gees skrev:
Nu har jag köpt en tellstick net och en WBT-912, Men vad är det jag inte fattar?

1. försöker få Telldus Live att hitta 912an och telssticken att känna av den, men lyckas inte, Lyckas att få den att fungera med en nexa on/off, men då hittar inte telldus den..
2. Kan jag få statistik eller staplar på hur mina brytare har stått i min android?

kör remotestick på min android.

Blir galen!
1. Logga in på ditt Telldus Live konto
- Lägg till enhet på plustecknet
- Välj Enhetstyp Nexa Self learning on/off
- Välj Skanna fjärrkontroll samtidigt som du sluter kontakterna på WBT-912 för att läsa av koderna.
- Spara

untitled.png

2. Det finns en hemsida http://tellmon.net/ där man skapar ett konto så får man loggat med tider och kurvor när klipparen går ut och in. Denna sida loggar alla dina givare kopplade till Telldus Live med tillslag och frånslag. Även alla dina sensorer loggas t.ex olika temp-givare.

2014-04-22 12-32-20.jpg
 
peternicklas
Får inga grafer från Tellmon.net, fler med samma problem?
 
peternicklas
peternicklas skrev:
Får inga grafer från Tellmon.net, fler med samma problem?
Såg nu att de flyttar data till ny server, därav att graferna inte fungerar.
 
Marie Bö skrev:
1. Logga in på ditt Telldus Live konto
- Lägg till enhet på plustecknet
- Välj Enhetstyp Nexa Self learning on/off
- Välj Skanna fjärrkontroll samtidigt som du sluter kontakterna på WBT-912 för att läsa av koderna.
- Spara

[bild]

2. Det finns en hemsida [länk] där man skapar ett konto så får man loggat med tider och kurvor när klipparen går ut och in. Denna sida loggar alla dina givare kopplade till Telldus Live med tillslag och frånslag. Även alla dina sensorer loggas t.ex olika temp-givare.

[bild]
Tjena, precis så jag gör, men, hur kollar jag så att den är inkopplad? För det kanske inte är så att det blinkar rött på sticken när man sänder med den? Och jag kan så klart inte styra den från sticken eftersom det bara är en sändare?:) rörigt?
Tack för hjälpen!
 
peternicklas
gees skrev:
Tjena, precis så jag gör, men, hur kollar jag så att den är inkopplad? För det kanske inte är så att det blinkar rött på sticken när man sänder med den? Och jag kan så klart inte styra den från sticken eftersom det bara är en sändare?:) rörigt?
Tack för hjälpen!
Om den fungerar så ser du detta i Teldus live eller tellmon. Den kommer upp som en device och lampan är tänd eller släck. Detta beror dock på hur din strömbrytare är kopplad.
 
Marie Bö skrev:
1. Logga in på ditt Telldus Live konto
- Lägg till enhet på plustecknet
- Välj Enhetstyp Nexa Self learning on/off
- Välj Skanna fjärrkontroll samtidigt som du sluter kontakterna på WBT-912 för att läsa av koderna.
- Spara

[bild]

2. Det finns en hemsida [länk] där man skapar ett konto så får man loggat med tider och kurvor när klipparen går ut och in. Denna sida loggar alla dina givare kopplade till Telldus Live med tillslag och frånslag. Även alla dina sensorer loggas t.ex olika temp-givare.

[bild]
Halleluljah! Det funkar! Men är vi beroende av tellmon för att få statistik?
 
Och är det verkligen så att man kan se status på wbt-912 i tellstick??
 
gees skrev:
Och är det verkligen så att man kan se status på wbt-912 i tellstick??
När du sluter kontakterna på WBT-912 så skickas en tändsignal, när du bryter dem skickas en släcksignal. Signalerna fångas upp av Tellstick Net som visar den senaste uppfångade statusen.
 
Marie Bö skrev:
När du sluter kontakterna på WBT-912 så skickas en tändsignal, när du bryter dem skickas en släcksignal. Signalerna fångas upp av Tellstick Net som visar den senaste uppfångade statusen.
Ok, gäller detta även nexas vanliga fjärrkontroller? För tyvärr kan jag inte se att det ändras status på mitt live konto.
 
gees skrev:
Ok, gäller detta även nexas vanliga fjärrkontroller? För tyvärr kan jag inte se att det ändras status på mitt live konto.
Ja, det är samma funktion för en fjärrkontroll. Fjärrkontrollen skickar alltid ut samma unika kod och går ej att ändra. Lägg upp en ny enhet i Telldus tex "Lampa vardagsrum" och skanna av fjärrkontrollens kod för den knapp du vill använda. Lär sedan upp mottagaren för "Lampa vardagsum" med samma kod så kan du se dess status. Då kan du även styra motsvarande lampa från både fjärrkontrollen och från telefonen.
 
Marie Bö skrev:
Ja, det är samma funktion för en fjärrkontroll. Fjärrkontrollen skickar alltid ut samma unika kod och går ej att ändra. Lägg upp en ny enhet i Telldus tex "Lampa vardagsrum" och skanna av fjärrkontrollens kod för den knapp du vill använda. Lär sedan upp mottagaren för "Lampa vardagsum" med samma kod så kan du se dess status. Då kan du även styra motsvarande lampa från både fjärrkontrollen och från telefonen.
nej, jag får inte det att fungera, prova alla möjliga olika tillvägagångssätt känns det som, kan styra med både tellstick och fjärrkontrollen, men det jag gör med fjärrkontrollen syns inte i tellstick, mao: tänder jag lampan i tellstick syns statusen som tänd lampa, men släcker jag sedan med fjärrkontrollen så står statusen fortfarande som tänd=/ väldigt tacksam för er hjälp.
 
gees skrev:
nej, jag får inte det att fungera, prova alla möjliga olika tillvägagångssätt känns det som, kan styra med både tellstick och fjärrkontrollen, men det jag gör med fjärrkontrollen syns inte i tellstick, mao: tänder jag lampan i tellstick syns statusen som tänd lampa, men släcker jag sedan med fjärrkontrollen så står statusen fortfarande som tänd=/ väldigt tacksam för er hjälp.
När du väljer Skanna fjärrkontroll och trycker på olika On-knappar på fjärrkontrollen, ser du då att Huskod och Enhetskod uppdateras?
 
Marie Bö skrev:
När du väljer Skanna fjärrkontroll och trycker på olika On-knappar på fjärrkontrollen, ser du då att Huskod och Enhetskod uppdateras?
nej, inget händer med koderna, tar jag väck koderna och väljer spara är där nya koder när jag öppnar för att redigera, men den snappar inte upp ngt från fjärren=(
 
gees skrev:
nej, inget händer med koderna, tar jag väck koderna och väljer spara är där nya koder när jag öppnar för att redigera, men den snappar inte upp ngt från fjärren=(
Ingen?
 
pacman42 skrev:
Jag har en WiFi-modul i klipparen som ansluter till serieporten i debug-interfacet (AM220AC) för att få ut mer detaljerad information (felkoder mm). Kör dock inte detta just nu, då den WiFi-modulen just nu är inkopplat till min Luft/vatten-pump istället. Den skall dock snart tillbaka och då blir det i form av en ordentlig anslutning till mitt Domoticz-system för hemautomationen (där jag även håller på att ansluta luft/värmepumpen, väntar på en ny WiFi-modul från Kina till klipparen). Vi får se hur mycket tid jag har att koda i sommar...
...tanken är att inne/ute skall representeras av brytare, medan felkoderna tänkte jag representera som temperaturer för att kunna få en överblickbar graf på dessa. Funderade ett tag på att stoppa i en mobil med GPS också, men jag har lagt ned detta för tillfället...
Nu är WiFi-modulen på plats i klipparen igen. Hittade ett tyskt TCL-script ( http://homematic-forum.de/forum/viewtopic.php?f=31&t=7295&sid=af437ed7eeb0736b7e5ffa88f0bec175) som ger mer information än vad jag tidigare har använt mig av. Skall se om jag får igång det skriptet någon gång senare i veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.