arbeta i.
Tycker ändå att den borde frosta av sig själv lite bättre
Men oavsett temperatur vill jag inte överstiga 70% RH, kanske lite paranojja men det känns rätt Dock är temperaturen på 5c eller något under precis vad en Woods DS15 klarar av att arbeta i.
Tycker ändå att den borde frosta av sig själv lite bättre
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Man kan ju säga att en TDR28-FS skulle vara klockren. Bara stänga av på panelen istället för att krypa under huset...
Läre skaffa mig en sådan så kan min DS15 ersätta MRD10n
Läre skaffa mig en sådan så kan min DS15 ersätta MRD10n
TDR stänger enligt informationen av sig själv när det blir under +5 gader.holmberg87 skrev:
Då behöver du inte ens pilla på panelen.
Om du nu inte vill det ändå
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hallåj!
Undrar om jag har fått något fel på min Woods. Den verkar inte avfukta någonting, jag har låtit den gå nu men likt förbannat går min RH upp trots full drift.
Det är 6 grader i krypgrunden och det ska Woodsen klara av.
Någon som varit med om liknande? Den har ju frostat ihop tidigare och fungerat men nu verkar den inte fungera torts att den går.
Undrar om jag har fått något fel på min Woods. Den verkar inte avfukta någonting, jag har låtit den gå nu men likt förbannat går min RH upp trots full drift.
Det är 6 grader i krypgrunden och det ska Woodsen klara av.
Någon som varit med om liknande? Den har ju frostat ihop tidigare och fungerat men nu verkar den inte fungera torts att den går.
Medlem
· Västerbotten
· 24 inlägg
6grader är ju på gränsen för att det ska fungera
Sen Har du ingen tillväxt vid så låg temperatur.
Vänta tills det blir lite varmare innan du drar några förhastade slutsatser.
Om du leder bort vattnet med slag kan du ju skruva bort den och ställa
En bytta där istället så ser dU om det blir ngt alls.
Sen Har du ingen tillväxt vid så låg temperatur.
Vänta tills det blir lite varmare innan du drar några förhastade slutsatser.
Om du leder bort vattnet med slag kan du ju skruva bort den och ställa
En bytta där istället så ser dU om det blir ngt alls.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Nä visst är det för låg temp men ändå har min Woods klarat att arbeta i den temperaturen tidigare.
Ska prova med byttan också bara för att se om den fuktar av
Ska prova med byttan också bara för att se om den fuktar av
Kryp ner i under huset med en inkopplad dammsugare, effektivt att fånga spindlar med!christie skrev:Kanske en jättelöjlig fråga men jag ställer den ändå...
Har samma problem med min krypgrund och det finns massor att göra där nere för att förbättra situationen, MEN- det är hundratals gigantiska -stora som en hand- spindlar som hänger i klasar överallt. Problemet är givetvis inte lika stort som fuktskadan, men jag tycker de är väldigt obehagliga o mottager gärna tips på att ta bort dem innan jag beger mig ned för att täcka marken osv...
Bra tråd detta, bra kämpat med krypgrunden.
Jag har skrivit om en bra datalogger här (temp+RH)
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/214130-nagon-som-kan-tipsa-om-tradlos-fuktmatare.html
Jag har skrivit om en bra datalogger här (temp+RH)
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/214130-nagon-som-kan-tipsa-om-tradlos-fuktmatare.html