Ingen med Vera Edge eller liknande som kör någon fiffig lösning? Har just nu laddaren inkopplad med en fibaro wall plug som mäter strömförbrukning och skickar en notis när den går över/under 5W. Det fungerade ok under dagen men sen blev det tyst. Vet inte riktigt varför.
Sen är ju nackdelen att om klipparen är färdigladdad, men inte har schemalagd körtid, så går ju förbrukningen ner under tröskelvärdet och det tolkas som att den klipper.

Funderar på att prova denna istället:
https://www.m.nu/sensorer/strips-the-invisible-door-window-sensor-1
Någon som har erfarenhet av den?
 
Har testat ett antal olika lösningar, men just nu har jag en brytare som känner av när klipparen laddar. Statusen skickas sedan till min domoticz.

Har dock köpt en esp8266 som jag skall försöka få att fungera med debugporten på klipparen (am220). Har tidigare kört serieport över wifi, men det var inte stabilt...
 
H halvproffset skrev:
Är det något problem med adressen nedan?
[länk]
Den verkar ligga nere
 
Mowerstats är nerstängd av ägaren men funktionaliteten ska integreras i templight.se framöver enligt Henrik som står bakom tjänsten.
 
Min plan för i år är att också testa Zwave och sen en fönster/dörrvbrytare, antingen Fibaros variant eller Strips Guard. Någon fler? :)
 
  • Gilla
halvproffset
  • Laddar…
M jonasba skrev:
Min plan för i år är att också testa Zwave och sen en fönster/dörrvbrytare, antingen Fibaros variant eller Strips Guard. Någon fler? :)
Ja jag måste också göra en ny lösning iår. Körde med z-wave wall plug med energimätning förra året, men den pluggen är upptagen med annat nu. Funderar på en magnetkontakt iår byggd på mysensors, har lite sånt liggandes.
 
N nortish skrev:
Ja jag måste också göra en ny lösning iår. Körde med z-wave wall plug med energimätning förra året, men den pluggen är upptagen med annat nu. Funderar på en magnetkontakt iår byggd på mysensors, har lite sånt liggandes.
Har också långsiktiga planer på mySensors men har ingen gateway på plats än så lite mer jobb att få till men en enkel magnetsensor och zwave till min befintliga zwave controller (Neeo) bör gå relativt snabbt.
 
Håller för fullt på med att koda min ESP8266 som webbserver till klipparen. Kopplar in den under skalet denna gången. Jag utgår ifrån denna kod (https://forum.arduino.cc/index.php?topic=233023.30) som jag blandar med kod från mina tidigare projekt. Testade litegrann förra året, men då jag ändå måste byta batteri någon gång i år (25 minuters klipptid) så går jag all in på installation inne i gräsklipparen.

Förra året så lade jag bara till möjligheten att via debugporten manuellt återställa fel från telefonen (brytaren i laddstationen varit öppen i mer än en timme), men nu skriver jag om koden från början så att den skall hålla en lista över de senaste felen, skall återställa de enklaste felen själv (har ofta "lyft klippare" nämligen), samt att jag skall rapportera om den klipper eller inte, samt om den fyrkantklipper (det senare indikerar ofta slöa knivar).

Som med mina andra ESP-projekt (elmätare, IVT490, LED-lampor, vägguttag med relästyrning, termometrar, relä för garagestyrning mm) så hämtas/skickas data från/till även denna server från en Raspberry Pi som rapporterar in allt i Domoticz. Jag gillar inte att skicka saker från mina IoT-prylar, de skall vara helt självständiga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.